Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

@nicoX: Ursäkta, nu skulle jag vilja få en lite djupare förklaring till varför Beyerdynamics inte är "lämpliga för musik/spel..."
Jag är nyfiken.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av nicoX:

@Doomfarer: Vet inte varför många eftertraktar Beyerdynamic då det är studio/dj/mix hörlurar och absolut inte lämpliga för musik/spel hemma. Är det för folk inte kan skilja med vad en studio/monitor hörlur vs en audiophile hörlur är?

Precis. Jag är troligtvis en av dem. Därför jag vill ha tips.

Permalänk
Medlem

Någon som har något tips på en Bluetooth adapter till mobilen. Funktion före kvalitet. Max en tusen lapp typ. Kommer bara användas till jobbet.
Där finns exempelvis Fiio BTR3, finns där andra alternativ som jag missar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

Någon som har något tips på en Bluetooth adapter till mobilen. Funktion före kvalitet. Max en tusen lapp typ. Kommer bara användas till jobbet.
Där finns exempelvis Fiio BTR3, finns där andra alternativ som jag missar?

Jag har en Radsone Earstudio Es100. Den är väl ungefär lika fast i plast och med en skitbra app. Jag köpte den begagnad billigt men farsan har en BTR3 och den verkar ju lika bra, minus app..

Permalänk
Medlem

@Ugga: Tack för infon.

Jag bryr mig inte om den har en app eller inte. Den skall liksom bara göra jobbet som trådlös överföring. Har börjat använda mina RHA T20 mer och mer på jobbet men blir frustrerad över sladden till mobilen hela tiden, fastnar i saker den inte ska. Har andra BT lurar jag använder men dem börjar bråka i själva kontrolldosan.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av stoltz:

Någon som har något tips på en Bluetooth adapter till mobilen. Funktion före kvalitet. Max en tusen lapp typ. Kommer bara användas till jobbet.
Där finns exempelvis Fiio BTR3, finns där andra alternativ som jag missar?

Sony SBH24
Radsone Earstudio ES100

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Doomfarer:

Är sugen på några nya lurar efter att ha uppgraderat mig till en Schiit stack (Magni + Modi). Skall användas framför datorn till musik och spel.

Har haft ett par Beyerdynamic DT 990 Pro i många år nu. Funkar fortfarande bra men vill uppgradera eller åtminstone ha ett alternativ till dem. Har även ett par Philips Fidelio X2 som jag aldrig blev vän med och ett par Denon AH-D1100 som var lite hårda tyckte jag. På jobbet har jag ett par Sony MDR-1000X NC lurar, men inget jag vill ha hemma. Kom på att jag även har ett par Sony MDR-1A liggande som jag hade på jobbet innan jag bytte till NC lurar. Gillade dem men vill ha öppna hemma.

Vill helst ha öppna (eller halvöppna) lurar med bra bas (ja, inte bästa kombon jag vet). Budget ligger på runt 10k, men att man får mycket för pengarna är viktigare än själva priset. Absolut tak är 15k, men köper helst en bra bit billigare.

Så vilka lurar borde jag titta mer på (eller rättare sagt lyssna)? De jag funderat mest på hitintills är Beyerdynamic T 1 2. Generation (kostar runt 8-9k kr). Även Beyerdynamic Amiron Home och Beyerdynamic DT 1990 Pro (båda ca 5k kr) har varit på tapeten.

Tar gärna emot tips. Snygga lurar premieras. Tycker Sennheiser HD 800 S är sjukt fula t ex och skulle aldrig köpa dem av den anledningen.

Korrekt djup väldefinerad bas eller mycket bas?
Lyssna på hursomhelst på
Audeze LCD-2C
Denon 5200, 7200, Fostex och E-MU varianterna med Foster drivern. EM-U ligger f.ö. på Drop nu för $350. Dessa är något annat än Denon D1100, lyssna på Hifiklubben för att bilda dig en uppfattning om ljudsignaturen.

Audeze LCD-2 Classic för 599£
http://homeavdirect.co.uk/audeze-lcd2-classic-over-ear-open-b...
https://www.advancedmp3players.co.uk/shop/Headphones___Earpho...

Denon 5200 för 330£
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B07HJF9TD4/

Denon 7200 låg nyligen på 326£
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B06XD8HMKK

Drop på E-MU på $350, räkna med påslag för svensk moms
https://drop.com/buy/emu-wood-series-headphones

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@nicoX: Ursäkta, nu skulle jag vilja få en lite djupare förklaring till varför Beyerdynamics inte är "lämpliga för musik/spel..."
Jag är nyfiken.

Skrivet av Doomfarer:

Precis. Jag är troligtvis en av dem. Därför jag vill ha tips.

Just like the name itself implies, Studio headphones are, well, used for studio recording sessions and monitoring. They’re usually designed in the over-ear closed fashion so as to provide as much ambient sound reduction as possible.

While you’re using Hi-Fi headphones, you don’t actually “want” to search for flaws in the song that’s playing on – you just want as accurate reproduction as possible, right?

It’s quite the opposite as far as studio headphones go – sound engineers pay their bread by searching for these flaws.

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Korrekt djup väldefinerad bas eller mycket bas?
Lyssna på hursomhelst på
Audeze LCD-2C
Denon 5200, 7200, Fostex och E-MU varianterna med Foster drivern. EM-U ligger f.ö. på Drop nu för $350. Dessa är något annat än Denon D1100, lyssna på Hifiklubben för att bilda dig en uppfattning om ljudsignaturen.

Audeze LCD-2 Classic för 599£
http://homeavdirect.co.uk/audeze-lcd2-classic-over-ear-open-b...
https://www.advancedmp3players.co.uk/shop/Headphones___Earpho...

Denon 5200 för 330£
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B07HJF9TD4/

Denon 7200 låg nyligen på 326£
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B06XD8HMKK

Drop på E-MU på $350, räkna med påslag för svensk moms
https://drop.com/buy/emu-wood-series-headphones

Skall titta, men är inte tre tre understa lurarna slutna? Vill gärna ha öppna så jag hör om familjen tjoar efter mig.

Permalänk
Medlem

@nicoX: Vad är din egna åsikt om att lyssna på musik i ett par 770 Pro, 990 Pro eller 1990 Pro?
Jag fick låna ett par 1990 av en polare för ett litet tag sen, och vet du vad?
Det gick alldeles jättefint att lyssna på musik i dem, det lät lite annorlunda jämfört med andra hörlurar jag provat men att påstå att de inte kan användas till ett visst område är bara fel.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Doomfarer:

Skall titta, men är inte tre tre understa lurarna slutna? Vill gärna ha öppna så jag hör om familjen tjoar efter mig.

Mjo, de är inte helt slutna. Läcker mer ljud in än andra slutna hörlurar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

Hej
Försöker få tag på ett par nya lurar för 2-3000kr och det är inte lätt. Letar efter något som är portabelt och som har bra ljud/komfort. Har haft Sennheiser/AKG/Beyerdynamic/KEF. Varit och provat Audio Technica för att få reda på hur de låter och jag gillade ljudet som de BT lurar ur dess sortiment som kostar ca 2500kr. Däremot satt de hemskt på huvudet. Problemet jag har att det klämmer på örat spets. Medan ett par game lurar som fanns för prov från Audio Technica satt super på mig däremot har jag inte tänkt använda lurarna för det syftet. Sedan var jag och provade BOSE och de satt skönt däremot tyckte jag ljudet var för tillgjort.

Permalänk
Medlem

En kompis har lagt ut sina Astell&Kern Rosie in-Ear Monitors på blocket om någon är sugen.

Permalänk

En helt annan fråga, var köper man bäst ett ställ till sina lurar?

Gillar detta de har i artikeln här tex: https://www.theverge.com/2018/8/3/17642328/audeze-lcd2-classi...

Antar det är mycket billigare med ett litet i metall dock.

Permalänk
Skrivet av Doomfarer:

En helt annan fråga, var köper man bäst ett ställ till sina lurar?

Gillar detta de har i artikeln här tex: https://www.theverge.com/2018/8/3/17642328/audeze-lcd2-classi...

Antar det är mycket billigare med ett litet i metall dock.

Om du har lurar med elastiska band så är det där stället inte att rekomendera då det kommer töja ut dom. Även kuddarna blir platta med tiden.

Permalänk
Skrivet av Agustavsson:

Om du har lurar med elastiska band så är det där stället inte att rekomendera då det kommer töja ut dom. Även kuddarna blir platta med tiden.

Valid point! Undrar varför alla coola recensenter använder sådana då? Har kanske råd med nya puffar/lurar hela tiden.

Var hittar man ett litet metallställ då?

Permalänk
Skrivet av Doomfarer:

Valid point! Undrar varför alla coola recensenter använder sådana då? Har kanske råd med nya puffar/lurar hela tiden.

Var hittar man ett litet metallställ då?

För att det ser nice ut såklart
Vad har du för lurar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Agustavsson:

För att det ser nice ut såklart
Vad har du för lurar?

Skickades från m.sweclockers.com

Ett par Beyerdynamic 990 Pro. Funderar på att uppgradera dock...

Permalänk
Medlem

@Buddaz112: kollat in Audio Technicas MSR7? Finns med bluetooth påbyggnad och tror det kan finnas en variant med ”naitive” BT.

Jag kör originalet MSR7 (just nu nedsatt) och en BT-dångel från fiio (BTR1K). Funkar klockrent.
Bytte ut kuddarna till ett par https://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/B01J53KM32/ref=yo_ii_img?ie=...

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Skrivet av kozmos:

Någon som har några tips på bra in-ear med löstagbar kabel?
Ska vara hyfsat slitstark då jag har haft sönder föregående på löpande band, pris 500-2000SEK.

Har beställt dessa olyssnade. Dröjer innan de kommer men hoppas de ska vara värda besväret: https://www.linsoul.com/product-page/tinhifi-p1-iem

TinHiFi som verkar fått till ett par planar magnetiska IEMs för ett pangpris om man vågar hoppas på tidiga omdömen..

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Lizardman:

Har beställt dessa olyssnade. Dröjer innan de kommer men hoppas de ska vara värda besväret: https://www.linsoul.com/product-page/tinhifi-p1-iem

TinHiFi som verkar fått till ett par planar magnetiska IEMs för ett pangpris om man vågar hoppas på tidiga omdömen..

Mycket simultanhype på dom nu
Ser fram emot att höra vad du tycker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare

Ligger ett par Massdrop HD58x för 700kr här
https://hifitorget.se/visa_annons.php/massdrop_sennheiser_hd_...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

@Nizr
Provade runt och slutar nog med ett par ATH-ANC700BT
Var i lite olika butiker och hittade inget som passade just mig för min budget. Provade Focal listen som hade kunnat ha varit något om det inte vore för de satt trångt. Bra ljud, allt för trånga på själva öronen. Hade kunnat köpa B&O H9 tror jag det var fast försäljaren kunde bara gå ner till 2750kr och jag tvekade. Under 2700kr gick butiken i förlust. Ruskigt fina hörlurar. Priset är för högt för vad man får. Provade Audio Technica en gång till i en annan butik och de satt bättre denna gång. Så sjukt svårt att hitta något om man inte är villig att lägga 5k+.
Utbudet är sådant att har man inte de öron som tillverkarna går efter när de tar fram lurar så är det svårt att hitta något bra. Börjar nästan förstå varför BOSE säljer som de gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mina soundmagic PL30+ gick precis sönder och behöver nya, måste säga att jag är rätt imponerad av dess prestanda för det priset (349) nu kostar den 249. Ska man köpa ett nytt par eller ska man slå på några nya (samma pris)?. Vad tycker ni?

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Mycket simultanhype på dom nu
Ser fram emot att höra vad du tycker.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller hur! Man kan ju också undra om Tin HiFi precis som vissa andra ChiFi-snubbar tummar på kvalitet när de behöver leverera massor av lurar pga Zeos/BGGAR osv. Kul om de lyckats tuna planars rätt för det priset i vilket fall.. Chansning från mig i alla fall..

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk

Alltså, det är en rolig liten apparat Radsone ES100. Lödde ihop en balanserad kabel till mina HE4XX och plötsligt ger apparaten dubbelt med kräm i 2x voltage mode som bara finns tillgängligt just balanserat. Gjorde mer skillnad än jag trodde. Nu använder jag leende lurarna trådlöst hemma!

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Är sugen på några nya lurar efter att ha uppgraderat mig till en Schiit stack (Magni + Modi). Skall användas framför datorn till musik och spel.

Har haft ett par Beyerdynamic DT 990 Pro i många år nu. Funkar fortfarande bra men vill uppgradera eller åtminstone ha ett alternativ till dem. Har även ett par Philips Fidelio X2 som jag aldrig blev vän med och ett par Denon AH-D1100 som var lite hårda tyckte jag. På jobbet har jag ett par Sony MDR-1000X NC lurar, men inget jag vill ha hemma. Kom på att jag även har ett par Sony MDR-1A liggande som jag hade på jobbet innan jag bytte till NC lurar. Gillade dem men vill ha öppna hemma.

Vill helst ha öppna (eller halvöppna) lurar med bra bas (ja, inte bästa kombon jag vet). Budget ligger på runt 10k, men att man får mycket för pengarna är viktigare än själva priset. Absolut tak är 15k, men köper helst en bra bit billigare.

Så vilka lurar borde jag titta mer på (eller rättare sagt lyssna)? De jag funderat mest på hitintills är Beyerdynamic T 1 2. Generation (kostar runt 8-9k kr). Även Beyerdynamic Amiron Home och Beyerdynamic DT 1990 Pro (båda ca 5k kr) har varit på tapeten.

Tar gärna emot tips. Snygga lurar premieras. Tycker Sennheiser HD 800 S är sjukt fula t ex och skulle aldrig köpa dem av den anledningen.

Kan varmt rekommendera Klipsch HP-3. Basen går väldigt lågt utan att vara överväldigande. Korrekt är ett ord jag skulle använda att beskriva basen. Testa gärna dessa! Som du skrev så tycker åtminstone jag att dom ser riktigt bra ut också!

Finns 3 olika träslag/färger. Halvöppna/slutna.

Permalänk
Medlem

Rehifi säljer ett par HD800S för 8.9k med XLR-kabel. Bra pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Tanax:

Tack för tipset. Har dock redan införskaffat mig ett par Audeze LCD2 Classic. Tittade även på dessa men de var ganska dyra, så gick på det billigare alternativet (hava priset i detta fallet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

@Tanax:

Tack för tipset. Har dock redan införskaffat mig ett par Audeze LCD2 Classic. Tittade även på dessa men de var ganska dyra, så gick på det billigare alternativet (hava priset i detta fallet).

Ah, sorry! Missade att du redan köpt LCD2C har jag hört mycket gott om också, om än annorlunda (såklart) än HP-3. Väldigt sugen på att testa dom också. Är du nöjd? Hur skulle du beskriva ljudet och vilka genrer har du lyssnat på med dom?