Corsair Gaming Strafe RGB MX Silent

Permalänk
Melding Plague

Corsair Gaming Strafe RGB MX Silent

Ljuddämpade brytare och avancerad bakgrundsbelysning är några av paradnumren hos Corsairs tangentbord Strafe RGB MX Silent, som idag tar plats i SweClockers testlabb.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mer svarta brytare åt folket!
Bra recension som vanligt

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Jag fick detta i julklapp och är kalasnöjd. Jag gick ju visserligen från ett Logitech G15v1 med trasig display, bortnött färg och diverse andra tveksamheter det stått ut med sen jag köpte den 2005, så kraven var väl inte astronomiska.

Men jag kan säga att jag alltid har varit tveksam till mekaniska tangentbord eftersom jag tyckt att även icke-blåa brytare har låtit för mycket. Silent-switcharna i den här modellen hjälper att framförallt ändra pitchen på ljudet så att det blir bra mycket mindre störande. Rekommenderas.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Känns verkligen som två läger.
För mig är ett test ointressant när tangentbordet ser ut som det gör.

Permalänk
Medlem

@Arzei:
Håller med dig angående brytarna, dom är riktigt bra enligt mig. Det känns inte helt som Red, vilket det inte heller är, det är något raspigare känsla då man trycker ner dom men efter ett tag är det riktigt skönt, och ljudet dom ger ifrån sig är precis lagom

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem

Priset får mig verkligen att sätta någonting i halsen. Nu är jag bara intresserad utav switcharna trots allt så allt annat lull får gärna skymmas undan för en lägre prislapp.

Permalänk
Medlem

Man borde bannlysa icke-standard layouter. Varför ska windows-knappen vara mindre? Det gör det i princip omöjligt att hitta eftermarknads-keycaps som passar. En riktig dealbreaker.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

HAHAH! goigt namn, Corsair vill tydligen straffa sina användare.
Fast dom försöker dölja det, genom det tyska ordet dom lagt till.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inaktiv

När ska Corsair sluta med sina galet tjocka och klumpiga tangentbordssladdar med dubbla pluggar? Helt sinnessjukt stolligt. USB är till för att man bara ska behöva EN kontakt per tillbehör!

Rena vansinnet, jag köper aldrig i livet något mer skräp som har en sladd lika grov som en högspänningskabel; två tangentbord räcker så bra som det är.

Permalänk
Medlem

@Lifooz: Jag tror nog namnet snarare syftar på att engelska strafe som i typ sidoförflyttning? En vanlig term inom gaming.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Har använt detta tangentbord nu i över en månad och måste säga att det är riktigt nice. Ljudnivån är precis perfekt att det inte stör mig själv (och andra) i huset samt att den mekaniska känslan fortfarande finns medan man skriver. Kan dock hålla med om att känslan när man trycker ner är lite förminskad jämfört med brytare utan dämpning.

Ett klart minus som @anon132576 nämnde är sladden, vad i helvete är det för monster?

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Snusfri

Vad har folket på Corsair sniffat när dom valde denna groteskt hemska font på tangenterna?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Lifooz: Jag tror nog namnet snarare syftar på att engelska strafe som i typ sidoförflyttning? En vanlig term inom gaming.

Förmodligen, kände inte ens till att engelskan hade det ordet.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vad har folket på Corsair sniffat när dom valde denna groteskt hemska font på tangenterna?

Menar du att du inte uppskattar det fräsiga gejjming-1337-über-almighty-pro-1337-liknande typsnittet? Jag tror att du måste byta smak.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd

"Detta innebär att förhållandevis kompakt tangentbord som, till skillnad från aluminiumskapelsen K70 RGB, är tillverkat av plast." PLAST, där sjönk det skeppet!

Permalänk
Medlem

För det priset kan man ju lika gärna köpa sig valfri K70 och billiga o-ringar från tex Aliexpress istället...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Två tankar;

1) Här snackas full NKRO över USB. Många tangentbord erbjuder bara detta via PS/2. Vilket är problemet? Varför är inte full NKRO över USB en självklarhet? Utan att utge mig för att vara någon expert på ämnet, det verkar konstigt att det skulle vara svårare eller mer än några sketna ören dyrare att åstadkomma en IC som kan hantera det än något mer begränsat i dagsläget.

2) Recensenten har vant sig vid en"aluminiumbeklädd kusin" och någon slags exklusivitetskänsla associerad med detta. Tar mig friheten att anta att den aluminiumbeklädda kusinen erbjuder någon slags metallkänsla i tangenterna. Jobbar en del med tangentbord med metallknappar professionellt, och föredrar faktiskt plastsmäcket jag har här hemma. Det känns mer organiskt på något vis - rent kemiskt stämmer det ju också - och närmare människan eller vad man ska kalla det på hippieflumspråk. Plasttangenter är inte nödvändigtvis en nackdel när det kommer till känsla, är nog mer en fråga om personliga preferenser

3) Och en tredje när jag ändå håller på, snälla Sweclockers, varför är allt ni recenserar eller skriver om påkostat? Det har gått en viss inflation i begreppet här, börjar likna Aftonslaskens användning av mirakel, typ

Annars tack för en utmärkt recension! Härligt att det finns en svensk aktör man alltid kan lita på när det kommer till att recensera the latest and the greatest i datorsvängen

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

2) Recensenten har vant sig vid en"aluminiumbeklädd kusin" och någon slags exklusivitetskänsla associerad med detta. Tar mig friheten att anta att den aluminiumbeklädda kusinen erbjuder någon slags metallkänsla i tangenterna.

Det är bara själva bordet som menas. Corsair K70 har plasttangenter med aluminiumbord (eller hur det nu kallas på tangentbordsfackspråk, bord, bräde, stomme).

Permalänk
Medlem

tycker personligen att fonten på tangentbordet ser otroligt snygg ut.
men de finns några saker jag stör mig på, och den enda anledningen är pga dess pris som jag stör mig på de.

1. PERSONLIGEN tycker jag att det borde vara en usb 3 hubb om tangentbordet kostar lika mycket som en helt okej datorskärm gör.
2. varför är det plast? k70 som är mycket billigare är av metal.
3. varför läggs de krut på nkey rollover? du behöver bara kunna trycka ned max 7 tangenter samtidigt. inte 40st

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Det ljud som drev mig åter till membranbrytare var det metalliska ljudet som uppstår när plasthatten initialt slår ner på fjädern. Det ljudet verkar kunnna dämpas märkbart av den här designen, eller är det fortfarande bara Topre som är betydligt snällare mot öronen ur den aspekten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Haft det i någon måndag nu och det är definitivt det bästa tagnentbordet jag ägt!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd

Dyr, fult typsnitt på tangenterna, och onödig regnbågs lull-lull.

Permalänk
Medlem

Har nu seriöst börjat störa mig på bilden på framsidan.
Färgerna och framförallt det där teckensnittet är bara för fult.

Permalänk
Medlem

Klart intressant med tysta tangenter men 1500kr för ett tangentbord är ju löjligt.

Bra test med video så man kan jämföra ljudvolym dock, tack för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

"Detta innebär att förhållandevis kompakt tangentbord som, till skillnad från aluminiumskapelsen K70 RGB, är tillverkat av plast." PLAST, där sjönk det skeppet!

Låter förvånad?

De flesta tangentbordens utsidor är väl plast? Även detta tangentbord har en ram av stål, som andra mekaniska tangentbord.

Permalänk
Medlem

@Strumpa: Vilka tangentbord har du ägt då?

Permalänk
Medlem

Har tittat på det här tangentbordet ett tag nu! Det som håller tillbaka är 1700kr... Har inte mekaniskt tangentbord idag så om priset på detta inte sjunker så blir det nog inget! Det som stör mig mest är just ljudet på mekaniska, det har hållit mig tillbaka innan!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Usch ingen vacker skapelse det där! Icke standard layout.
Och även på tok för dyrt.
Nej inget för mig detta.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Avstängd

Ett mekaniskt tgnbord i plast med svampiga tangenter precis som ett 100 kr tgnbord från deltaco allt det för endast 1500 kr.
Tack men nej tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

@Lifooz: Inte ovanligt i konfigurationsmenyerna för många spel... ifall du undra

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net