Nvidias vd Jen-Hsun Huang svarar om Geforce GTX 970

Permalänk
Melding Plague

Nvidias vd Jen-Hsun Huang svarar om Geforce GTX 970

Det stormar kring Nvidia och dess hantering av Geforce GTX 970, så till den grad att företagets grundare och tillika vd Jen-Hsun Huang vänder sig direkt till kunderna i ett öppet brev.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ojoj, så mycket för "vi har inte gjort något fel, det är en feature".

Bra att du tar bladet från munnen där Jen-Hsun Huang.
Ja, 3,5+0,5 är bättre än enbart 3,5 och ja, ni skulle ha varit ärliga från början. En sådan här miss är inte okej.
Gör om, gör rätt - nu tittar vi framåt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Still, 3.5gb..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

"This is a good design" Haha.

Permalänk

Kan man säga annat än att vi är nöjd och godkänner ursäkten?

Permalänk
Medlem

Trist att detta! Som tröst är 970 bättre än något vad AMD har att komma med!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

haha jävla pajas, istället för att ta det som en man så vrider han på det och får till det till något positivt.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Inaktiv

Det gör ju dock inte att det är okej att ändra specifikationer i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXxlGurrAlxXx:

"This is a good design" Haha.

Han har inte fel, men det hela har hanterats väldigt dåligt från Nvidias håll, och det är definitivt inte okej att ändra specs i efterhand.

Med det sagt så är 3,5+0,5 GB vRAM bättre än enbart 3,5 GB vRAM. På Jen-Hsung låter det som att det var antingen eller.

Skrivet av Datanisse:

Som tröst är 970 bättre än något vad AMD har att komma med!

Suck, blir så trött på denna typen av inlägg.
Du inser att trots att GTX 970 är ett väldigt kompetent kort, så ligger det ändå bakom R9 290X i råprestanda både i 1080p och för att inte nämna 1440p va?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag tänker på ett visst citat, ni kan säkerligen gissa vilket. Börjar med "It's"...

Skrivet av Minsc S2:

Suck, blir så trött på denna typen av inlägg.
Du inser att trots att GTX 970 är ett väldigt kompetent kort, så ligger det ändå bakom R9 290X i råprestanda både i 1080p och för att inte nämna 1440p va?

AMD har ju också dålig mjukvara!

Du märkte sarkasmen eller ?

Dold text
Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Bra att de har fått all skit trots att en del snack har varit lite överdrivet, annars skulle de säkert göra om det och det vill vi ju inte.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av lennartstek:

Kan man säga annat än att vi är nöjd och godkänner ursäkten?

Trevligt med en ursäkt
Men att försöka skylla bort det på det klassiska uttalandet "It's not a bug, it's a feature"
Skitsnack...

Nu är iofs 512MB hela världen, och gtx 970 är fortfarande ett bra kort
Men vad dem än säger så var det falsk marknadsföring
Speciellt när det kommer till bandbredden och chache

"GTX 970 is a 4GB card. However, the upper 512MB of the additional 1GB is segmented and has reduced bandwidth. This is a good design because we were able to add an additional 1GB for GTX 970 and our software engineers can keep less frequently used data in the 512MB segment."
Varför sa dem inte det ifrån början?

Hade dem menat att kortet egentligen skulle vara 3GB och den sista 1GB var deras "briljanta design" så hade dem nämnt det under releasen
Det hade då setts som en extra funktion som kortet egentligen inte skulle ha utan deras "briljanta design", med andra ord något positivt
Hade dem varit ärliga från början så hade allt varit guld och gröna skogar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Trist att detta! Som tröst är 970 bättre än något vad AMD har att komma med!

Det är väldigt synd att vi måste ha denna slags attityd på forumet. Det har varit så fruktansvärt många "white knights" som måste försvara Nvidia in i det sista. Detta har inget med AMD att göra, varför de ens ska behöva nämnas är underligt. Det finns fler grafikkortstillverkare än AMD och Nvidia, men trots det ska endast AMDs brister tas upp för att underkasta Nvidias fruktansvärda misstag, vilket är väldigt förvånande. Som att det på något sätt skulle göra detta acceptabelt.

Med det sagt, jag äger ett 970 och jag har inga problem med det, jag är fruktansvärt nöjd och jag har inga större planer på att byta ut den. Jag har testat spel i 4K, och det är snarare svag GPU än dåligt minne som håller kortet tillbaka i de spel jag spelar så jag kan verkligen inte klaga. De jag lider med är SLI-användare.
Jag har ett m-ITX så det kommer inte bli SLI för min del då det inte finns plats för det så jag kommer nog inte påverkas av detta, iallafall inte på ett tag tills stora texturer kommer och "jävlas". Det enda spel jag har som dock kräver mycket RAM är mitt fruktsvärt tunga, moddade Skyrim, som flyter på underbart, trots mina ca 180 moddar installerade - majoriteten texture- och grafikmoddar

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

AMD har ju också dålig mjukvara!

Du märkte sarkasmen eller ?

Dold text

Oja, när jag försökte installera Catalyst 14.12 igår kväll så avbröts installationen av att nätagget exploderade och grafikkortet flög ut genom fönstret, samtidigt som högtalarna började spela "hellre död än röd", vilket var extra fascinerande eftersom dom inte ens var inkopplade!

Fem sekunder senare sparkade 2 helt rödklädda killar in ytterdörren och slog mig i korsryggen med en krocket-klubba, innan dom snabbt lämnade huset igen.

Så dålig är AMDs mjukvara!

Japp, jag märkte den.

Dold text
Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Starkt från Nvidias sida, hoppas dessa drivrutiner nu kan göra något för att "kompensera" det i den mån det går.

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Trist att detta! Som tröst är 970 bättre än något vad AMD har att komma med!

Ja AMD kommer ju med R9-390/390x.

Eller hur? Nä? Jo! Nä? Jo, men visst.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennartstek:

Kan man säga annat än att vi är nöjd och godkänner ursäkten?

Nej.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Synd om folk som känner sig lurade även om jag själv inte har blivit påverkad. Kudos till honom för att han som vd vågar gå ut och säga att de har gjort fel, det är något som alla företag inte hade gjort.

Visa signatur

System: Fractal Design R4 | i7 3770 | GTX 660 DC2 | Intel 330 120 GB | Seagate Barracuda 2 TB | Corsair Vengeance 16 GB | Asus P8Z77 Pro Thunderbolt | Fractal Design Newton R2 1000W | Ducky Mini mx blue | Logitech G300 | Qpad QH90 | Nokia Lumia 925 |

Permalänk

Men om de nu fått 4gb att funka med 980, varför kan man inte använda samma upplägg med 970?

Visa signatur

Intel i5 2500k 4,7Ghz@ 1,425v - Noctua NH-D14 - Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB CL8 1,5v - Gigabyte Radeon HD7970 3GB 1189/6400 mhz - Asus Xonar Essence STX - Asrock Z77 Extreme 6

Permalänk

Får mig att tänka på South parks we are sorry
https://www.youtube.com/watch?v=9u0EL_u4nvw

Permalänk
Medlem

Down on your bare knees and just say it: we screwed up, BIG TIME.
Creds i alla falk till att nån högt uppsatt äntligen tar bladet från munnen och är någorlunda ärliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Quatermain:

Men om de nu fått 4gb att funka med 980, varför kan man inte använda samma upplägg med 970?

på riktigt?

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Med det sagt så är 3,5+0,5 GB vRAM bättre än enbart 3,5 GB vRAM. På Jen-Hsung låter det som att det var antingen eller.

Problemet är när spel använder >3,5GB och ser att "oj, här finns ju 512MB extra" och allokerar viktiga resurser där, vilket leder till de framedrops och frysningar som ett flertal fått problem med.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Problemet är när spel använder >3,5GB och ser att "oj, här finns ju 512MB extra" och allokerar viktiga resurser där, vilket leder till de framedrops och frysningar som ett flertal fått problem med.

Jovisst, men det är fortfarande en långt trevligare upplevelse än när spel använder >3,5GB och ser att "oj, här finns ju 0 MB kvar att använda" och börjar allokera viktiga resurser på RAM-minnet istället.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Quatermain:

Men om de nu fått 4gb att funka med 980, varför kan man inte använda samma upplägg med 970?

Skrivet av Gilgamesh:

på riktigt?

Här på Sweclockers så utvecklar vi våra svar med referenser för att hjälpa dom som kanske inte läser varje artikel:)

http://www.sweclockers.com/nyhet/19956-nvidia-forklarar-det-s...

Personliga synen på detta är att detta var egentligen det enda som kunde göras, dom "äger" numera 76% av marknaden och till synes kommer detta inte förändras, det lilla han har behövt göra är att be en av deras PR personer att skriva ett brev i hans namn för att rädda deras ansikten. Att detta brev inte ens kom direkt efter det att detta uppdagades tyder ganska hårt på detta och nu har dom fått känsla för hur den stora massan tänker och hur dom skulle på bästa sätt kunna rädda ansiktet.

Well done, could have been done better. Hade det varit en feature så skulle dom inte själva säga att dom försöker åtgärda prestanda förlusterna med mjukvara.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av Mr.Quatermain:

Men om de nu fått 4gb att funka med 980, varför kan man inte använda samma upplägg med 970?

De har skurit med laser i GPUn och därmed tagit bort några minneskanaler som omöjliggör detta.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Minsc S2:

Han har inte fel, men det hela har hanterats väldigt dåligt från Nvidias håll, och det är definitivt inte okej att ändra specs i efterhand.

Med det sagt så är 3,5+0,5 GB vRAM bättre än enbart 3,5 GB vRAM. På Jen-Hsung låter det som att det var antingen eller.

Suck, blir så trött på denna typen av inlägg.
Du inser att trots att GTX 970 är ett väldigt kompetent kort, så ligger det ändå bakom R9 290X i råprestanda både i 1080p och för att inte nämna 1440p va?

Ja, 970 är likvärdigt 290X vad jag kan se. Dessutom drar 290X typ 125W mer ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loxus:

Ja, 970 är likvärdigt 290X vad jag kan se. Dessutom drar 290X typ 125W mer ström.

Loxus, använd det senaste prestandaindexet istället. Du länkar tester från December 2014.
Här är några från 2015 med uppdaterade drivrutiner:

Dold text

Ja, GTX 970 drar mindre ström (och är en generation nyare), men i ren råprestanda ligger det bakom R9 290X, så att då säga att "AMD inte har något att komma med" som Goldfinger gjorde, är inget annat än rent struntprat.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

För vagt brev för att det skulle ändra inställningarna för mig. Visst jag har ej 970/980 men jag tycker inte det är ett ok svar på problemet. Lösningen behöver inte vara att godkänna tillbaka lämnaden av korten utan en kompensation av sitt slag...

15-20% voucher på nästa generations grafikkort? skulle nog ha lockat mig iallfall då kortet som sagt fungerar men som plåster på såren får en kompensation så kunden är nöjd.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Jovisst, men det är fortfarande en långt trevligare upplevelse än när spel använder >3,5GB och ser att "oj, här finns ju 0 MB kvar att använda" och börjar allokera viktiga resurser på RAM-minnet istället.

Förvisso men slutresultatet är ganska likt inte sant? Även om den lilla biten är snabbare än att skicka till ram så är det ingen större tröst iom att den lilla biten fortfarande är otroligt seg jmf med huvudminnet. Är det inte bättre att det bara tar stop vid 3.5 istället, 3.5 räcker väldigt långt trots allt.

Gillar din optimism dock

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo