C# - Sortering och utskrift av säljaruppgifter

Permalänk

C# - Sortering och utskrift av säljaruppgifter

Hejsan Sweclockare!

Jag har en skoluppgift som jag har fastnat på och därför vänder jag mig till forumet där det förhoppningsvis finns någon som kan hjälpa mig.

Skoluppgiften i fråga går ut på att läsa in uppgifter från åtta säljare i en säljkår. Säljaruppgifterna ska sorteras beroende på vilken säljnivå som varje säljare uppnått, förslagsvis med den högsta nivån först. Det finns fyra nivåer som synes i koden nedan där nivå fyra är högst.

Säljaruppgifterna ska i slutet av programmet skriva ut de sorterade säljaruppgifterna till både skärmen och till en textfil.

Följande uppgifter ska läsas in för varje säljare:
- Namn.
- Personnummer.
- Distrikt.
- Antal sålda artiklar.

Mitt problem är att jag inte alls vet hur jag ska lyckas sortera uppgifterna från säljarna beroende på vilken nivå dem tillhör och jag vet inte heller hur jag ska skriva ut de sorterade uppgifterna till en textfil.

Hoppas någon vänlig person kan hjälpa till med detta!
Jag är även tacksam på hur jag kan förbättra koden!

Koden nedan innehåller endast det som behövs för att samla in informationen om en säljare.

using System; using System.Collections.Generic; using System.Text; namespace Säljarprogrammet { struct Saljare { public string namn; public string personnummer; public string distrikt; public int antalartiklar; public int niva; } class Program { static void Main(string[] args) { Saljare[] saljare = new Saljare[8]; // Anger namnet på Säljare 1 av 8. System.Console.WriteLine("Ange namn för Säljare 1:"); saljare[0].namn = System.Console.ReadLine(); // Anger personnumret på Säljare 1 av 8. System.Console.WriteLine("Ange personnummer för Säljare 1:"); saljare[0].personnummer = System.Console.ReadLine(); // Anger distriktet för Säljare 1 av 8. System.Console.WriteLine("Ange distrikt för Säljare 1:"); saljare[0].distrikt = System.Console.ReadLine(); // Anger antal sålda artiklar för Säljare 1 av 8. System.Console.WriteLine("Ange antal sålda artiklar för Säljare 1:"); saljare[0].antalartiklar = int.Parse(Console.ReadLine()); // Anger vilken nivå som säljaren uppnått. if( saljare[0].antalartiklar < 50) saljare[0].niva = 1; if (saljare[0].antalartiklar >= 50 && saljare[0].antalartiklar < 100) saljare[0].niva = 2; if (saljare[0].antalartiklar >= 100 && saljare[0].antalartiklar < 200) saljare[0].niva = 3; if (saljare[0].antalartiklar >= 200) saljare[0].niva = 4; } } }

Permalänk

Vet inte om ni läst lambda expressions:

saljare = saljare.OrderByDescending(s => s.niva);

Väldigt enkelt att googla hur man skriver till fil:

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/8bh11f1k.aspx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindstrooom:

Hoppas någon vänlig person kan hjälpa till med detta!
Jag är även tacksam på hur jag kan förbättra koden!

Jag antar att det är någon grundläggande programmeringsteknikskurs men på vilken nivå är det, gymnasie eller högskola?

Varför använder du en struct för Saljare?
Varför visar koden bara inmatning av en säljare? Inmatning av godtyckligt antal (inom vissa gränser såklart) blir obetydligt längre och det finns en chans att det även blir lättare att läsa koden.

Permalänk
Medlem

Sortering fick du tips ovan, den lätta vägen ut om du kodar i C# 3.5+

Utöver detta för att skriva text filer så använd dig av StreamWriter mycket simpelt och lätt.

http://www.dotnetperls.com/streamwriter

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudburst:

Vet inte om ni läst lambda expressions:

saljare = saljare.OrderByDescending(s => s.niva);

Väldigt enkelt att googla hur man skriver till fil:

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/8bh11f1k.aspx

Med tanke på vilken nivå det verkar handla om så skulle jag tro att det är tänkt att uppgiften går ut på att skapa en egen sorteringsmetod. M.a.o. någon form av hemmasnickrad bubblesort som är det första som man kommer på när man ska skapa ihop en sorteringsalgoritm utan någon direkt kunskap inom ämnet.

Till T.S. Fundera på hur du skulle implementera en funktion som sorterar säljarna. Som hjälp så kan du plocka fram penna och papper och skriva upp en serie på 5 slumpmässiga siffror och fundera på hur du skulle sortera dessa om du bara kunde byta ut två av dem åt gången.

OrderSalesMenByLevel(saljare);

p.s. Skriv ALLTID kod på engelska. Om du hade visat upp kod med åäö i på en arbetsintervju hade du blivit utskrattad

Permalänk
Medlem
Skrivet av peo.b:

p.s. Skriv ALLTID kod på engelska. Om du hade visat upp kod med åäö i på en arbetsintervju hade du blivit utskrattad

Vilket skitsnack. Så länge koden är bra spelar det mindre roll hur han namnger saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Vilket skitsnack. Så länge koden är bra spelar det mindre roll hur han namnger saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Det gör det definitivt. Kod ska vara lättläst och enkel att debuga. När det gäller svenska vs engelska variabelnamn så jobbar de flesta mjukvaruföretag i en internationell miljö och tyvärr pratar väldigt få utanför Sverige svenska. De kommer få det väldigt svårt att debuga kod med svenska variabelnamn.

I en skoluppgift är detta inget problem, men det är lika bra att lära sig god praxis redan från början.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk

Enklaste lösningen, om du ska göra sorteringen själv, är att ha en Array med säljare - som du redan har - och sedan ha olika metoder för sortering som loopar igenom den befintliga Arrayn med säljare och sätter in dem i en ny Array som du sedan returnerar. Inte direkt märkvärdigt, bara att leka runt med en for loop för att få sorteringen att funka.

Vidare så skulle jag också rekommendera god programmeringssed...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Det gör det definitivt. Kod ska vara lättläst och enkel att debuga. När det gäller svenska vs engelska variabelnamn så jobbar de flesta mjukvaruföretag i en internationell miljö och tyvärr pratar väldigt få utanför Sverige svenska. De kommer få det väldigt svårt att debuga kod med svenska variabelnamn.

I en skoluppgift är detta inget problem, men det är lika bra att lära sig god praxis redan från början.

Varför skulle en arbetsgivare bry sig om vad man har för klass- och fältnamn? Självklart följer man givna konventioner i större projekt, men att det skulle spela någon roll eller leda till skratt i en arbetsintervju tror jag inte på en sekund. Tvärtom kan det visa att man vet vad man sysslar med.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Varför skulle en arbetsgivare bry sig om vad man har för klass- och fältnamn? Självklart följer man givna konventioner i större projekt, men att det skulle spela någon roll eller leda till skratt i en arbetsintervju tror jag inte på en sekund. Tvärtom kan det visa att man vet vad man sysslar med.

Tror inte heller att någon skulle skratta, men vad man döper klasser och fält till SPELAR ROLL! Punkt.
Finns inget värre än att ta över kod från folk som har missvisande eller inte tillräckligt utförliga variabelnamn, döper metoder till namn som inte beskriver vad metoden gör, döper klasser till saker som dom inte är och mönster som dom inte följer. Ordnung must sein! Bra kod ska inte behöva en enda kommentar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Varför skulle en arbetsgivare bry sig om vad man har för klass- och fältnamn? Självklart följer man givna konventioner i större projekt, men att det skulle spela någon roll eller leda till skratt i en arbetsintervju tror jag inte på en sekund. Tvärtom kan det visa att man vet vad man sysslar med.

+1
Precis!
Det enda man behöver kunna ang. nomenklatur är att den alltid är olika för varje kundprojekt-/arbete.

/kling

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Varför skulle en arbetsgivare bry sig om vad man har för klass- och fältnamn? Självklart följer man givna konventioner i större projekt, men att det skulle spela någon roll eller leda till skratt i en arbetsintervju tror jag inte på en sekund. Tvärtom kan det visa att man vet vad man sysslar med.

Jag har inte sagt att det leder till skratt. Jag skrev att det är bra att lära sig att använda god praxis även vid mindre hemmaprojekt. Samt att jag argumenterade emot ditt påstående "Så länge koden är bra spelar det mindre roll hur han namnger saker." som jag inte håller med om.

Dessutom tror jag att dåligt strukturerad och namngiven kod (här räknar jag även in svenska variabelnamn) kan göra att man förlorar en arbetsrekrytering. Det ger ett dåligt intryck. Det är bara att läsa kommentarerna här på forumet när någon använder svenska variabelnamn för att se hur många reagerar. Om den som sköter rekryteringen delar dessa åsikter så...

Självklart är det olika från person till person vad man anser om detta. Men jag har uppmärksammat en generationsskillnad när det gäller svenska vs engelska variabelnamn. Det känns som yngre nyexaminerade är mindre toleranta mot svenska namn. Och min personliga erfarenhet säger att i akademin gillar man definitivt inte svenska variabelnamn

Visserligen har TS redan fått svar men nu är det väldigt OT

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Jag har inte sagt att det leder till skratt. Jag skrev att det är bra att lära sig att använda god praxis även vid mindre hemmaprojekt. Samt att jag argumenterade emot ditt påstående "Så länge koden är bra spelar det mindre roll hur han namnger saker." som jag inte håller med om.

Dessutom tror jag att dåligt strukturerad och namngiven kod (här räknar jag även in svenska variabelnamn) kan göra att man förlorar en arbetsrekrytering. Det ger ett dåligt intryck. Det är bara att läsa kommentarerna här på forumet när någon använder svenska variabelnamn för att se hur många reagerar. Om den som sköter rekryteringen delar dessa åsikter så...

Självklart är det olika från person till person vad man anser om detta. Men jag har uppmärksammat en generationsskillnad när det gäller svenska vs engelska variabelnamn. Det känns som yngre nyexaminerade är mindre toleranta mot svenska namn. Och min personliga erfarenhet säger att i akademin gillar man definitivt inte svenska variabelnamn

Visserligen har TS redan fått svar men nu är det väldigt OT

God praxis är att ha meningsfulla variabelnamn och ren kod. Kod blir inte bättre för att du uteslutande ger allting engelska namn.

Engelska är standard i branschen och ja, i nio av tio fall är det bättre att använda engelska namn; det har ingen betydelse i detta scenario. Om jag hade varit på en arbetsintervju och blivit kuggad (eller skrattad åt som någon tidigare påstod) för att jag använde svenska variabelnamn i exempelkod så hade jag trott att personen mitt emot fått en stroke. Jag är ju för fan inte där för att visa upp mitt imponerande förråd av engelska glosor, eller?

Det är lättare att lära sig någonting på ett språk man är bekväm med, vanligtvis ens hemspråk. Jag kan förstå om lärare använder svenska i kod för att förenkla inlärandet av relevantare bitar. Ibland skriver jag själv pseudokod på svenska för att det känns bra och är roligt att bryta counter-result-func-iter-case-if-whatever-mönstret.

Logiken bakom programmering är språkoberoende.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teknocide:

God praxis är att ha meningsfulla variabelnamn och ren kod. Kod blir inte bättre för att du uteslutande ger allting engelska namn.

Som allting som ska läsas ska man tänka på vem som ska läsa det också. När det gäller kod är det svårt att säga att den bara ska rikta sig till svenskar. Är man lika bekväm i engelska som man är i svenska ska man ha som vana att använda engelska.

Citat:

Engelska är standard i branschen och ja, i nio av tio fall är det bättre att använda engelska namn; det har ingen betydelse i detta scenario. Om jag hade varit på en arbetsintervju och blivit kuggad (eller skrattad åt som någon tidigare påstod) för att jag använde svenska variabelnamn i exempelkod så hade jag trott att personen mitt emot fått en stroke. Jag är ju för fan inte där för att visa upp mitt imponerande förråd av engelska glosor, eller?

Du tror inte det har betydelse i en intervju om du är bekväm med engelska eller inte? Intervjuaren undrar säkert varför du kodar på svenska istället för engelska, vad svarar du då? Jobbar man som programmerare kommer man behöva engelska mer än svenska skulle jag tro. Du verkar ju även hålla med om att det är bäst att använda engelska, varför inte försöka lära sig det så tidigt som möjligt? Som du säger senare, programmeringslogiken är språkoberoende.

Citat:

Det är lättare att lära sig någonting på ett språk man är bekväm med, vanligtvis ens hemspråk. Jag kan förstå om lärare använder svenska i kod för att förenkla inlärandet av relevantare bitar. Ibland skriver jag själv pseudokod på svenska för att det känns bra och är roligt att bryta counter-result-func-iter-case-if-whatever-mönstret.

Ska man lära sig programmering själv kommer man få läsa mycket på engelska. Förklaringar från lärare kanske ges på svenska men det är ingen ursäkt att inte använda engelska variabelnamn, man lär sig inte bättre programmering för att man skriver variabelnamn på svenska.

Citat:

Logiken bakom programmering är språkoberoende.

Precis och det är logiken som ska läras men det är koden som ska läsas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

God praxis är att ha meningsfulla variabelnamn och ren kod. Kod blir inte bättre för att du uteslutande ger allting engelska namn.

Engelska är standard i branschen och ja, i nio av tio fall är det bättre att använda engelska namn; det har ingen betydelse i detta scenario. Om jag hade varit på en arbetsintervju och blivit kuggad (eller skrattad åt som någon tidigare påstod) för att jag använde svenska variabelnamn i exempelkod så hade jag trott att personen mitt emot fått en stroke. Jag är ju för fan inte där för att visa upp mitt imponerande förråd av engelska glosor, eller?

Det är lättare att lära sig någonting på ett språk man är bekväm med, vanligtvis ens hemspråk. Jag kan förstå om lärare använder svenska i kod för att förenkla inlärandet av relevantare bitar. Ibland skriver jag själv pseudokod på svenska för att det känns bra och är roligt att bryta counter-result-func-iter-case-if-whatever-mönstret.

Logiken bakom programmering är språkoberoende.

Heh, det var inte min mening att starta någon form av flamewar, utan bara att påpeka att det är säkrast att övergå till att koda på engelska för det är vad som väntas av en. Om någon använder sig av åäö i aktiv kod, ergo i namespaces eller variabelnamn så är det inte speciellt ovanligt att varningsklockor börjar ringa. Jag har varit med om en som skickat in sitt arbetsprov med svensk kod(inklusive åäö) och det var en hel del "lyftande av ögonbryn" bland de som behövde läsa koden.
Jag kan personligen inte se det fallet av tio när det inte skulle vara bättre att använda sig av engelska. Utöver det så är ju nyckelorden i språket på engelska vilket gör det jobbigare att läsa om det är språkbyte på varannan rad.

Sen som programmerare så är så gott som alla referenser på engelska. Under sin karriär så kan man nästan känna sig säker på att man kommer få ha hand om en överlämning till någon outsourcad resurs som inte kommer förstå ett dyft om koden är på svenska. Det var två enkla anledningar till att vänja sig vid engelska när man kodar, jag är säker på att du kan komma på en näve till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av peo.b:

Heh, det var inte min mening att starta någon form av flamewar, utan bara att påpeka att det är säkrast att övergå till att koda på engelska för det är vad som väntas av en. Om någon använder sig av åäö i aktiv kod, ergo i namespaces eller variabelnamn så är det inte speciellt ovanligt att varningsklockor börjar ringa. Jag har varit med om en som skickat in sitt arbetsprov med svensk kod(inklusive åäö) och det var en hel del "lyftande av ögonbryn" bland de som behövde läsa koden.
Jag kan personligen inte se det fallet av tio när det inte skulle vara bättre att använda sig av engelska. Utöver det så är ju nyckelorden i språket på engelska vilket gör det jobbigare att läsa om det är språkbyte på varannan rad.

Sen som programmerare så är så gott som alla referenser på engelska. Under sin karriär så kan man nästan känna sig säker på att man kommer få ha hand om en överlämning till någon outsourcad resurs som inte kommer förstå ett dyft om koden är på svenska. Det var två enkla anledningar till att vänja sig vid engelska när man kodar, jag är säker på att du kan komma på en näve till...

Jag säger inte emot dig men jag tycker prioriteringen är fel. Kan man programmera bra så kan man med stor sannolikhet även skriva hygglig engelska, så varför skulle valet av språk vara den avgörande faktorn på en arbetsintervju? Det låter bara trångsynt och konformistiskt.
Skulle det vara sämre att programmera med variabler som heter stränguppdelare och par istället för stringtokenizer respektive tuple? Det förstnämnda är antagligen lättare att förstå för någon som nyss börjat lära sig.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Jag säger inte emot dig men jag tycker prioriteringen är fel. Kan man programmera bra så kan man med stor sannolikhet även skriva hygglig engelska, så varför skulle valet av språk vara den avgörande faktorn på en arbetsintervju? Det låter bara trångsynt och konformistiskt.
Skulle det vara sämre att programmera med variabler som heter stränguppdelare och par istället för stringtokenizer respektive tuple? Det förstnämnda är antagligen lättare att förstå för någon som nyss börjat lära sig.

Hmm... man borde nog lägga ner den här diskussionen, så detta är mitt sista svar.

Givetvis prioriteras bra kod framför språket som används. Men, om du kommer till en arbetsintervju och har skrivit på svenska så kommer du i bästa fall få sitta och försvara ditt språkval och genomgå en koll så att du verkligen kan engelska(som du med högsta sannolikhet måste skriva koden i sen). I värsta fall så får du ett minus i kanten och kanske inte får jobbet. När man söker programmeringsjobb så ska det kännas som att man har erfarenhet inom yrket, i och med att svenska inte används i någon produktionskod(inte på större företag i alla fall) så inger det snarare att man inte har jobbat med/tittat på kod som används ute i det vilda. Sen kan man tycka att detta är trångsynt, men man vinner inga bonuspoäng med att skriva på svenska så det är lika bra att vänja bort det så snabbt som möjligt.

Sen skulle jag personligen säga att kod med svenska variabelnamn faktiskt är svårare att läsa. Det resulterar bara i att koden byter språk på vartannat ord vilket inte gör att man kan läsa det lika flytande. Jag vill även påstå att stränguppdelare är dålig kod. Åäö ska ALDRIG användas i riktig kod, även om det kompilerar så är det dömt till att gå åt h*lvete på ett eller annat sätt. Ungefär som mellanslag i mapp/filnamn, det funkar... förutom när det inte gör det

Permalänk

Hej igen!

Jag hade inte förväntat mig så många svar. Dock många svar som anger att man inte ska ha ÅÄÖ i variabler och gärna att man ska förhålla sig till engelska vilket jag kan hålla med om att man ska göra. Givetvis är det bättre att hålla det hela på en mer internationell nivå.

Nu när jag läser kursen så anges det i kursmaterialet vissa variabler som är innehåller ÅÄÖ. Jag antar att syftet med det är att det ska vara lättare för en nybörjare som jag att förstå det hela men jag uppskattar alla tips jag fått.

Hoppas nu att jag fixar det här med de tips som jag fått.

Permalänk

Hejsan!

Jag lånar tråden lite!

Jag söker efter någon som har en färdig lösning till detta eller näst intill färdig lösning. Programmet ska helst vara skapat som en Console Application men detta är inget krav.

Programmet ska som sagt sortera uppgifter från ett par stycken säljare där de resultatet sedan ska sorteras beroende på säljnivå för att sedan skriva ut resultatet på skärmen och till en textfil.

Om någon vänlig själv kan posta koden till programmet vore det väldigt trevligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papadopolus:

Hejsan!

Jag lånar tråden lite!

Jag söker efter någon som har en färdig lösning till detta eller näst intill färdig lösning. Programmet ska helst vara skapat som en Console Application men detta är inget krav.

Programmet ska som sagt sortera uppgifter från ett par stycken säljare där de resultatet sedan ska sorteras beroende på säljnivå för att sedan skriva ut resultatet på skärmen och till en textfil.

Om någon vänlig själv kan posta koden till programmet vore det väldigt trevligt!

Det är ju i princip färdigt.
Utgå från trådskaparens ursprungspost. Lägg på 'Cloudbursts' tips till sortering.
Googla dig till hur man skriver till fil.
Klar.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Vilket skitsnack. Så länge koden är bra spelar det mindre roll hur han namnger saker.

Skickades från m.sweclockers.com

ALLTID bättre att skriva på engelska i källkoden. Då får man mindre problem och det blir snyggare och ALLA som har utbildning kan läsa din kod oavsett om dom är i Kina, Korea eller Amerika.

Det är inte "skitsnack" men tror däremot inte att det är såpass allvarligt.

Sen, om detta inte är en uppgift så vore det väl smartare med en databas och sen köra en databinding mellan databasinnehållet och en datagridview?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

ALLTID bättre att skriva på engelska i källkoden. Då får man mindre problem och det blir snyggare och ALLA som har utbildning kan läsa din kod oavsett om dom är i Kina, Korea eller Amerika.

Det är inte "skitsnack" men tror däremot inte att det är såpass allvarligt.

Sen, om detta inte är en uppgift så vore det väl smartare med en databas och sen köra en databinding mellan databasinnehållet och en datagridview?

Men hallå, selektiv läsförmåga? Kontext var "Om du skriver kod på svenska så kommer du bli utskrattad på en arbetsintervju". Har man något att tänka med fattar man att det är mindre viktigt vad man har gett sina variabler för namn, och mer viktigt att man faktiskt kan det man är där för. Har ni någonsin döpt en testvariabel till "apa"? Herregud, världen rämnar, den ska givetvis heta "monkey".

Jag har inte påstått att svenska är bättre att programmera i. Jag har sagt att det troligtvis är lättare för nybörjare att ta till sig metodik på svenska, vilket jag står fast vid – programmering är till en början såpass abstrakt att det underlättar om åtminstone ett par ord är begripliga.

Förstår vi varandra nu?

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Men hallå, selektiv läsförmåga? Kontext var "Om du skriver kod på svenska så kommer du bli utskrattad på en arbetsintervju". Har man något att tänka med fattar man att det är mindre viktigt vad man har gett sina variabler för namn, och mer viktigt att man faktiskt kan det man är där för. Har ni någonsin döpt en testvariabel till "apa"? Herregud, världen rämnar, den ska givetvis heta "monkey".

Jag har inte påstått att svenska är bättre att programmera i. Jag har sagt att det troligtvis är lättare för nybörjare att ta till sig metodik på svenska, vilket jag står fast vid – programmering är till en början såpass abstrakt att det underlättar om åtminstone ett par ord är begripliga.

Förstår vi varandra nu?

Jag har inte sagt att skriva på svenska är fel, det är däremot just de skandinaviska tecknen (Nordiska): æ, ø, å, ä, ö, Æ, Ø, Å, Ä, Ö som man kan få problem med och det är det jag menar med att engelska är då bättre att skriva med då man inte får strul med detta. Det är just för funktionaliteten man skriver det på engelska. För varje person som ska lära sig är det lättare att göra på rätt sätt från början. Sen om man anser att det blir strul med källkoden säger jag absolut inte att det är förbjudet eller ens fel att göra det på svenska men då har vi faktiskt kommentarer ("//", "/* */") för att skriva undan info om variablerna.

I den lärdom jag fått utav lärare och handledare har dom sagt att man hellre ska skriva på engelska.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40