Hur starkt nätagg tror ni att jag behöver (Laggrings server)

Permalänk
Medlem

Hur starkt nätagg tror ni att jag behöver (Laggrings server)

Hej jag tänkte köpa ett X-Case eXtra Value 24 Bay Hotswap Storage chassi

Men min fråga är om jag skulle fylla den med 24 st sata Hårddiskar som spinner i 7200rpm hur mycket ström skulle det dra. skulle ett 800w Nätagg klara av att driva alla 24 diskar plus systemet? Eller behöver jag 1000W+

Som sakt så kommer jag inte köra något grafikkort i systemet om det blir ett så kommer det vara t.ex nvidia gt 210 eller nåt liknade då det kommer bara vara en server som tuffar på med OWNcloud

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

Vilka hårddiskar är det vi pratar om?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

En hårddisk drar ca. 10W, 24x10=240W
Vad behöver du 800-1000W till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

En hårddisk drar ca. 10W, 24x10=240W
Vad behöver du 800-1000W till?

Skulle snarare dra till med 25w.

Permalänk
Medlem

Vanliga 3.5" hårddiskar drar som sagt max 10W vid sökning, ofta 6-7W. Däremot så kan de dra mycket mer just i ögonblicket när de spinner upp, då kan de dra upp mot 30W. Om du använder staggered spin-up så att inte alla hårddiskar startas samtidigt så bör inte det vara något problem, så då klarar du dig nog på ~300W eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Skulle snarare dra till med 25w.

WD Red 4TB:

Average power requirements (W)
Read/Write: 4.5
Idle: 3.3
Standby/Sleep: 0.4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Skulle snarare dra till med 25w.

De flesta beräkningar jag har sett brukar landa runt 6 W för 5400 rpm och ca 10 W för 7200 rpm. 25 w är överdrivet.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Vilka hårddiskar är det vi pratar om?

Det har jag inte bestämt mig för vilka. Om jag ska köra 5400rpm eller 7200

Men tror jag ska köra såna här

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandia:

Det har jag inte bestämt mig för vilka. Om jag ska köra 5400rpm eller 7200

Men tror jag ska köra såna här

Strömkonsumtion
4.1 Watt ( läs )
4.1 Watt ( skriv )
2.7 Watt ( inaktiv )
0.4 Watt ( viloläge )

Permalänk

Och inte att förglömma att startströmmen på mekaniska diskar brukar vara den högsta förbrukningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

De flesta beräkningar jag har sett brukar landa runt 6 W för 5400 rpm och ca 10 W för 7200 rpm. 25 w är överdrivet.

I genomsnitt ja. De kan däremot mycket väl spika iväg en hel del. Kan mycket väl vara att jag är helt utdaterad dock, men när jag skrev 25w har jag självfallet dragit till i överkant..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

I genomsnitt ja. De kan däremot mycket väl spika iväg en hel del. Kan mycket väl vara att jag är helt utdaterad dock, men när jag skrev 25w har jag självfallet dragit till i överkant..

Det skulle i så fall vara precis när de spinner upp, då kan de mycket väl dra 25W eller mer i ett kort ögonblick. Det löser man som sagt med staggered spin-up, så att man undviker att alla hårddiskar spinner upp samtidigt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

I genomsnitt ja. De kan däremot mycket väl spika iväg en hel del. Kan mycket väl vara att jag är helt utdaterad dock, men när jag skrev 25w har jag självfallet dragit till i överkant..

Du behöver inte räkna på något annat än genomsnittet. Nätagg klarar kortare överlaster utan problem

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M