AMD lanserar Radeon Software Crimson

Permalänk
Medlem

Buggar, krascher och nya buggar i spel, fallout 4 UI är trasigt för mig med Crimson
http://i.imgur.com/fChowte.jpg

Permalänk
Medlem

Körde en vanlig uninstall av Catalyst, sen körde jag Display Driver Uninstaller i felsäkert läge. Installerade Crimson. Så har jag gjort de senaste 5 åren och alltid funkat.

Windows 10 Build 10586

Fallout 4, Battlefront rullar finfint.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Ingen annan som har problem med att fpsen går ner till halva skärmens uppdateringsfrekvens? Spelar ingen roll om jag sänker grafikinställningarna i spelet. Lika i Farcry4, Soma och Hitman absolution, har inte testat fler spel.

Spelar ingen roll hur jag ställer in Fps låsningen i drivrutinerna. Har även avinstallerat Msi afterburner och liknande program.

Skickade en fråga till Amdsupporten med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gambit_2K:

Körde en vanlig uninstall av Catalyst, sen körde jag Display Driver Uninstaller i felsäkert läge. Installerade Crimson. Så har jag gjort de senaste 5 åren och alltid funkat.

Windows 10 Build 10586

Fallout 4, Battlefront rullar finfint.

Kan ju även rekommendera AMD Clean Uninstall Utility som fungerar ypperligt!

http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/AMD-Clean-Unin...

Permalänk
Medlem

Har spenderat lite tid att kolla lite olika siter och respons i lite communities. Denna release kommer påverka ett stort antal kommande köpare, marknadsandelarna kommer stiga för AMD. Hur kul som helst helt enkelt

Kom dock ihåg, alla som har lätt att klanka ner på en ny version av en mjukvara, att inget kommer fungera perfekt med en gång för vissa, variablerna för att testa en mjukvara i alla tänkbara konfigurationer är helt enkelt inte möjligt.

Ha det sköj med Crimson alla AMD ägare

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

Håller med till fullo

Testade precis installera crimson... kunde inte ändra mina två skärmar som jag ville ha dom så blev uninstall direkt och väntar till jag "Måste ha dom nya"

"inställningar/ytterligare radon inställningar", kolla där om du inte har gjort det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

Buggar, krascher och nya buggar i spel, fallout 4 UI är trasigt för mig med Crimson
http://i.imgur.com/fChowte.jpg

Det enda jag märkt med mitt system är att ikonerna på kompassen blinkar ibland. Lika för dig?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Myllox:

Har spenderat lite tid att kolla lite olika siter och respons i lite communities. Denna release kommer påverka ett stort antal kommande köpare, marknadsandelarna kommer stiga för AMD. Hur kul som helst helt enkelt

Kom dock ihåg, alla som har lätt att klanka ner på en ny version av en mjukvara, att inget kommer fungera perfekt med en gång för vissa, variablerna för att testa en mjukvara i alla tänkbara konfigurationer är helt enkelt inte möjligt.

Ha det sköj med Crimson alla AMD ägare

Folk som inte ens kan eller har möjlighet att installera Crimson på grund av krascher har jag full förståelse för om de blir upprörda och det har de all rätt att bli.

Att det kraschar kan det finnas flera faktorer för men gör man en ordentlig avinstallation av sin gamla drivrutiner så bör ju man inte få en krasch när man ska installera, jag har då aldrig fått det tidigare.

Det är alltid svårt att veta om en ny grafikdrivrutin blir guld och gröna skogar eller ett brinnande inferno men Crimson är helt nytt och säkerligen är det något som gör att det kraschar för en del.

Sedan att man inte kan ändra språk på ett enkelt sett är ju bedrövligt. Jag börjar bli orolig för att de kan ha släppt Crimson för tidigt men å andra sidan var det nog bra, då uppdagas eventuella buggar och krascher och kan snabbt lösas.

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut, riktigt bra ut välkomna in i 2000 talet amd! Nu gäller det bara för nvidia att fixa sitt stenåldern ui, har väll inte bytt utseende sen jag lurades köpa ett fX5200 256 Mb istället för ett gt 6200 128 Mb, som första grafikkort, det 5200 kortet fick inte leva länge, jäkla skit grafikkort,

Permalänk
Medlem

Fungerar bra hittills.

Om ni saknar Catalyst så tryck på "bildskräm" och sedan "ytterligare inställningar"

Ja mitt Crimson är på svenska, och ja, datorn är inställd på engelska. Som tur är kan jag flytande svenska! Inte helt vanligt i Sverige nu för tiden

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

@anon5930:
Ja fast dem är mer av än på så att säga, dem blinkar på ibland.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

@anders190:
Ja fast dem är mer av än på så att säga, dem blinkar på ibland.

Bara ett par som gör det, eller syns de men det är en störning i hur de visas. Problemet fanns inte igår efter att beta-patchen installerades. Rätt udda problem hehe.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Woods:

Ja mitt Crimson är på svenska, och ja, datorn är inställd på engelska. Som tur är kan jag flytande svenska! Inte helt vanligt i Sverige nu för tiden

Förvisso är det så, här är vi ju nu och vi pratar Svenska med varandra i forumet men har man haft för vana att alltid köra OS och annan mjukvara på Engelska kan det lätt bli svårigheter att helt plötsligt köra på Svenska då man är van vid Engelskan.

Permalänk
Medlem

@Sirme:
jag använder inte ens den kontrollpanelen hahahah

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Fungerar superbt för mig, fick ett lyft i alla dom spel jag spelar, 5-15% mer FPS : )

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Detta var både en stor och god nyhet för många AMD-användare.

I familjen är det 50/50-läger. Två datorer med nVidia-kort (GTX960 och GTX970) och två datorer med AMD-kort (HD7950 och A10-6700). Så vi är AMidia-fanboy

Skrivet av Cable:

Så den äldsta serien av grafikkort blir då 7xxx-serien för att få stöd? Inget för 5xxx eller 6xxx? Tråkigt i så fall.

NVIDIA höll stöd för 2xx-serien bra mycket längre (slutade med uppdateringar i år) och då var det 4xxx-serien som gällde för AMD.

Ja men hur stor är målgruppen som innehar en serie lägre än 7000? 6000-serien är ju över 5år gammal nu. Om man fortfarande sitter på ett pre-7000-kort så är man nog inte speciellt intresserad av spelande, iaf inte av höga FPS.

GTX 750 Ti för 1100kr utpresterar HD5870 och R7-370 för 1300kr utpresterar HD6970. Så jag ser ingen anledning att AMD ska lägga ned en massa arbete för att Crimson ska supporta dessa gamla grafikkort.

Sen tycker jag att det är lustigt att du jämför att AMD slutar stödja 6000-serien (release 2010) och att nVidia slutade stödja 200-serien (release 2008) i september förra året. Inte så stor skillnad.

Däremot kan jag tycka att AMD släppte APU-stödet lite väl tidigt. Den som köpte A10-7870K som släpptes i somras blir nog besviken. Men samma där; sitter man på en "speldator" med APU så tar man inte spelandet alltför seriöst.

Permalänk
Medlem

[quote postid="15812159" userid="1020" name="Wixner"]
@Buulaa:

AMD har lagt upp en Webinstall nu som gick bättre att installera för mig, men jag får fortfarande spontana krascher efter installationen
[/quote

lirar dota 2 fläckfritt, ngt corrupt?

Permalänk
Inaktiv

@Lessismore: Crimson fungerar då bra på mitt Radeon HD 6970. Får 30-40 FPS större delen av tiden med nästan maxad grafik i Fallout 4, duger för mig och jo, jag gillar spelande. ^^ Även om detta är sista drivrutinen för detta grafikkortet så kommer jag nog kunna köra på med det i 1 år till.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lessismore:

Detta var både en stor och god nyhet för många AMD-användare.

I familjen är det 50/50-läger. Två datorer med nVidia-kort (GTX960 och GTX970) och två datorer med AMD-kort (HD7950 och A10-6700). Så vi är AMidia-fanboy

Ja men hur stor är målgruppen som innehar en serie lägre än 7000? 6000-serien är ju över 5år gammal nu. Om man fortfarande sitter på ett pre-7000-kort så är man nog inte speciellt intresserad av spelande, iaf inte av höga FPS.

GTX 750 Ti för 1100kr utpresterar HD5870 och R7-370 för 1300kr utpresterar HD6970. Så jag ser ingen anledning att AMD ska lägga ned en massa arbete för att Crimson ska supporta dessa gamla grafikkort.

Sen tycker jag att det är lustigt att du jämför att AMD slutar stödja 6000-serien (release 2010) och att nVidia slutade stödja 200-serien (release 2008) i september förra året. Inte så stor skillnad.

Däremot kan jag tycka att AMD släppte APU-stödet lite väl tidigt. Den som köpte A10-7870K som släpptes i somras blir nog besviken. Men samma där; sitter man på en "speldator" med APU så tar man inte spelandet alltför seriöst.

Fast ska de stödja APUer så kan de lika gärna stödja dGPU också då de bygger på samma arkitektur. Det är det som är grejen, AMD slutar skriva ny mjukvara för de gamla VLIW-arkitekturerna och satsar helt på GCN som de sagt att de ska använda ett bra tag framöver. På samma sätt hade Nvidia en logisk brytpunkt vid 200-serien som var baserad på Tesla. Efter det kom Fermi som var en rätt stor designförändring. Nvidia själva kallade det en helt ny arkitektur medan tidigare iterationer av Tesla som används i 8000-200 serierna bara var uppdateringar. Kepler är sedan en vidareutveckling av Fermi och Maxwell är en vidareutveckling av Kepler.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Har spelat en del med Crimson över 15.11.1
Måste säga att prestandamässigt är det en markant skillnad med crimson där jag får jämnare fps med färre dippar. Speciellt i Fallout 4. Programmet kraschar inte sen jag ändrade det till Engelska, däremot finns en del grafiska buggar i spel, om än mindre detaljer, kan vara jobbigt.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av jeramon:

@Gambit_2K:

Original var den inte ibockad, om jag bockar i den blir det 55. När jag kör på 55 så sänks fortfarande fpsen till 30. Ska man köra på obegränsad?

Edit: Testade ändra till 200 som är max, ingen skillnad?

Om jag avaktiverar Vsync i spelet höjs fpsen rejält, men då blir det eftersläpningar så ospelbart.

Någon som har några fler förslag?

V-sync arbetar i fasta intervaller. 15-30-60 fps etc. Om din dator inte orkar leverera 60 fps (även om det blir 59) så låses bilduppdsteringen till nästa lägre interval. I ditt fall 30. Enda sättet att komma runt det om du fortfarande vill ha V-sync på är att sänka grafikinställningar så att datorn pallar med 60 fps.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tyvärr är den skärmen ren skit

Skrivet av Aeig:

Inget jag har märkt av iallafall, är toknöjd : )

Samma här, inga sådana fenomen på min skärm. Jag är kräsen och alltid hatat TN. I detta fall måste jag göra ett undantag då skärmen är sjukt bra.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

V-sync arbetar i fasta intervaller. 15-30-60 fps etc. Om din dator inte orkar leverera 60 fps (även om det blir 59) så låses bilduppdsteringen till nästa lägre interval. I ditt fall 30. Enda sättet att komma runt det om du fortfarande vill ha V-sync på är att sänka grafikinställningar så att datorn pallar med 60 fps.

Jag testade att sänka till low i spelet för jag trodde med det var det som var problemet, men det blir ingen skillnad av fpsen fortfarande låst till 30.

Med föregående drivrutiner har jag kört på very high i ca 55 fps1440p med V-sync aktiverat.

Tror det är msi afterburner som låser fpsen, men det blir ingen skillnad om jag ställer in obegränsad fps där heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@Spawnbadboy: Samma grej med AMD's release schema för GNU/Linux. Till och med deras Ubuntu-paket blir trasiga ibland. Helt oacceptabelt och fattar inte hur det kan fortsätta.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av jeramon:

Jag testade att sänka till low i spelet för jag trodde med det var det som var problemet, men det blir ingen skillnad av fpsen fortfarande låst till 30.

Med föregående drivrutiner har jag kört på very high i ca 55 fps1440p med V-sync aktiverat.

Tror det är msi afterburner som låser fpsen, men det blir ingen skillnad om jag ställer in obegränsad fps där heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Se om du kan sänka antalet Hz på din skärm.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Se om du kan sänka antalet Hz på din skärm.

Ska kolla vad den står på. Tror den är på 60 Hz nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Att muspekaren blev korrupt, bara googla. Min brukade bli sådär: http://i.stack.imgur.com/clime.jpg
Tror Windows fick den buggen under 4-5000 serien. Linux fick den kort efter men fixades aldrig. Jagat AMD utvecklare men de skyllde ifrån sig bara och även när man postade på ej officiela tracker http://ati.cchtml.com/ så fick man i princip aldrig svar.

Men nu står det att det är fixat, tog bara 5+ år synd att jag inte har AMD kortet kvar att testa.

Sedan, är det bekräftat att det är Crimson till Linux och inte en vanlig drivrutinsläpp? Har de uppdaterat sitt GUI mm där också?

Kan säga att jag får ibland samma bug med mitt GTX 970 så undrar om problemet inte ligger i Windows. Även folk på forumen har olika GPU konfigurationer men har ändå samma problem.

Skrivet av skog1s:

Me like Jättemycket!

Älskar gränssnittet så mycket.

Nvidia borde göra samma uppryckning i sin mjukvara, som har stått o trampat i samma spår utseendemässigt i så många år. Det är bara tråkigt.

(jo jag kör både AMD & Nvidia)

Håller helt med. Brukar sällan vara inne och mixtra i Nvidias kontrollcenter men när jag väl är där så ger den mig Windows 98 vibbar. Den borde uppdateras helt klart eftersom den sett ut på det här viset sedan XP.

Skrivet av Woods:

Fungerar bra hittills.

Om ni saknar Catalyst så tryck på "bildskräm" och sedan "ytterligare inställningar"

Ja mitt Crimson är på svenska, och ja, datorn är inställd på engelska. Som tur är kan jag flytande svenska! Inte helt vanligt i Sverige nu för tiden

En vanesak däremot något som gör det svårt att hitta är ju dessa halvkassa översättningar som alltid kommer med dessa program.

Skrivet av 2good4you:

Samma här, inga sådana fenomen på min skärm. Jag är kräsen och alltid hatat TN. I detta fall måste jag göra ett undantag då skärmen är sjukt bra.

Sedan finns det ju enorma skillnader mellan olika TN paneler som man t.ex. inte finner hos IPS. En skärm med TN panel för 1000:- ser skit ut i jämförelse med säg ROG Swifts TN paneler.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Kan säga att jag får ibland samma bug med mitt GTX 970 så undrar om problemet inte ligger i Windows. Även folk på forumen har olika GPU konfigurationer men har ändå samma problem.

Håller helt med. Brukar sällan vara inne och mixtra i Nvidias kontrollcenter men när jag väl är där så ger den mig Windows 98 vibbar. Den borde uppdateras helt klart eftersom den sett ut på det här viset sedan XP.

En vanesak däremot något som gör det svårt att hitta är ju dessa halvkassa översättningar som alltid kommer med dessa program.

Sedan finns det ju enorma skillnader mellan olika TN paneler som man t.ex. inte finner hos IPS. En skärm med TN panel för 1000:- ser skit ut i jämförelse med säg ROG Swifts TN paneler.

Nu var problemet relaterat till drivrutiner då det hände på deras kort i Windows och Linux och försvann när man inte använde AMDs drivrutiner. När det kommer till Nvidia på Windows, ingen aning då jag inte kört Windows sen den vägrade boota pga att jag körde preview builden och tiden gick ut så den gav en fin BSOD som resulterade i 3/3 diskar korrupta (gick laga filsystemen förutom den krypterade som fick skadad header => dataförlust då jag inte gjorde backup av den).

Angående nVidia settings, du har deras GeForce experiance på Windows, inget jag använder dock. Inte testat Crimson av tydliga skäl men så länge de gör det tydligt med inställningarna så spelar det ingen större roll för mig. AMDs tidigare version gömde en aning under för mycket flikar tyckte jag.

Nvidias kontrollpanel ser okej ut även om den börjar se ut en aning föråldrad.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

6st?

Hur kan nvidia släppa drivers till VARJE AAA titel som kommer? Detta måste ju AMD bli bättre på, 6 ggr duger väll inte eller? =P

Nvidia måste... Deras kort har ingen extra hårdvarukraft utan måste optimeras till max för att fungera bra. Dock har Nvidia bra och många kodare som fixar dessa drivare, men du kan se på Windows 10 lanseringen hur bra det går när de inte får gjort allt de ska.
Det har varit så under längre tid faktiskt, AMD sätter kraftigare hårdvara, Nvidia sätter klenare hårdvara men optimerar den så att den fungerar bättre. Vilken av dessa lösningar tror du kräver mest av drivrutinerna?

AMD korten fungerar ofta bra även med äldre drivare, och det som blir skillnaden är ev FPS boost eller liknande. Kan ta mitt 290 med Fallout 4 som ex, där de gamla drivarna (icke beta) sedan i somras utan problem kunde köra det spelet. Nu har jag uppgraderat till de nyare drivarna och visst, jag har fått nån FPS mer, rent tekniskt sett, men det fungerade bra innan också för mig, i ultra @ 1080p (utan godrays iaf).

Sen vet jag att det finns spel som bråkar, och där vill man hellre ha en fixad drivare, snabbt. Dock ska du också notera att Nvidia ofta låser in AAA spel så att AMD inte kan eller får testa med källkoden i förväg. Detta gör att de inte kan optimera förrän efter släpp.

Ska bli kul att se vad DX12/Vulkan gör på detta, för när spelen själva är optimerade för korten, så tror jag Nvidias extrema optimeringar kommer visa sig rätt fort, när AMD hårdvaran åter drar ifrån med all kraft de faktiskt har under huven.

Tittar vi på tex 7970 som är stengammalt kort (jan 2012) så har dessa korten fortfarande enormt bra prestanda, de har även fått ökad prestanda med åren när väl optimeringarna kommit i kapp, och när de når DX12 så kommer de troligen få bra prestanda där med. Varför? jo för att de har hårdvaran, inte optimeringarna.

För att sätta det i perspektiv, 7970 har ca 4,3M transistorer, 384bit buss, 264GB/s minnesbandbredd (org ver) och Single precision processing power på ca 3,8TFlop (org ver). 970 kortet har 5,2M transitorer (varav en del är trasiga och avstängda), 224+28 bit buss, 196+29GB/s minnesbandbredd och single precision processing power på ca 3,5TFlop.

Mao, det snart 4 år gamla AMD kortet har mer teoretiskt och rå beräkningskraft än nyaste 970 kortet på marknaden. Du måste upp i 980 kortet för att komma förbi 7970 GHZ ver tom, och då kan vi börja titta på 290 korten...
Tittar vi double precision så är det inte ens en tävling då AMD kortet har ca 10x kraften, men detta är troligen pga Nvidia nerfat dem för att sälja dyrare enterprise kort.

Men tänk om du kunde använda all den kraften, vad tror du sker då med grafikkorts marknaden? AMD kort som plötsligt slår 2+ gen nyare NVidia kort?

Med det sagt, 970 kortet är bra optimerat, därför fungerar det så bra som det gör, men därför måste också Nvidia hela tiden ligga i och släppa drivare. Om AMD hade gjort detta (vilket så klart inte hade varit fel) så hade de lätt tagit marknadsandelar tillbaka.

(Källa, Källa)

Skrivet av BrottOchStraff:

Helt galet egentligen om man tänker efter hur många drivrutiner som släpps för GPUer hela tiden. Att det ska va så jäkla ostabilt att detta behövs. Jämför med annan hårvara där man knappt behöver byta drivrutin någonsin.

Bara en sak jag kom att tänka på spontant

Jag kan av erfarenhet från AMD säga att det behövs inte. Många gör det mest för att de vill få ut några FPS till (vilket är förståeligt, men det är sällan det verkligen behövs för att kunna spela).

Sen är grafikkorten extremt komplicerade, och spelen motorer är utan tvekan det mest komplicerade programmet man kör på en dator (utom ev OSet själv), så det krävs en del pilleri för att optimera flera olika hårdvarudesigner mot en spel motor, eller en hårdvarudesign mot flera spelmotorer. Ofta handlar det mest om bugg fixar, eller små tweaks.

I Nvidias fall tex så hade 970 korten fått problem mycket fort pga sitt segmenterat minne, om inte drivrutinen håller koll på det, och Nvidia optimerar det för varje spel. Nu gör Nvidia detta, så allt fungerar, men om de om 5 år slutar optimera, så kommer det kortet få problem.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Commander:

Nu var problemet relaterat till drivrutiner då det hände på deras kort i Windows och Linux och försvann när man inte använde AMDs drivrutiner. När det kommer till Nvidia på Windows, ingen aning då jag inte kört Windows sen den vägrade boota pga att jag körde preview builden och tiden gick ut så den gav en fin BSOD som resulterade i 3/3 diskar korrupta (gick laga filsystemen förutom den krypterade som fick skadad header => dataförlust då jag inte gjorde backup av den).

Angående nVidia settings, du har deras GeForce experiance på Windows, inget jag använder dock. Inte testat Crimson av tydliga skäl men så länge de gör det tydligt med inställningarna så spelar det ingen större roll för mig. AMDs tidigare version gömde en aning under för mycket flikar tyckte jag.

Nvidias kontrollpanel ser okej ut även om den börjar se ut en aning föråldrad.
http://i.imgur.com/qgifJgf.png

I Windows 7 kör Nvidia fortfarande med XP-tema.

Det där är senaste versionen. Blev lite nostalgisk när jag installerade den förra veckan och såg de gamla pilarna och home-knappen. Har inte sett de på 6 år sedan Windows 7 släpptes och jag uppdaterade direkt. Kan ju tycka att Nvidia kunde uppdaterat utseendet på 9 år.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24