Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Kan bara hålla med.. Jag har kört ett Iqunix F97 hitchhiker nu i två dagar och tycker det är fantastiskt trevligt. Mx brown. Håller med dig att det var en liten lärokurva med det kompakta formatet men det var inte svårt.

Däremot lite läskigt hur usla mina gamla Ducky shine 5 och Varmilo känns i jämförelse, och det är ju inga dåliga tangentbord.

Tycker det var enormt skönt med trådlöst. Jag växlar mellan jobbets macbook, min privata laptop och min workstation frekvent, och att kunna blanda 2.4 och 3 Bt-anslutningar är enormt smidigt, dessutom går bytet sekundsnabbt.

Hittils enormt nöjd.

Härligt!

Kanske ska slopa sladden och köra i trådlöst läge hela vägen. Har ungefär samma situation avseende enheter och behov av växling däremellan.

Hade önskat att det kablat läge också fanns med som ett funktionsanrop via FN+ och mediaknapparna. Annars finns det verkligen inget att anmärka på, oerhört välbyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Hade önskat att det kablat läge också fanns med som ett funktionsanrop via FN+ och mediaknapparna. Annars finns det verkligen inget att anmärka på, oerhört välbyggt.

Ahh, det hade jag faktiskt inte ens tänkt på, men så är det ju såklart eftersom det är en fysisk switch mellan trådat och trådlöst. Jag spelar dock bara på en burk och där kör jag 2.4-dongeln, och antar att en har väldigt lite lagg jämfört med BT... Har åtminstone inte noterat något alls i form av lagg...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Hej, jag har ett varmilo va88m, kan man modda det på något kul sätt?

Permalänk
Skrivet av izzie:

Hej, jag har ett varmilo va88m, kan man modda det på något kul sätt?

Beror på hur villig du är. Men om du inte vill spendera pengar på löd utrustning och andra brytare så kan du komma undan relativt billigt med att smörja stabilisatorerna och tejpa undersidan av PCBn och/eller lägga in foam där det får plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Hej, jag har ett varmilo va88m, kan man modda det på något kul sätt?

Vill du ge dig på att löda så kan jag rekommendera det här setet, har själv ett sånt just för att löda möss och tangentbord och det är bra.

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lo...

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Ahh, det hade jag faktiskt inte ens tänkt på, men så är det ju såklart eftersom det är en fysisk switch mellan trådat och trådlöst. Jag spelar dock bara på en burk och där kör jag 2.4-dongeln, och antar att en har väldigt lite lagg jämfört med BT... Har åtminstone inte noterat något alls i form av lagg...

Får helt enkelt utvärdera, en kabel mindre är guld värt.

Permalänk

Hej på er.
Detta är mitt första inlägg på detta forum. Jag har fastnat lite i det här med tangentbord och har tidigare kört med ett Varmilo som jag tog isär och grejade lite med för att få något bättre känsla. Nu i veckan köpte ja ett Iqunix OG80 wormhole på rea då jag älskar designen. Jag köpte det med red silent switchar då jag tänkte att jag kan använda det när det är någon annan på kontoret. Nu till min fråga:

Jag vill ha andra keycaps till det och tycker det ser illgött ut med XDA, är det lika gött som det ser ut? Funkar det bra till de flesta tangentbord?

Om ja på frågorna. Vart hittar man sådana caps med nordisk layout?

Ber om ursäkt på förhand om okunskap och mycket frågor. Tar gärna emot tips vad jag kan hitta på med detta tangentbord.

Visa signatur

/SlickSlack

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlickSlack:

Om ja på frågorna. Vart hittar man sådana caps med nordisk layout?

XDA med nordisk layout är nog ytters begränsat om det ens finns.

edit hittade dom här
https://drop.com/buy/drop-mito-canvas-xda-custom-keycap-set?d...

Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

XDA med nordisk layout är nog ytters begränsat om det ens finns.

edit hittade dom här
https://drop.com/buy/drop-mito-canvas-xda-custom-keycap-set?d...

Ja det är typ de enda jag hittat också. Men är XDA något att ha är frågan? Blir rätt saftigt att köpa för att testa.

Visa signatur

/SlickSlack

Permalänk
Skrivet av SlickSlack:

Ja det är typ de enda jag hittat också. Men är XDA något att ha är frågan? Blir rätt saftigt att köpa för att testa.

Anledningen till att det finns så få är att folk i regel inte tycker om dem. Men finns bara ett sätt att veta vad du tycker om dem.
Ett alternativ som brukar finnas tillgängligt med NorDe-kit är KAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlickSlack:

Ja det är typ de enda jag hittat också. Men är XDA något att ha är frågan? Blir rätt saftigt att köpa för att testa.

Har inte testat själv. Finns betydligt billigare icke nordiska set på amazon (runt 300kr) om man vill testa - om det är bra eller ej är beror ju mest på ens personliga preferenser ändå.

Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

Har inte testat själv. Finns betydligt billigare icke nordiska set på amazon (runt 300kr) om man vill testa - om det är bra eller ej är beror ju mest på ens personliga preferenser ändå.

Ja det var ju inte så dum ide att köpa något billigt ANSI och testa. Smart!

Visa signatur

/SlickSlack

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlickSlack:

Jag vill ha andra keycaps till det och tycker det ser illgött ut med XDA, är det lika gött som det ser ut? Funkar det bra till de flesta tangentbord?

Det är nog vanligare med DSA som är typ samma grej men lägre. Och ja det är otroligt trevligt att skriva på keycaps som har jämn höjd om du frågar mig.

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Det är nog vanligare med DSA som är typ samma grej men lägre. Och ja det är otroligt trevligt att skriva på keycaps som har jämn höjd om du frågar mig.

Är DSA lägre än XDA? Då är det ju nästan det man vill ha

Visa signatur

/SlickSlack

Permalänk

Jag tar hellre ett exemplar av LEGO versionen. 😍

https://www.lego.com/sv-se/product/atari-2600-10306

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Jag tar hellre ett exemplar av LEGO versionen. 😍
<Uppladdad bildlänk>
https://www.lego.com/sv-se/product/atari-2600-10306

Haha, inte långt ifrån

Visa signatur

/SlickSlack

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlickSlack:

Är DSA lägre än XDA? Då är det ju nästan det man vill ha

Japp. Och rätt vanligt. Så kolla efter det du

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlickSlack:

Är DSA lägre än XDA? Då är det ju nästan det man vill ha

Tycker själv att DSA är den bästa. Både ser bra ut och skönare att använda
Var lite annorlunda till en början, men nu vill man knappt använda något annat
Bild på mitt Keychron Q2 med Granite caps.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Hur står det till med tangentbord med lågprofilbrytare nuförtiden? Är det fortfarande snålt på den arenan? Känner att det är dags att fixa mekaniskt att ha på nytt jobb när man ändå får ta tillfället i akt och spendera pengar på kontorsergonomin (eget kontor, så ljudnivån spelar mindre roll för min del då jag inte är känslig och gillar brunt/blått), men känns som om det bara finns MX Mechanical som är någorlunda kontorsanpassat.

Eller så kanske det är en dålig idé med lågprofilbrytare?

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Tycker själv att DSA är den bästa.

Så blir det när tyskarna designar grejer

Tycker själv att DSA är jättetrevligt. Mycket skönare att skriva på än Cherry.

Permalänk
Medlem

Väntar på den nya MTNU profilen. Ska bli intressant, även om Cherry är min personliga favorit

Edit: syntax

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Så blir det när tyskarna designar grejer

Tycker själv att DSA är jättetrevligt. Mycket skönare att skriva på än Cherry.

Några tips på var man kan hitta DSA med nordisk layout?

Visa signatur

/SlickSlack

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlickSlack:

Några tips på var man kan hitta DSA med nordisk layout?

Inte direkt, men det finns på typ KBDFans ibland och Maxgaming kanske har något. Kvaliteten varierar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlickSlack:

Några tips på var man kan hitta DSA med nordisk layout?

https://pimpmykeyboard.com/

Räkna dock med att det kan bli rätt dyrt.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Skrivet av SlickSlack:

Haha, inte långt ifrån

Långt ifrån rätt tråd märker jag nu. 😅

Permalänk
Skrivet av Sarg:

Hur står det till med tangentbord med lågprofilbrytare nuförtiden? Är det fortfarande snålt på den arenan? Känner att det är dags att fixa mekaniskt att ha på nytt jobb när man ändå får ta tillfället i akt och spendera pengar på kontorsergonomin (eget kontor, så ljudnivån spelar mindre roll för min del då jag inte är känslig och gillar brunt/blått), men känns som om det bara finns MX Mechanical som är någorlunda kontorsanpassat.

Eller så kanske det är en dålig idé med lågprofilbrytare?

Det är snålt med dem om du måste ha svenska/nordiska ISO layout.

Annars finns det både färdiga och sådant man bygger själv.

Vill du spendera lite extra pengar så skulle jag köpa denna.
https://worklouder.cc/

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det är snålt med dem om du måste ha svenska/nordiska ISO layout.

Annars finns det både färdiga och sådant man bygger själv.

Vill du spendera lite extra pengar så skulle jag köpa denna.
https://worklouder.cc/

Är tyvärr tvungen att ha ISO, då jag inte känner att jag har tid att lära mig jobba runt ANSI (även om jag tidigare övervägt lära mig det så jag har större valmöjligheter på tangentbordsfronten) då jag mestadels kommunicerar på svenska i jobbet.

Finns det något alternativ som är typ mittemellan lågprofil och alldeles för hög låda som jag tycker mekaniska keebs ofta är?

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Skrivet av Sarg:

Är tyvärr tvungen att ha ISO, då jag inte känner att jag har tid att lära mig jobba runt ANSI (även om jag tidigare övervägt lära mig det så jag har större valmöjligheter på tangentbordsfronten) då jag mestadels kommunicerar på svenska i jobbet.

Finns det något alternativ som är typ mittemellan lågprofil och alldeles för hög låda som jag tycker mekaniska keebs ofta är?

Känner du till https://johanegustafsson.net/projects/swerty/

Och skulle du klara av att skriva utan att titta på tangentbordet så skulle du klara av att använda ansi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Känner du till https://johanegustafsson.net/projects/swerty/

Och skulle du klara av att skriva utan att titta på tangentbordet så skulle du klara av att använda ansi.

Har tittat på den tidigare, men har inte haft möjlighet att testa. Känns som om jag skulle sakna lite saker som jag är van vid från svenskt ISO, typ lättillgängligt semikolon. Inte helt säker att man kan installera det på jobbdator heller.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Skrivet av Sarg:

Har tittat på den tidigare, men har inte haft möjlighet att testa. Känns som om jag skulle sakna lite saker som jag är van vid från svenskt ISO, typ lättillgängligt semikolon. Inte helt säker att man kan installera det på jobbdator heller.

Nä, det där med vissa jobb-datorer kan vara vanskligt, men för semikolon håller du AltGr + Ö(;) istället för Shift + , så lika tillgängligt om än en vanesak.