Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Tänkte bara kika en sak, hoppas det hör hemma här. Köpte mig en schiit-stack för lite sen till datorn och den funkar utmärkt. Hade ett Xonar STX tidigare som fortfarande sitter i, detta kan jag plocka ut va? Det tillför inget väl till datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mormis:

Tänkte bara kika en sak, hoppas det hör hemma här. Köpte mig en schiit-stack för lite sen till datorn och den funkar utmärkt. Hade ett Xonar STX tidigare som fortfarande sitter i, detta kan jag plocka ut va? Det tillför inget väl till datorn?

Kopplar du Schiit:en till datorn via en USB-kontakt? Isåfall används inte ljudkortet alls, så du kan plocka ut det.

Eller förresten, använder du någon mic eller headset eller liknande? Isåfall behöver du ju kunna koppla in det nånstans, men då kanske moderkortets inbyggda ljudkort duger?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hej Vänner!

Sitter nu här i valet eller kvalet om jag skall köpa mig ett par B&W PX eller inte.

Jag kan ju börja med att introducera mig själv lite och ge er informationen att jag endast har använt mig av ett par ANC hörlurar tidigare och detta var Sennheiser Momentum 2 men dessa fick jag dessvärre lämna tillbaka då jag absolut inte var nöjd med hur ofta ljudet/bluetooth'n tappades så fort jag gick förbi något stål föremål.

Med detta sagt så har jag egentligen ingen som helst erfarenhet av hur "High-End" hörlurar bör vara och hur ljudet bör vara heller för den delen, själv har jag endast använt mig av (snälla slå inte ihjäl mig nu) men av iPhone hörlurar (trådade) och jag vet att ljudet är bedrövligt i dessa.

Dock har jag varit och testat B&W PX idag och får säga att jag verkligen gillade dem, men eftersom jag är väldigt novis när det kommer till "bra ljud" så vet jag inte riktigt vad man skall tänka på när man testar ett par hörlurar i denna klassen.

Har läst på andra forum och hemsidor att man oftast måste låta musiken "brännas in" på nya hörlurar men antar att dem jag testade i butiken (Hi-fi klubben) lär redan varit inkörda sedan tidigare? (läste inte detta för ens jag hade lämnat butiken annars hade jag självklart frågat dem).

Tycker ni dessa hörlurarna är ett bra första val för en som gärna vill ha ett bar ANC hörlurar men som egentligen inte kan allt för mycket om ljud?

Och ni som har dem redan, hur mycket formas själva hörlurarna efter sig själv? När jag testade dem idag så kändes dem rätt fasta och hårda på huvudet, inte så att det gjordes ont men man kände verkligen att man inte skulle tappa dem i första taget.

Kan ni ge mig lite mer pro's and cons på vad just ni tycker om dem ifall ni har dem själva för har nog kollat igenom varje review på youtube men alla är ju verkligen olika i hur dem tycker sakerna sitter, känns och låter.

Ni får gärna skriva till mig i PM alt svara i denna tråden, hade verkligen uppskattats

Trevlig helg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kopplar du Schiit:en till datorn via en USB-kontakt? Isåfall används inte ljudkortet alls, så du kan plocka ut det.

Eller förresten, använder du någon mic eller headset eller liknande? Isåfall behöver du ju kunna koppla in det nånstans, men då kanske moderkortets inbyggda ljudkort duger?

Ja via USB, har även en USB-mic så då utgår jag från att ljudkortet inte hade någon effekt på datorn. Då får det ligga och skräpa lite

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensen.:

Hej Vänner!

Sitter nu här i valet eller kvalet om jag skall köpa mig ett par B&W PX eller inte.

Jag kan ju börja med att introducera mig själv lite och ge er informationen att jag endast har använt mig av ett par ANC hörlurar tidigare och detta var Sennheiser Momentum 2 men dessa fick jag dessvärre lämna tillbaka då jag absolut inte var nöjd med hur ofta ljudet/bluetooth'n tappades så fort jag gick förbi något stål föremål.

Med detta sagt så har jag egentligen ingen som helst erfarenhet av hur "High-End" hörlurar bör vara och hur ljudet bör vara heller för den delen, själv har jag endast använt mig av (snälla slå inte ihjäl mig nu) men av iPhone hörlurar (trådade) och jag vet att ljudet är bedrövligt i dessa.

Dock har jag varit och testat B&W PX idag och får säga att jag verkligen gillade dem, men eftersom jag är väldigt novis när det kommer till "bra ljud" så vet jag inte riktigt vad man skall tänka på när man testar ett par hörlurar i denna klassen.

Har läst på andra forum och hemsidor att man oftast måste låta musiken "brännas in" på nya hörlurar men antar att dem jag testade i butiken (Hi-fi klubben) lär redan varit inkörda sedan tidigare? (läste inte detta för ens jag hade lämnat butiken annars hade jag självklart frågat dem).

Tycker ni dessa hörlurarna är ett bra första val för en som gärna vill ha ett bar ANC hörlurar men som egentligen inte kan allt för mycket om ljud?

Och ni som har dem redan, hur mycket formas själva hörlurarna efter sig själv? När jag testade dem idag så kändes dem rätt fasta och hårda på huvudet, inte så att det gjordes ont men man kände verkligen att man inte skulle tappa dem i första taget.

Kan ni ge mig lite mer pro's and cons på vad just ni tycker om dem ifall ni har dem själva för har nog kollat igenom varje review på youtube men alla är ju verkligen olika i hur dem tycker sakerna sitter, känns och låter.

Ni får gärna skriva till mig i PM alt svara i denna tråden, hade verkligen uppskattats

Trevlig helg!

Jag äger ett par PX och jag använder dem så gott som dagligen när jag pendlar till/från jobbet och under dagen där till allt från telefonsamtal till teams-möten och musik. Övriga lurar jag äger för tillfället är Denon AH-D8000, Denon AH-MM400 och Sennheiser HD599. Det är lite blandade prislappar och syften med de lurarna. Ljudmässigt tycker jag PX ligger efter samtliga, men jag har inte mer än provat att använda USB-anslutningen och med 3,5mm får jag ett väldigt högt brus.

Med det sagt så gillar jag verkligen PX. Smarta funktioner, helt ok brusreducering, ok ljud, bra batteritid och framför allt väldigt bekväma efter att de fått jobba in sig. De är som du hintar om väldigt hårda och obekväma i början men det blir mycket bättre med tiden. Ljudmässigt så tycker jag de tjänat på att få lite tid på sig också, även om jag vanligen inte är något förespråkare av så kallad "burn in". För det priset de har nu (2998:-) tycker jag de är ett väldigt bra köp. Men jag har å andra sidan inte lyssnat på några konkurrenter heller. Främst då Sonys WH-1000XM3 eller Boses varianter.

I jämförelse med den populära Marshall Major III så är PX överlägsna.

Det som fick mig att välja just PX var inte så mycket ljudet som funktionaliteten. Sony har tydligen inte stöd att vara ansluten till två BT-källor samtidigt och Bose har inte stöd för APTX-HD (där low latency är det jag är ute efter) så sett till funktionalitet begränsades urvalet för mig väldigt mycket. Dessutom är de ju mycket snyggare än de andra lurarna. Tycker jag då.

Tänk efter hur du kommer använda hörlurarna så tror jag att de features du behöver kommer bestämma åt dig, snarare än ljudet. Om du har specifika frågor så hjälper jag gärna genom att testa eller försöka förklara.

Visa signatur

.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av jlarss:

Jag spelar med Sennheiser HD660S men jag är lite sugen på att testa Hifiman Arya.
Det är rätt saftigt pris på dom men vad ska man annars lägga pengarna på

Haha precis Har bara hört Arya på en stökig mässa så det var svårt att lyssna ordentligt. Men då tyckte jag den lät fint. Annars låg det ute ett par HE-1000 för 12500:- beg häromveckan, Hifiman har en tendens att dyka upp till bra priser lite överallt.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Testa HD 800S på THX 789 AAA. Fast jag har inte hört någon hörlur på den som inte fungerar än

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Fyndjägare

Drop (Massdrop) har mer grejer på EU drop nu

https://drop.com/all-communities/drops/european-audiophile-co...

· Massdrop x Sennheiser HD 6XX Headphones - EU
· Massdrop x Sennheiser HD 58X Jubilee Headphones -EU
· Massdrop x Sennheiser PC37X Gaming Headset - EU
· Massdrop x Fostex TR-X00 Ebony Headphones - EU
· Massdrop x Fostex TR-X00 Mahogany Headphones - EU
· Massdrop x Fostex TR-X00 Purpleheart Headphones - EU
· Massdrop x AKG K7XX Audiophile Headphones - EU
· Massdrop x AKG K7XX Red Edition - EU
· Massdrop x Noble Kaiser 10 Universal IEMs - EU
· Massdrop x NuForce EDC3 In-Ear Monitors - EU
· Massdrop x NuForce EDC In-Ear Monitors - EU
· Massdrop Liquid Carbon X + SDAC DAC/Amp - EU

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Är det "någon" som orkat gräva i kostnaden på produkter från USA vs. EU när det gäller "Drop".
För om jag inte minns fel så var en av anledningarna till att "man" efterfrågade en distributionskedja i EU ett lägre pris för att slippa moms/tull.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensen.:

Hej Vänner!

Sitter nu här i valet eller kvalet om jag skall köpa mig ett par B&W PX eller inte.

Jag kan ju börja med att introducera mig själv lite och ge er informationen att jag endast har använt mig av ett par ANC hörlurar tidigare och detta var Sennheiser Momentum 2 men dessa fick jag dessvärre lämna tillbaka då jag absolut inte var nöjd med hur ofta ljudet/bluetooth'n tappades så fort jag gick förbi något stål föremål.

Med detta sagt så har jag egentligen ingen som helst erfarenhet av hur "High-End" hörlurar bör vara och hur ljudet bör vara heller för den delen, själv har jag endast använt mig av (snälla slå inte ihjäl mig nu) men av iPhone hörlurar (trådade) och jag vet att ljudet är bedrövligt i dessa.

Dock har jag varit och testat B&W PX idag och får säga att jag verkligen gillade dem, men eftersom jag är väldigt novis när det kommer till "bra ljud" så vet jag inte riktigt vad man skall tänka på när man testar ett par hörlurar i denna klassen.

Har läst på andra forum och hemsidor att man oftast måste låta musiken "brännas in" på nya hörlurar men antar att dem jag testade i butiken (Hi-fi klubben) lär redan varit inkörda sedan tidigare? (läste inte detta för ens jag hade lämnat butiken annars hade jag självklart frågat dem).

Tycker ni dessa hörlurarna är ett bra första val för en som gärna vill ha ett bar ANC hörlurar men som egentligen inte kan allt för mycket om ljud?

Och ni som har dem redan, hur mycket formas själva hörlurarna efter sig själv? När jag testade dem idag så kändes dem rätt fasta och hårda på huvudet, inte så att det gjordes ont men man kände verkligen att man inte skulle tappa dem i första taget.

Kan ni ge mig lite mer pro's and cons på vad just ni tycker om dem ifall ni har dem själva för har nog kollat igenom varje review på youtube men alla är ju verkligen olika i hur dem tycker sakerna sitter, känns och låter.

Ni får gärna skriva till mig i PM alt svara i denna tråden, hade verkligen uppskattats

Trevlig helg!

Vad kommer du skicka ljudsignalen med för aparat? iphone med spotify? I sånt fall behöver du vara se till att hörluren kan ta emot SBC (vilket i princip alla kan) APTX gör varken till eller från.
OM du nu inte investerar för framtiden och kan tänka dig att få upp kvalitén på ljudet med bättre överföringsteknik genom att köpa annan modell av telefon i framtiden

Vad har du för budget och vad är viktigast - Riktigt bra ANC eller bra ljud?

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

Själv har jag just byggt en Lovely Black Cube DIY hörlursförstärkare, baserad på Lehmann Black Cube Linear SE, vilken kostar en bit över 10.000 SEK i fabriksutförande. Dock har jag uppgraderat så gott som samtliga komponenter mot denna. Har använt Burson V6 Vivid diskret operationsförstärkare, Sparko 7915/1117-15 diskreta spänningsregulatorer, 250 Watt ringkärnetransformator, Holco H4/PRP9372 1 Watt motstånd, Audyn True Copper med Ryska FT-1 Teflon/Mundorf 2 x 10.000uF M-Lytic/polystyren/Elna Silmic 2/Panasonic FR -kondingar, BYV-27 likriktardioder, kretskort med extra tjocka kopparbanor, syrefritt kablage, matchade transistorer BD139/140-16 samt Dale 24 stegs volymkontroll. Har byggt den i ett nätaggretat till dator, med total intern avskärmning.

De enda hörlursförstärkare jag känner till som har diskreta kretsar och volymkontroll med fasta steg, är audio-GD Master 9/11 (utan operationsförstärkare) samt Moon 430HA, vilka i.o.f.s. är balanserade i klass A och kostar ca 15.000 resp. 43.000 SEK. Tror dock ändå att min kan jämföra sig ganska väl med dessa.

För tillfället håller jag på att spela in utrustningen med rosa/vitt brus och sinusvågor. Då jag har lödcertifiering för militärt/industriellt bruk och har byggt/moddat en hel del apparater (t.ex. CD-spelare, ljudkort, DAC:ar mm samt totalrenoverat högtalare), så har jag blivit utvald av Burson och Sparko att utvärdera deras apparat och kretsar för att A/B-testa och recensera min mot Burson Fun, V6 Classic samt Sparko SS3601/2, 7915/1117-15 ihop med ett par Sennheiser HD 800 samt Arcam CD 192 CD-spelare med uppsampling och dubbla analoga utgångar.

Har även byggt en "portabel" batteridriven hörlursförstärkare med så gott som samma sorts komponenter, som klarar en bit över 20 timmar/laddning med 2 Ah batteripack. Är ju ganska tung och klumpig, så inget att bära i fickan utan har den i ryggsäck ihop med en FiiO X5 högupplöst FLAC-spelare, ihopkopplade med en utanpåliggande Van Damme Twin lågnivåkabel samt rejäla HiFi-lurar.

Det jag kan säga om ljudet redan nu, är att det finns en totalt "svart bakgrund" ihop med n enorm ljudbild och detaljrikedom samt kraft i överflöd, även med trögdrivna högohmiga lurar i lägsta gain-inställning!

Håller dessutom på att bygga ytterligare en motsvarande den förstnämnda. För några år sedan, byggde jag en med betydligt enklare komponenter, som jag sålde till en person som blev väldigt nöjd. Då DIY är mitt stora intresse, så skulle jag kunna tänka mig att sälja även denna nytillverkade hörlursförstärkare eller CD-spelare, om någon skulle vara seriöst intresserad!

Tillägg
Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av mikaelm:

Själv har jag just byggt en Lovely Black Cube DIY hörlursförstärkare, baserad på Lehmann Black Cube Linear SE, vilken kostar en bit över 10.000 SEK i fabriksutförande. Dock har jag uppgraderat så gott som samtliga komponenter mot denna. Har använt Burson V6 Vivid diskret operationsförstärkare, Sparko 7915/1117-15 diskreta spänningsregulatorer, 250 Watt ringkärnetransformator, Holco H4/PRP9372 1 Watt motstånd, Audyn True Copper med Ryska FT-1 Teflon/Mundorf 2 x 10.000uF M-Lytic/polystyren/Elna Silmic 2/Panasonic FR -kondingar, BYV-27 likriktardioder, kretskort med extra tjocka kopparbanor, syrefritt kablage, matchade transistorer BD139/140-16 samt Dale 24 stegs volymkontroll. Har byggt den i ett nätaggretat till dator, med total intern avskärmning.

De enda hörlursförstärkare jag känner till som har diskreta kretsar och volymkontroll med fasta steg, är audio-GD Master 9/11 (utan operationsförstärkare) samt Moon 430HA, vilka i.o.f.s. är balanserade i klass A och kostar ca 15.000 resp. 43.000 SEK. Tror dock ändå att min kan jämföra sig ganska väl med dessa.

För tillfället håller jag på att spela in utrustningen med rosa/vitt brus och sinusvågor. Då jag har lödcertifiering för militärt/industriellt bruk och har byggt/moddat en hel del apparater (t.ex. CD-spelare, ljudkort, DAC:ar mm samt totalrenoverat högtalare), så har jag blivit utvald av Burson och Sparko att utvärdera deras apparat och kretsar för att A/B-testa och recensera min mot Burson Fun, V6 Classic samt Sparko SS3601/2, 7915/1117-15 ihop med ett par Sennheiser HD 800 samt Arcam CD 192 CD-spelare med uppsampling och dubbla analoga utgångar.

Har även byggt en "portabel" batteridriven hörlursförstärkare med så gott som samma sorts komponenter, som klarar en bit över 20 timmar/laddning med 2 Ah batteripack. Är ju ganska tung och klumpig, så inget att bära i fickan utan har den i ryggsäck ihop med en FiiO X5 högupplöst FLAC-spelare, ihopkopplade med en utanpåliggande Van Damme Twin lågnivåkabel samt rejäla HiFi-lurar.

Det jag kan säga om ljudet redan nu, är att det finns en totalt "svart bakgrund" ihop med n enorm ljudbild och detaljrikedom samt kraft i överflöd, även med trögdrivna högohmiga lurar i lägsta gain-inställning!

Håller dessutom på att bygga ytterligare en motsvarande den förstnämnda. För några år sedan, byggde jag en med betydligt enklare komponenter, som jag sålde till en person som blev väldigt nöjd. Då DIY är mitt stora intresse, så skulle jag kunna tänka mig att sälja även denna nytillverkade hörlursförstärkare eller CD-spelare, om någon skulle vara seriöst intresserad!

Bilder!!!!

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Bild och recension på hörlursförstärkare samt operationsförstärkare

Ok, länkar till en bild bild på hur den ser ut på insidan. Har dock bytt ut spänningsregulatorerna till diskreta kretsar från SparkoS efteråt. Den färggranna "smörjan" är smältlim. Lägger även upp en recension nedan som jag skrivit för Head-fi, så den är på engelska.

https://1drv.ms/u/s!Ap_55U2rYJrvq3vm_BM0583SEC9V?e=7Hffe7

A few days ago, I also did a comparison for JRC NE5534, Burson V6 Vivid Classic and a Sparko SS3602 installed in a Burson Fun headphone amp, every A/B-test were done with a DIY stereo switch for instantly swapping between the simultaneously powered amps and compairing with my own DIY assembled LBC amp with a V6 Vivid and Sparko discrete voltage regulators SS7815 and SS1117-15, that will replace the original LM317 and LM337. Those discrete voltage regs will give the amp a steady and clean power voltage with very low noise and a black background.

Before the test, every OpAmp were burned in with pink/white noise and sinus waves for several hours. The test were made with a pair of Sennheiser HD 800 connected with the DIY A/B-switch to both amps simultaneously powered and listening to some CD´s, for example Ani DiFranco and Laura Pausini from 2006 - playing in my Arcam CD192 CD-player. Here are my conclusion:

The standard NE5534 was dull sounding some treble roll off and not as clear and open as all the other OpAmps.

The difference between Burson V6 Vivid and Classic was the smallest between all tested and not as big as many people stated, that the Vivid should be more open with a bigger sound stage and the Classic should be warmer and closer To me, it was almost not hearable.

The Sparkos SS3602 had more treble than the all the other.

And when I compaired both amps with V6 Vivid for both, the DIY amp had a more open sound with a wider sound stage. But have in mind that I have paid a bit more for the DIY amp in component cost than the Burson Fun, that will cost $399 with V6´s. I think one of the biggest improvement for the DIY are the Dale 24 step volume attenuator, while the Fun has an Alp RK27 "Blue Velvet", found in mostly every well known amp in the market. One more thing I noticed, was the raw power for the Fun, as the volume knob were at bearly 9´clock, while the DIY were at almost 12´clock, when calibrated equally with noise.

My DIY amp were connected to the CD-player with a Van Damme Twin Interconnect, while I choosed the original bundle Pailiccs for the Fun. I also tried the Fun with a thick high grade silver plated OFC Interconnect, without any noticeable improvements. Therefore, I will praise the bundle Pailiccs quite high, altough I soldered the cables screen to the connectors for best connection. Have in mind that most other equipments bundle cables are of a very low quality that should be avoided to use for HiFi!

My verdict are that the Burson Fun have a very affordable price, compared to most other amps (for example; the Grado RA1 have a price, while having a very simple schematic, base on the Pimeta that can be done as a coffe break DIY-project), and will give a sound that will satisfy most people, and beat most of it´s competitors - especially if you choose a discrete OpAmp, regardless model. I´m aware there are at least one more discrete in the market; the NewClassD (confusingly working in Class A) - that are priced a bit higher than the Sparko, while the Burson models are the cheapest. While I hav´nt heard the NewClassD, I do not think it´s much better and I guess it will play in the same league with those I´ve tested.

Finally, I really want to thank Charles at Burson and Andrew at SparkoS, as they equipped me with the discretes and made this test possible!

Permalänk
Medlem

Någon som har några tips på bra in-ear med löstagbar kabel?
Ska vara hyfsat slitstark då jag har haft sönder föregående på löpande band, pris 500-2000SEK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Någon som har några tips på bra in-ear med löstagbar kabel?
Ska vara hyfsat slitstark då jag har haft sönder föregående på löpande band, pris 500-2000SEK.

Om du orkar vänta lite längre på leverans så tycker jag att KZ gör lite schysta grejer för sitt pris. Ligger i nedre delen, om inte under, din budget.
https://kziems.aliexpress.com/store/1358152

Tror även de finns på gearbest som kanske har lite snabbare frakt.

Många av dem har löstagbara kablar och de är lätt att hitta. Kablarna i sig (för lite kvalitet) ligger på runt 100-200 kr.

Visa signatur

Razer Blade Stealth / Macbook Air M1 512GB 8/8

Sennheiser HD800S / Sennheiser HD650 / Sennheiser HD600
Sennheiser PXC550 / Sennheiser HD598

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Drop (Massdrop) har mer grejer på EU drop nu

https://drop.com/all-communities/drops/european-audiophile-co...

· Massdrop x Sennheiser HD 6XX Headphones - EU
· Massdrop x Sennheiser HD 58X Jubilee Headphones -EU
· Massdrop x Sennheiser PC37X Gaming Headset - EU
· Massdrop x Fostex TR-X00 Ebony Headphones - EU
· Massdrop x Fostex TR-X00 Mahogany Headphones - EU
· Massdrop x Fostex TR-X00 Purpleheart Headphones - EU
· Massdrop x AKG K7XX Audiophile Headphones - EU
· Massdrop x AKG K7XX Red Edition - EU
· Massdrop x Noble Kaiser 10 Universal IEMs - EU
· Massdrop x NuForce EDC3 In-Ear Monitors - EU
· Massdrop x NuForce EDC In-Ear Monitors - EU
· Massdrop Liquid Carbon X + SDAC DAC/Amp - EU

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant, men ett par av lurarna blir ju löjligt dyra, te.x AKG 7xx där man i dagsläget kan handla för runt 1500 (701) upp till 2400 (712). Men ett par av märkena blir ju väldigt intressant helt klart!
Tack för bra tips - och sjutton ta dig för att fresta min redan ansträngda budget!

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, ska kika lite på alternativen ikväll.
Använder inte iems hemma när man myslyssnar så jag är inte jätte petig med ljudet då de mest kommer användas i en stökig industrilokal och vid träning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@kozmos: Kollat in Tin Audi T2?
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B07QXXTFCH/ref=ox_sc_save...

Review: https://www.youtube.com/watch?v=GpmreIK-ypk

Har ingen erfarenhet av dem själv, men ligger på "köp snart"-listan

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizr:

@kozmos: Kollat in Tin Audi T2?
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B07QXXTFCH/ref=ox_sc_save...

Review: https://www.youtube.com/watch?v=GpmreIK-ypk

Har ingen erfarenhet av dem själv, men ligger på "köp snart"-listan

Har bara kikat lite på dem men så att de ligger på massdrop nu om du själv ska handla dem
Kanske inte blir mycket billigare med moms och postavgift jämfört mot amazon ändå.

Permalänk
Medlem

@kozmos: blir nog både billigare och snabbare leverans från amazon

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Inaktiv

@kozmos: Du skulle kunna kika på Shure se215 eller högre modellnamn också. Kör med ett par se215 som jag kom på jag köpt en gång för något år sedan.. blev inte använda så vart undanstädade i en skrivbordslåda. De har utbytbar kabel osv.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Foolwolf:

Intressant, men ett par av lurarna blir ju löjligt dyra, te.x AKG 7xx där man i dagsläget kan handla för runt 1500 (701) upp till 2400 (712). Men ett par av märkena blir ju väldigt intressant helt klart!
Tack för bra tips - och sjutton ta dig för att fresta min redan ansträngda budget!

Håller med, vissa av priserna blir lite märkliga då både AKG och Sennheiser kan finnas till bättre pris här. AKG K702 finns ju för tex 115€ (1223kr) fraktfritt till Sverige från tyska Amazon. https://www.amazon.de/AKG-K702-Dynamische-Referenz-Kopfhörer/...

Helt klart så lägger Drop upp grejjer dom har bra tillgång på. Men vi får hoppas de utökar med mer roligt.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

@kozmos: Du skulle kunna kika på Shure se215 eller högre modellnamn också. Kör med ett par se215 som jag kom på jag köpt en gång för något år sedan.. blev inte använda så vart undanstädade i en skrivbordslåda. De har utbytbar kabel osv.

Tror det eller ej så blev det se215 som brukislurar men blev lite sugen på att testa KZ med så det får nog bli två par

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nån som känner till återförsäljare som tillverkar custom made hörlurskablar i Sydsverige?

Permalänk
Fyndjägare

Feliks Audio har numera en svensk återförsäljare.
Kul, så kanske fler vågar prova rör

Ark Audio
https://www.arkaudio.se/sv/forstarkare/horlursforstarkare/

Feliks Audio
http://feliksaudio.pl/en/products.php

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Nån som känner till återförsäljare som tillverkar custom made hörlurskablar i Sydsverige?

Finns det någon i Sverige överhuvudtaget? Länka gärna isf.

Om UK fungerar så har jag använt mig en del av: https://clarkkable.com/

Visa signatur

Razer Blade Stealth / Macbook Air M1 512GB 8/8

Sennheiser HD800S / Sennheiser HD650 / Sennheiser HD600
Sennheiser PXC550 / Sennheiser HD598

Permalänk
Medlem
Skrivet av HlMSELF:

Finns det någon i Sverige överhuvudtaget? Länka gärna isf.

Om UK fungerar så har jag använt mig en del av: https://clarkkable.com/

Ågrens Hifi & Video gjorde ett par custom fitted RJ45 Audioquest kablar åt mig, men de är begränsade att göra en custom kabel till mina Audio Technica och inkludera volymkontrollen.

https://www.customcans.co.uk/ ville överhuvudtaget inte för att kabeln sitter fast i snäckan.

https://www.moon-audio.com/ kunde men sist jag prata med dom så sa dom att kabel kommer komma utan volymkontrollen. Dessutom är dom rätt så dyra och i USA.

Permalänk

Är sugen på några nya lurar efter att ha uppgraderat mig till en Schiit stack (Magni + Modi). Skall användas framför datorn till musik och spel.

Har haft ett par Beyerdynamic DT 990 Pro i många år nu. Funkar fortfarande bra men vill uppgradera eller åtminstone ha ett alternativ till dem. Har även ett par Philips Fidelio X2 som jag aldrig blev vän med och ett par Denon AH-D1100 som var lite hårda tyckte jag. På jobbet har jag ett par Sony MDR-1000X NC lurar, men inget jag vill ha hemma. Kom på att jag även har ett par Sony MDR-1A liggande som jag hade på jobbet innan jag bytte till NC lurar. Gillade dem men vill ha öppna hemma.

Vill helst ha öppna (eller halvöppna) lurar med bra bas (ja, inte bästa kombon jag vet). Budget ligger på runt 10k, men att man får mycket för pengarna är viktigare än själva priset. Absolut tak är 15k, men köper helst en bra bit billigare.

Så vilka lurar borde jag titta mer på (eller rättare sagt lyssna)? De jag funderat mest på hitintills är Beyerdynamic T 1 2. Generation (kostar runt 8-9k kr). Även Beyerdynamic Amiron Home och Beyerdynamic DT 1990 Pro (båda ca 5k kr) har varit på tapeten.

Tar gärna emot tips. Snygga lurar premieras. Tycker Sennheiser HD 800 S är sjukt fula t ex och skulle aldrig köpa dem av den anledningen.

Permalänk
Medlem

@Doomfarer: Vet inte varför många eftertraktar Beyerdynamic då det är studio/dj/mix hörlurar och absolut inte lämpliga för musik/spel hemma. Är det för folk inte kan skilja med vad en studio/monitor hörlur vs en audiophile hörlur är?