Permalänk
Medlem

Du måste troligtvis göra en vdd-mod...

Permalänk
Avstängd

LYSSNA ALLA!!!!

1. Byt ut kylflänsen på nordbryggan och sätt på en crystal orb med ac3.
2.Se till att ha mycket god kylning på cpu. T.ex Volcano 7+, SLK-800..........
3.Sätt memoryfrequency på sync eller 100%.
4.Gör alla inställningar i bios noggrant.
5.Tvekar ni på nått i bios som ni inte vet vad det är, FRÅGA i forum.
6.Läs manual mycket noggrant
7.KLOCKA (=

Hoppas detta hjälper många personer. Detta är det bästa jag kan säga/göra för er med 8RDA+. Ska själv köpa ett snart. Vilken rev ska man ha?? 1.0 eller 1.1? Kommer en ny rev på kortet??

PS. Jag tror att vissa användare som säger att kortet inte vill övet 1.9v har för dålig cpu-kylning. Har hört att den sk. Thermal diode'n i XP CPU:erna slår till och stänger kortet pga den blir för varm för att det är för dålig kylning på CPU:n.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Sledgehammer
1. Jag ska sätta en 5000rpm 60mm fläkt på orginal NB flänsen som ser mycket bättre ut än en crystal orb
2. Jag har vattenkylning
3. minnet är satt på 100%
4. Det har man gjort
5. Jag tvekar inte
6. Jag vet vad allt är för nåt.
7. Nej går inte pga att mitt kort är defekt och inte kan köra 1.9V och uppåt. Dessutom behöver jag vddmod för över 190MHz! Jag testade 2v på orginal frekvens så jag är säker på att det är shutdown buggen. Dessutom har jag avstängningen avstängd.
I mitt fall har det inget med kylningen att göra.

kortet suger reält

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
LYSSNA ALLA!!!!

1. Byt ut kylflänsen på nordbryggan och sätt på en crystal orb med ac3.
2.Se till att ha mycket god kylning på cpu. T.ex Volcano 7+, SLK-800..........
3.Sätt memoryfrequency på sync eller 100%.
4.Gör alla inställningar i bios noggrant.
5.Tvekar ni på nått i bios som ni inte vet vad det är, FRÅGA i forum.
6.Läs manual mycket noggrant
7.KLOCKA (=

Hoppas detta hjälper många personer. Detta är det bästa jag kan säga/göra för er med 8RDA+. Ska själv köpa ett snart. Vilken rev ska man ha?? 1.0 eller 1.1? Kommer en ny rev på kortet??

PS. Jag tror att vissa användare som säger att kortet inte vill övet 1.9v har för dålig cpu-kylning. Har hört att den sk. Thermal diode'n i XP CPU:erna slår till och stänger kortet pga den blir för varm för att det är för dålig kylning på CPU:n.

--------------------------------------------------------------------------------
Men lol...

Han som har gjort denna tråd + holger kan nog de här sakerna bättre än dig. Så de har nog inte de problem som du tror att de har. Jag har sätt flera Xtrem överklockare som kan sin sak som har samma problem...tyvär så är det nog därför att Epox inte gör sina kort själv utan ett störe företag får ta hand om det "FIC" . Och de värkar ju inte ha så stor kontrollering på kvaliten i kortetn tyvär, så det finns ganska många olika bugar + produktions fel i detta moderkort tyvär :(.

Ps.. Visiligen så kanske vissa får hjälp av dina svar men troligen så är de få men det är ju bättre än ingen

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lastviking

--------------------------------------------------------------------------------
Men lol...

Han som har gjort denna tråd + holger kan nog de här sakerna bättre än dig. Så de har nog inte de problem som du tror att de har. Jag har sätt flera Xtrem överklockare som kan sin sak som har samma problem...tyvär så är det nog därför att Epox inte gör sina kort själv utan ett störe företag får ta hand om det "FIC" . Och de värkar ju inte ha så stor kontrollering på kvaliten i kortetn tyvär, så det finns ganska många olika bugar + produktions fel i detta moderkort tyvär :(.

Ps.. Visiligen så kanske vissa får hjälp av dina svar men troligen så är de få men det är ju bättre än ingen

Vad jag har läst av epox egna uttalanden så är det dom som gör sina egna kort, men dom vill inte gå ut helt med det där... Men annars så skiljer det en del komponenter mellan fic och epox korten, bla mosfets.

Sledgehammer: Kallar du vatten+226w tec dålig kylning? Jag har ju fortfarande det problemet........

Permalänk
Medlem

rev 1.1 av 8rda+ ska tillverkas av FIC. Men FIC ska väl inte tillverka alla kort. Orkar inte läsa igenom dom trådarna igen

HOLGER hur mycket får du upp fsbn i nu när du vddmoddat då?

Permalänk
Hedersmedlem

FIC gör Revision 1.1 och Epox gör Revision 1.0, detta har Epox Japan (eller var det Taiwan/Kina, kommer inte ihåg) bekräftat.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem

Ok kan säkert stämma att 1.1 görs av FIC och 1.0 av Epox...

Petterk: Just nu kör jag i 12.5x215 men den verkar fungera fint i 217@ 5.2.2.2 men kan inte lasta den, den ger errors då har dock testat med lägre multipler och då gick det prima så... max jag kommer är 219 på den här vdd-modden, i 220 buggar ljudet och sån där shit ur Minnena verkar maxa vid 217/218 i dom timingarna så jag orkar inte bry mig

Permalänk
Medlem

Förbannat skit också,,

Varför har man inte hört om dessa problem innan. Alla tjatar ju om vilket super överklocknings moderkort det är. *suck

Att man eventuellt skall behöva göra en modd för att öka volten.
Men hjälper detta till att öka minneshastigheten med eller?

Visa signatur

EPoX EP-8RDA+[¤]Athlon XP 2100+[¤]TwinMOS PC3200 m/Winbond[¤]Radeon 9700[¤]Antec 480W[¤]Vattenkylning[¤] 3D Mark 2001 SE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CreaTioN
Förbannat skit också,,

Varför har man inte hört om dessa problem innan. Alla tjatar ju om fvilket super överklocknings moderkort det är. *suck

Kan man voltmodda ett Asus A7N8X tro?
(Asus power)

Och ja, om man har tur får man ett fint Epox kort, jag vet.

Klart det går att vcore-modda det...

Permalänk
Medlem

För att öka minneshastigheten rätt mycket måste du fortfarande vdd-modda även om du väljer asus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HOLGER
För att öka minneshastigheten rätt mycket måste du fortfarande vdd-modda även om du väljer asus

Fast å andra sidan kör jag med TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 256MB m/Winbond . Fast de kanske når rätt högt med?

Sen Har jag vattenkylning som kanske inte är den absolut bästa, prestandamässigt sätt, tror jag. Men helt klart bättre än luftkylning såklart.

Visa signatur

EPoX EP-8RDA+[¤]Athlon XP 2100+[¤]TwinMOS PC3200 m/Winbond[¤]Radeon 9700[¤]Antec 480W[¤]Vattenkylning[¤] 3D Mark 2001 SE

Permalänk
Medlem

Ok, skillnaden mellan asus och epox i överklockningssynpunkt är att asuset MÅSTE du modda medans epoxet kan gå ändå, det är ju lite olika mellan korten som du märkt... Fördelen är ju också att det finns mer dokumenterat om hur man gör saker på 8rda+ än på ett asus.

Jag har exakt likadana minnen som du har Ska ta och ändra signen nu har ju fixat lite andra scores nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HOLGER
Ok, skillnaden mellan asus och epox i överklockningssynpunkt är att asuset MÅSTE du modda medans epoxet kan gå ändå, det är ju lite olika mellan korten som du märkt... Fördelen är ju också att det finns mer dokumenterat om hur man gör saker på 8rda+ än på ett asus.

Jag har exakt likadana minnen som du har Ska ta och ändra signen nu har ju fixat lite andra scores nu

Men jag hoppas bara att jag inte får några jobbiga j***ar problem med Epoxet bara.

Vill t.ex. kunna köra felfritt i 200 FSB med aggresivaste minnes inställningar. Sen får man väl hoppas på att man får ett fungerade kort.

Visa signatur

EPoX EP-8RDA+[¤]Athlon XP 2100+[¤]TwinMOS PC3200 m/Winbond[¤]Radeon 9700[¤]Antec 480W[¤]Vattenkylning[¤] 3D Mark 2001 SE

Permalänk

Finns ingen anledning till att göra vcore modden då det hela går att lösa med att kyla spänningsregulatorn samt MOSFETS. Hade exakt samma problem innan jag började kyla ovannämnda.

http://www.aoaforums.com/forum/showthread.php?s=&threadid=137...

Permalänk

En sida som kanske kan va värt att besöka är www.8rda.com saxat därifrån

Northbridge Stepping!!! Just like CPU, north bridge also has stepping. If take a closer at first northbridge pic, you will see its stepping is 0248A3 and second northbridge pic, you will see its stepping is 0243A2. After carefully gathering stats by doing VDD mod for others and also confirm by coolaler (who achieved 250mhz FSB SYNC), 8rda.com confirms that there are A2 and A3 version of Northbridge chips regardless of motherboard revisions. A3 is able to achieve much higher FSB than A2. WCPUID is not able to find out what revision you have, it will always report A2 for revision.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Och eftersom jag redan har kylflänsar på iru3055 och mosfets så känns det som att jag måste göra modden Men skillnaden är att när man kyler iru3055 och mosfets så STABILISERAR man spänningen, inte gör så att det går mer ström genom kretsen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
En sida som kanske kan va värt att besöka är www.8rda.com saxat därifrån

Northbridge Stepping!!! Just like CPU, north bridge also has stepping. If take a closer at first northbridge pic, you will see its stepping is 0248A3 and second northbridge pic, you will see its stepping is 0243A2. After carefully gathering stats by doing VDD mod for others and also confirm by coolaler (who achieved 250mhz FSB SYNC), 8rda.com confirms that there are A2 and A3 version of Northbridge chips regardless of motherboard revisions. A3 is able to achieve much higher FSB than A2. WCPUID is not able to find out what revision you have, it will always report A2 for revision.

Jepp har sett det, men vad ska man göra? Man kan inte stå i butiken och slita av nb-kylaren för att kolla om det är en bra stepping Kommer inte ihåg vad jag hade för någon, har nog en A2

Permalänk
Medlem

Kanske kan vara något för att se var man skall kyla någonstans.

Visa signatur

EPoX EP-8RDA+[¤]Athlon XP 2100+[¤]TwinMOS PC3200 m/Winbond[¤]Radeon 9700[¤]Antec 480W[¤]Vattenkylning[¤] 3D Mark 2001 SE

Permalänk
Medlem

Han har ju missat att kyla iru3055

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HOLGER
Han har ju missat att kyla iru3055

+Han har ingen fläkt på NB och det är ju att föredra

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamutt

hmm...sist jag kollade så hade A7N8X en max Vcore på 1.85, och med 8RDA+ så kunde man komma upp i 1.9 innan den börja "strula"...men jag kan också ha fel :D...

Har du svårt att läsa? Jag skriver ju i klartext att dom fortfarande får ut mer vcore än t.ex ett A7N8X på sitt 8RDA+ även fast det strular för dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag körde 220 FBS genom att bara trycka fast en liten kass 40x40 spire fläkt på nordbryggan, ska byta till ac när jag orkar ta bort den. Men hur som helst så fungerar det fint som fan. Rev 1.0 från datorbutiken.

http://w1.173.telia.com/~u17305566/system/clock3.jpg

Den gick inte stabilt kan jag säga, skärmen fladdrade i windows etc, men 210 klarade den, och som ni har sagt så kommer nog ac3 göra underverk jämfört med den som finns under NB'n nu.

(inga voltmoddar)

Glömde säga att jag inte klarade över 203 innan jag bara petade dit en lilla musfläkten.

Permalänk
Medlem

Hehe, har satt fast en 80 mm fläkt med häftmassa på grafikortet som blåser på nordbryggan, knappt ljummen nu. Har bilder på det men orkar ej ladda upp

Permalänk
Medlem

men asså.. hur intressant på en skala är det att ha ostabilr oc:at?

kolla vad ni får stabilt istället! jag trode jag hade stabilt 195FSB (klarade 3dmark helt utan minsta fel).. men efter att vissa spel hängde sig/krånglade så har jag sänk till 192FSB.. och nu är den 110% stabil!

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite dåligt at Epox att inte kunna hålla vad dom lovar med detta kortet, men det är trots allt fortfarande marknadens bästa AMD platta, eller?

Kostar ju iaf ett par hundra mindre än de flesta andra Nforce2 korten.

Permalänk
Medlem

Bara för mig xtremesystems.org är nere?

Permalänk

Mjo, funkar för mig iallafall

Permalänk
Medlem

Funkar för mig

Permalänk
Medlem

Är det vanligt att man inte kommer över 190Mhz FSB? Brukar grafiken krångla vid höga FSB? Vad ska man göra för mod (vdd-mod) för att komma över 200MHz? Vad innebär det?

Visa signatur