Microsoft köper Nokia

Permalänk
Melding Plague

Microsoft köper Nokia

Efter en lång tids spekulationer köper Microsoft upp stora delar av Nokia, vilket innefattar företagets telefondivision. I samma handvändning återvänder Stephen Elop till Microsoft.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Asiaterna failade? Men känns ganska rimligt att microsoft tar över, nu i efterhand...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Kommer nog bli riktigt bra!

Permalänk
Medlem

Uppdrag slutfört för den trojanska hästen Elop, blir väl nästa VD på Microsoft efter detta

Permalänk
Medlem

IDS HABBENING

Permalänk
Inaktiv

Kändes rätt väntat, trots allt.

Permalänk
Medlem

Känns som det bästa av situationen.

Elop som VD för MS känns rätt naturligt.

EDIT:

Läste på lite mer och ändrar mig, Nokia Devices skulle nog må bäst som ett eget företag. Dock håller jag kvar vid att Elop troligtvis kommer bli MS nästa VD.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Elop blev precis ett ansikte för alla trojaner som härjar i datorer.

Får väll se vad det blir av detta. Nokia lever vidare men det kommer defenitivt inte synas bland konsumenter längre som det gjorde med mobiler. En era i graven för företaget.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

NEEEEJ!!!

Bara att hålla tummarna för jolla sailfish då, det är ju trots allt Nokias gamla dev. team, så de lär ju göra något vettigt av operativet. Sen får man ju se vilken kvalité telefonerna håller..

Permalänk

Ska bli intressant och ser hur mycket uppgången kommer bli kl 09:00

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Medlem

Fail. Nu blir det mer Windows RT skit som ingen vill ha.

Permalänk
Medlem

Bra deal för Nokia som kan distansera sig från fiaskot men känner mig smått oroad att Microsoft vill integrera allt i ett namn likt Apple.

Permalänk
Medlem

R.I.P Nokia

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Medlem

Så två sjunkande företag dras ihop så att skeppet sänks dubbelt så fort!

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem

Oh, how the mighty have fallen..

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Är det nu man ska ge upp hoppet om att någonsin få se en Androidlur av märket Nokia?

Jag fattar inte hur det tänks, eller om det tänks. Microsofts mobila division går trögs, så för att rädda upp situationen så köper de ett företag som de blåser in dollarmiljarder i konstgjord andning i varje år?

Uttrycket "Två fel blir inte ett rätt" har nog sällan varit så passande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Sjukt deppigt...

Permalänk
Medlem

Aldrig mera Nokia då. Tråkigt!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Finlands sak är vår sak - låt oss sörja tillsammans.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul om Nokia släpper den där "alla vill ha" Android lur. Men så lär väl aldrig hända.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Avstängd

Gött, heja Microsoft och Nokia!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Enda positiva är att nu borde väl botten vara nådd. Så från här vore det ju konstigt om det fortsatte ner. Visst Nokia är ju förlorat men det var det ju så fort Elop satte sin fot innanför tröskeln och samarbetet mellan Nokia och Microsoft började. Det var ju ganska uppenbart vad Microsofts baktanke var från dag 1 . Patent och tillverknings företag åt deras vision av vad som skulle kunna konkurrera med iOS och Android men det slog ju rätt snett.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk

End of the line

Nu när MS köper Nokias Mobil avd finns bara en sak kvar att göre för Nokia i IT-branchen: Hakka-pelitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Uttrycket "Två fel blir inte ett rätt" har nog sällan varit så passande.

Precis. Anledningen till att det går dåligt är nog att dom inte gör tillräckligt med fel. Om dom bara fortsätter att göra produkter som ingen vill ha och dra ner ett och annat företag med sig i fallet, så måste det ju fungera förr eller senare.

Permalänk
Medlem

Inte oventad, men vad hämskt. Då blir jag troligtvis aldrig köpa en Nokia igen.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Datavetare

För den som fortfarande tror att Elop har handlat i Nokias och dess aktieägares intresse säger jag bara: Nokia €3.8 miljarder plus att man köper patent för €1.7 miljarder, Skype betalade man i slutändan $8.5 miljarder för...

Ska bli intressant att se hur Microsoft använder detta i framtiden, enligt TheVerge så går det tydligt väldigt knackigt för WP8 i high-end segmentet och de spekulerar i att det är åtkomsten av de marknader där de absolut billigaste WP8-telefonerna och framförallt Nokias Asha-serie säljs som varit den största drivkraften bakom denna affär.

Vi lär i alla fall knappast se någon ny WP8 telefon från någon annan än Microsoft (Nokia) framöver.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

vad oväntat...
Jaja, där släcktes definitivt hoppet om en linuxtelefon från Nokia. Bra att det finns andra tillverkare man kan vända sig till

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För den som fortfarande tror att Elop har handlat i Nokias och dess aktieägares intresse säger jag bara: Nokia €3.8 miljarder plus att man köper patent för €1.7 miljarder, Skype betalade man i slutändan $8.5 miljarder för...

Ska bli intressant att se hur Microsoft använder detta i framtiden, enligt TheVerge så går det tydligt väldigt knackigt för WP8 i high-end segmentet och de spekulerar i att det är åtkomsten av de marknader där de absolut billigaste WP8-telefonerna och framförallt Nokias Asha-serie säljs som varit den största drivkraften bakom denna affär.

Vi lär i alla fall knappast se någon ny WP8 telefon från någon annan än Microsoft (Nokia) framöver.

Det låter rimligt. De inser att de inte kan spela i de tyngre ligorna just nu så då får de bita i ett surt äpple och börja långsamt i de lägre ligorna. Men även det är ju en vild chansning för dem.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefus:

R.I.P Nokia

Nej, nej, tvärtom. Nokias telefondel var en ruttnande lem tack vare deras val att köra med windows phone, nu har de amputerat rötan och kan på så sätt leva vidare, precis som Ericsson gjorde, även om Sony/Ericsson inte hade samma problem som Nokia.

Länge Leve Nokia

Permalänk
Medlem

Fan att jag sålde min aktier i Nokia för tre veckor sedan... bra start på dagen eller?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650