Rykte: Nvidia "GP102" är kretsen för nästa Geforce GTX Titan – får 3 840 CUDA-kärnor

Permalänk

Finns det någon anledning till att man skriver tex 10 000 MHz istället för 10 GHz? Har stört mig på det i ett par artiklar nu, men tänker att det kanske finns en anledning...

Permalänk
Medlem

När det närmar sig lansering för 1080Ti så kommer det förmodligen vara rykten eller till och med information ute om the next big thing. Förmodligen Volta. Så jag tuffar på med mitt 980Ti tills det närmar sig.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Det får nog bli ett 1080 Ti. Min förhoppning är att det räcker med ETT sådant så jag slipper SLI samtidigt som jag har skämt bort mig själv med en G-Sync skärm.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av undelete:

I och med att alla andra länder väljer att styra ner räntan måste Sverige följa med, annars blir våra exportvaror för dyra och Sveriges ekonomi går sämre

Det är väl en definitionsfråga med tanke på hur hushållen har lyckats belåna sig under dessa åtgärder för att göra Sveriges ekonomi bättre

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Borde inte antalet transistorer kunnat (grovt) estimeras med följande formenl: X=7,2/314*478 ?

Dvs ca 10,96 miljarder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Gtx 780ti låg på 6000kr och gtx 980ti låg på 7000kr så 8000kr tjäns som ett rimligt pris på gtx 1080ti med tanke på det ökade priset på ca 50-100 dollar per generation samt ökat värde på dollarn.

980ti släpptes andra juni, då var en dollar 8.55kr. idag är en dollar 8.33kr. så det är inte en starkare dollarkurs nu än de var då

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
99:e percentilen

Undrar vad det kan få för namn. De har ju knappast gjort det lätt för sig att fortsätta på ett logiskt sätt:

  1. Titan

  2. Titan X

  3. Titan ?

  4. [...]

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Procentuellt sett så matchar ju prisökningen gentemot 1080 ganska bra mot antalet CUDA-kärnor. ~50% fler CUDA-kärnor, ~50% högre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Undrar vad det kan få för namn. De har ju knappast gjort det lätt för sig att fortsätta på ett logiskt sätt:

  1. Titan

  2. Titan X

  3. Titan ?

  4. [...]

Titan XX
Titan XX Black
Titan XXX
Titan XXX Black

Nä men ser ju ut som dom försöker sätta unika namn på Titan korten (Titan Z, Black, X) så antar la att det blir något unikt iaf, Titan 2, Titan Y eller nått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Jag har väldigt svårt att tro på dessa rykten.. Först och främst, GDDR5X? Och priset? Jag tror snarare 15-17k för titan och 10-12k för Ti. Att Ti skulle ha iprincip samma ingångspris som 1080 har jag svårt att tro.

Hur som påverkar det inte mig, kommer ändå bli ett 1080.

Varför skulle det bli så dyrt? 980 Ti har ju en die size på 601 mm2 och 1080 Ti 478 mm2. Förutsatt att 16 nm processen fungerar bra borde ju ett 478 mm2 chip vara betydligt billigare än ett 601 mm2 monster. Dessutom har vi lägre strömförbrukning och en snävare minnesbuss vilket bör betyda ett enklare (läs billigare) kretskort. Ett sista frågetecken är priset för GDDR5X. Svårt att hitta information om detta men de artiklar som finns nämner ofta att övergången från GDDR5 till X ska vara billig och enkel så det borde inte vara så dyrt.

I slutändan handlar det om vad AMD kan få fram. Om AMD har något som kan konkurrera med Nividia kommer priserna snarare att vara lägre än tidigare generation. Om inte kan Nvidia mjölka marknaden ordentligt.

Återstår att se.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Undrar vad det kan få för namn. De har ju knappast gjort det lätt för sig att fortsätta på ett logiskt sätt:

  1. Titan

  2. Titan X

  3. Titan ?

  4. [...]

X och Z har använts. Y? Men det blir lätt Titan Why så är nog inte optimalt marknadsföringsmässigt.

Grekiska alfabetet kanske hade kunnat fungera. Titan Alpha? Alpha och Beta har möjligen negativa associationer med mjukvara men inte i andra fall.

Ett nytt koncept kanske kan vara lämpligt med. Eller börja använd ultra igen. 1080 Ultra hade jag gillat personligen. 8800 Ultra var ett nice kort på sin tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

1080Ti verkar bli ett trevligt kort.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Damn, 1080TI lär ju vara ett monsterkort, för att inte nämna nya titan X

EDIT:
klart vega är intressant, tror många här på forumet hoppas lite för mycket dock, Vad är så mycket bättre med HBM? huvudsaken är väl trots allt prestandan

Mindre kretskort och högre prestanda (och lägre strömförbrukning?) är väl vad man får med HBM2. 1024 GB/s bandbredd istället för 480–576 GB/s som nämns i artikeln är ju rätt mycket högre. Sen är det ju klart att själva grafikkretsen måste prestera också. Är ju inte bara minnet som gör skillnad.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

980ti släpptes andra juni, då var en dollar 8.55kr. idag är en dollar 8.33kr. så det är inte en starkare dollarkurs nu än de var då

Dollarn må ligga något lägre nu än för ett år sen, men mitt inlägg handlade om gtx 780ti > 980ti > 1080ti där lanseringspriset ökat från $699 > $699 > $799? samt att dollarn ökat i värde sedan lanseringen av gtx 780ti så för oss i sverige har priset ökat med 500-1000kr per generation så 8000kr tjäns rimligt

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Datavetare

Varför hänger så många upp sig på om det är HBM eller GDDR5X? 1080 verkar överhuvudtaget inte begränsad av minnesbandbredd och om 1080Ti/Titan får ~50 % högre bandbredd (eventuellt lite till då 1080 använder långsammaste G5X minnet) och ~50 % högre kapacitet i övriga delar så lär ju inte bandbredd vara minsta problem här heller.

HBM2 kommer ge högre bandbredd än G5X, men om bandbredden redan räcker med G5X så ger ju HBM2 ingen fördel. Anledningen att man tog fram G5X är ju främst därför att det, i alla fall för tillfället, är en långt billigare teknik än HBM.

Sedan borde ingen bli förvånad över att konsumentmodeller av Pascal inte blir baserad på GP100. Finns i princip noll anledning att spendera en ansenligt mängd transistorer på 1:2 förhållande mellan FP64:FP32 när spel har absolut noll nytta av 64-bitars flyttal. Om detta stämmer kommer GP102 ha lika många CUDA-kärnor som GP100, men då det är en enklare krets kommer den med stor sannolikhet gå att klocka högre vilket betyder att GP102 kommer få högre FP32-kapacitet än GP100, vilket i sin tur betyder att det är en snabbare krets för konsumentinriktade arbetslaster.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ouch ett monster till. Så nu gäller det att sitta stilla i båten och vänta på att nya generationens kort ska stabiliseras i utbud och pris innan man gör något dumt.

Eller F-it.. take my money.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Jag har väldigt svårt att tro på dessa rykten.. Först och främst, GDDR5X? Och priset? Jag tror snarare 15-17k för titan och 10-12k för Ti. Att Ti skulle ha iprincip samma ingångspris som 1080 har jag svårt att tro.

Hur som påverkar det inte mig, kommer ändå bli ett 1080.

+21% för FE och +33% för icke-FE skulle jag nog inte kalla "i princip samma pris".

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Mindre kretskort och högre prestanda (och lägre strömförbrukning?) är väl vad man får med HBM2. 1024 GB/s bandbredd istället för 480–576 GB/s som nämns i artikeln är ju rätt mycket högre. Sen är det ju klart att själva grafikkretsen måste prestera också. Är ju inte bara minnet som gör skillnad.

Ja alltså det är ju bättre, men tror många hakar upp sig på bandbredd, inte bara det som säger en prestanda.

typ som att ha 16GB ram eller 128GB, i spel kommer du inte märka nån skillnad.

Iofs är det nog 16 nm som gör mycket i prestanda/watt i detta läge.

hur som helst ska Vega bli intressant, men tycker bara det är lustigt att många säger att Vega ser bättre och bättre ut trots att vi vet ganska lite om hur det kommer prestera

Permalänk
Medlem

Själv hoppas jag att dom sänker 1080 med 50 USD och 1080 lägger 100 USD högre.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

vill inte ens veta vad dessa kommer att kosta...

Är ju bara att läsa hela artikeln

Citat:

Samma uppgifter för gällande att Nvidia behåller tidigare prissättning för nästa Geforce GTX Titan, som således får ett rekommenderat pris på 999 dollar eller strax över 10 000 kronor inklusive moms. Syskonmodellen GTX 1080 Ti uppges ligga på 799 dollar eller strax över 8 000 kronor.

Frågan är ju vilket datum dom kommer att släppas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Varför hänger så många upp sig på om det är HBM eller GDDR5X? 1080 verkar överhuvudtaget inte begränsad av minnesbandbredd och om 1080Ti/Titan får ~50 % högre bandbredd (eventuellt lite till då 1080 använder långsammaste G5X minnet) och ~50 % högre kapacitet i övriga delar så lär ju inte bandbredd vara minsta problem här heller.

HBM2 kommer ge högre bandbredd än G5X, men om bandbredden redan räcker med G5X så ger ju HBM2 ingen fördel. Anledningen att man tog fram G5X är ju främst därför att det, i alla fall för tillfället, är en långt billigare teknik än HBM.

Sedan borde ingen bli förvånad över att konsumentmodeller av Pascal inte blir baserad på GP100. Finns i princip noll anledning att spendera en ansenligt mängd transistorer på 1:2 förhållande mellan FP64:FP32 när spel har absolut noll nytta av 64-bitars flyttal. Om detta stämmer kommer GP102 ha lika många CUDA-kärnor som GP100, men då det är en enklare krets kommer den med stor sannolikhet gå att klocka högre vilket betyder att GP102 kommer få högre FP32-kapacitet än GP100, vilket i sin tur betyder att det är en snabbare krets för konsumentinriktade arbetslaster.

har du något vettigt svar på hur det kommer sig att gtx 1080 presterar i snitt 2% bättre mellan 2164mhz och 2050mhz som är 5,6% högre frekvens i gamersnexus test med vattenkylning? jag tänkte först på bandbredd men de överklockade minnet lite högre också.

http://www.gamersnexus.net/guides/2441-diy-gtx-1080-hybrid-th...

mer on topic kan jag tänka mig att gp102 blir lika rolig att kyla som hawaii, alltså inte alls.

sedan blev det väl som jag tänkte med priset, inte bara gtx 1080 som blir dyrare. gtx 1080 ti ryktas då ha MSRP på $799 jämfört med gtx 980 ti som hade MSRP på $649.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av versions:

har du något vettigt svar på hur det kommer sig att gtx 1080 presterar i snitt 2% bättre mellan 2164mhz och 2050mhz som är 5,6% högre frekvens i gamersnexus test med vattenkylning? jag tänkte först på bandbredd men de överklockade minnet lite högre också.

http://www.gamersnexus.net/guides/2441-diy-gtx-1080-hybrid-th...

mer on topic kan jag tänka mig att gp102 blir lika rolig att kyla som hawaii, alltså inte alls.

sedan blev det väl som jag tänkte med priset, inte bara gtx 1080 som blir dyrare. gtx 1080 ti ryktas då ha MSRP på $799 jämfört med gtx 980 ti som hade MSRP på $649.

Att ange en frekvens för en hårt lastat Pascal-krets blir rätt trubbigt då en av förbättringarna man gjort är att kretsen väljer faktisk frekvens med betydligt finare granulatet än tidigare baserad på fler inparametrar än tidigare. Gissningsvis är genomsnittlig frekvens något högre i den krets som presterar bättre.

Sedan är kylningen ett problem, dels betyder 14/16 nm att mer effekt utvecklas per ytenhet jämfört med 28 nm då Dennard-scaling inte längre finns. Dels är en av nackdelarna med FinFET att formen på transistorerna gör det svårare att leda bort värme

"The finFET structure is less efficient in terms of heat dissipation, and it is easier to accumulate heat on the fingers. This is worse than the planar architecture."

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Behövs verkligen 24 GB minne på ett grafikkort, eller ens 12 GB i dagsläget? Nu antar jag att det behövs eftersom de lägger in så mycket, men det här är väl tänkt främst för spel och även med en 4k skärm känns det tveksamt att man kommer upp ens i närheten av det, trots en del AA, högupplösta texturer osv.

4k upplösning blir ca 8 Mpixel. Det verkar främst vara vid 15-40 Mpixels upplösning som ens 8 GB grafikminne börjar ge någon större vinst:
http://techreport.com/blog/28800/how-much-video-memory-is-eno...
Alltså verkar 4 GB grafikminne räcka idag. Ska 24 GB användas så måste det även hinna processas och skickas till GPUn nog snabbt om det ska ge någon större prestanda vinst dessutom.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Och jag som tyckte 12GB på Titan X var overkill...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

X och Z har använts. Y? Men det blir lätt Titan Why så är nog inte optimalt marknadsföringsmässigt.

Grekiska alfabetet kanske hade kunnat fungera. Titan Alpha? Alpha och Beta har möjligen negativa associationer med mjukvara men inte i andra fall.

Ett nytt koncept kanske kan vara lämpligt med. Eller börja använd ultra igen. 1080 Ultra hade jag gillat personligen. 8800 Ultra var ett nice kort på sin tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker de borde köra med namnet på arkitekturen: Titan Pascal och om det kommer en upphottad version i samma i så fall typ Titan Pascal Black ed. Skulle vara lätt att orientera sig i Titan-djungeln

Permalänk
Medlem

Detta lär ju kosta skjortan då man numera får betala för prestanda då det knappt är nån konkurens.

Nvidia skulle aldrig sälja ett dubbelt så bra kort för samma slant som Amd tog för sitt, så det är bara vara beredd att betala.
Ska Amd slänga HBM och Aio på Vega kommer dom vara tvugna att ta 7-8lök för det för att gå runt, medans nvidia säljer så lite hårdvara dom kan för så mycket folk betalar. Att dom skalat av 1080pcbt är väll bevis nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Varför bryr sig folk så mycket om att ha HBM2 på korten de köper, om tillverkaren nu lyckats uppnå samma minnesbandbredd med GDDR5X? Man betalar för hur det presterar (beräkningskraft, strömförbrukning), inte vad det är för teknik som ligger bakom som man ändå aldrig kommer att se.

För man är trött på två fot långa grafikkort och Fractal Design-långa chassin kanske? Nästa system för mig lär enbart ha nätagg som fullstor komponent. Resten blir ITX, M.2 och HBM2-grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Om det stämmer är det en mindre besvikelse för min del (då det är GP100 och HBM2 jag vill ha), och Vega blev plötsligt (ännu) mer intressant.

Kör du applikationer där FP64 och bandbredden från HBM2 är relevant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

tror att "ti" och titan modellerna kommer kosta 1500-2800kr mer än tidigare, blir lite konstigt om 1080 kostar ~7500kr för ref och 1080ti kostar ~8000kr.

Blir GP102 "Middle-Pascal" då eller?

970/980 prissänktes när 980Ti introducerades. Men det hade givetvis att göra med att AMD också släppte sina kort däromkring. När dessa Ti-kort släpps så lär det vara samma visa: 1080 går ner i pris för att matcha dess prestanda sett till hur Vega presterar och kostar.

Men visst, lite till lär de säkert kosta!

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonaqua:

Kör du applikationer där FP64 och bandbredden från HBM2 är relevant?

FP64 nej, men FP64 var ju nedstrypt även i Titan X så jag ser inte din poäng.

Maximal porentiell spelprestanda är vad jag är ute efter, och GP100 + HBM2 har högre porential än GP102 + GDDR5X. Det jag vill ha är ett singelkort med minst 50% högre prestanda än 2x 980 Ti i SLI (vilket är vad jag har nu).

Visa signatur

5950X, 3090