USB-Portarna på mitt modem - Vad är dom tillför?

Permalänk
Medlem

USB-Portarna på mitt modem - Vad är dom tillför?

Hej alla Sweclockers!
Ha ett modem från Telia vet inte va de heter riktigt. Men i alla fall, till min fråga: Va är dessa USB-portarna tillför?

Är tacksam till ett hyggligt svar!

Mvh Marcus

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Det måste du nog ringa och fråga Telia om, men oftast är usb portarna på modem som operatörerna skickar ut inaktiverade d.v.s USB-portarna har ingen funktion.

Permalänk
Rekordmedlem

Skickar Telia ut modem ? Vad är det för apparat i så fall?
Är det en router så är det för att ansluta hårdiskar eller skrivare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mjutes:

Det måste du nog ringa och fråga Telia om, men oftast är usb portarna på modem som operatörerna skickar ut inaktiverade d.v.s USB-portarna har ingen funktion.

Okej, jag få ta och chatta med supporten oss Telia då och fråga där också!

Tack för ett bra svar, Ha d gott

Skrivet av mrqaffe:

Skickar Telia ut modem ? Vad är det för apparat i så fall?
Är det en router så är det för att ansluta hårdiskar eller skrivare.

Ja de gjorde dom faktiskt när jag byte från Bredbandsbolaget till Telia. De är ett modem med inbyggd wifi så ja en router. Men iaf de är ett: technicolor TG799TSvn v2, Okej ja då kanske de gå att koppla in skrivaren i modemet nice. Nu blev jag lite sugen på att testa.

Tack för ett bra svar, Ha d gott

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inget modem utan den nya smarten du fått.
2 USB 2.0 masters for hard disk, printer, 3G adapter
http://www.technicolor.com/uploads/associated_materials/ds_tg...
http://www.technicolor.com/uploads/associated_materials/techn...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inget modem utan den nya smarten du fått.
2 USB 2.0 masters for hard disk, printer, 3G adapter
http://www.technicolor.com/uploads/associated_materials/ds_tg...
http://www.technicolor.com/uploads/associated_materials/techn...

Okej ja de va något nytt ja lärt mig. Så skulle man skaffa 3G adapter så förbättrar man wifi signalen va?
Tack för länkarna.
Men så då kan man lagra vi nätet då via hard disk om man så skaffa. Printer va används de till?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

Okej ja de va något nytt ja lärt mig. Så skulle man skaffa 3G adapter så förbättrar man wifi signalen va?
Tack för länkarna.
Men så då kan man lagra vi nätet då via hard disk om man så skaffa. Printer va används de till?

Skriva ut saker oftast Printer = Skrivare

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Skriva ut saker oftast Printer = Skrivare

Okej haha så dum man kan vara o inte fattar det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Macke074:

Okej ja de va något nytt ja lärt mig. Så skulle man skaffa 3G adapter så förbättrar man wifi signalen va?

Nä de har inget med wifi att göra, däremot så kan det ge redundans, många företag har det som ett billigt alternativ till dubbla inkommande internetanslutningar, man kör normalt sett via en fiber och skulle den gå ner så växlar man till 3-4G under tiden man reparerar, det fungerar ofta bra i förhållande till kostnaden, Redundant fiber är oftast mycket dyrt och det har man inte till ett mindre kontor, utan det är teknik för serverhallar.
Man kan ju även ta med sig enheten och ansluta den med 3-4G i tex sommarstugan och surfa via det om man vill ha en enkel uppkoppling utan att behöva ha en fast förbindelse, många vill ju trotts allt komma åt internet hela tiden och man kanske inte behöver så mycket datatrafik när man är i fritidshuset och då kan ett kontankorts 3g vara ett bra alternativ även om det inte är så bra när man är hemma och vill köra filmtjänster och iptv

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nä de har inget med wifi att göra, däremot så kan det ge redundans, många företag har det som ett billigt alternativ till dubbla inkommande internetanslutningar, man kör normalt sett via en fiber och skulle den gå ner så växlar man till 3-4G under tiden man reparerar, det fungerar ofta bra i förhållande till kostnaden, Redundant fiber är oftast mycket dyrt och det har man inte till ett mindre kontor, utan det är teknik för serverhallar.
Man kan ju även ta med sig enheten och ansluta den med 3-4G i tex sommarstugan och surfa via det om man vill ha en enkel uppkoppling utan att behöva ha en fast förbindelse, många vill ju trotts allt komma åt internet hela tiden och man kanske inte behöver så mycket datatrafik när man är i fritidshuset och då kan ett kontankorts 3g vara ett bra alternativ även om det inte är så bra när man är hemma och vill köra filmtjänster och iptv

Jaha okej ja då känns det inte riktigt viktigt för mig att ha en 3G, ja själv ha fiber och ja de fungerar faktiskt utmärkt bra ändå så kör jag med wifi dygnet runt o laddat ner antal filmer på wifi shit de ladda ner snabbt när de är en HD-film med 1080p.

Men iaf tack för ett riktigt bra information av dig, ha lärt mig mycket som ja inte visste om. Tack, ha d gott

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Har kopplat dit ett usb minne till en av usb portarna, jag får upp det på datorn vad det innehåller fast jag kan inte radera eller något sånt.
Hur fixar man det. Går det radera och sånt från datorn?

Permalänk
Medlem

Vad jag vet fungerar bara USB portarna på Telia Smart till USB-minne/hårddisk. Dvs. Ej till skrivare eller 3G.

Skrivet av gson81:

Har kopplat dit ett usb minne till en av usb portarna, jag får upp det på datorn vad det innehåller fast jag kan inte radera eller något sånt.
Hur fixar man det. Går det radera och sånt från datorn?

Bör väl gå att ställa in rättigheter i Smarten?

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem

Har du skivskyddat minnet ? Anars ska det fungera att skriva.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Minnet är inte skrivskyddat och jag har gått in på routerns inställningar och valt "Hanterad partition". Tycker det ska fungera då, men det gör det inte.

Permalänk
Medlem

Vilket format är det på minnet? Är det NTFS kanske det inte finns stöd för skrivning. Testa fromatera till exFat.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Vilket format är det på minnet? Är det NTFS kanske det inte finns stöd för skrivning. Testa fromatera till exFat.

Tack så mycket. Det ska jag testa i morgon om det fungerar.