Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

Svårt att säga då jag inte hunnit belasta den ordentligt ännu. Kör Esxi och har två maskiner som rullar på den. Litar ju int eriktigt på temp angivelserna i ILO eller ESXi. Men, däri visas 40 grader.

iLO temp tar tempratur från en sensor som sitter brevid CPU så den visar rätt men visar inte Core temp

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

iLO temp tar tempratur från en sensor som sitter brevid CPU så den visar rätt men visar inte Core temp

Hur får jag core temp smidigast?

Om du missade så 48 grader via ILO efter 20 minuter Prime 95

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

Hur får jag core temp smidigast?

Om du missade så 48 grader via ILO efter 20 minuter Prime 95

Vilket OS kör du?
För Windows kan jag rekommendera OpenHardwareMonitor.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

det rullar en maskin med Win 8.1 och en med server 2012r2. Ytterligare en med 2012r2 på väg upp

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

det rullar en maskin med Win 8.1 och en med server 2012r2. Ytterligare en med 2012r2 på väg upp

3st vad trevligt funderar på att köpa en backup ja med.
Vill inte ha gen10 då den bl.a. Saknar ILO m.m

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Tänkte installera Ubuntu på en gen8 som ska få ta över från en N40L. Men hur var det nu. Om jag har en SSD på ODD-porten, kan jag då enkelt få den att boota från den?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Naki:

Tänkte installera Ubuntu på en gen8 som ska få ta över från en N40L. Men hur var det nu. Om jag har en SSD på ODD-porten, kan jag då enkelt få den att boota från den?

Nej. Du kan dock boota via Micro-SD till SDD

https://homeservershow.com/forums/index.php?/topic/5886-gen8-...

Eller med GRUB
https://www.aroundmyroom.com/2016/03/03/hp-microserver-gen8-g...

Permalänk
Medlem

Vad jag minns så bootade jag direkt från in SSD som satt i ODD-porten när jag körde Ubuntu bare metal, det enda jag gjorde var att sätta den i ensam raid 0 om jag kommer ihåg rätt.

Permalänk
Medlem

Min bootar Ubuntu Server från SSD:n på ODD-porten utan problem i alla fall.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Matheeeew:

Vad jag minns så bootade jag direkt från in SSD som satt i ODD-porten när jag körde Ubuntu bare metal, det enda jag gjorde var att sätta den i ensam raid 0 om jag kommer ihåg rätt.

Helt rätt så kan man också göra.. Blir dock problem om man har mjukvara som vill ha direktkontakt med diskarna. Annars är det en väldigt enkel lösning!

@Xay0r:
Vad har du gjort för inställningar då?

Permalänk
Medlem

Ingen som har kollat runt på en ny PSU som klarar mer watt?
Jag tror att min server snart går på knäna med 200w =/
Skulle behöva iaf 300w.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby: här har du en som satt in ett seasonic 300w homeservershow.com/forums/index.php?/topic/9658-replacement-psu-for-ms-gen-8-uk/

Permalänk
Medlem

@xp1ratex: Okej, kollade lite och det verkar vara denna som dom kör med:
SEASONIC-SS-300M1U-80PLUS-GOLD-CERTIFIED-300W-FLEX-ATX-POWER-SUPPLY

När jag gör calculation på min setup så är jag på 185w så mina 200w är i farozonen.
Så en 300w borde fungera fint

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Avstängd

Någon som vet vilka processorer som är kompatibla med Microserver Gen8. Har beställt en, men tänkte uppgradera CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Någon som vet vilka processorer som är kompatibla med Microserver Gen8. Har beställt en, men tänkte uppgradera CPU.

https://www.hpe.com/us/en/product-catalog/servers/proliant-se...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Någon som vet vilka processorer som är kompatibla med Microserver Gen8. Har beställt en, men tänkte uppgradera CPU.

Jag föreslår att du kolla in följande: HP Microserver Gen8 Processor FAQ. Jag har själva uppgraderat mina servrar med Xeon E3-1265Lv2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Tänkte installera Ubuntu på en gen8 som ska få ta över från en N40L. Men hur var det nu. Om jag har en SSD på ODD-porten, kan jag då enkelt få den att boota från den?

Lite sent svar, men i Windows är det inte särskilt svårt att ordna det även om det rent tekniskt inte är att boota från ODD-porten utan att kopiera bootloadern från SSD'n på ODD-porten till exempelvis USB.

Kanske finns något liknande kommando i Ubuntu. Jag körde följande i Windows:

bcdboot c:\windows /s <enhetsbokstav USB:> /f all

Och sedan så kommer den boota från USB till ODD. Som sagt, rent tekniskt så bootar den inte från ODD utan från USB. Men enda som finns på USB är ju bootloadern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Helt rätt så kan man också göra.. Blir dock problem om man har mjukvara som vill ha direktkontakt med diskarna. Annars är det en väldigt enkel lösning!

@Xay0r:
Vad har du gjort för inställningar då?

Om man väljer sata legacy mode i bios så kan man boota direkt från odd men då tappar man ahci.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xp1ratex:

Om man väljer sata legacy mode i bios så kan man boota direkt från odd men då tappar man ahci.

Ah, ja då är det inte så jätteintressant om man inte har ahci

Permalänk
Medlem

Går detta att köpa en extra sådan här någonstans (svarta plastdelen med Amphenol tryckt på sig)?

Går tydligen att sno den från slot 1 och koppla in SSD'n i, och sedan kopplad ODD porten till slot 1 istället.

Går att göra utan en extra sådan där kontakt vad dom nu heter. Men blir omständigt att byta hårddisk då från den porten eftersom den är kopplad med kablage och inte "hotswap" kontakten.

Så går det att beställa det som reservdel så hade det varit lättare. Har dock ingen aning om vad ens en sådan del kallas. Eller om det ens fungerar i praktiken.

edit: Finns tydligen att köpa som kit: hp spare part artikelnummer: 718089-001 för kablaget och 724493-001 för själva backplane..men inte billigt så känns inte värt det.

Permalänk
Medlem

Är det en ODD till SATA adapter man behöver för strömmen?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Någon som vet vilka processorer som är kompatibla med Microserver Gen8. Har beställt en, men tänkte uppgradera CPU.

Jag kör en Xeon E3-1265l lv2 fungerar klockrent.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calby:

Jag kör en Xeon E3-1265l lv2 fungerar klockrent.

Blir den varm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Blir den varm?

Med turbobost så blir den kring 80c när du maxar i 30min.
Utan turboboost så blir den ca 60c när man maxar den i 30min.

de är med original heatsink.
Jag har dock köpt en som klarats upp till 65w som jag ska montera på torsdag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Går detta att köpa en extra sådan här någonstans (svarta plastdelen med Amphenol tryckt på sig)?
http://i.imgur.com/Kjzxodi.jpg

Går tydligen att sno den från slot 1 och koppla in SSD'n i, och sedan kopplad ODD porten till slot 1 istället.

Går att göra utan en extra sådan där kontakt vad dom nu heter. Men blir omständigt att byta hårddisk då från den porten eftersom den är kopplad med kablage och inte "hotswap" kontakten.

Så går det att beställa det som reservdel så hade det varit lättare. Har dock ingen aning om vad ens en sådan del kallas. Eller om det ens fungerar i praktiken.

edit: Finns tydligen att köpa som kit: hp spare part artikelnummer: 718089-001 för kablaget och 724493-001 för själva backplane..men inte billigt så känns inte värt det.

Oftast så blir de billigare att köpa en helt ny (begagnad) server som reservdelsserver.
Eller om du har garanti så skickar Hpe ut delarna med bud hem till en.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Undra om denna funkar till fdd power i odd porten.
https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/252803-delta...

Sata hane, de är fel va om man ska koppla in i hårddisk?
Då ska de va Sata hona va?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Oftast så blir de billigare att köpa en helt ny (begagnad) server som reservdelsserver.
Eller om du har garanti så skickar Hpe ut delarna med bud hem till en.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är rätt sjukt vad reservdelar kostar. Fungerade dock utmärkt att dra ODD -> Slot 1 och Slot 1 -> ODD. Så nu har jag mina 4 diskar + SSD och kan boota från SSD i AHCI utan problem. Enda lilla problemet är om jag behöver byta disken i slot 1 som det blir lite bökigt men det kan jag leva med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Ja det är rätt sjukt vad reservdelar kostar. Fungerade dock utmärkt att dra ODD -> Slot 1 och Slot 1 -> ODD. Så nu har jag mina 4 diskar + SSD och kan boota från SSD i AHCI utan problem. Enda lilla problemet är om jag behöver byta disken i slot 1 som det blir lite bökigt men det kan jag leva med.

Så du kam boota från odd porten med achi?
Utan Usb eller micro?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Beställde nu, tar sån tid bara att få sakerna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V