Permalänk
Medlem

@Enity:
Förhoppningsvis blir det så, minst smärtsamt för alla parter.

Storbrittanien har tillgång till EUs inre marknad, får följa stor del av alla regler och paragrafer och även bidra till EUs ekonomi. Men har ingen rösträtt eller talan i EU angelägenheter.

Det skulle väl alla Brexit förespråkare tycka vara en bra idé.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

varför har dom valt det?

det lär ju snarare ge en extra knuff för att få igång amazon i sverige. nu kommer ju många mindre köpa ifrån den engelska sidan då det kommer kosta tull och extra moms säkerligen

Vi betalar redan 25% moms så det blir ingen skillnad.
Men tull ryker vi på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Tycker EU är sjukt speciellt att de sitter nere i bryssel och bestämmer... Sverige skulle också gå ur, skulle rösta för det iaf.

Så där låter det alltid. På landsbygden tycker man att det är dumt med lokala huvudorten som bestämmer. Och utöver det irriterar sig folk gärna på att Stockholmarna bestämmer. Och nu Bryssel.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Hade fler Brexit människor på jobbet idag som var lagom glada. Då talar vi om britter som bor i Nerländerna och som är tillsammans, gifta samt arbetar utomlands sedan många år. Flytta tillbaka till din jävla sketna ö då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Det stora demokratiska underskottet är den absolut största anledningen för mig. Det är endast ett ekonomiskt svart hål styrt av karriärspolitiker vars enda mål är att sko sig själva. Lissabonfördraget/Datalagringsdirektivet/ACTA/PIPA/SOPA har tydligt visat vad EU står för.

Undrar hur lång tid det dröjer innan EU börjar dela ut straff för andra länder som vill göra folkomröstningar om att gå ur?

Jag kan hålla med om att EU skulle behöva ett mer öppet politiskt system men du får inte glömma att ministrarna från de olika länderna ofta samlas och diskuterar olika frågor och då är de ju dem som du har röstat fram för att styra som tar plats kring bordet. Dessutom har vi EU-val som alla EU-medborgare får rösta i för sitt land. Så du kan då rakt inte kalla EU för en diktatur iaf.

PIPA och SOPA var förslag i USA inte i EU och EU har dessutom varit ganska bra på att stå på konsumenternas sida när det kommer till internet. Datalagringsdirektivet är inte i bruk längre och FRA är regeringens ansvar inte EUs.
Tror inte EU kommer dela ut straff. Det är inte en militärunion så straffet hade enbart kunnat vara ekonomiskt men som vi ser nu i Storbritannien så går ekonomin åt helvete ändå så EU kommer nog att nöja sig med den bestraffningen.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Jag menade mer i hur dessa avtal förhandlades i slutna kammare utan någon insyn utifrån (och även innehållet). Du har nog rätt att PIPA och SOPA inte är helt relevant dock, bara att de är snarlika innehållet i ACTA som de var med och utformade.

Ah, då är jag med på vad du menar. EUs aversion för transparens är verkligen bekymmersamt.

Skrivet av mattoys:

Du blandar inte ihop FN och EU?

EU har ingen militär styrka, dessutom så var EU rätt nystartat.
Däremot hade FN trupper som bara stod ett stenkast bort från Srebrenica när massakern skedde. Det var bedömdes för farligt att gå in för FN trupper.

Nej, jag menar verkligen EU. FN kan knappt samsas om något längre. Går det bra för militära styrkor från Europa att under NATO-flagg (på tvivelaktiga grunder) gå in i Irak och Afghanistan så borde det inte byråkrati och politik stå i vägen för att stoppa en mini-Hitler som Radovan Karadžić på hemmaplan. De kunde ha förhindrat 100 000-tals döda och 2.2 miljoner från flykt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för mig varför det inte någonstans tas upp att omröstningen "bara" var rådgivande? (Eller är den infon jag hittat felaktig?)

För att utfallet 52% mot 48% säger att britterna vill lämna EU är ju bara töntigt. Siffrorna säger att det är vad de som röstade tror att de vill, samt att det finns ett väldigt utbrett missnöje med EU.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Helt underbart, kunde inte ha vaknat upp till en bättre nyhet! Tror dess värre inte att det kommer hända så mycket mer men man kan ju hoppas. Möjligtvis att det tar död på EU lite fortare än väntat. Det kommer bli svårare att föra vår svenska politik i EU vilket är bra. Vi kommer få svårare att tvinga på Ungern en masskolonisering av lyckosökare från sämre delar av världen och bestraffa dom om dom vägrar.

Är så trött på att ens liv ska präglas av nutidens lobbyorganisationer som driver diverse frågor. Det här är ju en stor förlust för dom. Ett litet steg mot en bättre värld! Samarbeta över gränserna kan man göra ändå och visa upp ett pass när man passerar en nationsgräns borde va en självklarhet.

Man undrar ju hur mycket skit som kommer in i det gränslösa Sverige, knark, vapen, suspekta människor. Fri rörlighet det är grejer det, speciellt för kriminella.

Permalänk
Medlem

Det mest tragiska med brexit var ju det faktum att valet inte handlade om EU alls. Istället fick högerpopulisterna med UKIP i spetsen till det att handla om för eller emot invandring. Typ allt var polackernas eller muslimernas fel. Detta är ju dubbelt tragiskt med tanke på hur lite invandrare Storbritannien faktiskt tagit emot om man jämför med t.ex. Sverige och Tyskland. En del direkt groteska kampanjer från Brexit sidan som man undrar hur dom ens kunde gå ut med gjorde inte saken bättre. Ska man ha ett val tycker i alla fall jag att det borde hållas på en schysst nivå och handla om sakfrågan. Det här tramset ökar bara politikerföraktet ännu mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Delvis sant, EU segregerade själva med sitt Fort Europa så utan UK så kan EU kanske bli något öppnare. Dock beror det på vilka idioter som kommer styra i EU. Själv hoppas jag att frankrike försviner också medans skottland lämnar UK och går med EU.

Många skottar kommer nu överväga det då tidigare satte just lämnandet av EU bromsklossar för vissa.

Skrivet av Ice Frontier:

Svårt att sia om vad som kommer hända med resten av EU. Men jag tror det blir ganska svårt att förneka även andra folk att rösta om saken. EU 2016 är inte det EU vi svenskar röstade om 1994. De flesta då röstade ja för de trodde på billigare sprit. Vilket de delvis fick till slut.

Nu har EU blivit ett monster som många tycker lever för sin egen skull. Och självklart älskar utslitna rikspolitiker EU. Det finns ju en möjlighet för dem att försvinna in i byråkratin i Bryssel efter att de gjort bort sig en gång för mycket på hemmaplan. Bara de har tyckt och sagt rätt saker tidigare.

Jag tror många med mig känner att avståndet mellan makteliten i EU och folket har blivit på tok för stort och att det inte alls finns någon vilja till förändring. Åtminstone inte åt "rätt" håll.

Därför tror jag att flera folk kommer kräva folkomröstning. Vilket skulle kunna leda till EUs upplösning.

EU är sabbat av medlemsländerna som medvetet skickar dit de mest okarismatiska och emellanåt buffligaste politikerna de kan för att EU ska framstå som halvkasst och därmed låta nationalstatspolitiken fortfarande vara i centrum.

Skulle EU vara riktigt bra skulle nationalstatspolitikerna bli smått överflödiga och få lägre status och lägre lön. Politikerna på nationsnivå sätter alltså sina egna intressen före Europas väl.

Skrivet av anon159643:

Jag tror det på lång sikt är bra om hela EU rasar och ju fortare den inträffar ju bättre. Sedan kan ett nytt EU byggas upp som bygger på frihandel och -rörlighet. Inte som idag där EU främst värnar om ekonomiska migranters rättigheter att välja bäst land för deras behov.
Jobbar t.ex. någon 100% i Storbritannien och har barn i sverige, så är barnbidragsfrågan något personen får lösa på eget hand, det är inte på något sätt Storbritanniens problem. Om sverige vill betala barnbidrag till personen ändå, så får de göra det.

Kul att du implicerar polacker vara ekonomiska migranter. EU har aldrig varit ett asylsamarbete.

Skrivet av anon159643:

Inte mycket krig och svält inom EU, även om det finns rejäla misärområden (rumänen, grekland) som får bidrag men det fungerar ej.
Utanför EU finns det mycket krig, men EU gör inte mycket för att förhindra det. Sverige drar t.ex. ner på hjälpen till andra länder. De svenska militära insatser för att bekämpa t.ex IS är ett hån.
*edit*
Angående riktiga flyktingar så är de självklart inte ekonomiska migranter såvida de inte passar X-antal säkra länder och säger att det är krig på andra sidan Öresundsbron och de behöver ha skydd.

Sveriges biståndspolitik har inte med EU att göra.

Skrivet av burner1:

En stor dag i demokratins namn. Att grälla på resultatet är helt absurt. Demokrati handlar just om att makten utgår från folket.

UK lämnade för att EU har misslyckats.

Ska blir intressant om makthavarna inom EU lär sig något av detta eller fortsätter på samma spår.

Jag blev dock överaskad av resultatet, säkert 8 av 10st som svensk media intervjuat ville stanna (tycker det berättar graden av opartiskhet hos media)

Kan bero på att SVT hade reportrar i London och Edinburgh, där en klar majoritet röstat för att stanna.

Skrivet av the squonk:

Tur att man har skoltyskan i behåll, lär bli fler tyska siter som browsas efter prylar framöver

Hehe, har tänkt samma sak

Skrivet av burner1:

Ja, det går inte att direkt säga att EU har lyckats.

UK vill ha tillbaka kontrollen av sitt eget land och det med all rätt. Ingen frisk människa kan tycka att det är okej att EU
skall bestämma lagarna i exempelvis Sverige eller UK.

Hörde precis stolpskottet Lövfen berätta att nu är det ännu viktigare att lämna över mer makt till EU....
Jag behöver väl knappast säga att att han kommer bli utbytt 2018?

PK Sverige har panik märker jag i media.

Nationalstaten är ingen naturlig maktkonstellation, och det garanterar inte heller frihet och demokrati. Världen behöver mer samarbete och sammanhållning, inte mindre.

Skrivet av burner1:

Så sant, tacka eliten i Bryssel för det.

UK lämnar för att Bryssel har misslyckats djupt.

Vad EU än gör så är det fel. Britterna lämnar, EU:s fel. Om britterna hade stannat hade det hetat att EU manipulerat osv.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

...
Sedan tycker jag personligen också att vi måste leva i nuet. Vi kan inte fortsätta och använda första och andra världskriget som främsta kriterier för en unions existens i all evighet.

Om detta är signifikativt för inställningen bland EU-skeptiker är det mycket bedrövligt. De där anledningarna kommer aldrig att bli irrelevanta. Demokrati och frihet är inga självgående maskiner, de måste vårdas och jobbas för konstant. Utan samarbete blir den logiska följden av mäktiga länder som ligger nära varandra krig.

Skrivet av Mnemozyne13:

Helt underbart, kunde inte ha vaknat upp till en bättre nyhet! Tror dess värre inte att det kommer hända så mycket mer men man kan ju hoppas. Möjligtvis att det tar död på EU lite fortare än väntat. Det kommer bli svårare att föra vår svenska politik i EU vilket är bra. Vi kommer få svårare att tvinga på Ungern en masskolonisering av lyckosökare från sämre delar av världen och bestraffa dom om dom vägrar.

Är så trött på att ens liv ska präglas av nutidens lobbyorganisationer som driver diverse frågor. Det här är ju en stor förlust för dom. Ett litet steg mot en bättre värld! Samarbeta över gränserna kan man göra ändå och visa upp ett pass när man passerar en nationsgräns borde va en självklarhet.

Man undrar ju hur mycket skit som kommer in i det gränslösa Sverige, knark, vapen, suspekta människor. Fri rörlighet det är grejer det, speciellt för kriminella.

Om EU läggs ner kommer naturligtvis lobbyisterna att flytta till regeringarna i alla medlemsländerna, och varje enskilt land kommer ha mycket svårare att stå emot dem då, och jag kan lova dig att lobyisterna kommer spela ut länderna mot varandra.

Demokrati och frihet är inga självgående maskiner, de måste vårdas och jobbas för konstant. Och som sagt, nationalstaten är ingen naturlig maktkonstellation och heller ingen garant för frihet och demokrati.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Ingen är vinnare på ett splittrat Europa, förutom kanske Ryssland.

När det uppstår kriser så försöker vi alltid att hitta någon att skylla på. England har stora
diverse systemfel, precis som Sverige. Problemet är att man letar inte efter orsaken till detta
utan man letar efter någon att skylla på. I detta fall var det invandringen.

EU har stora problem, men att fly fältet så fort det blir lite jobbigt är ingen lösning.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FabriciusRex:

Jag tänker inte hålla på att jämföra äpplen och päron men om du vill så kan jag ta och beskriva dem för dig.

Först Grekland. Som den lekman jag är har jag säkert en hel del saker fel, men låt gå. Greklands politiker misskötte sitt lands ekonomi grovt. EU gick in med pengar för att rädda inte bara grekerna utan alla deras fordringsägare, d.v.s. banker som hade lån mot Grekland. Med dessa räddningspaket kom krav på hur Grekerna skulle ta sig ur krisen. Ditt påstående om att Greklands ledning ersatts av EU tjänstemän är ju absurt och faller på sin egen orimlighet. Grekland har fortfarande fria, demokratiska, val.

Nu Brexit. Många britter har tröttnat på vad de upplever är problem med invandring och att beslut fattas över deras huvuden. Så de valde att trädda ur EU, pådrivna av kampanjledare som simmar i samma bruna, grumliga idévärld som spridit sig som en löpeld genom Europa.

Du har dragit slutsatsen att det var invandringsfrågan som avgjorde valet. Således applicerar du din egen tolkningsram på andras ställningstaganden. Vem som lurat dig att tro att så var fallet? Hjärntvätt är farligt. Speciellt om du försöker lura andra med förenklade slutsatser. Du har hört talas om bruna, grumliga idévärldar och tror på det. Sedan tangentbordskrigar du för denna tro. Så tolkar jag dig.

Som jag skrev, med en vidare tolkningsram är Brexit och Greklands-krisen grundat i samma sak där självbestämmandet är en del. Om man däremot väljer att gräva ner sig i detaljer blir det olika saker. De ytliga orden lånekris och brun invandringsprotest, pekar onekligen på olika fenomen. Dock kvarstår ett institutionellt ramverk, kallat EU, som minskar demokratin men ökat mängden representanter å folket vägnar. Teknokraterna.

Om bankerna inte kunde hantera skuldkrisen i Grekland, hur kan då ECB hantera det? Vad skiljer affärsbankernas fantasipengar från ECB:s fantasipengar? Blir skulderna mer återbetalningsbara för att man byter fordringsägare? Om inte affärsbankerna kunde klara soliditeten/balanskravet, varför kan ECB? Varför kunde inte kapitalet som sattes in i ECB sättas in i affärsbankerna via nyemissioner?

Här kommer vi in på den egentliga kritiken som går dig helt förbi eftersom du aldrig tänkt i de banorna utan accepterat det ytliga "det är de bruna fascisterna!".

Att den offentliga retoriken går i de banorna är en sak. Att människors beslutsfattande grundar sig på denna retorik, är en annan. Jag kan påstå att britterna röstade för Brexit på grund av astrologiska fenomen eller att det finns en störsändare på månen. Blir det sant om det upprepas i medier, av politiska analytiker, av tangentbordskrigare och allt annat löst folk som försöker göra sin röst hörd?

Skrivet av FabriciusRex:

Återigen. Varför skulle Europa inte kunna det? Eller är vi evigt dömda att ständigt vara i krig med våra grannar? Jag har högre förhoppningar på vad EU kan bli och betyda, inte bara för oss utan även för resten av världen. Att europiska länder ska försöka leva som isolerade öar utan nära samarbeta har vi redan testat med milt sagt blandat resultat genom historien.

Påven och Pution har tack och lov ingen direkt makt i hur EU ska utvecklas framåt. Angående Juncker, jag vet inte riktigt vad han står för. Jag? Jag är inte EU-tjänsteman så nej. Jag är bara en tangentbordskrigare i denna fråga.

Du svarade inte på frågan:

Varför skulle européerna?

Att de skulle kunna, vet jag redan. Var har du fått fantasin från att "Europa" (det finns inget Europa, lika lite som ett USA, ett Kina eller Ryssland) skulle behöva betyda något? Har du så dålig självkänsla att du måste externalisera till ett jättelikt projekt? Det var precis denna form av dåliga självkänsla och externalisering som resulterade i krigen mellan nationalstaterna. Inte nationalstaterna som sådana. Därför kommer även externaliseringen via supranationella politiska organ som EU oundvikligen att leda till samma katastrofala krig, fast i större omfattning eftersom man inte kommit till roten av problemet utan söker lösningarna i jättelika externaliseringar.

När man inte lyckas på kollektiv nivå externaliserar man fiender och så börjar våldsspiralen om på nytt. Ju större kollektiv, desto mer omfattande våld. Eftersom konsekvenserna kommer att bli värre förskjuts tröskelnivån, men en tröskel existerar. En tröskel eller toleransvärde där politiker och militärer säger, fuck it, nu krigar vi. Tro därför inte på myten att EU är ett fredsprojekt. Det har endast förskjutit tröskelvärdet. Men då har man även ökat mängden obalanser som kan byggas upp innan det brakar utför. Precis som räntesänkningar endast förskjuter konkurserna och vrider upp tillgångspriserna.
Ingenting har lösts, det har endast förskjutits i tid. Lån är att konsumera idag och betala imorgon. Stora politiska projekt är att förskjuta nödvändiga lösningar till morgondagen.

Det är anledningen att man inte skall dra förhastade slutsatser eller att upprepa mantra man hört andra yttra, vare sig det är släkt, vänner, mediepersonligheter eller egot. När man hört samma budskap två gånger, vet man att någon är i ett hypnotiskt tillstånd.

Slutligen. Inga länder levde som isolerade öar under krigsåren (även idag byggs krig upp genom retorik och genom att skapa demarkationslinjer i människors medvetanden via medieprogrammering). Samtliga länder i världen, liksom tidigare stammar och klaner har ömsom handlat och utbytt saker och ömsom bekrigat varandra när obalanserna blivit för stora (babylonierna, vikingarna, sultanen, djinghis, muhammed). Adeln har studerat vid universiteten i andra länder under århundraden, ändå bekrigade de varandra. Kungarna har varit kusiner och har ändå krigat mot varandra. Företagen krigar mot varandra. Samarbetar de råkar de ut för kartellböter. Så EU är för krig, priskrig. Priskrig leder i värsta fall till vapenkrig.

EG kunde ha varit en fungerande mekanism för fredligt samarbete mellan krigen. Sedan blev det EU och nu är det Lissabon-fördraget. Det som en gång var tre ben av mellanstatligt och överstatligt samarbete är nu endast ett jättelikt skrytbygge. EU har blivit en gökunge, men politikerna låtsas att det är en fjäril. Tjänstemännen biter inte den hand som göder dem rundligen. Varför skulle en gökunge klaga, bara den blir flygfärdig innan skattebetalarna fattar galoppen? Att EU inte är ett fredsprojekt vittnar EU-armén om. EU är samma gamla skräp i större skala. Samma gamla egon, samma gamla mentalitet fast med ny retorik och akademiska kunskaper inbyggda i systemet.

Jag säger, avskeda kommissionens tjänstemän och anställ dem som mango- och chiliodlare någonstans i Botswana. De älskar fri rörlighet av kapital, människor, varor och tjänster. Så vi exporterar dem till Afrika.

Liksom de beslutade å våra vägnar, beslutar vi å deras vägnar. Är du med?

De påstår sig representera oss, nu påstår vi oss representera dem. Man behöver endast omutbilda sig i konkurrens med andra. Sådan är marknaden. Kan du inte tillfredsställa dina medborgare blir du avskedad och får söka arbete i mer konkurrenskraftiga branscher.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrusE:

Ingen är vinnare på ett splittrat Europa, förutom kanske Ryssland.

När det uppstår kriser så försöker vi alltid att hitta någon att skylla på. England har stora
diverse systemfel, precis som Sverige. Problemet är att man letar inte efter orsaken till detta
utan man letar efter någon att skylla på. I detta fall var det invandringen.

EU har stora problem, men att fly fältet så fort det blir lite jobbigt är ingen lösning.

Nationalstaterna hade problem och låtsades lösa dem via EG och sedan EU. Man flydde sina inre problem och externaliserade dem till ett större projekt. Då hade man en ny ursäkt att skylla på istället för sina egna tillkortakommanden.

Med de fyra friheterna kunde allting lastas den fria marknaden.

Vänligen sluta upprepa det hypnotiska budskapet att ett splittrat Europa gynnar Ryssland. Ryssland är beroende av att sälja energi och krasar Europa-maskineriet blir det mindre export. Europa har alltid varit splittrat, eftersom Europa inte existerar mer än i din fantasivärld. Vad innebär Europa-fantasin? Är du säker på att mer än 50 % av Europas befolkning delar din specifika fantasi? Om de inte håller med dig till 100 % är det redan splittrat, fast du fantiserar att det inte är det för att uppnå trygghet i dina tankar. Samt för att ha något att argumentera kring.

Det är inget fel i det, men känn dig själv.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wereaz:

Vänligen sluta upprepa det hypnotiska budskapet att ett splittrat Europa gynnar Ryssland. Ryssland är beroende av att sälja energi och krasar Europa-maskineriet blir det mindre export.

Jag har inte riktigt tid nu, men känner ändå för att ge en kort kommentar. Generellt håller jag med dig då detta är ett av politiker och media skapat mantra, vilket grovt och slarvigt tycks försöka skapa ett vi och dem tänk. Ryssland känner sig definitivt som en del av Europa, än om västeuropéernas märkliga oförmåga att förstå den ryska tankevärlden, vilket fått vissa högljudda att uttrycka önskan att hellre se till Rysslands "naturliga partners", dvs. den muslimska världen och övriga Asien. Till skillnad mot Västeuropa har Ryssland i långliga tider levt i symbios med den muslimska världen. Därför skapar det stor bitterhet mot Väst som medvetet radikaliserat muslimer under kalla kriget, vilka sedan börjat härja lite varstans, inklusive inne på Ryskt territorium.

Än om den kopplingen österut finns är ändå den vanliga ståndpunkten att Ryssland är en del av Europa, och den västeuropé som tror annorlunda blir i så fall tvungen se Europa krympa ihop på flera områden, då stor del av vår kulturella historia är sammanflätad med Ryssland.

Däremot anser jag det ändå finnas en gnutta sanning i det slarviga pratet om att ett "splittrat Europa gynnar Ryssland", men inte i den omfattningen som vissa tycks tänka sig. Ryssland har historiskt alltid varit orolig för svaga stater, vilka de ofta uppfattat som ett hot, något som kan ses av dess lite ambivalenta hållning till Polen, en av deras mest aggressiva konkurrenter och ändå ville de aldrig störta Polen utan bara försöka hålla det stabilt för att ha en buffert mot resten av Europa (1800-tals historia). Storbritannien har EU:s mest aggressiva hållning mot Ryssland och Brexit kan därför innebära en viss lättnad. Tyskland som i nutidshistoria legat både bakom revolutionen 1917 och WWII är inne i en annan fas och kanske kan Ryssland nå bättre samarbete utan Storbritannien, något som USA absolut inte vill, vilket därför samtidigt gör situationen svårbedömd (slå ihop Ryssland och Tyskland och du har en någras ögon alltför stark konkurrent).

Nu springer tiden ifrån mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Hoppas vi följer efter och lämnar EU.
Skulle aldrig ha gått med.

Ekonomi i sig löser sig alltid. Börsen går alltid upp och ner.

Kan bara hålla med , detta med EU är ett stort skämt.
Jag röstade i alla fall nej när det begav sig!

http://www.eu-upplysningen.se/Sverige-i-EU/Sveriges-EU-avgift...

EU = Extra Utgifter

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av wereaz:

Nationalstaterna hade problem och låtsades lösa dem via EG och sedan EU. Man flydde sina inre problem och externaliserade dem till ett större projekt. Då hade man en ny ursäkt att skylla på istället för sina egna tillkortakommanden.

Med de fyra friheterna kunde allting lastas den fria marknaden.

Vänligen sluta upprepa det hypnotiska budskapet att ett splittrat Europa gynnar Ryssland. Ryssland är beroende av att sälja energi och krasar Europa-maskineriet blir det mindre export. Europa har alltid varit splittrat, eftersom Europa inte existerar mer än i din fantasivärld. Vad innebär Europa-fantasin? Är du säker på att mer än 50 % av Europas befolkning delar din specifika fantasi? Om de inte håller med dig till 100 % är det redan splittrat, fast du fantiserar att det inte är det för att uppnå trygghet i dina tankar. Samt för att ha något att argumentera kring.

Det är inget fel i det, men känn dig själv.

Enighet betyder inte vara överens till 100%. Enighet betyder att ha samma åsikt och målsättning.
Det betyder inte att man är överens om allt alltid. Man delar inte alltid samma åsikt. Det handlar om
att lära sig att samarbete, ge men också ta.

Tittar vi krisen i Ukraina så förlorar många länder på de sanktioner som har införts mot Ryssland.
Eftersom Europa enades trots att alla inte får som de vill, så blev budskapet målsättningen det samma.
Budskapet och sektionerna biter betydligt hårdare när alla är med på tåget!

Jag säger inte att EU är perfekt, men ensam är inte stark.

EDIT:

Att vara ifrågasättande av ett system visar enligt mig på sundhet. Dock så ska det följas upp med förslag hur vi
förbättrar samarbetet. Att bara gnälla och vilja förstöra något är ingen lösning, som många faktiskt vill göra.
Vi måste se ta vara på alla möjligheter och anpassa oss till dem eftersom vi bor i en global värld!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GilbertG:

Kan bero på att SVT hade reportrar i London och Edinburgh, där en klar majoritet röstat för att stanna

Inte bara kan, SVT har gett en total felaktig bild av opinionen. Att de har en agenda som inte alls är opartisk märks mycket tydligt.

En kraftig övervikt av de som intervjuvats har varit positiva till EU och det stämmer inte alls med verkligheten vilket vi nu har facit på.

Så den stora frågan, finns det några argument alls varför svenskarna skall lita på svensk media?

Hörde precis på kanal1, programledaren beklagade och tyckte det var synd att David Cameron skulle avgå. Om jag bara skulle höra ljudet från TVn skulle det lika gärna kunna vara en valvaka från S och MPs lokaler.

Förstår ni inte hur sjukt Sverige har blivit senaste åren?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrusE:

Ingen är vinnare på ett splittrat Europa, förutom kanske Ryssland.

När det uppstår kriser så försöker vi alltid att hitta någon att skylla på. England har stora
diverse systemfel, precis som Sverige. Problemet är att man letar inte efter orsaken till detta
utan man letar efter någon att skylla på. I detta fall var det invandringen.

EU har stora problem, men att fly fältet så fort det blir lite jobbigt är ingen lösning.

Så sjunker fartyget så sitter du kvar istället för att använda livbåten(som UK precis gjorde)?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att fri handel är otroligt viktigt och saker som att kunna utan problem få arbeta i andra länder likaså, men det kan lösas på andra sätt än EU, se på Sverige och Norge. Någonstans måste vi komma under fund med att Europa är ingen motsvarighet till USA; Rumänien, Turkiet, Grekland och Tyskland, Frankrike, Storbritannien fungerar inte i en sådan här union. Det finns inte ett enda land som ekonomiskt sett både ger och tar, vissa gräver guld och andra bränner pengar. Bortsett från hur länderna geografiskt är belägna är de helt olika kulturer.

Stavfel.
Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Avstängd

Underbart att början på slutet för EU definitivt har skett iom Brexit. Mainstreammedia är givetvis besvikna och något annat var inte att vänta. Det är äntligen dags att den vidriga kreationen EU förpassas till historiens sophög. Bara NATO kvar att förpassa till historiens skräphög och sedan kan stora delar av världen andas fritt. Kristna ursprungsbefolkningen i Syrien bespottar EU och USA=NATO med all rätt, t.o.m den katolska ledaren i Syrien erkänner öppet att väst och dess marionetter är en skam för mänskligheten och bara Ryssland hjälper dom kristna från utrotning i Syrien. USA=NATO efter invasionen gjorde ingenting för att stoppa i princip utrotning som skett av kristna ursprungsbefolkningen assyrierna i Irak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Underbart att början på slutet för EU definitivt har skett iom Brexit. Mainstreammedia är givetvis besvikna och något annat var inte att vänta. Det är äntligen dags att den vidriga kreationen EU förpassas till historiens sophög. Bara NATO kvar att förpassa till historiens skräphög och sedan kan stora delar av världen andas fritt. Kristna ursprungsbefolkningen i Syrien bespottar EU och USA=NATO med all rätt, t.o.m den katolska ledaren i Syrien erkänner öppet att väst och dess marionetter är en skam för mänskligheten och bara Ryssland hjälper dom kristna från utrotning i Syrien. USA=NATO efter invasionen gjorde ingenting för att stoppa i princip utrotning som skett av kristna ursprungsbefolkningen assyrierna i Irak.

Vilken grotesk historielös förenkling.
Vad vill du USA ska göra i Syrien som de inte redan gör? Hela världen ville ju att USA skulle lämna Irak, vilket de gjort. Ingen är nöjd när USA leker världspolis men vissa tycks bli besvikna när USA faktiskt inte leker världspolis.

Ryssland är inte i Syrien av humanitära skäl. De är ju en uppenbar spelare i konflikten. Så bespar dig pinsamheten att tro att Ryssland har ädla motiv i Syrienkonflikten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burner1:

Så sjunker fartyget så sitter du kvar istället för att använda livbåten(som UK precis gjorde)?

Kom igen nu!

Om EU sjunker vad gör Sverige med miljösvamparna och S vid makten? Mer inkompetenta ledare får man leta efter!

Jag antar att du redan sitter i livbåten?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Underbart att början på slutet för EU definitivt har skett iom Brexit.

Definitivt?

Som jag har förstått det är detta bara en vägledande röstning utan några som helst krav på brittiska regeringen. Dvs dom kan säga lol nope och rösta för att stanna kvar, sen är det inget mer med det.

Så det är ungefär lika definitivt som den gången svenskarna röstade 82% för fortsatt vänstertrafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Vilken grotesk historielös förenkling.

Sådana anklagelser är värdelösa om du inte specificerar tydligare vad det är som du menar är fel.

Skrivet av Mr.Borka:

Vad vill du USA ska göra i Syrien som de inte redan gör?

De kunde ju slutat lite tidigare med att ge vapen till "rebeller" som senare hamnar i IS händer. Med tanke på USAs militärbudget och teknologiska försprång är det inte lite pinsamt att Ryssarna lyckas vända på läget på ett par veckor medan USA inte lyckades alls. Givetvis för att de inte VILLE lyckas. De ville ju få bort Assad oavsett om det innebar IS-barbari för Syriens befolkning och oavsett om alla kristna blev slaktade eller ej.

Skrivet av Mr.Borka:

Hela världen ville ju att USA skulle lämna Irak, vilket de gjort. Ingen är nöjd när USA leker världspolis men vissa tycks bli besvikna när USA faktiskt inte leker världspolis.

Som sagt, de kunde ju sluta tillhandahålla vapen till IS. Bra start.

Skrivet av Mr.Borka:

Ryssland är inte i Syrien av humanitära skäl. De är ju en uppenbar spelare i konflikten. Så bespar dig pinsamheten att tro att Ryssland har ädla motiv i Syrienkonflikten.

Ryssarna är en spelare, yes. Det är även USA. Ryssarna är på Assads sida och USA på "rebellernas" och var på IS sida.

Vem som är värst och vem som har "rätt"? Fråga kristna syrier vad de tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Sådana anklagelser är värdelösa om du inte specificerar tydligare vad det är som du menar är fel.

De kunde ju slutat lite tidigare med att ge vapen till "rebeller" som senare hamnar i IS händer. Med tanke på USAs militärbudget och teknologiska försprång är det inte lite pinsamt att Ryssarna lyckas vända på läget på ett par veckor medan USA inte lyckades alls. Givetvis för att de inte VILLE lyckas. De ville ju få bort Assad oavsett om det innebar IS-barbari för Syriens befolkning och oavsett om alla kristna blev slaktade eller ej.

Som sagt, de kunde ju sluta tillhandahålla vapen till IS. Bra start.

Ryssarna är en spelare, yes. Det är även USA. Ryssarna är på Assads sida och USA på "rebellernas" och var på IS sida.

Vem som är värst och vem som har "rätt"? Fråga kristna syrier vad de tycker.

USA förser inte IS med vapen. De har däremot gjort det tidigare i gruppens ungdom. Precis som tidigare Al Qaeda försågs med vapen för att driva bort Sovjet ur Afghanistan.

Vilka är det som rapporterar om Rysslands framgångar i Syrien? Rysslands halvhjärtade deltagande tycks ju inte haft något större effekt på situationen utan tycks mer vara en ploj för Putin att få förnyat stöd i en turbulent tid i rysk politik.

Permalänk
Avstängd

Jag känner enbart en stor glädje och lättnad att någon äntligen klart markerar att det får vara ett slut på den rådanden PK-politiken! Ett evigt käbblande i Bryssel utan några resultat. Ett ännu större inhemskt käbblande med en röd/grön sörja.

Förhoppningsvist så vinner även Donald Trump det amerikanska valet så har vi det vi förtjänar

Ur det här kanske det reser sig riktiga ledare som kan ta tag i saker och ting!?

Sen är det klart ironiskt hur PK-journalisterna nu basunerar ut "katastrof"

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr.Borka:

Ryssland är inte i Syrien av humanitära skäl. De är ju en uppenbar spelare i konflikten. Så bespar dig pinsamheten att tro att Ryssland har ädla motiv i Syrienkonflikten.

Att finna helt ädla motiv hos någon av aktörerna är nog lite väl optimistiskt, och samtidigt är det ibland för cyniskt att tro att de som delvis bidragit till eländet gjorde allt med avsikt. Det är bara att erkänna människans begränsningar oavsett vilket land de bor i.

Vad gäller Ryssland har de åtminstone en naturlig koppling till Syrien. Ryssland var de ortodoxa syriska kristnas närmaste allierade innan revolutionen 1917. Tomrummet som följde fylldes något av att de socialistiska strömningarna i Syrien fick stöd ifrån Sovjet, något USA med alla medel försökte motarbeta.

Citat:

USA förser inte IS med vapen. De har däremot gjort det tidigare i gruppens ungdom. Precis som tidigare Al Qaeda försågs med vapen för att driva bort Sovjet ur Afghanistan.

Vilka är det som rapporterar om Rysslands framgångar i Syrien? Rysslands halvhjärtade deltagande tycks ju inte haft något större effekt på situationen utan tycks mer vara en ploj för Putin att få förnyat stöd i en turbulent tid i rysk politik.

Nja, det var väl ändå inte så att USA försåg al-Qaeda med vapen, utan inifrån de mujahedingrupper USA stödde, främst med Egypten som mellanhand och tillsammans med Saudiarabien ett av de länder vilka bidrog med krigare, kom al-Qaeda att bildas. I slutändan gör det kanske ingen skillnad, då USA utan att förstå konsekvenserna, bidrog till att dessa grupperingar uppkom.

Rapporteringen om Ryssland haltar betänkligt. Att påstå att Ryssland inte åstadkommit något är dock ignorans; om sedan resultatet är det vissa önskar är dock en helt annan fråga. En av de bästa indikatorerna på att Ryssland haft framgång är att efterfrågan på ryska vapen ökat markant. Här spelar även psykologi in: länder tenderar att vilja köpa vapen av vinnare. Om detta kan du finna mycket läsvärt material.

Måhända är det ett sätt för Putin att befästa sin inrikespolitiska position. Det utesluter dock inte att Ryssland, med historiska kopplingar till de ortodoxa kristna i Syrien och samtidigt som en stat med Islam som en av statsreligionerna, har mer naturliga orsaker att vara inblandad än vissa andra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av plunn:

Jag känner enbart en stor glädje och lättnad att någon äntligen klart markerar att det får vara ett slut på den rådanden PK-politiken! Ett evigt käbblande i Bryssel utan några resultat. Ett ännu större inhemskt käbblande med en röd/grön sörja.

Förhoppningsvist så vinner även Donald Trump det amerikanska valet så har vi det vi förtjänar

Ur det här kanske det reser sig riktiga ledare som kan ta tag i saker och ting!?

Sen är det klart ironiskt hur PK-journalisterna nu basunerar ut "katastrof"

Riktiga ledare som vänder folk mot varandra? Dags för lite nya läger och kanske etnisk rensning, för att säkra das folk? Såna som du är farliga för oss alla. Själv hoppas jag att EU nu på allvar tar tag i fascistkramarna, med vilka medel som helst egentligen. För det andra är otänkbart. Nu har det gått för långt och hela EU och våra mänskliga rättigheter är i fara. Hoppas att britternas knappa rekommendation om att gå ur EU inte uppfylls. Om folk sen gnäller över det skiter jag fullständigt i. Lite som att ge skåningarna självständighet i Sverige o tro att det är bra. Idiotin och brunbajsandet har nu gått över styr. Men snart får vi se hur EU och vi andra som tror på demokratin verkligen klarar av att hantera extremisternas återkomst, både på höger o vänster sida.

Trump? Haha han skulle slakta dig utan att ens bry sig, men stöd du honom, men inbilla dig inte att han är på din sida. Han förolämpar allt och alla. Snart blir det din tur. Men visst du får vad du förtjänar.

All den här skiten och extremistmecket i västvärlden har verkligen fått mig att tänka om politiskt. Har alltid trott att om såna som jag, pk folk med tron på mänskliga rättigheter och allas lika värde ger förtroende och inte hatar andra så får vi samma tillbaks. Jag har haft helt jävla galet fel, och nu är det dags att vi försvarar oss istället. Oavsett om vi måste rucka på våra demokratiska principer. Lite mindre demokrati för att förhindra att demokratin försvinner helt, det tar jag gärna! Jag hoppas att Brexit är starten för en motreaktion. Är extremisternas tur att få känna på rädslan. Dags att förbjuda och stoppa populistpartierna. Inte rätt såklart men vad har i för val? Krig? Massmord? Nya koncentrationsläger? Ser redan nu hur våldet ökar, borde mot invandrare och övriga mörkhyade. O nu senast en mördad pk-politiker i UK, tidigare Breiviks rensning i Norge, eller terrordådet i Trollhättan. Nu kan vi inte stå och titta på längre medan vi långsamt dör och hoppas att det per automatik blir bättre. För det blir det inte.

Skönt va? Är det polarisering o hat ni vill ha, är det exakt vad som kommer i retur. Allt det här snacket om att visa kärlek mot fascisterna är det dummaste jag hört. Finns bara ett språk.

Är jag hatisk nu? Ja troligen, men så blir det när man känner sig hotad och utsatt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Det finns fler sidor som ville att en Brexit skulle ske, inte bara de som avskyr invandringen.
Men det snackas inte så mycket om det, fokus ligger på de som röstade för brexit pga invandringen och visst en stor del/majoritet röstade antagligen för det. Det blev en revolution i vilket fall som helst.

Jag är skit glad att de rikas lilla gullegris projekt nu brinner, låt skiten brinna rätt ner till grunden.
De som är arga och klagar på att britterna drog verkar mest vara förbannade för att status quo har rubbats.

https://youtu.be/MiGzHqV2pgs?t=153

Permalänk
Medlem

Det är väl ingen som kan säga att EU är något annat än överstatlighet och äkta byråkrati. Ett EU ska enligt mig enbart handla om hur länder kan samarbeta tillsammans gällande handel och annat som kan bidraga till en stark ekonomi runt om i Europa. Övriga frågor ska hanteras per land.

Sen att Sverige skulle ha något att säga till om i EU är ju bara skrattretande, eftersom att vi är ett så pass litet land. Man skickar enbart ner "politikerna" som man inte orkar med till att jobba inom EU. Cecilia Wikström är ju ett underbart exempel, vem fan pallar lyssna på hennes röst?

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4