Problem med ASUS Maximus VII Gene moderkort

Permalänk
Medlem

Problem med ASUS Maximus VII Gene moderkort

Hej!

Är tacksam för tips och råd gällande ett moderkort jag precis köpt begagnat här på marknaden. Det är ett ASUS Maximus VII Gene Z97.

Problemet är mycket märkligt och innebär att när datorn stått avstängd i en halv dag eller liknande så ändrar BIOS settings så att jag ej kan starta upp datorn. Power LED står bara och pulserar fram och tillbaka. När jag startat om tillräckligt många gånger kommer man slutligen till BIOS-loggan och det står att jag ska trycka F1 för att resetta BIOS-settings.

När jag loadar default settings ser jag att massa saker ändrats, t ex latency för RAM och en massa annat. Det är antagligen därför den har svårt att starta upp.

Någon som vet vad detta kan bero på? Jag har uppdaterat till nyaste BIOS men problemet kvarstår.

Är tacksam för råd och tips.

Med vänlig hälsning
Kristoffer

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Hej!

Är tacksam för tips och råd gällande ett moderkort jag precis köpt begagnat här på marknaden. Det är ett ASUS Maximus VII Gene Z97.

Problemet är mycket märkligt och innebär att när datorn stått avstängd i en halv dag eller liknande så ändrar BIOS settings så att jag ej kan starta upp datorn. Power LED står bara och pulserar fram och tillbaka. När jag startat om tillräckligt många gånger kommer man slutligen till BIOS-loggan och det står att jag ska trycka F1 för att resetta BIOS-settings.

När jag loadar default settings ser jag att massa saker ändrats, t ex latency för RAM och en massa annat. Det är antagligen därför den har svårt att starta upp.

Någon som vet vad detta kan bero på? Jag har uppdaterat till nyaste BIOS men problemet kvarstår.

Är tacksam för råd och tips.

Med vänlig hälsning
Kristoffer

Prova med nytt biosbatteri först och främst

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Prova med nytt biosbatteri först och främst

Ska absolut prova med det, men om det varit batteriet borde väl BIOS inte byta settings till helt skumma saker?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Hedersmedlem

Jag måste tyvärr säga att jag inte har några bra erfarenheter av just Maximus VII Gene. Jag har haft två sådana kort som båda uppvisat knepiga beteenden så att jag till slut reklamerat dem. Andra gången bytte jag min låda också och köpte ett VII Ranger istället. VII Gene verkar hur som helst inte tillverkas längre, vilket kanske är ett symptom på att det är något fel med konstruktionen på kortet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ska absolut prova med det, men om det varit batteriet borde väl BIOS inte byta settings till helt skumma saker?

Om batteriet är kortis så kan det ställa till med en massa underliga saker, har sett underligare grejer pga sånt, men oftast så nollas bios helt bara

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(