Nybörjare på ubuntu behöver hjälp med HTPC med raid

Permalänk
Medlem

Nybörjare på ubuntu behöver hjälp med HTPC med raid

Hej,

Tänkte förra veckan prova Ubuntu på min HTPC för att kunna få en raidz pool på den eftersom jag även har den som lagring.
Dock gick det inget vidare lyckades inte ens installera Ubuntu (kunde inte hitta boot media efter installationen, köra från USB gick iaf). Kan det bero på att datorn inte har trådat nät? Så innan jag börjar flytta HTPCn och min vanliga dators skärm in till köket där routen finns (vilket inte är uppskattat) tänkte jag höra om det jag tänkt kommer fungera och om det går gärna hjälp med att lösa det eftersom jag är som sagt nybörjare.

Hårdvara:
AMD A6-3500
MSI A75MA-G55
2x4GB RAM
2TB WDG (har tänkt köpa 1-2 till)
40GB Intel X-25V
WNA3100 (trådlös dong)
Deltaco TB-109P (trådlöst tangetbord)

Något som inte funkar och måste bytas ut?

Det jag vill få fungera är:
Trådlöst nät + tangetbord
Raidz pool på 3-4 diskar.
Kunna spela upp film med vlc/XBMC
Spotify
Surfa
µTorrent

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

WNA3100 verkar behöva ndiswrapper för att fungera.
http://sourceforge.net/apps/mediawiki/ndiswrapper/index.php?t...

Vet inte hur utorrent funkar på linux men det finns andra alternativ annars såsom rtorrent eller transmission. XBMC och VLC är inga problem och ZFS raidz funkar också. Borde inte vara trådlösa nätet som orsakar krångel med bootmedia såvida du inte körde nätverksboot. Kanske något med uppstartsordning i bios eller att diskarna fick andra beteckningar om du tog ur usb-minnet efter omstarten (montera med uuid istället för /dev/sdx i fstab).

Det borde gå att få det att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

WNA3100 verkar behöva ndiswrapper för att fungera.
http://sourceforge.net/apps/mediawiki/ndiswrapper/index.php?t...

Vet inte hur utorrent funkar på linux men det finns andra alternativ annars såsom rtorrent eller transmission. XBMC och VLC är inga problem och ZFS raidz funkar också. Borde inte vara trådlösa nätet som orsakar krångel med bootmedia såvida du inte körde nätverksboot. Kanske något med uppstartsordning i bios eller att diskarna fick andra beteckningar om du tog ur usb-minnet efter omstarten (montera med uuid istället för /dev/sdx i fstab).

Det borde gå att få det att fungera.

Så bra själv hittade jag bara folk med problem, får läsa igenom mer noggrant när jag kommer till det problemet. Men lär åter komma med frågor
Vad för torrent program gör inte så stor skillnad så det blir nog bra.

Borde inte vara uppstarts ordningen, gjorde två försök på installationer, första ryckte jag ur usbet när datorn sa att den var klar och ville starta om(under omstarten), andra fick den boota från usbminnet igen och sen starta jag om och ändrade boot ordning. Båda blev det "bootmedia missing".

Får försöka ikväll med sladd och se om det går bättre då.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

WNA3100 verkar behöva ndiswrapper för att fungera.
http://sourceforge.net/apps/mediawiki/ndiswrapper/index.php?t...

Vet inte hur utorrent funkar på linux men det finns andra alternativ annars såsom rtorrent eller transmission. XBMC och VLC är inga problem och ZFS raidz funkar också. Borde inte vara trådlösa nätet som orsakar krångel med bootmedia såvida du inte körde nätverksboot. Kanske något med uppstartsordning i bios eller att diskarna fick andra beteckningar om du tog ur usb-minnet efter omstarten (montera med uuid istället för /dev/sdx i fstab).

Det borde gå att få det att fungera.

Gjorde ett antal nya försök nu och lyckas inte få in ubuntu.

Provade installera från USB med nät. Samma resultat som innan dvs. går inte boota från HDD.
Provade installera från cd, datorn kom inte längre än första menyn (testa ubuntu, installera, installera OEM, testa HDD). Provade både testa ubuntu och installera båda blev svart skärm som inte kom vidare. Efter en kvart då starta jag om.

HDD jag försöker installera på är en gammal 2.5" på 160GB. Ser att ubuntu ligger på den men den går inte boota från.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Gjorde ett antal nya försök nu och lyckas inte få in ubuntu.

Provade installera från USB med nät. Samma resultat som innan dvs. går inte boota från HDD.
Provade installera från cd, datorn kom inte längre än första menyn (testa ubuntu, installera, installera OEM, testa HDD). Provade både testa ubuntu och installera båda blev svart skärm som inte kom vidare. Efter en kvart då starta jag om.

HDD jag försöker installera på är en gammal 2.5" på 160GB. Ser att ubuntu ligger på den men den går inte boota från.

Vilken utgåva/version/arkitektur är det du försöker installera av Ubuntu?
Det låter som om att det är problem med MBR på disken, eftersom Grub inte vill starta.
Har du testat att välja boota ifrån hårddisk i menyn som du kommer fram till?

Visa signatur

chassi('Corsair Graphite 600T'); mobo('Asus Sabertooth Z87'); cpu('i7 4770K'); ram('2x8GB@1600MHz'); gfx('Nvidia 970 Strix DC2 OC'); psu('Corsair 860W Platinum');

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkw:

Vilken utgåva/version/arkitektur är det du försöker installera av Ubuntu?
Det låter som om att det är problem med MBR på disken, eftersom Grub inte vill starta.
Har du testat att välja boota ifrån hårddisk i menyn som du kommer fram till?

Den senaste 12.10?
Jag kör "enkel installation" formatera och installera ubuntu står det.
Det är inte boot från HDD utan leta fel på disken eller något. Kommer inte ihåg exakt vad det stog.

Jag har lyckats köra "prova ubuntu från cd/usb" efter installation och försökte följa några förslag från en annan tråd.
Köra blkid i terminalen och "grub-install /dev/sda" första ger inget resultat, andra säger att jag inte har rättigheter att ändra disken eller likande.
Hittar HDDn som ligger under media/något/massa bokstäver och siffror/ men inte klurar ut hur jag ska laga installationen.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Den senaste 12.10?
Jag kör "enkel installation" formatera och installera ubuntu står det.
Det är inte boot från HDD utan leta fel på disken eller något. Kommer inte ihåg exakt vad det stog.

Jag har lyckats köra "prova ubuntu från cd/usb" efter installation och försökte följa några förslag från en annan tråd.
Köra blkid i terminalen och "grub-install /dev/sda" första ger inget resultat, andra säger att jag inte har rättigheter att ändra disken eller likande.
Hittar HDDn som ligger under media/något/massa bokstäver och siffror/ men inte klurar ut hur jag ska laga installationen.

"sudo grub-install /dev/sda"

Men du ska vara säker på att det är "sda" som du ska installera grub på då.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

"sudo grub-install /dev/sda"

Men du ska vara säker på att det är "sda" som du ska installera grub på då.

Och hur vet man det?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Hade problem med ubunutu 12.10 och fick dra hem en annan version (ändå 12.10, bara från en annan sida) å den funka direkt.

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

12.10 är just släppt och har mycket buggar än, testa 12.04. Väljer du rätt disk under installation där den ska stoppa start filerna? Det är en rull list när du väljer manuell installation.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

"sudo grub-install /dev/sda"

Men du ska vara säker på att det är "sda" som du ska installera grub på då.

Tyvärr ingen skillnad.

Skrivet av Najsisen:

Hade problem med ubunutu 12.10 och fick dra hem en annan version (ändå 12.10, bara från en annan sida) å den funka direkt.

Skrivet av Scirocco:

12.10 är just släppt och har mycket buggar än, testa 12.04. Väljer du rätt disk under installation där den ska stoppa start filerna? Det är en rull list när du väljer manuell installation.

Provade ladda hem 12.04 (64-bit) istället resultat blev de samma.

Har bara en disk i så finns inte mycket att välja på.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Har du kollat dina BIOS boot inställningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av a544jh:

Har du kollat dina BIOS boot inställningar?

Du menar så HDD är först? Ja efter alla mina försök har jag gått in och ändrat ordning till HDD först, börjar ge upp nu.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3