Permalänk
Medlem

Usb portarna bråkar.

Hej!

Har haft ett problem under några månader. Det är att två usb portar på moderkortet som har laggt av. Men dom fungerar ibland. Spelade med min joystick igår på dom två portarna men idag då jag startade datorn så hade dom lagt av. Är portarna trasiga eller finns det något man kan göra? Är en msi gaming 5.

Det är dom två portarna
bild

Permalänk
Medlem

efter två omstarter så började båda portarna fungera igen. Men dom kommer väll att sluta fungera imorgon som vanligt... Glappar dom eller vad kan det vara?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Foxmaner:

efter två omstarter så började båda portarna fungera igen. Men dom kommer väll att sluta fungera imorgon som vanligt... Glappar dom eller vad kan det vara?

Vilket OS kör du med? USB legacy på i bios/UEFI?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vilket OS kör du med? USB legacy på i bios/UEFI?

kör en laglig version av windows 10. Och usb legacy vet jag inte vad det är. Dock gjorde jag nyss som msi supporten sa och rensade cmos och portarna fungerar nu. Vet dock inte om det är en tillfällighet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Foxmaner:

kör en laglig version av windows 10. Och usb legacy vet jag inte vad det är. Dock gjorde jag nyss som msi supporten sa och rensade cmos och portarna fungerar nu. Vet dock inte om det är en tillfällighet

Ja då normalställdes antagligen USB-inställningarna i bios/UEFI:n när du rensade desamma.

Gott att det löste sig.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ja då normalställdes antagligen USB-inställningarna i bios/UEFI:n när du rensade desamma.

Gott att det löste sig.

Lyckan varade dock inte allt för länge... Portarna dog igen dagen efter. Pratade med msi:s support och dom sa att jag skulle uppdatera bios.
Känns som att jag är ute på lite väl djupt vatten.

Har hört att man kan förstöra moderkortet helt utav att göra det, Bricka moderkortet eller vad det kallas för. Undrar hur stor risken är att det händer? Och har man kvar garantin på moderkortet efter att uppdaterat bios? Finns det någon bra guide på hur man gör?

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut om du öppnar enhetshanteraren?

Jag har sett detta fenomen en gång, ibland när datorn startades så fungerade inte usb-portarna.
Om man då öppnade enhetshanteraren så var den berörda usb-kontrollern markerad med ett gult utropstecken och det stod att "enheten har stoppats pga ett fel".

Om man då inaktiverade och aktiverade den igen så hoppade den igång.

Jag vet inte om det någonsin löste sig med den datorn jag pratar om, eller om han bara gjorde så varje gång det löste sig.

Permalänk
Medlem

Är det ett MSI Z97 Gaming 5 kort? jag har ett sådant och har aldrig haft något problem med mina portar, gör som dom säger och uppdatera UEFI, jag kör på senaste och jag uppdaterade till den direkt efter att jag fått kortet och hade installerat Windows.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Hur ser det ut om du öppnar enhetshanteraren?

Jag har sett detta fenomen en gång, ibland när datorn startades så fungerade inte usb-portarna.
Om man då öppnade enhetshanteraren så var den berörda usb-kontrollern markerad med ett gult utropstecken och det stod att "enheten har stoppats pga ett fel".

Om man då inaktiverade och aktiverade den igen så hoppade den igång.

Jag vet inte om det någonsin löste sig med den datorn jag pratar om, eller om han bara gjorde så varje gång det löste sig.

Får prova det när jag kommer hem. Återkommer med resultat.

Skrivet av BM-Mods:

Är det ett MSI Z97 Gaming 5 kort? jag har ett sådant och har aldrig haft något problem med mina portar, gör som dom säger och uppdatera UEFI, jag kör på senaste och jag uppdaterade till den direkt efter att jag fått kortet och hade installerat Windows.

Hur gjorde du för att uppdatera UEFI? Har du tips på någon bra guide?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Får prova det när jag kommer hem. Återkommer med resultat.

Hur gjorde du för att uppdatera UEFI? Har du tips på någon bra guide?

Jag körde med att lägga in det på ett USB minne som man formaterat till FAT32, tror dom har en guide på hur man gör där man ladda hem ny UEFI

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Jag körde med att lägga in det på ett USB minne som man formaterat till FAT32, tror dom har en guide på hur man gör där man ladda hem ny UEFI

Lyckades nu! Följde någon MSI guide och nu fungerar allt. Tills vidare iallafall, Får se om dom dör om någon dag som dom brukar göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Lyckades nu! Följde någon MSI guide och nu fungerar allt. Tills vidare iallafall, Får se om dom dör om någon dag som dom brukar göra

Vi får hoppas det funkar, annars är det nog bara att skicka in det på RMA, för man ska inte behöva ha USB portar som dör.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.