Permalänk
Medlem

Bygga en Dator - behöver hjälp

Hej hej alla på sweclockers!

Jag skulle behöva lite expert hjälp när det gäller en dator som jag tänkt bygga.
Jag vill tillägga att jag är helt ny på det här med att bygga dator så jag kan praktiskt taget ingenting.

Min första fråga handar om processorn. Helt enkelt, finns det något märke som är bäst eller är det mycket vad man själv känner för?

Har hela tiden varit inne på AMD då jag haft det i min gamla (färdigbygga) dator. Men jag vill ju inte ha det ifall intel skulle vara bättre

Har funderat på "AMD Phenom II X4 965 Black Edition"

Good, bad?

Sen så kommer det till chassit: Är mycket inne på antec men har lite funderingar när det kommer till nätaggregaten som i vissa fall kommer med.
Om man ska bygga en rejäl dator byggd för spel, men inte ha dubbla grafikkort och så, räcker det med en 500W nätagg eller måste man ha mer kraft?

för jag har två alternativ när det gäller chassi:

Om man inte behöver mer än 500W så kanske jag kommer köra på "Sonata III 500" Sonata - antec

Eller om man behöver mer kraft så köper jag nått lite "bättre" och separat nätagg som t.ex P183

Men vilket jag väljer beror ju också på luft-genomströmning och sånt, här vill jag gärna ha lite råd om vilket jag ska välja (=

Jag har sen laggt ihop en lista över alla komponenter jag tänkt mig. Jag vill gärna ha tips om förbättringar och alternativ.

Moderkort: Asus Crosshair III Formula
Processor: AMD Phenom II X4 965 Black Edition 3,4GHz Socket AM3 125W Box
Chassi: Antec P183 + t.ex Antec EarthWatts 750W/ Antec Sonata III 500W
Grafikkort: Asus Radeon EAH5850/2DIS/1GD5 1GB (Tveksam här, kanske nått lite billigare. förslag?)
CPU-kylare: Cooler Master V8
DVD-brännare: Asus DRW-22B2L
Hårddisk: Tveksam här. Bör man ha två hårddiskar? har ingen koll här så gärna lite förslag (=

(nått jag glömt?)

Är jätte tacksom för all hjälp som går att få! Och snälla, hoppa inte över nån detalj för "det kan väl alla" utan ta med allt, tänk på att jag är helt ny

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem

Hej Moonrift,

Personligen skulle jag säga att intel är ett bättre val än amd i dagsläget, mer prestanda för pengarna.

Ang. nätaggen som kommer med chassina så fungerar dem alldeles utmärkt om man inte ska bygga en kraftig dator. Men jag & övriga sweclockare skulle nog välja ett Corsair nätagg, kvalitétsagg som är omåttligt populära.

Har inte hängt med på hårdvarubiten den senaste tiden, men skulle välja en CPU-kylare ur Noctuas NH-serie istället för en CM V8, snäppet vassare helt enkelt.

När det gäller hårddiskar så är ett populärt alternativ en systemdisk (Med OS på) + en lagringsdisk, hetast som systemdisk är SSD (flashbaserade hårddiskar istället för mekaniska).

Visa signatur

Antec P180 | Intel C2Q | Corsair 2048mb| Gigabyte GA-P35-DS3 | Albatron 8800GT | Maxtor 200GB, Seagate 500GB, WD MyBook 500GB | 24" Samsung 2493HM
Foto: Nikon D80 18-135 Kit | SB800 | 70-200 VR

Permalänk
Medlem

Ok. tack för svaret =D

ska bara försöka förstå mig på det där med systemdiskar ordentligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem

Så där: klar med datorn. tror jag iaf.

Men jag skulle behöva lite hjälp till. Jag har ansträngt mig nu och försökt lära mig så mycket det går om dessa komponenter, men det finns ju hur mycket som helst. Jag skulle bli väldigt glad om någon som är lite proffs kan snabbt kolla igen dessa prylar och säga om det kommer funka ihop eller inte. Lite extra uppmärksamhet på ifall nätagg. på 500W räcker, har ingen aning där och det är inte kul om datorn slocknar så fort jag startar nått lite mer krävande program

Sen är jag oxå mycket osäker angående hårddiskarna och DVD läsaren...

Moderkort: Asus Crosshair III Formula
Processor: AMD Phenom II X4 965 Black Edition 3,4GHz Socket AM3 125W Box
Chassi: Antec Sonata III 500W
Grafikkort: Asus Radeon EAH5850
Minnen Corsair Dominator DDR3 PC12800/1600MHz CL8 2x2GB
CPU-kylare: Noctua NH-D14
DVD-brännare: Samsung SH-S223F
Hårddisk: 2 x Samsung SpinPoint F3 HD502HJ 16MB 500GB

Sen är det alltid roligt med lite kommentarer, vad tycker folk om detta?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moonrift
Så där: klar med datorn. tror jag iaf.

Men jag skulle behöva lite hjälp till. Jag har ansträngt mig nu och försökt lära mig så mycket det går om dessa komponenter, men det finns ju hur mycket som helst. Jag skulle bli väldigt glad om någon som är lite proffs kan snabbt kolla igen dessa prylar och säga om det kommer funka ihop eller inte. Lite extra uppmärksamhet på ifall nätagg. på 500W räcker, har ingen aning där och det är inte kul om datorn slocknar så fort jag startar nått lite mer krävande program

Sen är jag oxå mycket osäker angående hårddiskarna och DVD läsaren...

Moderkort: Asus Crosshair III Formula
Processor: AMD Phenom II X4 965 Black Edition 3,4GHz Socket AM3 125W Box
Chassi: Antec Sonata III 500W
Grafikkort: Asus Radeon EAH5850
Minnen Corsair Dominator DDR3 PC12800/1600MHz CL8 2x2GB
CPU-kylare: Noctua NH-D14
DVD-brännare: Samsung SH-S223F
Hårddisk: 2 x Samsung SpinPoint F3 HD502HJ 16MB 500GB

Sen är det alltid roligt med lite kommentarer, vad tycker folk om detta?

Du ska inte satsa på att köra en SSD då? Om inte annat får du ju en disk på 1 tb för samma pris som dina två diskar och den blir ju tystare... Brännaren spelar inte så stor roll enligt mig så länge den har de egenskaper du vill ha.

Tänk på att DDR3 är trekanals så du skulle kunna tjäna på att göra 3x2 för att utnyttja dem fullt ut.

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Han skulle inte tjänna på att ta 3x2 ddr3 om han inte byter till intel och socket 1336...

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

Kan du inte länka till en sån där SSD disk?? Orkar inte leta upp det...

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem

Men den kommer funka? För det är nr1 för mig just nu...

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem

Förutsatt att Noctua NH-D14 och 5850 får plats i antec sonata så ser det ut att funka, men det kommer nog bli bra varmt.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

:/ har funderat på nått lite saftigare till chassi...

Kanske Antecs P183?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define R2 är ju en fin utmanare till Performance Serien ^^

Visa signatur

Fractal Design Define R3 ~ Asus M4A78-E ~ Powercolor HD5850 1Gb ~ AMD Phenom II 965 ~ Thermalright True Black ~ Corsair XMS2 @ 1066mhz

Permalänk
Medlem

OJojoj! det var ju både billigt och snyggt!
Men har det samma prestanda?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem

Men då kör jag väll på "Fractal Design Define R2" + "Corsair CMPSU-650TX 650W"

Så blir allting bra

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem

Jag hade valt P183 framför define R2. Men annars blir det säkert bra.

Permalänk
Medlem

Jo den är säker bättre, men den kostar också 500 KR mer... Då lägger jag hellre lite krut på nätagg

Men problem dyker hela tiden upp...
Asus Radeon EAH5850 är slut, överallt! :/

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem

Cm 690 eller r2 i den prisnivån i annat fall skulle jag tagit ett raven v2 chassi verkar riktigt trevligt (om du inte är lika värdelös på kabeldragning som jag är för då blir det säkert ett rent helvete med ett sådant:-))

58xx är det ganska stor brist på. Du skulle kunna ta ett 5770 nu och köra cf senare alternativt ett 5870 eller ett fermi om du orkar vänta riktigt länge...

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

menar du Sapphire Radeon HD5770??

Men du får ta det lite lugnt med förkortningar om du ska snacka med mig tänkt på att allt måste gå att googla fram på den lilla info du ger

Är totalt noob för att säga det en gång till

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem

Ok, får tänka på det.

Det var det jag menade, även om det finns flera märken än just sapphire.

Kortet är lite långsammare än hd 4890 men är lite billigare, drar mindre ström, går kallare och stödjer dx11.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.