Permalänk
Inaktiv

Herregud, saknar folk läsförståelse eller trollar de på riktigt...

EU skriver lagar och regler som påverkar våran lagstiftning. Vi måste kort sagt följa EU:s lagar och direktiv för att inte bli dömda i EU-domstolen. Har man problem att inse EU:s inflytande och makt över Sverige så bör man genast omyndighetsförklaras och tvingas gå om grundskolan.

För er psykopater så är man inte nationalist eller högerextrem när man bryr sig om sina nära och käras liv och framtid. Det kallas för medkänsla, vilket är något värt att respektera till skillnad från detta oansvariga omhändertagande av människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

@Triffid: "Jag tycker fortfarande inte att det är ekvivalent med att våra lagar stiftas i Bryssel eftersom de faktiskt måste skrivas in i Sveriges lag innan de gäller här."

EU-lagstiftning behöver inte skrivas in i svensk lagstiftning för att gälla.

Källa.

Jag rekommenderar att du läser hela den sidan, den innehåller saklig information om vad som gäller för Sveriges del.

Som sagt det är det som är dealen. Men så länge EU saknar egen polis med auktoritet i sverige har de inget sätt att se till att vi (Sverige) faktiskt uppfyller detta förutom hot om vite, vilket har bevisats tex i datalagringsfrågan.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av burner1:

Ja det är hemskt och ändå lyssnar inte politikerna på folket utan driver sin egen agenda.

Människor blir nationalister när politikerna inte lyssnar på folket. Exemplvis i Sverige finns det vissa frågor som väldigt många människor inte låter sig placeras i åsiktskollektivet. Människor gillar den fria tanken och åsikter.

Det är som med EU och UK, jag knappt sett några förslag från EU hur de skall förändra sin politik för att inte fler skall lämna.
Svensk media fortsätter i samma språr, EU har alltid rätt och att UK bara består av lågutbildade som inte förstår sitt bästa.

UK har precis tagit beslutet att de vill ta tillbaka makten över sitt eget land, vänstermedia svartmålar landet direkt och tycker det är riktigt illa. Jag säger grattis UK.

Inte konstigt att det råder media och politikerförakt.

Fast mycket av problemet i Sverige handlar ju om det polariserade diskussionsklimatet - något som du också bidrar till.

Vad är vänstermedia i Sverige? Mitt intryck av lokalskriverierna och sporadiskt lyssnande på Sverige Radio P1 så handlar det ju om en ganska sund rapportering. Självklart kommer man rapportera om problemen med "Brexit" precis som i all annan rapportering - dels eftersom det är effekter som påverkar människor samt att det är de negativa effekterna som blir påtagliga snabbt, medan de positiva effekterna (vad de må handla om) rimligtvis kommer först när hela proceduren i England är färdigställd.

Tittar man på hur kampanjen gått till i Storbrittannien så är det lätt att förstå varför några skulle börja retas genom att prata om intelligens. Det var ju en pinsam kampanj där "exit" sidan drog mest uppmärksamhet till sig genom att piska upp stämningen. Ungefär som hur EU-motståndarna här på forumet helt ogenerat pratar om EU som ditt eller datt utan en tillskrymmelse till problematiserande eller intellektuell ärlighet. Allting är antingen helsvart eller helvitt. Finns det problem med EU och vårt medlemskap? Självklart. Men problemen ska ju rimligtvis jämföras med fördelarna - vilka är svårare att räkna på, dels genom att medlemskapet genomsyrar så många sektorer i samhället men även genom en otydlig kommunikation från både lokala politiker och Bryssel. Hur Sverige utvecklats utan EU-medlemskapet är ju också omöjligt att veta.

Det finns ju inte en människa i vårt avlånga land som svepande tycker allting EU gör är bra. De som uppmärksammas är ofta de som har förenklade och förpaketerade åsikter för eller mot, precis som i allting annat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr.Borka:

Vad är vänstermedia i Sverige? Mitt intryck av lokalskriverierna och sporadiskt lyssnande på Sverige Radio P1 så handlar det ju om en ganska sund rapportering. Självklart kommer man rapportera om problemen med "Brexit" precis som i all annan rapportering - dels eftersom det är effekter som påverkar människor samt att det är de negativa effekterna som blir påtagliga snabbt, medan de positiva effekterna (vad de må handla om) rimligtvis kommer först när hela proceduren i England är färdigställd.

Media föraktet växer på grund av en osund rapportering. En sund rapportering har man när journalisten är saklig, opartisk och låter båda sidorna komma till tals med sina argument. Vilket dagens media undviker med nöd och näppe. Att dagens media är öppna med att de mörkar och håller tillbaka information visar förfallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Media föraktet växer på grund av en osund rapportering. En sund rapportering har man när journalisten är saklig, opartisk och låter båda sidorna komma till tals med sina argument. Vilket dagens media undviker med nöd och näppe. Att dagens media är öppna med att de mörkar och håller tillbaka information visar förfallet.

Men i det här fallet får jag intrycket av att anledningen till varför du anser rapporteringen vara osund är i stor utsträckningen för att rapporteringen inte sker i positiv anda till omröstningens utfall. Men hade rapporteringen prisat utfallet hade du, som jag tolkar sättet du skriver, antagligen varit nöjd med den "sunda" rapporteringen. Att media rapporterar om de negative följderna till "brexit" är ju givet. Det positiva runt "brexit" ligger ju fortfarande i framtiden, både för Storbritannien (eller snarare: England) och för Sverige och EU. Men det har ju även pratats en del i media om hur utträdet kan komma till direkt fördel till en reformerande anda i Bryssel.

Samma typ av rapportering ser du ju i princip over hela världen, vare sig EU-land eller ej.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr.Borka:

Men i det här fallet får jag intrycket av att anledningen till varför du anser rapporteringen vara osund är i stor utsträckningen för att rapporteringen inte sker i positiv anda till omröstningens utfall. Men hade rapporteringen prisat utfallet hade du, som jag tolkar sättet du skriver, antagligen varit nöjd med den "sunda" rapporteringen. ...

Jag klagar på att media och dess journalister gör ett aktivt ställningstagande när de ska vara opartiska.
Ett sunt reportage ska vara sakligt och baserat på fakta. Företrädare för varje sida har rätt att tala till punkt. Journalistens åsikter, värderingar, känslor och ställningstagande har ingen plats i en sund rapportering.

SVTs rapporteringen av Brexit skilde sig enormt mot utländsk media. Jag såg det hela live på BBC som hade kunniga experter som bidrog med fakta och argument. BBC visade att Storbritannien var väl medvetna om vilka fördelar och konsekvenser deras val i frågan har.

I SVT fick man istället se självutnämnda experterna som var helt oinsatta. De bidrog inte med idéer och argument om varför majoriteten röstade som de gjorde. Den enda man fick se av Brexit majoriteten, var en som var dum nog att rösta fel.

Jag vill kort sagt inte se media som SR kontrollera och censurera information till allmänheten. Speciellt inte när det kommer till myndigheter som Polisen. http://nyheteridag.se/sr-ekot-vagrade-direktsanda-presskonfer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Jag klagar på att media och dess journalister gör ett aktivt ställningstagande när de ska vara opartiska.

Även om jag med föredrar den typen av rapportering är det på intent sätt så att media "ska" vara opartiska. Tvärtom ha de flesta tidningar en utpräglad vinkel på allt och det är inget de brukar hymla med heller.

Här kan man enkelt se vilken "twist"/agenda man kan förvänta sig från en given tidnings reportage: https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_svenska_tidning...

Vill man ha hela bilden får man själv se till att läsa på från de olika vinklar som finns helt enkelt... så har det alltid varit.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Avstängd

Brexit: Vote Leave chief who created £350m NHS lie on bus admits leaving EU could be 'an error'
http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/brexit-latest-n...