Någon mer än jag som läser seriös Sci-Fi?

Permalänk
Hedersmedlem

Nytt från Revelation space: The Last Log of the Lachrimosa (novell; läs på den länkade sidan).

Permalänk
Medlem

Bra tråd! Har stalkat här en del och läst en del av det som rekomenderats, är lite av en nybörjare gällande sci-fi böcker. Älskar sci-fi fimer och tv-serier, så det finns mycket att hämta i denna tråd

Har hittils läst:
Gibsons Neurmancer - helt ok, förstår tjusningen med cyberpunk (Om nu CD Project kan visa något nytt om deras cyberpunk rpg)
Peter F Hamiltons Great North Road, ruggigt bra bok. Ska läsa hans övriga böcker, men är lite osäker i vilken ordning jag ska läsa dessa.
Richard K Morgans Altered Carbon trilogi - Helt ok, väldigt mycket action. Gillar den udda iden med att ditt medvetande sparas i så kallade "Stacks" och kan flyttas över till andra kroppar eller bli sparad som en backup.
Ben Aaronovitchs Rivers of London - gillade verkligen denna bok. Urban fantasy var något nytt för mig men detta gillade jag. Känns verkligen som författaren känner till och älskar London. Måste läsa resten av denna serie

Tänkte härnäst ge mig på Alastair Reynolds Revelation Space, verkar lovande

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maniac:

Peter F Hamiltons Great North Road, ruggigt bra bok. Ska läsa hans övriga böcker, men är lite osäker i vilken ordning jag ska läsa dessa.

Varför inte börja med Pandora's star? Det kommer en ny relaterad bok i oktober...

Permalänk

Peter F Hamilton är bra. Allt den karln skriver blir mer eller mindre bra, Håller på med sista boken i Greg Mandel trilogin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mindstar_Rising

Tycker också att Great north road var ruggigt bra.

Kanske har nämnt det tidigare men The nights Dawn trilogin är en personlig favorit också! Av Peter F Hamilton såklart.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Night%27s_Dawn_Trilogy

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Varför inte börja med Pandora's star? Det kommer en ny relaterad bok i oktober...

Skrivet av zwelegacy:

Peter F Hamilton är bra. Allt den karln skriver blir mer eller mindre bra, Håller på med sista boken i Greg Mandel trilogin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mindstar_Rising

Tycker också att Great north road var ruggigt bra.

Kanske har nämnt det tidigare men The nights Dawn trilogin är en personlig favorit också! Av Peter F Hamilton såklart.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Night%27s_Dawn_Trilogy

Tack för tipsen! Börjar med Pandoras Star och resten av Commonwealth serien

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maniac:

Tack för tipsen! Börjar med Pandoras Star och resten av Commonwealth serien

Låt det dock inte gå ut över Revelation space; allt Reynolds rör blir guld (dock kanske i något mindre mån för den senaste serien).

Permalänk
Medlem

Har knappt läst några böcker i mitt liv och även om det inte är riktig Sci-fi så läser jag Star Wars thrawn series, vilket kanske är mer Sci-fantasy. Är inne i den andra boken och älskar det! Thrawn serien går in på djupet till mycket av vad som hände och varför under den originella trilogin, exempelvis varför den delen av skogen var stark på den mörka sidan där Luke gick in. Eller varför Imperiet förlorade den sista striden vid Endor. Det enda som gör mig ledsen när jag läser SW är att tänka på den nya trilogin och hur den egentligen har förstört SW, för all framtid...

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Jag gjorde misstaget att börja läsa en "militaristic sci-fi" bok.. amerikanskt rymdkrig mot rymd-islamister!

Förr brukade jag plöja igenom en bok i veckan, sci-fi eller fantasy. Men "seriös" sci-fi, är inte Star Wars seriöst?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Jag gjorde misstaget att börja läsa en "militaristic sci-fi" bok.. amerikanskt rymdkrig mot rymd-islamister!

Förr brukade jag plöja igenom en bok i veckan, sci-fi eller fantasy. Men "seriös" sci-fi, är inte Star Wars seriöst?

Been there done that!

Jag läser kopiösa mängder Sci-Fi ända sedan jag blev kund hos Amazon för femton år sedan. Först var det döda träd-böcker från UK och de senaste åren e-böcker från US till min Kindle. Ända gången jag inte läst ut en bok jag köpt var just en amerikansk militäristisk Sci-Fi. Lika underhållande som att se färg torka. Tyvärr finns det en uppsjö starkt (extremt) nationalistisk/högervriden amerikansk Sci-Fi. Mitt råd, undvik!

Istället vill jag tipsa om en finsk författare vid namn Hannu Rajaniemi som skriver suveränt men hyfsat svårt och abstrakt om en avlägsen framtid i solsystemet där kvantmekanik spelar en stor roll. Mer för den som gillar Stephen Baxters Manifold-trilogy än den som gillar mer rak action som ex. Neal Asher eller Alastair Reynolds (jag gillar båda sorterna).

Hannu Rajaniemi Jean le Flambeur-trilogy

The Quantum Thief (2010), 3.8 stjärnor på Amazon.com i snitt
The Fractal Prince (2012), 4.2 stjärnor på Amazon.com i snitt
The Causal Angel (2014), 4.6 stjärnor på Amazon.com i snitt

http://www.amazon.com/Hannu-Rajaniemi/e/B003VNOJY6/ref=ntt_athr_dp_pel_pop_1

Star Wars eller Star Trek i bokform kan vara underhållande men knappast "seriös" Sci-Fi, i alla fall inte i den meningen jag lägger i ordet "seriös".

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elgot:

Det kommer en ny relaterad bok i oktober...

Adlibris påstår sig ha den i lager nu.

Permalänk
Medlem

Någon som har några nya boktips?

Just läst ut:
The Causal Angel av Hannu Rajaniemi.
Den bästa i serien (kan i och för sig bero på att man kommer in bättre i hans värld efter ett par böcker).

Har även precis läst:
The Southern Reach trilogy av Jeff VanderMeer.
Inte alls SciFi i Hannu Rajaniemis anda utan mer åt Weird-Horror, påminner lite om vissa av H.P. Lovecrafts historier. Något okänt och läskigt som lurar lite utanför "bild".

Och ytterligare en trilogi:
The MaddAddam trilogy av Margaret Atwood.
Riktigt bra postapokalypsm/dystopi och genmanipulationskaos.

Slutligen (inte en trilogi!):
The Martian av Andy Weir.
Inte heller så mycket SciFi även om den utspelas i en framtid som inte riktigt är här ännu, mer någon sorts teknik-adventure. Dock spännande och snabbläst om än ganska platt story (viss MacGyver varning).

//j

Visa signatur

Senast redigerad av jezper, 3010-01-01 klockan 25:02

Permalänk
Medlem
Skrivet av jezper:

Någon som har några nya boktips?

Just läst ut:
The Causal Angel av Hannu Rajaniemi.
Den bästa i serien (kan i och för sig bero på att man kommer in bättre i hans värld efter ett par böcker).

Har även precis läst:
The Southern Reach trilogy av Jeff VanderMeer.
Inte alls SciFi i Hannu Rajaniemis anda utan mer åt Weird-Horror, påminner lite om vissa av H.P. Lovecrafts historier. Något okänt och läskigt som lurar lite utanför "bild".

Och ytterligare en trilogi:
The MaddAddam trilogy av Margaret Atwood.
Riktigt bra postapokalypsm/dystopi och genmanipulationskaos.

Slutligen (inte en trilogi!):
The Martian av Andy Weir.
Inte heller så mycket SciFi även om den utspelas i en framtid som inte riktigt är här ännu, mer någon sorts teknik-adventure. Dock spännande och snabbläst om än ganska platt story (viss MacGyver varning).

//j

Smaken är ju ordentligt annorlunda men eftersom du gillar Hannu Rajaniemi så har vi antagligen rätt mycket gemensamt. Har du inte läst Peter F. Hamilton ännu så är det dags att börja nu. Läste just klart hans senaste som heter "The Abyss Beyond Dreams" som i princip är en fortsättning på en tidigare serie som heter "The Void Trilogy". Alla Peter F. Hamiltons böcker är läsvärda, nästan på samma nivå som Iain M. Banks.

Alltså lästips: alla böcker av Iain M. Banks, alla böcker av Peter F. Hamilton, allt av Alastair Reynolds och komplettera med det mesta av Charles Stross, China Meville, Greag Bear, Neal Asher och Stehen Baxter. Släng sedan in det bästa USA har att bidraga med nämligen Neal Stephenson (som bara ibland skriver Sci-Fi).

Har du läst allt det så kan jag klämma till med en ny bok av skaparen av cyperpunk, William Gibson (som jag egentligen inte är en fan av) som klämt ur sig "The Periphieral" som jag läst runt 60% av och jag måste säga att den är riktigt jäkla bra.

PS! Har du inte läst någon av de brittiska författarna jag radar upp ovan så kan jag först rekommendera Iain M. Banks bok "Consider Phlebas" som i princip är hans första i serien om "The Culture". Fullständigt brutal/överjävlig/våldsam/ och sjukt nog otroligt rolig och samtidigt sorglig. En upplevelse!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bascule666:

PS! Har du inte läst någon av de brittiska författarna jag radar upp ovan så kan jag först rekommendera Iain M. Banks bok "Consider Phlebas" som i princip är hans första i serien om "The Culture". Fullständigt brutal/överjävlig/våldsam/ och sjukt nog otroligt rolig och samtidigt sorglig. En upplevelse!

Bra är den ju förvisso, men inte i samma division som efterföljande verk. Ta nästa istället för att ge upp vid misstanke om att den inte passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Bra är den ju förvisso, men inte i samma division som efterföljande verk. Ta nästa istället för att ge upp vid misstanke om att den inte passar.

He, he, jag gillar i princip alla böcker av Iain M. Banks (må han vila i frid) men jag tycker väldigt mycket om "Consider Phlebas" för att den är så jäkla brutal och rå och har ett ganska melankoliskt slut. Annars är nog mina absoluta Banksfavoriter "The Use Of Weapons", The Player Of Games" och "Excession" i den nämnda ordningen. Sedan har jag en speciell känsla för "Feersum Endjinn" som kan spåras i min avatar och signatur på bla. Sweclockers.

PS! Läste nyligen "Dark Intelligence: Transformation Book One" av Neal Asher som är en skön comeback till hans Polity-universum efter de något sämre böckerna i hans Owner-trilogi.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bascule666:

He, he, jag gillar i princip alla böcker av Iain M. Banks (må han vila i frid) men jag tycker väldigt mycket om "Consider Phlebas" för att den är så jäkla brutal och rå och har ett ganska melankoliskt slut. Annars är nog mina absoluta Banksfavoriter "The Use Of Weapons", The Player Of Games" och "Excession" i den nämnda ordningen. Sedan har jag en speciell känsla för "Feersum Endjinn" som kan spåras i min avatar och signatur på bla. Sweclockers.

Jag gillar som sagt även Consider Phlebas, men jag har för mig (det var förvisso alldeles för länge sedan man läste den) att det var främst mot slutet (eller i att det i alla fatt tog ett tag innan) den riktigt kom igång. Tills dess var det mera som de nya star trek-filmerna; hyfsad action men inte spännande/underhållande/gripande/tankeväckande så man faller ur stolen direkt (som de andra böckerna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jag gillar som sagt även Consider Phlebas, men jag har för mig (det var förvisso alldeles för länge sedan man läste den) att det var främst mot slutet (eller i att det i alla fatt tog ett tag innan) den riktigt kom igång. Tills dess var det mera som de nya star trek-filmerna; hyfsad action men inte spännande/underhållande/gripande/tankeväckande så man faller ur stolen direkt (som de andra böckerna).

Håller med till viss del, i början mycket dusssinaction (fast väldigt bra skrivet) men det tog sig mot slutet (gillar speciellt slutet med uppgörelsen i grottsystemet). Du har dock helt rätt i att det märks att det var han första bok baserat i The Culture, de senare är klart djupare.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bascule666:

Dan Simmons Hyperion är helt klart fruktansvärt bra! Även uppföljarna är bra, gillade även Ilium och Olympos även om de inte fick så bra kritik.

Hur står sig de två sista delarna på en skala mellan Hyperion (ordentligt bra) och Fall of Hyperion (inte fullt så bra)? Man blev lite avskräckt av tvåan, men ibland funderar man ändå på att ge Endymion en chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Hur står sig de två sista delarna på en skala mellan Hyperion (ordentligt bra) och Fall of Hyperion (inte fullt så bra)? Man blev lite avskräckt av tvåan, men ibland funderar man ändå på att ge Endymion en chans.

Länge sedan jag läste dem nu men jag tror nog att jag skulle klassa de två första delarna som du gör och lägga "Endymion" och "The Rise of Endymion" på ungefär samma nivå som "The Fall of Hyperion". Kommer dock ihåg att jag vid några tillfällen tyckte de var aningen okoncentrerade och kanske för långa men på det hela taget bra men inte "Hyperion"-klass.

Hade dock kul med "Ilium" och "Olympos" även om de är sanslösa och snudd på komiska men välskrivna och roliga, dock inget tänkvärt direkt men underhållande.

Köper alla mina böcker sedan många år sedan på Amazon och läser på Kindle och fördelen är att man kan gå tillbaka och köpa lite äldre böcker hyfsat billigt. Gamla Dan Simmons ligger väl runt 50-lappen och det kan det ju vara värt.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Finns det några böcker/serier som är bättre än andra att börja med om man vill komma igång med lite mer ordentlig Sci-Fi? Som film-genre är det nog min favoritgenre, men jag är otroligt dålig på att läsa böcker med liknande innehåll. Har bara tagit mig igenom någon Star Trek-bok och det har ju inte varit några mästerverk direkt.
Förstår att det kan vara en svår fråga, finns ju många olika tycken och smaker, men det kanske finns något som inte är på 800 sidor att börja med. Om det är en fysisk bok eller något jag kan köpa till min Nexus 7a spelar ingen roll.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering sedan sist. Av böckerna jag läst hittils så gillar jag Peter F Hamiltons bäst. Har läst, Commonwealth, Void böckerna och Greg Mandel serien. Gillades skarpt

Även läst Alastair Reynolds Revelation Space, helt ok. Lite mörkare än Hamiltons böcker och inget FTL hokus pokus men mycket bra ändå

Tänkte testa Iain M. Banks böcker här näst. Är det Consider Phlebas jag bör starta med?

Skrivet av Wooe:

Finns det några böcker/serier som är bättre än andra att börja med om man vill komma igång med lite mer ordentlig Sci-Fi? Som film-genre är det nog min favoritgenre, men jag är otroligt dålig på att läsa böcker med liknande innehåll. Har bara tagit mig igenom någon Star Trek-bok och det har ju inte varit några mästerverk direkt.
Förstår att det kan vara en svår fråga, finns ju många olika tycken och smaker, men det kanske finns något som inte är på 800 sidor att börja med. Om det är en fysisk bok eller något jag kan köpa till min Nexus 7a spelar ingen roll.

Jag rekomenderar verkligen Peter F Hamilton till att börja med. The Great Norh Road eller Pandora´s Star, gillade dem skarpt. Hade inte heller läst så mycket sci-fi när jag började med dem

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maniac:

Tänkte testa Iain M. Banks böcker här näst. Är det Consider Phlebas jag bör starta med?

Det låter bra. Den är kanske inte bäst (se ovan), men den introducerar nog världen bättre än övriga.

Skrivet av Wooe:

Finns det några böcker/serier som är bättre än andra att börja med om man vill komma igång med lite mer ordentlig Sci-Fi? Som film-genre är det nog min favoritgenre, men jag är otroligt dålig på att läsa böcker med liknande innehåll. Har bara tagit mig igenom någon Star Trek-bok och det har ju inte varit några mästerverk direkt.
Förstår att det kan vara en svår fråga, finns ju många olika tycken och smaker, men det kanske finns något som inte är på 800 sidor att börja med. Om det är en fysisk bok eller något jag kan köpa till min Nexus 7a spelar ingen roll.

Få ogillar väl Hamilton, men om kravet på färre än 800 sidor är viktigt är det kanske inte rätt val. Å andra sidan är det ju tråkigt när en god bok tar slut (jag har förvisso inte läst några star trek-böcker, men jag kan tänka mig att de inte håller riktigt samma klass).

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Liten uppdatering sedan sist. Av böckerna jag läst hittils så gillar jag Peter F Hamiltons bäst. Har läst, Commonwealth, Void böckerna och Greg Mandel serien. Gillades skarpt

Även läst Alastair Reynolds Revelation Space, helt ok. Lite mörkare än Hamiltons böcker och inget FTL hokus pokus men mycket bra ändå

Tänkte testa Iain M. Banks böcker här näst. Är det Consider Phlebas jag bör starta med?

Jag rekomenderar verkligen Peter F Hamilton till att börja med. The Great Norh Road eller Pandora´s Star, gillade dem skarpt. Hade inte heller läst så mycket sci-fi när jag började med dem

The Great Norht Road kostar bara ca 90 kr både på Sfbok och till Kindle, kan nog bli något att bita i under helgen.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wooe:

Finns det några böcker/serier som är bättre än andra att börja med om man vill komma igång med lite mer ordentlig Sci-Fi? Som film-genre är det nog min favoritgenre, men jag är otroligt dålig på att läsa böcker med liknande innehåll. Har bara tagit mig igenom någon Star Trek-bok och det har ju inte varit några mästerverk direkt.
Förstår att det kan vara en svår fråga, finns ju många olika tycken och smaker, men det kanske finns något som inte är på 800 sidor att börja med. Om det är en fysisk bok eller något jag kan köpa till min Nexus 7a spelar ingen roll.

Om du vill komma igång med lite seriös Sci-Fi så rekommenderar jag klart Peter F. Hamiltons första riktiga trilogi nämligen: The Reality Dysfunction, The Neutronium Alchemist och The Naked God. Smarta historier med rätt mycket action. Risken för högt sidantal är dock överhängande...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Måste bekänna att jag ligger efter på Sci-fi sidan. Har massor som jag tänkt att jag borde läsa men det aldrig blivit av.

Men läste ditt första gamla inlägg om att fantasy alltid är varianter av Tolkien och samma story om igen. Du har läst rätt dålig fantasy är min uppfattning Tolkien är Fantasyns Star Wars. Kultförklarad och alla känner till den. Men skulle knappast lägga den på min topp 100 lista.

Ska ta och lägga några av de Sci-Fi böckerna som nämnts här på priolistan över saker att läsa nu när jag snart är klar med Robert Jordans The Wheel of Time.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Måste bekänna att jag ligger efter på Sci-fi sidan. Har massor som jag tänkt att jag borde läsa men det aldrig blivit av.

Men läste ditt första gamla inlägg om att fantasy alltid är varianter av Tolkien och samma story om igen. Du har läst rätt dålig fantasy är min uppfattning Tolkien är Fantasyns Star Wars. Kultförklarad och alla känner till den. Men skulle knappast lägga den på min topp 100 lista.

Ska ta och lägga några av de Sci-Fi böckerna som nämnts här på priolistan över saker att läsa nu när jag snart är klar med Robert Jordans The Wheel of Time.

Troligen har jag läst dålig fantasy. Men allvarligt talat så har all fantasy jag läst varit en sämre variant på Tolkien. Sci-Fi är på det hela taget en uppenbart mycket friare konstform. Fantasys otroliga inlåsning till järnåldern är idiotisk.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Troligen har jag läst dålig fantasy. Men allvarligt talat så har all fantasy jag läst varit en sämre variant på Tolkien. Sci-Fi är på det hela taget en uppenbart mycket friare konstform. Fantasys otroliga inlåsning till järnåldern är idiotisk.

Du borde läsa The Chronicles of Amber av Roger Zelazny. Kanske inte en absolut favorit men väldigt bra och kommer iaf förvåna dig om du förväntar dig en "traditionell" fantasy. Att säga att fantasy är inlåst till järnåldern är lite som att säga att Sci-Fi är rymdstrider. Man har helt enkelt inte så bra koll

Zelazny är väl för övrigt prisbelönt Sci-Fi författare om jag inte missminner mig. Det är rätt många författare som skriver lite av båda har jag märkt.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Du borde läsa The Chronicles of Amber av Roger Zelazny. Kanske inte en absolut favorit men väldigt bra och kommer iaf förvåna dig om du förväntar dig en "traditionell" fantasy. Att säga att fantasy är inlåst till järnåldern är lite som att säga att Sci-Fi är rymdstrider. Man har helt enkelt inte så bra koll

Zelazny är väl för övrigt prisbelönt Sci-Fi författare om jag inte missminner mig. Det är rätt många författare som skriver lite av båda har jag märkt.

Jag erkänner att jag inte har den bästa koll på Fantasy och jag ska läsa Roger Zelazny. och se om det eventuellt omvänder mig.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Är väldigt ny i inom Sci-Fi i bok form ( mest deckare ), jag läser The Hydrogen Sonata av Iain Banks på engelska och det lilla jag har läst så blev jag helt fast.

Visa signatur

💻GPD WIN 1 Portable "3DFX" | 💻 CATICORN (22")Lappy | 💻Compaq Armada 1592 DT | 💻Thinkpad x240 Linux Mint |
🖥️Desktop | i9 10850k | Kraken X53 CPU |Trident Z 4000MHz 32GB RAM | PALIT RTX 3090 | BYKSKI AIO WC GPU | 3x NVME | 2x SSD | Kolink Stronghold Overseer |
💻IBM Thinkpad T42 | 32GB IDE SSD | 128MB RAM | Radeon 7500 | 14" |
Länk till över 20 års Egenkomponerad Musik

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leafo:

Är väldigt ny i inom Sci-Fi i bok form ( mest deckare ), jag läser The Hydrogen Sonata av Iain Banks på engelska och det lilla jag har läst så blev jag helt fast.

Det är helt normalt, men du bör kanske överväga att fortsättningsvis läsa böckerna i ordning. De är förvisso fristående, så det är kanske inte så noga, men det kan nog ändå vara en fördel att få världen förklarad steg för steg (och en del referenser bakåt förekommer trots allt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det är helt normalt, men du bör kanske överväga att fortsättningsvis läsa böckerna i ordning. De är förvisso fristående, så det är kanske inte så noga, men det kan nog ändå vara en fördel att få världen förklarad steg för steg (och en del referenser bakåt förekommer trots allt).

Håller med om att Iain M Banks borde läsas i ordning för bästa upplevelse (det funkar givetvis att blanda också). Från Wikipedia:

The Culture series
1987 – Consider Phlebas ISBN 0-333-45430-8
1988 – The Player of Games ISBN 0-333-47110-5
1990 – Use of Weapons ISBN 0-356-19160-5
1996 – Excession ISBN 1-85723-394-8
1998 – Inversions ISBN 1-85723-763-3
2000 – Look to Windward ISBN 1-85723-981-4
2008 – Matter ISBN 978-1-84149-417-3
2010 – Surface Detail ISBN 978-0-316-12340-2
2012 – The Hydrogen Sonata ISBN 978-0-356-50150-5

Other novels
1993 – Against a Dark Background ISBN 1-85723-179-1
1994 – Feersum Endjinn ISBN 1-85723-235-6
2004 – The Algebraist ISBN 1-84149-155-1

PS! Feersum Endjinn är extremt cool.

OBS! Feersum Endjinn kräver att man är riktigt bra på att läsa engelska. Huvudpersonens (Bascules) språk är skrivet i en variant av fonetisk skrift som kan vara svår att förstå om man inte är bra på engelska.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO