Permalänk
Medlem

Telia bytt IP-serie i Malmö?

Hej alla glada!

Tänkte höra om någon idag märkt av att Telia bytt IP-adresser åt sina kunder. Avser i första hand i HSB Malmö's nät.
Gick från 81.236.x.x till 2.248 samt på en annan brandvägg från 81.236.x.x till 78.72x.x.

Det uppstod även ett avbrott troligtvis pga detta.
Från klockan 08:34 till 10:43. Klockan 09:56 så verkar de dessutom ha startat om switchen i källaren.

Då avbrottet varit långt, inträffat under dagtid(kan iofs bero på att jag är privatkund) samt porten dessutom
startats om så är jag intresserad om flera råkat ut för detta idag.

Mvh
Veni

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Hej på dig!

Jupp samma sak här med, gamla IP serien var hos mig: 81.236.x.y nu har 81.228,x.y
När jag ringde Telia för att felanmäla en timme efter 08:33 (tiden då min övervakning började gnälla) så sa dem att vi skicka en tekniker.

Detta är förövrigt inte första gången man får helt nya IP från "ny" serie när det sker avbrott. Säkert något kort i något switch som gick sönder.

hoppas att det håller sig stabilt

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag märkte detta för några dagar sedan, bor på gotland och hade innan förändringen 78.xxx.xx.x. Nu har jag fått 2.248.xxx.xxx. Aldrig sätt något liknande.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem

grejjen är ju att vi alla faktist har dynamiska adresser, det är ju bara att vi förnyar dom jämt inget konstigt att en isp behöver byta dhcp scope ibland. shit happens<tm>

Permalänk
Medlem

Hej alla igen!

Jag ser nu vad som har skett. De har antagligen bl.a uppgraderat switchen, bytt switchen eller bara slagit på en högre länkhastighet. Då det mesta hemma ligger i en ESXi låda så såg jag inte det först eftersom all länkhastighet i VM:arna ligger på minst 1 Gbit/s.

Men idag märkte jag av att jag fick ut mer än 100 Mbit/s mot SUNET.

Visar sig i vSphere klienten att nu har man en länkhastighet mot switchen i källaren på 1 Gbit/s istället för som tidigare 100 Mbit/s.

Uppgraderingen utav BoLina var förvisso annonserad förra året men jag hade helt glömt bort den och kom inte till att tänka på det när avbrottet uppstod.

Dump nedan från pfSense:

Då kommer frågan på om man skall uppgradera till 1 Gbit/s. Ser att Bahnhof tar 994 kronor i månaden för 1000/100 Mbit/s.
Hittar inte priser hos Telia men minns att det ligger runt cirka lika mycket. Betalar idag runt hälften av det för 100/100 Mbit/s.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Hoppas att det är något dom planerar att göra för alla FiberLAN's kunder, vore kul att kunna välja en annan ISP

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold