AMD döper om Radeon HD 7000 till HD 8000 för OEM

Permalänk
Entusiast

Betyder detta att till exempel det riktiga HD 8970 aldrig kommer eller kommer fortfarande 8xxx-serien som separata kort som väntat medan alla stackars Svenssons luras ett tag? Me confused.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag hajar inte hur alla kan tycka det är OK att göra det här på OEM marknaden? Visst, just vi här på swec lär väl inte drabbas (möjligen ovetande föräldrar, släktingar osv) men hela mentaliteten hos grafikkorttillverkarna att blåsa de som inte riktigt har koll är verkligen låg...

Jepp, det har förekommit länge nu, och både Nvidia och AMD är ungefär lika stora bovar, men att de kommer undan med det är för mig en gåta!
Borde som någon var inne på kunna stämma dem för falsk marknadsföring kan jag tycka.

Jo, ja håller med dig helt och hållet... Tyvärr så kan man nog inte stämma för "falsk marknadsföring". Om AMD bestämmer att t.ex. 7970 ska döpas om till 8970 så är det ju på sätt och vis inte en falsk marknadsföring, eftersom produkten inte marknadsförs som något annat än vad den ÄR för något.

Men visst kommer detta att ge förvirringar, utan tvekan... Kan fortfarande inte smälta att jag äger ett 8950...he-he

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Känner att detta kommer att förvirra många. Varför byta namn, är det för att dem vill lura folk till at köpa nya kort? Och vad hände med den riktiga 8000 serien?

Permalänk
Medlem

Antar att det teoretiskt sett är okej att jag ändrar modellnamnet på mitt graffe i sign?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

om det inte kommer några riktiga nya kort måste ju amd just ha begått självmord

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Ser framför mig intel köper upp nvidia och tar över världen xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Varför? Kan du visa någonstans där du behöver mer än 8 Gb för en konsol? Blir svårt att ens hitta det för en PC om det inte är en server.

Att ha mer än 8Gb kan vara bra om man använder sig av ramdisk.
Och kommande spel verkar vara uppe och nosa på 8Gb+ (enligt dom)
Max Payne 3; RAM 2GB - 16GB

Sen kanske folk multitaskar mer än vanligt nu när ram i stort sett är gratis.
Men jag håller dock med dig, till största delen av PC användare räcker 8Gb.
Och för konsol, förmodligen alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Detta gäller OEM!

Detta kommer natagligen inte gå att köpa på Komplett, inet, dustin m.fl(så länge dom inte tar in dem)

ja visst gäller det bara oem, men vad kommer den "riktiga" 8000 serien heta då? 9000?

förvirringen kommer ju vara total ifall det cirkulerar omdöpta 7000 serie kort under 8000 namnet samtidigt som det finns äkta 8000 serie kort att köpa i detaljhandeln

Skrivet av Bakgrund:

Amd's ekonomi

om de enbart döper om förra generationen och inte kommer med några nya prestandamonster inom några månader efter det att nvidia lanserat sina så kommer det verkligen inte vara bra för amd's ekonomi.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

"RAM-minnet ligger på hela 8 gigabyte"

HELA 8. Please 16 borde det vara minst.

Hela 8 är ju halva 16

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Inaktiv

Riktigt jävla dåligt och fult.

Permalänk
Medlem

Pinsamt..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolfkin:

Varför? Kan du visa någonstans där du behöver mer än 8 Gb för en konsol? Blir svårt att ens hitta det för en PC om det inte är en server.

Så morgondagens konsoller klarar dagens spel? FCK YEAH!

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis heter deras "nya" generation HD 9000 eller något.
Varför dom gör ett sånt här hopp förstår jag inte riktigt dock, det är bara förvillande för dom av oss som redan kan "namnen/generationen" på grafikkorten, och de som inte kan namnen bryr sig inte ett smack ändå.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Ogillar sånt här starkt, varför ska målet vara att förvirra oss kunder?

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Okej att man är snål och vill tjäna ännu mer pengar på andras okunskap...

Men att lura folk hit och dit och få dem att tro att det är något nytt känns omoraliskt och fel i mina öron. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Ser framför mig intel köper upp nvidia och tar över världen xD

Sen helt plötsligt delas hela skiten i två av lagarna eftersom USA har förvånansvärt bra lagar för konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Varför? Kan du visa någonstans där du behöver mer än 8 Gb för en konsol? Blir svårt att ens hitta det för en PC om det inte är en server.

Det beror ju på hur lång livstid man vill att den ska ha.
Jag tycker att 16 gig ram är standard idag, om man bara väljer 8 så är det för att snåla.
Det räcker gott och väl till idag, men mer ram är väldigt trevligt för spelutvecklare att ha tillgång till om man vill att konsollen ska ha en lite längre livstid...

Permalänk

Yippi den nya 8000-serien har kommit:) Jag beställer 10 st bums

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FribBe:

Sen helt plötsligt delas hela skiten i två av lagarna eftersom USA har förvånansvärt bra lagar för konkurrens.

Om det du säger är sant så kan ju gärna AMD falla som processortillverkare, två olika block av Intel som konkurrerar mot varandra skulle verkligen inte vara helt fel

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

ja visst gäller det bara oem, men vad kommer den "riktiga" 8000 serien heta då? 9000?

förvirringen kommer ju vara total ifall det cirkulerar omdöpta 7000 serie kort under 8000 namnet samtidigt som det finns äkta 8000 serie kort att köpa i detaljhandeln

om de enbart döper om förra generationen och inte kommer med några nya prestandamonster inom några månader efter det att nvidia lanserat sina så kommer det verkligen inte vara bra för amd's ekonomi.

Jo, tänk på alla nötter som kommer köpa korten i hopp om att de är bättre än förra generationen.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Om det du säger är sant så kan ju gärna AMD falla som processortillverkare, två olika block av Intel som konkurrerar mot varandra skulle verkligen inte vara helt fel

Tror nog snarare att det kommer sluta med intel vs ARM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Visa var det drar mer än 8 Gb minne så ska jag erkänna att jag har fel, annars så är du bara ett troll.

Man måste ju ha fler grejer igång än bara spelet...dessutom så är bara OS ofta mer än 8GB...och vill man ha spelet och sitt OS installerat på sritt ram-minne och samtidigt kunna spela det så är jag osäker på om ens 32GB räcker.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Avstängd

Vad är detta? Tyvärr kommer genomsnittliga konsumenten aldrig märka att de har blivit lurade, vi andra däremot borde bojkotta dem tills de slutar upp med sitt fula spel.

Permalänk
Medlem

kommer alldrig köpa amd kort igen sk**** om nivida's kortet är mindre prestanda för pengarna skäms amd!

Permalänk

Ser fram emot en fredagspanel så man kan få en bättre förklaring om vad som pågår här.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

The Radeon is dead, long live the ... eller vänta nu, det stämmer ju inte

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Jo, tänk på alla nötter som kommer köpa korten i hopp om att de är bättre än förra generationen.

Folk som köper OEM brukar vanligtvis inte uppgradera så ofta att de byter efter en generation dock, det händer ofta att de har samma dator i 4-6 år tills den dagen den bara ger up, Högst troligen kommer den nya riktiga serien hetta HD9000, inte mycket förviring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Jo, tänk på alla nötter som kommer köpa korten i hopp om att de är bättre än förra generationen.

Hur tänker du nu? Känns som du överskattar konsumenten här. Låt säga att Pär 30 år kommer in och ska köpa en dator, han frågar hos någon av de större el-kedjorna om vilken dator som funkar bra för nyare spel. Han får en rekommendation, säg Derp Extreme delux med 4-kärnig CPU, 16 Gb Ram och Radeon HD 8xxx-grafikkort samt hela 2 TB lagring för ALLA sina filmer...

Säg mig nu, vad har han för intresse av att veta hurvida detta grafikkort härstammar från föregående generation eller inte? Huvudsaken för dessa människor är om de klarar av enda målet eller inte. Där i ligger det en intresse i hur man marknadsför produkten.

Normalsvensson är på sin höjd intresserad av hur många kärnor processorn har, de letar säkert efter Intel core också då de hört att grabbarna på jobbet bubblat om att de ska vara the shit.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av mir0:

kommer alldrig köpa amd kort igen sk**** om nivida's kortet är mindre prestanda för pengarna skäms amd!

Nvidia gjorda samma sak långt innan ATi/AMD började döpa om gamla produkter.

Permalänk
Medlem

Det ar ju hänt förr men då har toppkorten flyttats ner ett antal steg.
Men nu är det ju rakt av denna gång.
Fan va besviken jag blev.
Snacka om att nvidia har chans att komma ifatt på mellansegmentet nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.