Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanski:

- ”krämiga” knappljud. Inte helt tyst men det ska inte låta ”illa”. Har sett att det trendar mycket på sociala medier när det gäller tangentbordsljud. Jag är helsåld. Vad letat jag efter?
- behöver ingen numpad. Så det får gärna vara lite mindre.
- bra kvalitet. Knapparna får inte slitas ut snabbt samt inget ”glapp”
- lite olika färgvarianter

Fråga gärna, i lekmannatermer, om ni behöver något mer från mig. Tack på förhand!

Fråga 1: Ett custom eller halvcustom-tangentbord
Fråga 2: Bra, för det är svårt att hitta fullsize i den kategorin
Fråga 3: Du kommer sannolikt inte kunna köpa ett tangentbord som låter som det du hör på tiktok som inkluderar tangenthattar, så räkna med att köpa dem separat. Köp inget som är laser etched eller liknande som kommer slitas ner, det mest populära är "double shot" vilket innebär att tecknen är gjorda i plast som slits i samma takt som tangenten i övrigt (d.v.s. de försvinner inte av användning). ABS eller PBT är en annan diskussion, där det uppenbara svaret är att PBT är överlägset på alla sätt och vis*
Fråga 4: Du lär få hitta ett tangentbord separat och tangenthattarna separat så matcha något du tycker ser fint ut och är i lager.

Men gällande din kommentar på fråga 1 så hade det hjälpt om du länkade en film på vad du tycker låter bra så att man kan tipsa om vad du ska köpa. Men tänk på att samtliga videos du ser på sociala medier, undantaget kanske en handfull, är processade innan de läggs upp för att ljudet ska låta så bra som möjligt. Så oavsett vad du köper så kommer det nog inte låta så, även om du köper samma saker.

*enligt mig

Permalänk
Skrivet av Johanski:

Hej alla! Jag skulle behöva lite hjälp av er kunniga.

Har precis byggt färdigt min lilla gaminghörna, och är precis påväg att skaffa mig en speldator efter ca 10 års uppehåll. Nu har jag fastnat på tangentbord och behöver lite hjälp.

Jag har alltid kört mekaniska tangentbord, det är liksom hemmaplan för mig. Men nu skulle jag vilja ha något mer estetiskt tilltalande då jag lagt ner mycket tid på renovering av rummet. Det jag vill ha:

- ”krämiga” knappljud. Inte helt tyst men det ska inte låta ”illa”. Har sett att det trendar mycket på sociala medier när det gäller tangentbordsljud. Jag är helsåld. Vad letat jag efter?
- behöver ingen numpad. Så det får gärna vara lite mindre.
- bra kvalitet. Knapparna får inte slitas ut snabbt samt inget ”glapp”
- lite olika färgvarianter

Fråga gärna, i lekmannatermer, om ni behöver något mer från mig. Tack på förhand!

Vilka färger skulle du vilja ha?
Skulle du klarar dig utan att det står åöä osv på tangenterna?
Kan du tänka dig att handla på andrahandsmarknaden / utomlands?

Permalänk
Medlem

Hur många här använder en kabel med coils till tangentbordet(en) här? Eller kör ni med raka USB kablar bara?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

@sINsen Detta är förstås helt subjektivt, men jag gillar en enkel USB kabel istället för att ha en "telefonlurskabel" på skrivbordet

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Hur många här använder en kabel med coils till tangentbordet(en) här? Eller kör ni med raka USB kablar bara?

Kör vanlig rak usb. Vet inte varför jag skulle vilja ha en extra korv på bordet.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 - Intel i5 12600K - ASUS GeForce RTX 4070 Dual 12GB - G.Skill TridentZ Neo DDR4-3600 C16 - Corsair RM750X V2 - Fractal Design Meshify 2 Compact - WD SN750 SE 1TB - Yamaha AG03 - Beyer Dynamic DT 770 Pro - LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz - Logitech PRO X Superlight - Wooting 60HE

Permalänk
Medlem
Skrivet av tevey:

Kör vanlig rak usb. Vet inte varför jag skulle vilja ha en extra korv på bordet.

Jag är nyfiken, vad för sorts "korv" brukar du ha på bordet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Hur många här använder en kabel med coils till tangentbordet(en) här? Eller kör ni med raka USB kablar bara?

Jag kör den som följde med mitt tangentbord, med snurr och strumpa. Hade hellre kört en rak, men hade ingen tillräckligt lång type C hemma, och fann det onödigt att köpa en ny bara för det

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jag kör en rak jag också, men det är ju hypeat med att ha en ”korv” 😉 liggandes på bordet.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Kör med en coil variant. Tycker det ser rätt snyggt ut faktiskt
Hade nog inte köpt en för egna pengar tror jag dock, fick denna av en kompis i födelsedagspresent.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Vilka färger skulle du vilja ha?
Skulle du klarar dig utan att det står åöä osv på tangenterna?
Kan du tänka dig att handla på andrahandsmarknaden / utomlands?

Hej!

- beige, blågrön/turkos, rött, grått Ja, lite retrofärger tycker jag är snyggt!

- ja!

- helst svenska nätshoppar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Fråga 1: Ett custom eller halvcustom-tangentbord
Fråga 2: Bra, för det är svårt att hitta fullsize i den kategorin
Fråga 3: Du kommer sannolikt inte kunna köpa ett tangentbord som låter som det du hör på tiktok som inkluderar tangenthattar, så räkna med att köpa dem separat. Köp inget som är laser etched eller liknande som kommer slitas ner, det mest populära är "double shot" vilket innebär att tecknen är gjorda i plast som slits i samma takt som tangenten i övrigt (d.v.s. de försvinner inte av användning). ABS eller PBT är en annan diskussion, där det uppenbara svaret är att PBT är överlägset på alla sätt och vis*
Fråga 4: Du lär få hitta ett tangentbord separat och tangenthattarna separat så matcha något du tycker ser fint ut och är i lager.

Men gällande din kommentar på fråga 1 så hade det hjälpt om du länkade en film på vad du tycker låter bra så att man kan tipsa om vad du ska köpa. Men tänk på att samtliga videos du ser på sociala medier, undantaget kanske en handfull, är processade innan de läggs upp för att ljudet ska låta så bra som möjligt. Så oavsett vad du köper så kommer det nog inte låta så, även om du köper samma saker.

*enligt mig

Tack för bra info, har fått googla lite förkortningar men känns som att jag blir klokare för varje inlägg här. Kommer nog försöka hitta ett tangentbord som låter så bra som möjligt utan moddar, även om jag förstår att det inte låter som på tiktok. Mycket smarta försäljningsknep där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanski:

Tack för bra info, har fått googla lite förkortningar men känns som att jag blir klokare för varje inlägg här. Kommer nog försöka hitta ett tangentbord som låter så bra som möjligt utan moddar, även om jag förstår att det inte låter som på tiktok. Mycket smarta försäljningsknep där

Sen får du ta ställning till om du vill ha ett aluminium eller plasttangentbord

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Har idag varit till Biltema och köpt butyltejp för att försöka ytterligare ljuddämpa tangentbordet, ett Keychron K8 Pro. Köpte också 2mm tjocka butylmattor till ett annat projekt i hemmet, ifall det blir något över så tänkte jag sätta fast de i botten av caset för lite mer vikt och ljuddämpning.

Vet någon ifall limmet i butyltejpen kan orsaka skador på PCB?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Hur många här använder en kabel med coils till tangentbordet(en) här? Eller kör ni med raka USB kablar bara?

Rakt hemma men snurrad på jobbet, för den kabeln som kommer med F77 repro är på fullt allvar tre meter lång. Dessutom passar det estetiken. Drömmen hade varit att ha en beige snurrad kabel där i plast, d.v.s. exakt som på en gammal telefon. Däremot hade jag hellre ätit två kilo surströmming än att ha en neonfärgad och snurrad kabel med en totalt meningslös och larvig connector på mitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Rakt hemma men snurrad på jobbet, för den kabeln som kommer med F77 repro är på fullt allvar tre meter lång. Dessutom passar det estetiken. Drömmen hade varit att ha en beige snurrad kabel där i plast, d.v.s. exakt som på en gammal telefon. Däremot hade jag hellre ätit två kilo surströmming än att ha en neonfärgad och snurrad kabel med en totalt meningslös och larvig connector på mitten.

Haha, det låter som att du inte är ett fan av connectorn iallafall
Jag kör med en svart rak kabel ja, det fungerar alldeles utmärkt.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Mina tankar om mekaniska tangentbord? Dom låter på tok för mycket (den som använder såna i kontorsmiljöer borde skjutas) o är inte lika bekväma att skriva på som ett bättre laptoptangentbord. Däremot är jag lite avundsjuk på hela konceptet med att kunna bygga ihop egna potentiellt rätt snygga grejer. Men det går bra, jag klarar mig finfint med det ickemekaniska jag rockar nu.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Åh nej, denna tråd ligger på förstasidan med rubriken "Dela dina tankar om mekaniska tangentbord!".

Inb4 en shit storm av folk som sitter med sina stock HP-tangentbord och ska förklara för oss hur dumma i huvudet vi är som sitter med dyra customtangentbord, som dessutom låter som ett tröskelvärk.

( )

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av huttala:

Åh nej, denna tråd ligger på förstasidan med rubriken "Dela dina tankar om mekaniska tangentbord!".

Inb4 en shit storm av folk som sitter med sina stock HP-tangentbord och ska förklara för oss hur dumma i huvudet vi är som sitter med dyra customtangentbord, som dessutom låter som ett tröskelvärk.

( )

Tangentbord peakade ändå med membranbrytare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Tangentbord peakade ändå med membranbrytare.

Nej nu jäv......

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Tangentbord peakade ändå med membranbrytare.

Men Apples butterfly keyboard då?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

paywall...

Visa signatur

MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 - Intel i5 12600K - ASUS GeForce RTX 4070 Dual 12GB - G.Skill TridentZ Neo DDR4-3600 C16 - Corsair RM750X V2 - Fractal Design Meshify 2 Compact - WD SN750 SE 1TB - Yamaha AG03 - Beyer Dynamic DT 770 Pro - LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz - Logitech PRO X Superlight - Wooting 60HE

Permalänk
Medlem

Tankar:

"Mekaniskt Tangentbord" är ett otroligt urvattnat attribut som säger väldigt lite om produkten i dagens tangentbordsklimat. Folk sitter med saliv i mungipan medans man tittar på hundratals YouTube videos om "custom keyboards". Efter ett nästan ohållbart beroende så bestämmer man sig för att slå till på ett Keychron med hotswap för ett par tusenlappar och sen köper någon populär switch i stil med Milky Yellow för att dämpa sitt behov. Tro mig, jag har varit där.

Men efter ett par dagar inser man att man lurat sig själv, eller har man det? Tangentbordet låter och ser kanske inte sådär jättebra som alla videos visade, kanske om man tejpar undersidan av PCB:n får man till det där "thocc" ljudet. Köper hem smörjsalvan Krytox 205 och en 3D printad "loob station" och penslar sina 70 switchar som om man satt och målade sin nästa Warhammer armé.

Fyra timmar senare har man satt in switcharna i tangentbordet igen. Ja visst känner man skillnad, jag tror man hör det också, lite osäker eftersom hjärnan hos det flesta har otroligt svårt att komma ihåg exakt hur det lät innan man tömde 2 gram smörjmedel i sitt bygge. Men det är väl det skit samma eftersom man ändå sitter med lurar på sig i 99 av 100 fall dämpar ljudbilden av ditt tangentbord.

Sen är det dags, det ULTIMATA provet. Man öppnar webbläsaren och surfar in på Monkeytype, laddar kanonerna(fingerspetsarna) och sen skjuter man iväg 87 WPM, Words Per Minute. Självförtroendet sjunker. Fan jag tog 94 på jobbets laptop förra veckan, har jag blivit sämre?

Tiden går och man har äntligen lyckats få bort majoriteten av alla YouTube rekommendationer om diverse tangentbord och switch rekommendationer. Ibland påminns du av tid och pengar du la ner på klumpen framför dig du kallar "custom bygget". Men en sak skall man komma ihåg, även fast du säkerligen la ner 3000kr, två arbetsdagar i byggtid och närmare två arbetsveckor av research så har du ändå knappt touchat skalet av vad custom byggen faktiskt betyder och kostar.

Custom byggen för mig är idag synonymt med att man får lägga ner tusentals kronor för att vänta i åratal för att få ut något av produkten. Det skapas nya group buys där någon har skapat sin "unika" design varje dag och du förväntas nappa och förskotts betala på detta i hopp om att alla andra också skall falla för den här närmast pyramid doftande affären.

Har man tur så blir det faktiskt något av det hela. Man bygger sitt "end game", postar sina bilder, håvar in sin likes på diverse discord kanaler och fyller på karma mätare på diverse subreddits. Men sen, tillslut, det kommer, suget på något annat....

Nej lägg tid och pengar på något annat säger jag bara. Importera någon Amerikansk veteranbil och meka på den, då får du iaf njuta av att några sommarkvällar kunna åka ner på byn och visa upp pärlan i all sin prakt. Och snälla ta texten med glimten i ögat, jag förväntade mig aldrig att man skulle skriva snabbare för att man köper ett dyrt tangentbord.

Permalänk
Medlem

Har en bräda från logitech med G-brown som jag älskar.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Fick kassa handleder av ett högt mekaniskt...Nu är det lenovos low profile som gäller. Hoppas det håller länge!

Permalänk
Medlem

jag älskar blankpolerade metalltangent-caps i antingen rostfritt eller titan. de är så lätt att hålla rena och jag är ett neatfreak. Synd bara att de är så hutlöst dyra i jämförelse tilm plasterna.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tevey:

paywall...

Hmm jag kör adblock+noscript så för mig är det ingen paywall.
Kollade och det är JS som triggar deras popup, lata utvecklare

Iaf:
Apple Agrees to $50 Million Settlement Over Butterfly Keyboard Complaints

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tina Gerson:

Fick kassa handleder av ett högt mekaniskt...Nu är det lenovos low profile som gäller. Hoppas det håller länge!

Handledsstöd hade ju kanske funkat annars? Men visst, man kan argumentera att det är en lösning på ett problem man skapat själv genom att skaffa en hög bräda från början

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av sINsen:

Hur många här använder en kabel med coils till tangentbordet(en) här? Eller kör ni med raka USB kablar bara?

Den som följer med. Tänker inte betala 400kr för en ihoplindad kabel

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Skrivet av yanglii:

Tankar:

"Mekaniskt Tangentbord" är ett otroligt urvattnat attribut som säger väldigt lite om produkten i dagens tangentbordsklimat. Folk sitter med saliv i mungipan medans man tittar på hundratals YouTube videos om "custom keyboards". Efter ett nästan ohållbart beroende så bestämmer man sig för att slå till på ett Keychron med hotswap för ett par tusenlappar och sen köper någon populär switch i stil med Milky Yellow för att dämpa sitt behov. Tro mig, jag har varit där.

Men efter ett par dagar inser man att man lurat sig själv, eller har man det? Tangentbordet låter och ser kanske inte sådär jättebra som alla videos visade, kanske om man tejpar undersidan av PCB:n får man till det där "thocc" ljudet. Köper hem smörjsalvan Krytox 205 och en 3D printad "loob station" och penslar sina 70 switchar som om man satt och målade sin nästa Warhammer armé.

Fyra timmar senare har man satt in switcharna i tangentbordet igen. Ja visst känner man skillnad, jag tror man hör det också, lite osäker eftersom hjärnan hos det flesta har otroligt svårt att komma ihåg exakt hur det lät innan man tömde 2 gram smörjmedel i sitt bygge. Men det är väl det skit samma eftersom man ändå sitter med lurar på sig i 99 av 100 fall dämpar ljudbilden av ditt tangentbord.

Sen är det dags, det ULTIMATA provet. Man öppnar webbläsaren och surfar in på Monkeytype, laddar kanonerna(fingerspetsarna) och sen skjuter man iväg 87 WPM, Words Per Minute. Självförtroendet sjunker. Fan jag tog 94 på jobbets laptop förra veckan, har jag blivit sämre?

Tiden går och man har äntligen lyckats få bort majoriteten av alla YouTube rekommendationer om diverse tangentbord och switch rekommendationer. Ibland påminns du av tid och pengar du la ner på klumpen framför dig du kallar "custom bygget". Men en sak skall man komma ihåg, även fast du säkerligen la ner 3000kr, två arbetsdagar i byggtid och närmare två arbetsveckor av research så har du ändå knappt touchat skalet av vad custom byggen faktiskt betyder och kostar.

Custom byggen för mig är idag synonymt med att man får lägga ner tusentals kronor för att vänta i åratal för att få ut något av produkten. Det skapas nya group buys där någon har skapat sin "unika" design varje dag och du förväntas nappa och förskotts betala på detta i hopp om att alla andra också skall falla för den här närmast pyramid doftande affären.

Har man tur så blir det faktiskt något av det hela. Man bygger sitt "end game", postar sina bilder, håvar in sin likes på diverse discord kanaler och fyller på karma mätare på diverse subreddits. Men sen, tillslut, det kommer, suget på något annat....

Nej lägg tid och pengar på något annat säger jag bara. Importera någon Amerikansk veteranbil och meka på den, då får du iaf njuta av att några sommarkvällar kunna åka ner på byn och visa upp pärlan i all sin prakt. Och snälla ta texten med glimten i ögat, jag förväntade mig aldrig att man skulle skriva snabbare för att man köper ett dyrt tangentbord.

Håller med. Lägg pengar på något annat. Fine om du bygger ETT tangentbord och låter det vara så, men att hålla på å byta knappar är ganska fånigt kan jag tycka. Jag byggde Keychron med milky yellow, precis som du. Det kostade 2000kr med alltihop på rea, kändes väl överkomligt när andra mekaniska tangentbord kostade ungefär samma. La lite ljuddämpning jag hade över från billjud i botten. Visst det är väl ett skönt tangentbord, men det hela är ganska överreklamerat. Mitt 10 år gamla tangentbord jag hade innan var väl lika tillfredsställande som Keychron ärligt talat. Finns bättre grejer att lägga pengarna på, bygg en radiostyrd drönare, ett par hifi högtalare eller nåt annat istället

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tina Gerson:

Fick kassa handleder av ett högt mekaniskt...Nu är det lenovos low profile som gäller. Hoppas det håller länge!

Det har väl inget att göra med om det är mekaniskt eller ej? Mitt gamla membran-tbord från Dell är högre än ett mekaniskt med lågprofilsbrytare, eller bara mitt med Cherry profil caps snarare än OEM. Sen finns det ju som sagt handledsstöd av olika slag om man vill avlasta just handlederna. Eller ännu hellre så kan man ju skaffa sig ett ergo-tbord, antingen mekaniskt eller ej

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII