Permalänk
Medlem

Köpråd: Bildskärm 27" 2560x1440

Hej, behöver hjälp med att köpa ny skärm.
Funderar på någon av dessa:

http://www.inet.se/produkt/2204935/asus-27-pb278q-pls-2560x14... - 4 690kr
http://www.inet.se/produkt/2303603/samsung-27-s27a850d-pls-le... - 5 790 kr
http://www.inet.se/produkt/2203368/samsung-27-s27b970d-pls-le... - 8 490 kr
http://www.inet.se/produkt/2303572/samsung-27-s27b971d-pls-le... - 9 490 kr

Alla skärmar är 2560x1440 och med paneltyp PLS (som jag hört är den allra bästa) och 27 tum.

Varför är det så stor skillnad på priset mellan dessa skärmar?

Är den dyraste skärmen så mycket bättre än den billigaste? Skulle gärna villja ha en bra förklaring och sedan förstås vilken skärm ni tycker är bäst att köpa!

Tack på förhand.

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Medlem

Har för mig att de dyrare skärmarna har bättre färg återgivning och färdig kalibrerad från fabrik ifall man jobbar med bilder etc där man måste ha korrekt färgåtergivning så är de dyrare skärmarna värt det men för vanliga personer så duger en 5000 skärm alldeles utmärkt.

Det finns andra saker som skiljer sig men vet inte exakt vad.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

Beror ju helt på vad du ska ha skärmen till, jag köpte ASUS 27" PB278Q PLS och första fick jag döda pixlar och andra hade jag död pixel och riktigt mycket bleed så man såg det vid normalt användande och efter det köpte jag istället Dell u2713hm och fick ett riktigt bra exemplar och köpte sedan då en till då jag var så sjukt nöjd med den och fick en till bra.

Jag använder min till spel / surf / film i princip och är sjukt nöjd!

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/recension/16813-asus-pb278q-27-tum...

Asus verkar rimlig. Du betalar nog en del för design på de andra skärmarna.

Jämförelse mellan de två dyrare Samsung:
http://pcmonitors.info/samsung/samsung-s27b971d-and-s27b970d-...
"Before testing the Samsung S27B971D we had a preconceived notion that it was essentially going to be the same as the S27B970D but with the glass cover removed. Having thoroughly tested this monitor we can confirm that this is pretty much all there is to it."

Jämfört med den billigare 850D handlar det om en teknisk och estetisk uppdatering
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/samsung_s27b970d.htm

Själv har jag en Dell jag är nöjd med.

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Medlem

Hade köpt en "korea-skärm" om jag vore du.
Har en Qnix qx2710 PLS som jag är mycket nöjd med och det kändes som en klar uppgradering när jag bytade från min dell u2711h.
Sen att den bara kostar 2500-3000 kr inkl. allt är ju inte helt fel.

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Avstängd

Jag har en S27B971 som jag plockade upp idag, den har jäkligt bra bild måste jag säga, och inget flimmer då den är en av få skärmar som inte använder PWM. 8790:- gick den på hos Webhallen, även Inet säljer den för det priset i skrivande stund. Även bakgrundsljuset är väldigt jämnt. Jag är väldigt nöjd med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Jag har en S27B971 som jag plockade upp idag, den har jäkligt bra bild måste jag säga, och inget flimmer då den är en av få skärmar som inte använder PWM. 8790:- gick den på hos Webhallen, även Inet säljer den för det priset i skrivande stund. Även bakgrundsljuset är väldigt jämnt. Jag är väldigt nöjd med den.

Skulle du kunna skicka lite bilder på blb i ett mörk rum med svart bild.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Szajda:

Skulle du kunna skicka lite bilder på blb i ett mörk rum med svart bild.

Om jag kommer ihåg det inatt sure.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Om jag kommer ihåg det inatt sure.

Skickades från m.sweclockers.com

Det hoppas jag på

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Szajda:

Det hoppas jag på

Glömde bort att ladda upp fotot såklart, här är det iaf.
Jag hade 100% ljusstyrka på, dessvärre blir inte bilden så bra med mobilens kamera, orkade inte rota fram kameran mitt i natten.
Sweclockers ljusbakgrund får den att se nästan kolsvart ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Glömde bort att ladda upp fotot såklart, här är det iaf.
Jag hade 100% ljusstyrka på, dessvärre blir inte bilden så bra med mobilens kamera, orkade inte rota fram kameran mitt i natten.
Sweclockers ljusbakgrund får den att se nästan kolsvart ut.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/84182910/sk%C3%A4rm_i_m%C...

Tackar så mycket

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem

Jag har den billigare Samsung skärmen och är sjukt nöjd! Men skulle jag köpa en ny skärm idag skulle det bli en koreaskärm som sipe46 förespråkar! Mycket billigare och sjukt fin bild speciellt med Glossy skärm!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

Dell 30" LED UltraSharp U3014 för 9238kr.

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=780301

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem

2560 x 1600 vid 60 Hz
10k för en 60hz uråldrig panel typ! tragiskt ursäkta mig men det är vad jag tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

2560 x 1600 vid 60 Hz
10k för en 60hz uråldrig panel typ! tragiskt ursäkta mig men det är vad jag tycker.

Du vill gärna ha 120/144 Hz men det är så att ips paneler är inte gjorda för spel utan helt annat användningsområde där 120/144 hz bara skulle göra panelen dyrare för något du inte skulle ha nytta av.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem

Kör PB278Q här.
Mycket nöjd.
Inga trasiga pixlar och knappt något bleed alls.
Mycket bra kvalité. Kör 1440p på allt som går.
Perfekt bild, bra ingångar etc. Skönt att slippa USB som jag aldrig använder på skärmen (eftersom jag stänger av den under natten)
Tog en film på skärmen i svart rum:
http://www.youtube.com/watch?v=muD19hsw3QM

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kardizz:

Jag har den billigare Samsung skärmen och är sjukt nöjd! Men skulle jag köpa en ny skärm idag skulle det bli en koreaskärm som sipe46 förespråkar! Mycket billigare och sjukt fin bild speciellt med Glossy skärm!

Vilken är den som är glossy av dem? Verkar ju vara inte finnas några inställningsmöjligheter och det är ju bara en enstaka anslutningskontakt som gäller. Den han nämner vid namn verkar ju inte vara glossy. Är det den med något annat namn vad den nu hette du tänker på?

Verkar ju vara sådär kring pixlarna med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 120hz:

2560 x 1600 vid 60 Hz
10k för en 60hz uråldrig panel typ! tragiskt ursäkta mig men det är vad jag tycker.

Vad är det för paneltyp du föredrar då som inte är uråldrig?
Tänkte du på Dell-skärmen så är ju priset billigt för en wide gamut skärm på 30" så det är väl ganska försvarligt.

Skrivet av Szajda:

Du vill gärna ha 120/144 Hz men det är så att ips paneler är inte gjorda för spel utan helt annat användningsområde där 120/144 hz bara skulle göra panelen dyrare för något du inte skulle ha nytta av.

Inte bara dyrare, dom skulle få kortare livslängd oxå eftersom dom skulle behöva en väldigt aggresiv overdrive, vilken skickar ännu mer ström till pixlarna som då slits i förtid.

Dessutom riskerar man att få artefakter med IPS när man köper en korea-skärm som någon ovanför nämnde när man överklocka den. IPS/PLS är helt enkelt inte tillräckligt snabba för att hålla responstiden under 8ms hela tiden. LG har ju lagt ner alla försök till 120hz IPS och kör med passiv 3D som bara kräver 60hz, Samsung kanske eventuellt kan prångla ut någon PLS med 120hz någon gång i framtiden.
Med OLED däremot, (om/när det nu kommer) skulle man utan problem kunna ha betydligt högre frekvenser, långt bortom 120hz då repsonstiden ligger runt 0.01-0.2ms.

Drömmen vore ju såklart en wide gamut 240hz+ OLED med 4k upplösning, frågan är bara vad för sorts grafikkort som ska orka driva runt det i spel?:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pappy:

Kör PB278Q här.
Mycket nöjd.
Inga trasiga pixlar och knappt något bleed alls.
Mycket bra kvalité. Kör 1440p på allt som går.
Perfekt bild, bra ingångar etc. Skönt att slippa USB som jag aldrig använder på skärmen (eftersom jag stänger av den under natten)
Tog en film på skärmen i svart rum:
http://www.youtube.com/watch?v=muD19hsw3QM

USB på skärmen är ganska skönt att ha när man ska kalibrera den, men det beror såklart på vart uttagen sitter. På min Samsung-skärm sitter alla uttag i foten på skärmen, det är ganska skönt tycker jag när man vill ladda mobilen, koppla in kalibratorn eller ansluta telefonen via MHL. Skulle dock inte vilja ha sladdar hängandes från sidan av skärmen, sett en del skärmar som har USB-uttag där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliquise:

Vilken är den som är glossy av dem? Verkar ju vara inte finnas några inställningsmöjligheter och det är ju bara en enstaka anslutningskontakt som gäller. Den han nämner vid namn verkar ju inte vara glossy. Är det den med något annat namn vad den nu hette du tänker på?

Verkar ju vara sådär kring pixlarna med.

Du kan kika in på denna tråd för mer info, http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

På ebay så finns det både "matte" och "glossy"

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog vara försiktigt om du tänkte ta Samsung skärmen, eftersom får man dödpixel och för att få utbyte så måste man ha minst 5 dödpixel enligt deras policy.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Senyake:

Jag skulle nog vara försiktigt om du tänkte ta Samsung skärmen, eftersom får man dödpixel och för att få utbyte så måste man ha minst 5 dödpixel enligt deras policy.

Var fick du det ifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Kör PB278Q här.
Mycket nöjd.
Inga trasiga pixlar och knappt något bleed alls.
Mycket bra kvalité. Kör 1440p på allt som går.
Perfekt bild, bra ingångar etc. Skönt att slippa USB som jag aldrig använder på skärmen (eftersom jag stänger av den under natten)
Tog en film på skärmen i svart rum:
http://www.youtube.com/watch?v=muD19hsw3QM

Jag har samma skärm och är nöjd.

Efter att ha harvat på med billiga TN-Benqar i 5-6 år så är skillnaden enorm.

Färgerna och skärpan är så bra att man måste se det med egna ögon för att förstå.