AMD lanserar Radeon Software Crimson

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar Radeon Software Crimson

Efter 13 år slopar AMD drivrutinspaketet Radeon Catalyst till förmån för Radeon Software, där den första utgåvan Crimson Edition introducerar en ny kontrollpanel och andra förbättringar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

6st?

Hur kan nvidia släppa drivers till VARJE AAA titel som kommer? Detta måste ju AMD bli bättre på, 6 ggr duger väll inte eller? =P

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Laddade ned Crimson men den sa att CCC redan var installerat så den sket i det. :S

Permalänk
Medlem

Ska testas idag! Hoppas verkligen det blir bättre med drivrutinerna nu för AMDs del
Det enda som håller tillbaka dom är drivrutiner. Rent tekniskt är deras grafikkortshårdvara för det mesta bra. Det som förstör dom är deras drivrutiner/programvara

Skrivet av Oneone:

6st?

Hur kan nvidia släppa drivers till VARJE AAA titel som kommer? Detta måste ju AMD bli bättre på, 6 ggr duger väll inte eller? =P

Japp detta MÅSTE de också bli bättre på. AMD är för det mesta så jävla efter när det gäller nya spelsläppt. Nvidia har nästan alltid klart drivrutiner innan spelet har släppts. Med AMD har man tur om de ens släpper veckan efter

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte heller hur Nvidia kan släppa nya drivers vid varje större spelsläpp om AMD förväntas släppa 6 st större på ett år :s

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Entusiast

Ett steg i rätt riktning, om detta håller i sig så skulle jag känna mig säkrare på att överväga ett AMD kort nästa gång. Sist jag hade ett var när 7850 var sprillans nytt och var verkligen inte nöjd när det kom till drivrutiner och mjukvara.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Ska testas idag! Hoppas verkligen det blir bättre med drivrutinerna nu för AMDs del
Det enda som håller tillbaka dom är drivrutiner. Rent tekniskt är deras grafikkortshårdvara för det mesta bra. Det som förstör dom är deras drivrutiner/programvara

Jaså?
Tycker deras drivrutiner varit riktigt bra de senaste åren.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk

Installerar de nya drivisarna i skrivande stund. Får se hur de tar sig efter lite spelande.

Permalänk
Medlem

Det står ju dock att AMD kommer släppa beta drivrutiner så det kanske går att anta att det är drivrutiner som släpps vid stora AAA släpp?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Ett steg i rätt riktning, om detta håller i sig så skulle jag känna mig säkrare på att överväga ett AMD kort nästa gång. Sist jag hade ett var när 7850 var sprillans nytt och var verkligen inte nöjd när det kom till drivrutiner och mjukvara.

Skrivet av Eldritzh:

Jaså?
Tycker deras drivrutiner varit riktigt bra de senaste åren.

blev också intresserad på vad som har strulat? jag har kört amd sedan 6000 serien i sträck nu och har upplevt det stabilare änn nvidia korten jag haft innan amd's 6000 serie

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Helt galet egentligen om man tänker efter hur många drivrutiner som släpps för GPUer hela tiden. Att det ska va så jäkla ostabilt att detta behövs. Jämför med annan hårvara där man knappt behöver byta drivrutin någonsin.

Bara en sak jag kom att tänka på spontant

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Det står ju dock att AMD kommer släppa beta drivrutiner så det kanske går att anta att det är drivrutiner som släpps vid stora AAA släpp?

Precis, det är min erfarenhet av ämnet. De släpper beta drivers ganska ofta faktiskt och de har alltid fungerat kanon!

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Spawnbadboy:

Ska testas idag! Hoppas verkligen det blir bättre med drivrutinerna nu för AMDs del
Det enda som håller tillbaka dom är drivrutiner. Rent tekniskt är deras grafikkortshårdvara för det mesta bra. Det som förstör dom är deras drivrutiner/programvara

Kan du utveckla det lite mer? Bytte nyligen från AMD till Nvidia och har inte märkt någon direkt skillnad mer än att Nvidias kontrollpanel inte verkar ha uppdaterats sen Windows XP. Den större sviten med Experience mot Raptr verkar göra ungefär samma sak med ungefär lika överdesignade gränssnitt. Båda erbjöd automatiska inställningar men med AMD kunde jag välja mellan olika profiler medan Nvidia har än. Båda verkar fungera bra men jag håller inte alltid med om valen de gör. Fast de ger i alla fall en bra start så kan man gå in manuellt och sätta på VSYNC och justera andra inställningar efter behov.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast

Det där "flip queue size optimized", vad innebär det? Är det något man behöver sätta igång?

Låter ju väldigt bra med mer responsiva styrdon annars.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Verkar som att de gamla gränssnitten finns kvar för att kontrollera vissa inställningar (man kommer åt det genom att klicka på Additional Settings i display fliken). Den nya overdrive menyn ser riktigt snitsig ut dock.

Permalänk
Medlem

Hoppas Sweclockers gör lite prestandatester?

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Vad är detta? Eyefinity stöds bara om man använder mer än 2 bilskärmar! Detta innebär att för mig som kör med 2 skärmar, den ena staplad på den andra kan jag då inte använda Eyefinity eller vad.
Det ser ut som om jag får gå tillbaka till catalyst!

Jag hittade under inställningar/ytterligare radon inställningar.

Permalänk
Inaktiv

Härligt, blir att testa när jag kommer hem!
Trodde dessa skulle komma i december så var lite oväntat.

Och nej, inget problem med Catalyst sedan AMD tog över. ATI-eran var klart skakigare dock.

Skrivet av Oneone:

6st?

Hur kan nvidia släppa drivers till VARJE AAA titel som kommer? Detta måste ju AMD bli bättre på, 6 ggr duger väll inte eller? =P

Jag vet inte hur många gånger jag själv och andra försökt förklara anledningen till detta men jag gör ett till försök ihopp om att någon läser denna gång.

Nvidia har plockat nästan alla större titlar under året och tryckt in Gameworks. Vad det innebär för AMD är att de inte får möjlighet att optimera drivrutinerna för dessa titlar förrens tidigast vid lanseringen och då innebär det föga förvånande att de inte kan ha drivare till lansering utan tidiga drivare släpps någon dag senare. Helt Spelutvecklaren/utgivaren och Nvidias fel alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

6st?

Hur kan nvidia släppa drivers till VARJE AAA titel som kommer? Detta måste ju AMD bli bättre på, 6 ggr duger väll inte eller? =P

Det gör dem ju. Kanske kommer 6 WHQL drivare men Beta drivare släpps i princip efter varje AAA så jag antar att de kan ses som Game ready drivers för AMD.

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem

Så är Freesync äntligen bättre än G-Sync? Eller är det fortfarande problem med OverDrive/Blur + scalers som inte klarar 144Hz?

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

6st?

Hur kan nvidia släppa drivers till VARJE AAA titel som kommer? Detta måste ju AMD bli bättre på, 6 ggr duger väll inte eller? =P

Dom har INTE sagt att dom SKA släppa 6st. Det fina i kråksången som dom skyddar sig med är "upp till", vilket betyder att allt dom säger är att dom inte ska släppa mer än 6 WHQL.
Dom har ryggen fri även om dom bara släpper 1 WHQL.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Helllodar:

Så är Freesync äntligen bättre än G-Sync? Eller är det fortfarande problem med OverDrive/Blur + scalers som inte klarar 144Hz?

Eizo skärmen är bara som har det atm.

Kostar dock 12k +

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

6st?

Hur kan nvidia släppa drivers till VARJE AAA titel som kommer? Detta måste ju AMD bli bättre på, 6 ggr duger väll inte eller? =P

Med tanke på att dom inte alltid släpper Game Ready drivrutiner med SLI support så är det bara ett sätt att få reklam på nyhetssidor.

Permalänk
Medlem

Hur går man förbi begränsningen för överklockning? Hittar inte inställningen som i CCC.

Permalänk

Har nån hittat var man ändrar språk? Mitt skit blev på Svenska, trots att resten av datorn kör Engelska och jag kan för hela mitt liv inte hitta något språkval.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Satan i gatan vilken förbättring .. Extremt bra förbättring speciellt med fury

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Skrivet av nicoX:

Hur går man förbi begränsningen för överklockning? Hittar inte inställningen som i CCC.

Skrivet av anton_mjor:

Har nån hittat var man ändrar språk? Mitt skit blev på Svenska, trots att resten av datorn kör Engelska och jag kan för hela mitt liv inte hitta något språkval.

Det är samma här, försöker hitta vart allt är xD kanske jag som inte ser skogen för alla träd xD

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem

Håller tummarna för fungerande crossfire i SWBF samt Fallout 4, i nya Star Wars blir FPS lägre och får ha crossfire avstängt.

Permalänk
Avstängd

Techpowerup har testat här:

http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/Radeon_Crimson_Edition...

DX12-prestandan verkar dock oförändrad från 15.11.1 enligt Techreport.

http://techreport.com/review/29357/amd-radeon-software-crimso...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB