Tråden om Nintendo Switch och Switch Lite

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt en ny Nintendo Direct idag.

Mest taggad på Super Mario RPG remaken och Super Mario Wonder (nytt 2D mario). Båda släpps redan okt-nov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Som tidigare sagt en ny Nintendo Direct idag.

Mest taggad på Super Mario RPG remaken och Super Mario Wonder (nytt 2D mario). Båda släpps redan okt-nov.

Samma, Super Mario RPG blir lätt att spela. Väl värdig kandidat för en remaster/remake. Lite kluven till Super Mario Wonder, älskar stilen men inte helt hundra på att jag personligen vill spela en till sidescroller. Får se.

Blir att försöka kika på resten också när jag får möjlighet. Hade gärna sett typ Wind Waker till Switch. Samt, förstås, hårdvara.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Kan jag på någon sett så vilka digitala spel jag köpt på Nintendos eshop utan att äga en Nintendo Switch?
Och funkar vilka MicroSD kort som helst till konsolen?

Så gott som alla MicroSD-kort är snabba nog idag att det inte spelar roll, och de spel som inte fungerar helt 100 (Zelda Links Awakening) är inget MicroSD snabbt nog utan man måste lägga interna lagringen. Osäker om ens Switchen klarar extreme speed kort? Men kolla att kortet är U3/A2 märkta, Samsung EVO brukar vara billigast och U3/A2.

Permalänk
Medlem

Har köpt med mig en Switch i Japan och undrar hur jag fixar några spel till den lite ”billigt”. Går det köpa via vpn på någon sida online eller hur gör man det bäst?

Permalänk
Skrivet av Anderoid:

Har köpt med mig en Switch i Japan och undrar hur jag fixar några spel till den lite ”billigt”. Går det köpa via vpn på någon sida online eller hur gör man det bäst?

Japanskt switchkonto, om du har switch online så kan du köpa "coupons" för tusenlappen(kanske var strax under, minns inte hur många jpy det kostade mig i februari) för att kunna få 2 nysläppta spel. Fick kirbyremaken för typ 430kr istället för 599 men då hade jag lite pengar på det kontot innan jag köpte kupongerna (även om jag också fick köpa en månads online för det skulle funka, lär få göra det igen så andra kupongen inte expirear).

Finns säkert billigare regioner med, men haft japanskt extrakonto sen 3ds just för att vissa titlar släpps tidigare där så kör digitalt därifrån och fysiskt här om det är senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Japanskt switchkonto, om du har switch online så kan du köpa "coupons" för tusenlappen(kanske var strax under, minns inte hur många jpy det kostade mig i februari) för att kunna få 2 nysläppta spel. Fick kirbyremaken för typ 430kr istället för 599 men då hade jag lite pengar på det kontot innan jag köpte kupongerna (även om jag också fick köpa en månads online för det skulle funka, lär få göra det igen så andra kupongen inte expirear).

Det kostar 1029 kr för två kuponger med ett svenskt konto, så det verkar inte vara så mycket billigare i Japan i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anderoid:

Har köpt med mig en Switch i Japan och undrar hur jag fixar några spel till den lite ”billigt”. Går det köpa via vpn på någon sida online eller hur gör man det bäst?

Håll koll via dekudeals.com och ha ett par konton i andra regioner för att kunna köpa billigare

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Är det någon som har ett bra tips på en tredjepartsdock att ställa vid TV:n som faktiskt är bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Håll koll via dekudeals.com och ha ett par konton i andra regioner för att kunna köpa billigare

Tack för tipsen 👍 Kanske ska passa på och köpa några spel när jag ändå är här (Japan)? Vill ha Super Mario, Mario karts och något sportspel typ bowling.

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på bra minneskort för överkomligt pris? 128-256 GB

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Någon som har tips på bra minneskort för överkomligt pris? 128-256 GB

De vanligaste, beprövade korten är Samsungs Evo-modeller, kör själv 128GB i min switch sen jag skaffade den 2017. Funkar klockrent.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Asssor:

Någon som har tips på bra minneskort för överkomligt pris? 128-256 GB

Skrivet av klirre:

De vanligaste, beprövade korten är Samsungs Evo-modeller, kör själv 128GB i min switch sen jag skaffade den 2017. Funkar klockrent.

Ja, det behöver verkligen inte vara något för avancerat. Sandisk 128GB med 100MB/s kommer man långt med.

Permalänk
Medlem

Blev ett Samsung EVO 256GB jag hittade på Amazon för 190 kr. Fungerar jättebra.

Tack så mycket!

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Sandisks Nintendo Switch-märkta kort är på 100/90 MB/s, så snabbare än så ska väl fungera hur bra som helst.

Lite roligt är det att jag tittar på ett sånt och tycker att 400:- är dyrt för 256 GB lagring, lite bortskämd har man blivit. 190:- för ett 256 GB minneskort är ju ett rent löjligt pris.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Ja, vi kör med Samsung Evo, funkar fint.
SanDisk Extreme blir det nog nästa gång jag ramlar över ett billigt sådant. (eller Extreme Pro). För att prova något annat för skojs skull.
Funkar nog med SanDisk Ultra också men inbillar mig att Extreme har lite stabilare kontroller som minskar risken för problem.

Oavsett har jag tröttnat på riktigt slöa kort, har en Raspberry Pi och har en bunt kort där med olika OS etc på, och när korten i våra olika Nintendo blir för små brukar de hamna i min Pi att leka med.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Sandisks Nintendo Switch-märkta kort är på 100/90 MB/s, så snabbare än så ska väl fungera hur bra som helst.

Lite roligt är det att jag tittar på ett sånt och tycker att 400:- är dyrt för 256 GB lagring, lite bortskämd har man blivit. 190:- för ett 256 GB minneskort är ju ett rent löjligt pris.

Haha ja, precis som med lagringen till Xbox Series X(som förvisso är prioritär, men egentligen vanliga SSDer) så blir det väl rakt av dyrare när det står Nintendo switch på det. Enkelt sätt att sätta högre pris då folk som köper det vet till 100% att det funkar.

Tänker att jag länkar minneskortet för de som är intresserade

https://www.amazon.se/gp/aw/d/B09DVPX2LN?psc=1&ref=ppx_pop_mo...

Ingen affiliate link eller så, direkt till Amazon.

*edit* insåg sen att det inte var i lager

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Haha ja, precis som med lagringen till Xbox Series X(som förvisso är prioritär, men egentligen vanliga SSDer) så blir det väl rakt av dyrare när det står Nintendo switch på det. Enkelt sätt att sätta högre pris då folk som köper det vet till 100% att det funkar.

Jo. Too be fair så var inte prisskillnaden särskilt stor mot motsvarande Sandisk-kort utan märkning för ett par år sen. Sen har det dragit iväg eftersom de kostar ungefär samma, medan vanliga kort blivit snabbare för samma peng.

Sen är Switch-korten rätt roliga, Xbox-ssdn tillför inte direkt något alls, mer än högre pris.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Hej,

Sitter och funderar lite på att köpa en begagnad Nintendo Switch. Spelar väldigt lite spel överlag numera och funderar främst att skaffa den för att spela lite enklare spel tillsammans med vänner/brorsbarn. Tänker typ Smash bros/mario kart.

Vad kostar onlinetjänsten där man får tillgång till de klassiska spelen, samt är Switch en lämplig konsol för mina mål? Kommer troligtvis inte spela speciellt mycket som handhållen utan mer dockad till TV.

Finns det extra kontroller som är bärbara för rimligt pris? Vilket märke så fall?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric:

Hej,

Sitter och funderar lite på att köpa en begagnad Nintendo Switch. Spelar väldigt lite spel överlag numera och funderar främst att skaffa den för att spela lite enklare spel tillsammans med vänner/brorsbarn. Tänker typ Smash bros/mario kart.

Vad kostar onlinetjänsten där man får tillgång till de klassiska spelen, samt är Switch en lämplig konsol för mina mål? Kommer troligtvis inte spela speciellt mycket som handhållen utan mer dockad till TV.

Finns det extra kontroller som är bärbara för rimligt pris? Vilket märke så fall?

429kr för 12 månader så får du tillgång till alla gamla spel för Game Boy, Nintendo 64 etc.

Kontroller finns det många av. Antingen fler Joy Con eller Pro controller.
Söker du billigare får du kolla på PowerA och 8bitdo.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric:

Hej,

Sitter och funderar lite på att köpa en begagnad Nintendo Switch. Spelar väldigt lite spel överlag numera och funderar främst att skaffa den för att spela lite enklare spel tillsammans med vänner/brorsbarn. Tänker typ Smash bros/mario kart.

Vad kostar onlinetjänsten där man får tillgång till de klassiska spelen, samt är Switch en lämplig konsol för mina mål? Kommer troligtvis inte spela speciellt mycket som handhållen utan mer dockad till TV.

Finns det extra kontroller som är bärbara för rimligt pris? Vilket märke så fall?

Nöjer du dig med NES, SNES och Gameboy kostar det 200kr per år.

Permalänk
Medlem

Finns flera billiga kontroller, man får kolla runt lite. Jag har ett par Nyko som jag använt till de mindre för att skona mina dyrare kontroller, men kan kan nog inte rekommendera dem till det pris de är listade för nu, nästan 400kr, jag köpte billigare än så.

Deltaco var jag på väg att köpa, den har fått rätt bra omdöme överallt där jag hittat den. Får se om någon annan dyker upp och har testat den.

Rimligt pris är också väldigt subjektivt, jag tycker det är värt att ha åtminstone en riktigt bra kontroll när jag ska spela själv. Nintendos egna Pro Controller är nog min absoluta favorit bland alla plattformar. Äger också en 8bitdo Ultimate som är riktigt bra.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric:

... samt är Switch en lämplig konsol för mina mål? Kommer troligtvis inte spela speciellt mycket som handhållen utan mer dockad till TV.

Såg du fått svar på det mesta, när det gäller just lämplig konsol för dina mål, så skulle jag vilja säga att ja. Switch är nog den bästa konsolen på marknaden för co-op soff spelande. Väldigt många av Nintendos egna spel stödjer soff multiplayer.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Det blir att köpa en switch

Mvh, Eric

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Har aldrig testat Nintendo Online med expansion pack på mitt switch. Är det värt det? Finns det några bra multiplayer spel för två ?

Frugan och jag har hittills kört ut Mario 3D World (favoriten), it takes two (perfekt kärleksterapi) och en hel del Mario Kart (relationsförstörare).

Permalänk
Skrivet av MrTowle:

Har aldrig testat Nintendo Online med expansion pack på mitt switch. Är det värt det? Finns det några bra multiplayer spel för två ?

Frugan och jag har hittills kört ut Mario 3D World (favoriten), it takes two (perfekt kärleksterapi) och en hel del Mario Kart (relationsförstörare).

Unravel 2 är ett trevligt co-op utan stress.
Rätt smidigt att man kan när som kan ändra till en eller två spelare utan att det påverkar spelet. (är man 1player så styr man båda karaktärerna.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Har aldrig testat Nintendo Online med expansion pack på mitt switch. Är det värt det? Finns det några bra multiplayer spel för två ?

Är det specifikt expansion pack du frågar efter så är ju det N64 och Mega Drive. Det får du nog svara på själv om du tycker det är kul att spela multiplayer på spel från 90-talet.

På N64 har du väl gamla fina spel som Mario Kart 64, Mario Tennis och Star Fox 64. Mega Drive körde man ju rätt arkadiga spel på, de jag kommer på som ligger på expansion pack är Contra: Hard Corps, Streets of Rage 2, Gunstar Heroes och Golden Axe. Finns säkert ett par till som stöder flera spelare som jag glömt.

Sen får du ju dessutom alla nya banor till Mario Kart 8 gratis med expansion pack.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Sandisks Nintendo Switch-märkta kort är på 100/90 MB/s, så snabbare än så ska väl fungera hur bra som helst.

Lite roligt är det att jag tittar på ett sånt och tycker att 400:- är dyrt för 256 GB lagring, lite bortskämd har man blivit. 190:- för ett 256 GB minneskort är ju ett rent löjligt pris.

Lite sent på pucken kanske. Det funkar förvisso hur bra som helst så, men det är ganska meningslöst att köpa något snabbare om det kostar mer. Switchens controller orkar med ungefär 90 MB/s i valfri riktning. Bättre att lägga pengarna på större lagringsyta i sådana fall

Kan tänka mig att den där märkningen är tänkt att spela på kundernas osäkerhet i teknikfrågor. Förmodligen är det många okunniga som tänker att man måste ha just deras kort det står Switch på när det finns sådana. Gissningsvis är de bortsett från märkningen identiska med någon annan serie kort.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Lite sent på pucken kanske. Det funkar förvisso hur bra som helst så, men det är ganska meningslöst att köpa något snabbare om det kostar mer. Switchens controller orkar med ungefär 90 MB/s i valfri riktning. Bättre att lägga pengarna på större lagringsyta i sådana fall

Kan tänka mig att den där märkningen är tänkt att spela på kundernas osäkerhet i teknikfrågor. Förmodligen är det många okunniga som tänker att man måste ha just deras kort det står Switch på när det finns sådana. Gissningsvis är de bortsett från märkningen identiska med någon annan serie kort.

Jag köpte ett Switch-märkt kort bara för att det var skoj med en Mario-stjärna eller svamp eller vad det nu var på kortet Och som @boogey säger är ju priserna på SD-kort tidvis löjligt låga sett till kapaciteten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Kan tänka mig att den där märkningen är tänkt att spela på kundernas osäkerhet i teknikfrågor. Förmodligen är det många okunniga som tänker att man måste ha just deras kort det står Switch på när det finns sådana. Gissningsvis är de bortsett från märkningen identiska med någon annan serie kort.

Skrivet av doomas:

Jag köpte ett Switch-märkt kort bara för att det var skoj med en Mario-stjärna eller svamp eller vad det nu var på kortet Och som @boogey säger är ju priserna på SD-kort tidvis löjligt låga sett till kapaciteten..

Jamen exakt. Man kan ju vända på det hela, det är nog ganska skönt om man är okunnig förälder att kunna köpa Nintendo-märkta saker om man t.ex. handlar till sina barn. När jag köpte för ett par år sedan var prisskillnaden väldigt låg jämfört med motsvarande Sandisk-kort utan märkning och jag betalade gladeligen ett par tior för figuren.

Nu verkar det ha blivit lite knas med prissättningen om jag kollar in snabbt på Elgiganten. Men samtidigt ser jag att en del snabbare kort är betydligt billigare än äldre, långsammare serier av kort. Kan ju handla om att det överhuvudtaget säljer så lite att det blir lite bortglömt att skruva på priserna.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk

Är det någon som vet vart man kan få tag på ett sådant där officelt plastfodral för 4 spel som kommer i de olika skyddsfodralen till switch som man kan köpa?