Xbox One till Sverige i september

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Stortitlar som Titanfall? Senaste jag hörde så hade Titanfall jättestora problem på x1 och laggade sönder. Tydligen droppade det ner till ensiffrig FPS i vissa scenarios. Låter ju som något man blir riktigt sugen på köpa!

40 FPS ca enligt Sweclockers artikel var det väl? Men illa nog i ett sådant spel

Permalänk
Medlem

Finns det några risker med att köpa den europeiska varianten på Media Markt eller andra ställen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av systra:

Finns det några risker med att köpa den europeiska varianten på Media Markt eller andra ställen?

Nej, enda är att du troligtvis kommer få betala lite mer än om du importerar sj, Fick min box igår och betalade 4310kr inkl Titanfall . Tror jag såg media markt ta 4799kr eller något sådant för samma bundle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Hur i hela världen blir det en Septembertrend hos Microsoft när det inte ens är de som ligger bakom GTA?

Japp ja misstänkte det att de inte hörde samman ihop. Men med tanke när en lanserar i September och den andra gör det också, så bli de lite som septembertrend när fler väljer samma månad och reta upp Europafolket med lååång väntetid. De är som att gå till vårdcentralen o sitta i väntrummet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Verkar dessutom gälla även PC. Men det är ju coolt att basha xbox och microsoft nu så bry er inte om det.

Nu är det inget enskilt företag som tillverkar "PC" och ingen som har valt Titanfall för att visa hur bra "PC" är, så hur är det relevant?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

årets skämt. Hoppas ingen i Sverige köper denna skräp!!

Permalänk
Inaktiv

Otroligt...haha. Snacka om att tappa marknadsandelar när man släpper en "next-gen" nästan ett år senare än sin största konkurrent.

Idioter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Microsoft har gjort allt fel med Xbone, hårdvara som var daterad redan innan den släpptes, tv tv tv tv tv, klarar inte ens av 1080p, ligger långt efter i försäljningen, påhopp på konsumenter, påtvingad kinect som gör konsollen 100$ dyrare än PS4 osv..

Finns flera spel som körs eller ska köras i 1080p @ 60fps så visst klarar den av 1080p. I försäljning ligger den på ca 5miljoner sålda konsoller mot ca 6,2 miljoner PS4 vilket inte är så värst dåligt. Ska även nämnas att Kinect + TV funktionen är riktigt skön när man är lite småfull och inte kan hitta fjärrkontrollen för det kvittar hur full jag är så förstår Kinect mig ändå

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traktorsson:

Skumt, vad är anledningen att inte släppa xbox i dessa länder redan från början?

Det är väl inte så svårt att förstå?

De har inte en obegränsad produktion, utan kan bara producera X konsoler under Y tid, så de valde att fokusera på sina starkaste marknader först. Att Sony tycks vinna även på dessa marknader trots att de hade en mycket bredare release är ju dock lite lustigt.

Sedan att det blev först i september, ptja... De har kanske problem med produktionen eller lokaliseringen?

Permalänk
Medlem

Haha va! har den inte släppts officiellt i Sverige än!? Visste den skulle komma senare men trodde redan den släppts vid detta laget. Jösses hur kan Sony lyckas producera till "alla" marknader och inte MS?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Vilket skämt! Jag la ju en order på en importerad Xbox One från Webhallen då jag inte visste att den kommer vara begränsad i skillnad mot svenska versionen men frågan är nu om jag ska avbeställa den och förhandsboka Xbox one Day one då får jag i alla fall en svensk version men september.. vänta så länge för att kunna spela Ryse: Son of rome

Permalänk
Medlem

Förstår ej gnället på X-box one tycker det verkar vara en ok mediaspelare till tv, sen att man kan spela barnspel & slöspela framför tv e väl vad konsollerna handlar om.
Personligen så är både PS4 & XB1 lika intressanta som en gammal intel Atom, bärbar dator, för kass hårdvara.
Skrämmande när konsollerna motsvarar low end ( grafikkortsmässigt mellankort) på PC marknaden.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Datavetare
Skrivet av leafbranch:

Jo, eller att Sony tog ribban väldigt högt. Sony tjänar nog en del mindre per enhet än vad MS gör med One.
Sen var det ju tex så att MS hade en annan kompaktare Xbox One från början utan läsare men detta fick ju otroligt mycket kritik så det gjorde om, troligen en snabblösning. Kanske därför boxen ser ut som den gör...ganska stor till skillnad från PS4. Jag skulle dock inte ha något emot en konsol utan läsare som är mer kompakt samt billigare och köpa allt digitalt som jag gör på steam.

De uppskattningar på de båda konsolernas BOM (Bill Of Material) har alla kommit fram till att XBO är $50-$100 dyrare att tillverka än PS4, om det stämmer har man ungefär samma marginaler. Ett exempel finns här.

Verkar som Sony tog en risk i att använda sig av GDDR5 då det vid beslutstillfället inte alls var säkert att det kommer finnas tillräckligt med tillverkningskapacitet. Flaskhalsen för hur många PS4 som kan tillverkas verkar vara begränsad av fabrikerna och inte av brist på komponenter, vilket i så fall betyder att Sonys chansning gick hem. Med den risken eliminerad så är den bistra sanningen för Microsoft att Sony har den bättre konsolen, den är både snabbare och lättare att utveckla för.

Verkar i.o.f.s. att Sony fick göra en väldigt sen ändring när man lärde sig lite om XBO. Alla utvecklingskit för PS4 fram till man offentliggjorde spec:en säger att den har 4GB RAM, så MS var helt säkra på att de skulle ha ett övertag vad det gäller mängd RAM.

Rekommenderar att alla intresserade av next-gen att läsa denna artikel som moderator hunden länkade till i en av diskussionerna. Man nämner att XBO handlar om balans mellan delar, men man erkänner att CPU-delen är den del som passar in sämst, den är för klen relativt övrig HW och kommer antagligen bli en flaskhals för denne generation. PS4 har ju precis samma kapacitet här, så den delar den flaskhalsen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikita91:

Vilket skämt! Jag la ju en order på en importerad Xbox One från Webhallen då jag inte visste att den kommer vara begränsad i skillnad mot svenska versionen men frågan är nu om jag ska avbeställa den och förhandsboka Xbox one Day one då får jag i alla fall en svensk version men september.. vänta så länge för att kunna spela Ryse: Son of rome

Hur kommer den vara begränsad mot den svenska?

Permalänk

Skräp.

Konsolen kommer säkerligen bli hånad när den väl lanseras i Japan.

Visa signatur

Define R4 - i7 4930K - NH U9B - GTX 780 - P9X79 - RM 750W - 16GB 1600Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av el30:

Hur kommer den vara begränsad mot den svenska?

Läs

http://www.prisjakt.nu/pryl/ovrigt/4871_varnar_foer_att_koepa_xbox_one

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Man kan ju inte säga att Microsoft gör det direkt svårt för folk att "basha" dem. Fiaskot med Xbox One och felaktiga designval i Windows 8, vilket i båda fallen de var tvungen att dra sig tillbaka något eftersom de riskerade att tappa enorma mängder kunder, gör ju inte Microsoft några enorma mirakel direkt.

Alla kan göra fel, och man kan ju faktiskt se det på ett annat vis med.

Dom gjorde fel, men lyssnar på vad folk vill ha.

Och även om det tar tid med win 8 t e x (vad nu detta har med xbone att göra) , så blir det bättre o bättre o bättre. ( och karusellen stannar knappast där)

Och dom rättar ju till önskemålen.
För det är väl exakt det dom gör, eller ?

Och jag håller verkligen med den personen du citerade, det är så inne att hata microsofts 8 & xbone här så det är rent sinnes. Jag tippar en vild gissning på att 30 % här har inte testat det ens, dom skriver bara för att, följa med strömmen. Det är min uppfattning.

Skrivet av stimpen:

Haha va! har den inte släppts officiellt i Sverige än!? Visste den skulle komma senare men trodde redan den släppts vid detta laget. Jösses hur kan Sony lyckas producera till "alla" marknader och inte MS?

Snacka om att ha koll på läget.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Haha va! har den inte släppts officiellt i Sverige än!? Visste den skulle komma senare men trodde redan den släppts vid detta laget. Jösses hur kan Sony lyckas producera till "alla" marknader och inte MS?

Du får väl ringa AMD & fråga

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antor:

Det är väl inte så svårt att förstå?

De har inte en obegränsad produktion, utan kan bara producera X konsoler under Y tid, så de valde att fokusera på sina starkaste marknader först. Att Sony tycks vinna även på dessa marknader trots att de hade en mycket bredare release är ju dock lite lustigt.

Sedan att det blev först i september, ptja... De har kanske problem med produktionen eller lokaliseringen?

Det förstår jag men vad som gör att Sony lyckas och inte Microsoft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traktorsson:

Det förstår jag men vad som gör att Sony lyckas och inte Microsoft

Ställ samma fråga om två- tre år, då vet vi alla svaret.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu är det inget enskilt företag som tillverkar "PC" och ingen som har valt Titanfall för att visa hur bra "PC" är, så hur är det relevant?

I en tråd som handlar om releasedatum så kände du dig tvungen att flika in att "Titanfall laggar sönder". Vad exakt är det, om inte det jag nyss beskrev? Du behöver inte posta ditt svar, jag tror hela Swec redan vet dina åsikter i frågan.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk

Jag TROR inte att MS med mening velat släppa konsollen på färre marknader än SONY, utan det ligger faktorer bakom som vi "vanliga" dödliga ej vet om. Kan vara en hel del saker som kanske är vårat egna lands fel med kontrakt/avtal hit och dit som ska godkännas blala, och sedan att översättningen till KINECT ska vara klart innan konsollen släpps. Sen är det otroligt tråkigt att konsollen kommer hit såpass sent.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Yoshman:

De uppskattningar på de båda konsolernas BOM (Bill Of Material) har alla kommit fram till att XBO är $50-$100 dyrare att tillverka än PS4, om det stämmer har man ungefär samma marginaler. Ett exempel finns här.

Verkar som Sony tog en risk i att använda sig av GDDR5 då det vid beslutstillfället inte alls var säkert att det kommer finnas tillräckligt med tillverkningskapacitet. Flaskhalsen för hur många PS4 som kan tillverkas verkar vara begränsad av fabrikerna och inte av brist på komponenter, vilket i så fall betyder att Sonys chansning gick hem. Med den risken eliminerad så är den bistra sanningen för Microsoft att Sony har den bättre konsolen, den är både snabbare och lättare att utveckla för.

Verkar i.o.f.s. att Sony fick göra en väldigt sen ändring när man lärde sig lite om XBO. Alla utvecklingskit för PS4 fram till man offentliggjorde spec:en säger att den har 4GB RAM, så MS var helt säkra på att de skulle ha ett övertag vad det gäller mängd RAM.

Rekommenderar att alla intresserade av next-gen att läsa denna artikel som moderator hunden länkade till i en av diskussionerna. Man nämner att XBO handlar om balans mellan delar, men man erkänner att CPU-delen är den del som passar in sämst, den är för klen relativt övrig HW och kommer antagligen bli en flaskhals för denne generation. PS4 har ju precis samma kapacitet här, så den delar den flaskhalsen.

Nu på efterhand känns ESRAM+DDR3 mot GDDR5 som en självklarhet, men som du skriver var tillgängligheten (men även tillgängliga kapaciteter på minneskretsarna, Sony kunde suttit där med maximalt 4 GB) svår att förutspå när hårdvaran spikades. Vill minnas att AMD sa att arbetet på respektive processor tog 3 år innan de ansågs vara färdiga, vilket i sin tur var en bra bit innan båda spelkonsoler lanserades. Idag är prisskillnaden mellan GDDR5 och DDR3 ganska stor, men på sikt tror jag den kommer vara försumbar även om DDR3 alltid kan väntas ha ett övertag på den punkten.

Det hela påminner om Radeon HD 4870 (RV770), där ATI/AMD chansade på att GDDR5 skulle vara färdigt till dess att grafikprocessorn var det. Det var på håret att Qimonda kunde producera den nya minnesstandarden i några större kvantiteter. Resultatet blev en liten och energieffektiv krets som var billig att tillverkare i relation till Nvidias motsvarighet prestandamässigt.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Ställ samma fråga om två- tre år, då vet vi alla svaret.

Vad menar du?

Permalänk
Medlem

Fantastisk move av Microsoft. Måste vara riktigt viktigt att UI:t blir på svenska så vi kan navigera menyerna. Hur skulle vi annars klara oss. /s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Du får väl ringa AMD & fråga

Du menar dom som gjorde CPU/GPU till PS4an?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Du menar dom som gjorde CPU/GPU till PS4an?

Till båda

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jacob:

Nu på efterhand känns ESRAM+DDR3 mot GDDR5 som en självklarhet, men som du skriver var tillgängligheten (men även tillgängliga kapaciteter på minneskretsarna, Sony kunde suttit där med maximalt 4 GB) svår att förutspå när hårdvaran spikades. Vill minnas att AMD sa att arbetet på respektive processor tog 3 år innan de ansågs vara färdiga, vilket i sin tur var en bra bit innan båda spelkonsoler lanserades. Idag är prisskillnaden mellan GDDR5 och DDR3 ganska stor, men på sikt tror jag den kommer vara försumbar även om DDR3 alltid kan väntas ha ett övertag på den punkten.

Det hela påminner om Radeon HD 4870 (RV770), där ATI/AMD chansade på att GDDR5 skulle vara färdigt till dess att grafikprocessorn var det. Det var på håret att Qimonda kunde producera den nya minnesstandarden i några större kvantiteter. Resultatet blev en liten och energieffektiv krets som var billig att tillverkare i relation till Nvidias motsvarighet prestandamässigt.

eSRAM + DDR3 hade inte varit något större problem om man bara haft tillräckligt med eSRAM. När Intel beskrev hur de kom fram till Crystalwells 128MB så sa man (länk)

Citat:

It turns out that for current workloads, Intel didn’t see much benefit beyond a 32MB eDRAM however it wanted the design to be future proof. Intel doubled the size to deal with any increases in game complexity, and doubled it again just to be sure.

Vet inte vilken upplösning man siktar på med Iris Pro, men om Microsoft siktade på 1920x1080 med XBO så har man räknat rätt illa då trippel-buffer+stencil-buffer+z-buffer tar 42MB i den upplösningen och dessa element vill man definitivt ha i snabbt RAM. 64MB eller till och med 48MB hade nog varit tillräckligt för att göra skillnaden mellan eSRAM + DDR3 och GDDR5 irrelevant.

I EuroGamer artikeln som länkades ovan nämner man att vissa typer av spel har en ganska enkel geometri, t.ex. himlen i bilspel. Det är full möjligt att lägga dessa delar i DDR3 och resten i eDRAM då båda minnestyperna sitter bakom MMU-enheten, men det blir ju klart mer jobb för spelutvecklaren. Sedan är ju de flesta spel inte uppdelade på ett sådant sätt... Med tanke på att BOM redan är högre på XBO så kanske det inte var rimligt att göra systemkretsen ännu mer komplicerad, eSRAM tar ju rätt många transistorer i anspråk vid dessa minnesstorlekar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Frågan är om detta är en rejäl intern fuckup, eller om dom har nån sorts plan/tanke bakom det hela.

Jag skiter fullständigt i nått "XBONER vs PS4 vem vinner"-krig, jag vill mer bara veta _varför_ det släpps i september

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

I en tråd som handlar om releasedatum så kände du dig tvungen att flika in att "Titanfall laggar sönder". Vad exakt är det, om inte det jag nyss beskrev? Du behöver inte posta ditt svar, jag tror hela Swec redan vet dina åsikter i frågan.

Och det står även att de använder Titanfall som showcase. Har du ens läst artikeln?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.