Xiaomi: "Vi kommer bli större än Samsung och Apple på smarta telefoner"

Permalänk

Det vore trevligt med mer aktörer på mobil-marknaden här uppe, så jag hoppas dom bestämmer sig för att expandera utanför Asien.

Skrivet av Herr Andersson:

Är det nån som köper HTC nu för tiden?

Absolut. M8 som släpptes tidigare i år blev ju riktigt hyllad och är fortfarande lätt med i toppen. Snyggaste mobilen på planeten!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men räknar de inte bara vad det kostar att tillverka telefonen? Alltså de räknar inte med marknadsföring, forskning, mutor och distribution. Köpte du flaggskepp 2006 kostade de typ 6000kr även då. Sen är det klart dom vill ta ut lite extra vinst på sina flaggskepp i budget och mellan segment är det nog inga större vinstmarginaler.
Men skit samma jag gör bara antaganden jag är inte utbildad inom företagsekonomi.

Apple gör ju rekordvinster varje kvartal. Rätt uppenbart att även om kostnad för forskning, anställda, osv räknas in, så är det enorma marginaler dom har. De kunde gott sänka priserna med 15-20% och fungera alldeles utmärkt som företag. Men det förstås, då får ju inte aktieägarna lika stor utdelning... och det är ju det viktigaste på detta jordklot...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Detta med små marginaler är ju väldigt bra och något som Apple och Samsung borde ta efter för att gynna marknaden. Tänk t. ex att kunna köpa en iPhone 6 eller en Galaxy S5 för 3000Kr. Så jag hoppas verkligen att de slår igenom och tvingar apple, samsung och andra att sluta leva i en fantasivärd där man kan ta hur höga marginaler som helst för att kunderna är lallande idioter som inte fattar bättre.

Exakt, med Oneplus One så bevisar det att man kan ha en topp of the line lur som inte behöver kosta 5-6k. Det kostar dom ofta 18-2000 att tillverka dom allra bästa smartphones så säljer dom det för 3k så får dom in 500+ per enhet (inte 1k pga skatt) vilket inte är dåligt med tanke på så många som köper dessa och hur många fler som skulle köpa det om dom var så mycket billigare

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Visst, lycka ti med det....kommer ju bli stämda så det smäller om det! <DAAYYM smiley>

Första jag oroar mig över e om ett prispressande företag som Xiamoi stödjer sina produkter? När jag tänker på prispressade grejer så tänker jag på skräpmärket Eldorado i mataffären. Billigt, absolut! Kvalitet? Haaaah!

Skrivet av xobust:

Jag skulle inte köpa en produkt som är helt gjord av ett företag från Kina.
Inget ont mot alla kineser men jag vill undvika att stödja diktaturer så mycket som möjligt.

Vad betyder "diktatur" för dig och vad e skillnaden mot det köpta styret i USA egentligen?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Ni kan inte titta enbart på komponentkostnader. Många ingenjörer och programmerare har lagt ner mängder av timmar på att utveckla telefonerna. Ett verktyg för formsprutning i plast är inte gratis heller.

Dock förklarar inte det varför Apple är dyrare än alla andra.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Exakt, med Oneplus One så bevisar det att man kan ha en topp of the line lur som inte behöver kosta 5-6k. Det kostar dom ofta 18-2000 att tillverka dom allra bästa smartphones så säljer dom det för 3k så får dom in 500+ per enhet (inte 1k pga skatt) vilket inte är dåligt med tanke på så många som köper dessa och hur många fler som skulle köpa det om dom var så mycket billigare

Ja precis. De har hittat en fin balans mellan utbud och efterfrågan, som det ska vara. Självklart ska man få göra viss vinst på sina produkter men Apple, samsung och många andra har drivit detta till fullkomligt vansinne. Telefonerna blir dyrare och dyrare för varje generation samtidigt som innovationerna blir färre och färre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Lycka till suckers.

Det går nog utmärkt,sen när brydde kineserna sig om vad övriga världen tycker?Det är en diktatur.Sen är ju kina världens största ekonomi igen sen i år så jag tror inte xiaomi bryr sig om dom blir stämda.Dom kommer skita i att betala helt enkelt.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Ni kan inte titta enbart på komponentkostnader. Många ingenjörer och programmerare har lagt ner mängder av timmar på att utveckla telefonerna. Ett verktyg för formsprutning i plast är inte gratis heller.

Dock förklarar inte det varför Apple är dyrare än alla andra.

Självklart, men ser du på Oneplus One som är snygg, bra på allt osv men kostar under 3k medan likvärdiga kostar 5-6k, eftersom så många köper telefonerna så täcker dom sina utvecklingskostnader på ett dygn, i alla fall Apple

Permalänk
Medlem

Det tar inte slut där, i oktober framkom mer tveksamheter. Den bästa sammanfattningen jag kunde hitta (som säger att det är en blandning av rykten och fakta):

Indian Air Force Warns Its Personnel Not to Use Xiaomi Smartphones: Facts

Skrivet av anon179444:

Det är en stor skillnad från iOS och Android som skickar "intressant" information till den amerikanska staten. Det är bara bra.

Jag avskyr all massavlyssning lika mycket, oberoende av vem som gör det. Eller menar du att om man nämner ett exempel så måste man även nämna alla andra, för annars är man automatiskt partisk?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Det går nog utmärkt,sen när brydde kineserna sig om vad övriga världen tycker?Det är en diktatur.Sen är ju kina världens största ekonomi igen sen i år så jag tror inte xiaomi bryr sig om dom blir stämda.Dom kommer skita i att betala helt enkelt.

Om jag inte är helt ute o cyklar så gäller tex apples patent på rundade hörn och annat designtrams endast i USA, så om de struntar i deras marknad så är det ju lugnt.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag avskyr all massavlyssning lika mycket, oberoende av vem som gör det. Eller menar du att om man nämner ett exempel så måste man även nämna alla andra, för annars är man automatiskt partisk?

Det man kan störa sig på är att så fort det är något från Kina så greppas det efter minsta halmstrå och alla "vet" en massa, men när det handlar om Apple eller Google så uteblir kommentarerna oftast trots att de bevisligen skickar data till NSA.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Jag har en Xiaomi Redmi 1S, mycket nice telefon...dubbla SIM <3

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Folk verkar ju tro att personal jobbar gratis, och frakta allting till diverse ställen är gratis samt reklam m.m
Alla anställda vill ha högre löner varje år, detta sätter större press på större vinster och förbättringar.

I Sverige generellt så gnäller dom flesta att allt är förbannat dyrt på allt som släpps och det måste ner i pris.
Folk vill kunna köpa allt och inte behöva jobba eller spara ihop pengarna längre.

När folk pratar om Kina och kineserna så kan jag meddela att många helst inte köper dom inhemska produkterna.
Allt handlar om pengar, dom fattiga köper det billigare medan medel och hög inkomst köper utomstående modeller.
Förutom det stora hatet som regeringen sprider mot Japan och Amerika som gör att många inte vill köpa saker därifrån.

Men när en fabriksarbetare tjänar runt 15000-3000,kr per månad i kina jämfört mot Sverige 17-20000,kr? Eller mot andra länder.
Då blir det skillnader.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Detta med små marginaler är ju väldigt bra och något som Apple och Samsung borde ta efter för att gynna marknaden. Tänk t. ex att kunna köpa en iPhone 6 eller en Galaxy S5 för 3000Kr. Så jag hoppas verkligen att de slår igenom och tvingar apple, samsung och andra att sluta leva i en fantasivärd där man kan ta hur höga marginaler som helst för att kunderna är lallande idioter som inte fattar bättre.

Vet inte ifall Apple har så stora vinster som folk tycks tro egentligen, jag hittar inga färska siffror men hittade för iPhone 4

"Iphone 4 kostar från 599 dollar, motsvarande 4 600 kronor, utan abonnemang och av detta utgörs drygt 1 400 kronor av materialkostnader"

Men då tar de bara upp vad materialkostnaderna är och det är väldigt missvisande att räkna så, de räknar inte med vad det kostar att ta fram den (design av både lur och processor osv.) och sätta ihop den, de vill också ha betalt och är en kostnad.

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/teknik-och-telekom/sa-...

EDIT: hittade det här om iPhone 6 (och lite om Samsung Galaxy S5 i artikeln), men de tar fortfarande bara upp materialkostnaderna

http://www.nordichardware.se/Apple/apples-vinstmarginal-pa-ip...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Er1kssoN:

Jag har en Xiaomi Redmi 1S, mycket nice telefon...dubbla SIM <3

Dubbelsim är skönt som fan Min flickvän sitter med ett T-Mobile-SIM för bruk i England sen ett Telia Refill för Sverige. Fungerar klockrent att byta emellan, samt att välja vilket man vill ha för SMS/Data/samtal osv Jag var nästan sugen ett tag att skaffa en Redmi 1S, sen kasta in ett SIM för ett mobilt bredband och köra på mitt gamla Halebop refill! Det vore ganska kostnadseffektivt för mig som inte ringer eller SMS'ar så mycket, men vill nyttja datatrafik ^^ Är ingen vits att ha surf på Halebop (sadface), men jag vill inte byta över till Telia heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det man kan störa sig på är att så fort det är något från Kina så greppas det efter minsta halmstrå och alla "vet" en massa, men när det handlar om Apple eller Google så uteblir kommentarerna oftast trots att de bevisligen skickar data till NSA.

Ok, det har jag faktiskt aldrig lagt märke till. Av vad jag sett så brukar kommentarerna hagla tätt när det gäller Apple och Google, och själv reagerar jag på samma sätt när det gäller dem. Och Microsoft. Har inget till övers för varken NSA, GCHQ eller FRA när det gäller massavlyssning. Ingen annan heller.

Tillägg: mitt största problem med telefoner är att hitta en som håller sig så långt från NSA & co:s feta fingrar som möjligt. Inget kinesiskt eller ryskt eller annat spioneri heller, tack. Misstänker att det är omöjligt. Jolla med Sailfish?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tycker det är hyfsat snygga telefoner, men så typiskt trist och ooriginellt kineskit. Rena ripoffen på Apple, Nokia och andra västliga företags formgivning. Så tråkigt att så fort kineser lyckas göra något snyggt så är det kopior och plagiat på design ifrån väst.

Kan de inte istället, som tex japanarna, försöka att utveckla ett eget formspråk på sin design?

Nää tack för sådana här snikna snyltare som lever på andra företags innovation och designspråk. Utveckla en egen identitet tack istället för att sno andras.

Bojkottar sådana här sketna företag som inte kan vara det minsta orginella.

Förutom att Android ifrån början är rena spyware-nästet så blir det inte bättre att telefonerna dessutom har "extra mjukvara" för att snacka med tillverkaren och i förlängningen den kinesiska staten (https://www.f-secure.com/weblog/archives/00002731.html).

Grattis. Du som användare har sparat några kronor, men på köpet har du spyware som sänder din information till både NSA och Kina. 2 flugor i en smäll.

Dessutom har de ju en så korkad lösningen att de inte ens skickar informationen krypterat, utan sprider den öppet i klartext över http. Fint, då kan ju en massa andra förutom USA och Kina samla in din användarinformation på vägen...

Skrivet av FubbHead:

Är telefonerna på frontbilden deras telefon? För de är ju i stort sett identiska med Lumia 920.....

Jo.

Skrivet av jonas1972:

Det går nog utmärkt,sen när brydde kineserna sig om vad övriga världen tycker?Det är en diktatur.Sen är ju kina världens största ekonomi igen sen i år så jag tror inte xiaomi bryr sig om dom blir stämda.Dom kommer skita i att betala helt enkelt.

Självklart inte. Att stjäla så mycket du kan av utveckling och design som möjligt är melodin som gäller i Kina.

Skrivet av Camridge:

Folk verkar ju tro att personal jobbar gratis, och frakta allting till diverse ställen är gratis samt reklam m.m

Exakt.

Attityden hos många verkar vara att andras tid och ideer inte har det minsta värde och inget att bry sig om - bara det inte är deras egen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Dom gör schysta lurar och hade varit bra om dom blev mer lättillgängliga i övriga världen.
Men priset på dom lär nog sticka iväg lite om dom säljs på rätt sätt här i Sverige då det tillkommer massa skit då.

Och när det kommer till marginaler så är nog ingen i närheten av Apple i alla fall med tanke på deras vinster, överskott och hur mycket pengar dom sitter på. Men dom lyckas ju med att sälja kinalurar för nästan 10 papp så det är inte så konstigt.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Kinesisk "kvalitet". Nej tack, jag tror jag avstår från skiten.

http://www.androidorigin.com/xiaomi-mi3-horrible-support-prod...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Vad betyder "diktatur" för dig och vad e skillnaden mot det köpta styret i USA egentligen?

Skillnaden är att i usa har folket i alla fall rättigheter och kan inte bli straffade utan rättegång.
http://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om du har missat att både Samsung oh Apple dragit in varandra i diverse patentsrider så har du en del att ta igen. Googla kan du väl göra själv?

Nej, men det var inte det som var frågan heller. I ditt inlägg så skriver du att Apple och Samsung lägger mer pengar på rättsprocesser än RnD vilket är ett väldigt märkligt påstående. "Merparten av sitt överskott" skriver du visserligen, men det är en motsägelse eftersom ett överskott, dvs vinsten, är pengar som blir över efter att budgetposter som forskning och legala kostnader är dragna. Så vad menar du egentligen? Och du kan släppa attityden tack, du tjänar inget på det.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Men, varför diskuterar vi ens marginaler och priser? Uppenbarligen går det bra för apple, så varför skulle de sänka dem? Visst om företag skapar karteller eller får monopolställning är frågan viktig, men känns inte som mobilmarknaden lider av det problmemen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Trevligt!

Konkurrens är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De där siffrorna är rena hollywoodbokföringen.

Om du har missat att både Samsung oh Apple dragit in varandra i diverse patentsrider så har du en del att ta igen. Googla kan du väl göra själv?

"According to a teardown report from research firm IHS, the components and manufacturing cost of a 16GB iPhone 6 cost Apple $200.10. The device is selling for $649 in the U.S. without a contract with a wireless carrier. That gives the device a profit margin of about 69%."

Jag träffade inte riktigt rätt där, men som du ser så är det fortfarande en sjuhelvetes marginal de har, vilket naturligtvis är helt orimligt på alla sätt och vis. Tänk om varenda krona de la på rättstvister kunde gå till att minska vinstmarginalen. Det skulle sänka priset rejält på mobiler.

Sen är ju såna där siffror extremt missvisande och direkt lögnaktigta. Det finns mycket annat att betala än bara materialet för produkten. Personal brukar som exempel vilja ha lön.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Kinesisk "kvalitet". Nej tack, jag tror jag avstår från skiten.

http://www.androidorigin.com/xiaomi-mi3-horrible-support-prod...

Bättre att köpa "amerikansk kvalitet" för över 9000 kr och så funkar skiten ändå inte: http://www.businesskorea.co.kr/article/7084/huge-potential-re...

Din "artikel" pratar om problem med återförsäljaren i Indien, lika relevant som om Samsungs eller Apple har dålig support i Indien.

Skrivet av Cheewie:

Men, varför diskuterar vi ens marginaler och priser? Uppenbarligen går det bra för apple, så varför skulle de sänka dem? Visst om företag skapar karteller eller får monopolställning är frågan viktig, men känns inte som mobilmarknaden lider av det problmemen.

Skickades från m.sweclockers.com

Apple har eller har haft ett de-facto monopol i Sverige eftersom alla fjortisar och 50+ absolut måste ha en iPhone. Det har gjort att Apple har kunnat diktera vilka villkor de vill, som att man inte får sälja telefoner billigare än Apples rekommenderade pris och även lett till att många elektronikkedjor sålt Apple-produkter med förlust (hela vinsten går i Apples ficka), men man vågar inte säga emot för då kanske man inte får sälja Apple-proukter vilket leder till att man kommer tappa kunder.

Att Tele2 nu slutar subventionera mobiler kommer förhoppningsvis leda till att andelen iPhones minskar eftersom vi andra som har abonnemang har subventionerat hårdvaran (främst iPhone om man tittar vad folk har i lokaltrafiken). Det vore ett klart framsteg om mina abonnemangskostnader inte subventionerar Apples övervinster längre.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja precis. De har hittat en fin balans mellan utbud och efterfrågan, som det ska vara. Självklart ska man få göra viss vinst på sina produkter men Apple, samsung och många andra har drivit detta till fullkomligt vansinne. Telefonerna blir dyrare och dyrare för varje generation samtidigt som innovationerna blir färre och färre.

Märkligt påstående, varje ny iPhone har haft samma pris varje år de släppts och förra generations modell halkar ner i pris.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Nej, men det var inte det som var frågan heller. I ditt inlägg så skriver du att Apple och Samsung lägger mer pengar på rättsprocesser än RnD vilket är ett väldigt märkligt påstående. "Merparten av sitt överskott" skriver du visserligen, men det är en motsägelse eftersom ett överskott, dvs vinsten, är pengar som blir över efter att budgetposter som forskning och legala kostnader är dragna. Så vad menar du egentligen? Och du kan släppa attityden tack, du tjänar inget på det.

Nej om det är det som menas med överskott så menar jag inte överskott, utan det de får in på sålda telefoner. Visst, Advokaterna blir väl lyckliga för de får mer pengar men vore det inte bättre om det kunde gå till nyutveckling eller sänkta priser istället för advokatlöner?

Skrivet av Marinlik:

Sen är ju såna där siffror extremt missvisande och direkt lögnaktigta. Det finns mycket annat att betala än bara materialet för produkten. Personal brukar som exempel vilja ha lön.

Ja, men i Apples fall verkar ju lönekostnaden vara en ganska liten post, så det kanske stämmer bra om andra företag men inte apple http://www.dailymail.co.uk/news/article-2103798/Revealed-Insi...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej om det är det som menas med överskott så menar jag inte överskott, utan det de får in på sålda telefoner. Visst, Advokaterna blir väl lyckliga för de får mer pengar men vore det inte bättre om det kunde gå till nyutveckling eller sänkta priser istället för advokatlöner?

Ja, men i Apples fall verkar ju lönekostnaden vara en ganska liten post, så det kanske stämmer bra om andra företag men inte apple http://www.dailymail.co.uk/news/article-2103798/Revealed-Insi...

Det finns andra än dem som tillverkar mobilen i fabrik som ska ha lön. Lite kostnadsexempel: Lön för de som designat mobilen, lön till de som säljer i butiker, Hyra för butikslokal, hyra för lagerlokal, kostnad för frakt. Sen en massa andra kostnader. Det finns mycket mer som kostar än bara material och lön för de som jobbar på i fabriken. Det stämmer definitivt även för Apple. Jag vet inte om du försöker komma med missvisande siffror för att du hatar stora företag, eller om det är för att du inte kan så mycket om ekonomi.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av xobust:

Jag skulle inte köpa en produkt som är helt gjord av ett företag från Kina.
Inget ont mot alla kineser men jag vill undvika att stödja diktaturer så mycket som möjligt.

Indirekt så stödjer man ju även en diktatur när man köper en Apple, då Apples underleverantörer och tillverkning sker i Kina.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Kinesisk "kvalitet". Nej tack, jag tror jag avstår från skiten.

http://www.androidorigin.com/xiaomi-mi3-horrible-support-prod...

Som Apple med flera då som ju lagt nära på 100% av tillverkningen i Kina!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!