Köp av lagringshårddisk 1,5 TB

Permalänk

när det gäller GP-diskar så är standard att huvud parkerar efter 8s, har du något som accessar disken var 9s så spar du nog inte så mycket ström på den funktionen... ändra standardtiden för vila eller stäng av den helt... går även med hdparm...

i windows så triggar bla speedfan samma sak...

har du en disk som accessas mer eller mindre konstant så får du inte heller massa parkeringar..
Edit: sen om dessa parkeringar leder till förkortad livslängd tvistas det om, än så länge är det bara rena spekulationer då statistik saknas.

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweloop64
när det gäller GP-diskar så är standard att huvud parkerar efter 8s, har du något som accessar disken var 9s så spar du nog inte så mycket ström på den funktionen... ändra standardtiden för vila eller stäng av den helt... går även med hdparm...

i windows så triggar bla speedfan samma sak...

har du en disk som accessas mer eller mindre konstant så får du inte heller massa parkeringar..
Edit: sen om dessa parkeringar leder till förkortad livslängd tvistas det om, än så länge är det bara rena spekulationer då statistik saknas.

Så jag förstår det har GP-diskarna en livslängd på x antal LCC så livslängden *borde* förkortas, men du har rätt i att det inte finns någon statistik.

Jag kommer att accessa den här hårddisken väldigt sällan, kanske några gånger i veckan. Det är bara lagring på filservern.

I värsta fall får jag gå in i hdparm och ändra den intelligenta funktionen, verkar bara lite farligt med tanke på att det står "DANGEROUS" och "VERY DANGEROUS" upprepade gånger.

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Achoth
Så jag förstår det har GP-diskarna en livslängd på x antal LCC så livslängden *borde* förkortas, men du har rätt i att det inte finns någon statistik.

MTBF är eg bara något påhittat, ger på sin höjd en fingervisning om något, knappt det, då det är rent fiktiva värden.

Citat:

Jag kommer att accessa den här hårddisken väldigt sällan, kanske några gånger i veckan. Det är bara lagring på filservern.

Bara för att du inte kommer accessa disken betyder inte att systemet eller något program eller dyl inte heller kommer göra det...

Citat:

I värsta fall får jag gå in i hdparm och ändra den intelligenta funktionen, verkar bara lite farligt med tanke på att det står "DANGEROUS" och "VERY DANGEROUS" upprepade gånger.

eller så kör du wdidle... men eftersom du körde linux så tänkte jag att det var lite högre smidighetsfaktor på att köra hdparm...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweloop64
MTBF är eg bara något påhittat, ger på sin höjd en fingervisning om något, knappt det, då det är rent fiktiva värden.

Bara för att du inte kommer accessa disken betyder inte att systemet eller något program eller dyl inte heller kommer göra det...

eller så kör du wdidle... men eftersom du körde linux så tänkte jag att det var lite högre smidighetsfaktor på att köra hdparm...

Även om wdidle inte har en hög texter som berättar hur farligt det är tror jag att det är minst lika farligt att fiffla med om man inte vet vad man gör
Kör på hdparm i så fall, kör genom SSH också så det är smidigast.

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Jag säger. WD.
har själv ett gäng wd diskar här hemma.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
Jag säger. WD.
har själv ett gäng wd diskar här hemma.

Vilka modeller?
Vilka värden på LCC har dom?

Permalänk
Medlem

Jag beställde en GP-disk för ett litet tag sedan, men den skickade jag tillbaks då jag ej vågade förlita min data på den efter att ha läst diverse mög ang LCC, parkerade huvuden och medellivslängder på 1 år.

Det var kanske dumt att skicka tillbaks den då det inte är fakta, men det kändes inte bra att ha en disk som parkerar efter 8 sekunder då jag har en tendens att flytta saker ganska ofta.

Tänkte låna tråden lite så slipper jag skriva en ny:
Jag vore tacksam om jag kunde få köpråd av 3.5" HDD som ska vara både systemdisk och lagring.
Storlek: 500-1000GB.
Prioriterar ljudnivå före snabbhet.
Funderar på WD's Blue-diskar och Seagate's 7200.12-diskar.
Obs! vill ha 7200RPM-diskar.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Avstängd

Om ljudnivå är viktigt så bör du kika på:

Samsung F2 (5400rpm) samt
Seagate 5900.12 LP serien (5900rpm).

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
medellivslängder på 1 år.


källhänvisning tack...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweloop64

källhänvisning tack...

Har för mej att jag läste det i tråden i min sig.
Det är självklart inte fakta.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Det är självklart inte fakta.

FUD mao.

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweloop64
FUD mao.

Sant.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Jag har kört disken i 31 timmar nu, och LCC uppges av S.M.A.R.T. till 104. Jag har kollat LCC många gånger och märkt att den går upp en hel del (eller ja, några LCC) när jag flyttar filer fram och tillbaka vilket jag gjort väldigt mycket, men under natten då den var idle i 9 timmar ökade LCC med 3.

Vad jag förstått ska problemet innebära att LCC ökar betydligt mycket mer, enligt en tråd på SPCR ökar LCC med 70 per timma (87 000 på 2 månader). Läste någon annanstans att det handlade om 1 LCC per 15 sekunder.

Med andra ord verkar inte jag ha problemet, och det kan ju antingen betyda att 1,5TB-varianten är uppdaterad eller att Linux/Ubuntu är det. Ville bara klargöra att problemet inte verkar gälla alla GP-diskar men kör man Linux är det nog lika bra att undvika just GP.

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk

Kan säga att mina åtta stycken WD GP 1.5 TB (WD15EADS) ligger på 229 POH (#9) och antingen ~6800 eller ~5200 LCC (#12) beroende på vilken version av disken. De körs som lagringsdiskar i en raidz2 zpool (dvs. ZFS) under OpenSolaris b125.

WD15EADS-00P8B0:
POH: 229 h
LCC: ~5200
FW: 01.00A01
LCC/POH: ~23
Bäst före: 300000* / 23 / 24 / 365 ≈ 1.5 år

WD15EADS-00S2BO:
POH: 229 h
LCC: ~6800
FW: 04.05G04
LCC/POH: ~30
Bäst före: 300000* / 30 / 24 / 365 ≈ 1.1 år

*: Den siffra på hur många LCCs som WDs support själva har gett ut att GP-serien är specificerad till. Dock inte sagt att disken magiskt skulle dö efter denna mängd LCCs. Det är som med mjölk bara för att det står bäst före dd/mm yyyy betyder det inte att mjölken är otjänlig efter det datumet.

Edit: Diskarna är för övrigt kopplade till samma kontrollerkort, ett AOC-USAS-L8i.

Inte allt för nöjd om vi säger så. När de väl dör så är det nya på garantin som gäller i alla fall. Får bara hoppas att de inte dör samtidigt. Överväger också vilken väg som är bäst i denna situation: a) gör slumpmässig läsning till disken så pass ofta att huvudet aldrig hinner "vila" eller b) ha överdrivet hög LLC.

Planen nu ser i alla fall ut som så att börja byta ut diskarna en efter en nu till våren till några som inte har defekta ifrån fabrik. Får se vad det blir för märke då. Kommer bli dyrt att förtidspensionera alla mina 12 GP (1-1.5 TB) diskar..

Ett alternativt som jag ser det är dock att försöka fixa till mjukvaran, dvs. kärnan (osol/linux), så att den inte försöker synca till min lagringsdiskar i tid och otid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske du kan skriva en daemon eller nåt schemalagt proggie som öppnar/stänger en dummy-textfil var 9:e sekund, kanske cachar så lite labbande behövs. Annars är du inte ensam, troligen finns det nån som fixat det där ute i cyberrymden, Googla och leta...

Frågan är om man skall se till att de snurrar jämt eller vilar längre perioder, typ göra en dismount tills de skall användas igen.

Kör själv ett knippe WD GP på Win som RAID5 nån timme/månad, det material jag behöver 24/7 kör jag inte på WD GP, så behöver man inte alla WD GP 24/7 kanske man skulle tänka om och tänka nytt?!

WD gör en serie RAID-24/7 diskar som till 99% är snarlika WD GP men med en annan inställning på viloläget, enligt tråden på SPCR. Lär också finnas mer eller mindre pålitliga FW varianter för den som vågar mecka. Innan man uppdaterar/patchar FW bör man kolla om man riskerar dataintegriteten på arrayen. WD supporten är helt klart oförstående och osympatiska att lösa kundernas problem.

Mina 1 TB EADS patchade jag med WDTLER innan jag vågade sätta upp dom i femman. Problemet är att om du får sektorfel så kommer disken själv att byta ut dessa och under tiden detta görs går disken offline under några sekunder, om detta sker på fler än en disk samtidigt kommer arrayen att få status=FAILED vilket är förödande för en femma. Troligen kan man i ZFS scrubba tillbaka femman vid den typen av problem?! Nu kör jag inte ZFS utan Intel Matrix och har hittat ett sätt att fixa, som inte ens Intelsupportens intelligensbefriade slöfockar känner till eller vill höra talas om.

Permalänk
Medlem

Hela LLC-grejen är en non-issue, åtm för allt som inte är laptops.

root@xxx:~# hdparm -I /dev/sdb | grep "Number:" Model Number: WDC WD15EADS-00R6B0 Serial Number: WD-WCAVY0016074 root@xxx:~# smartctl -a /dev/sdb | egrep "(Load_Cycle|Power_On)" 9 Power_On_Hours 0x0032 093 093 000 Old_age Always - 5148 193 Load_Cycle_Count 0x0032 200 200 000 Old_age Always - 6

Inte värst orolig. Är väl bara att stänga av apm med hdparm -B 255 om man inte vill ha det?

Funderar på en EARS nu.

Visa signatur

Digital Equipment 386SX/16MHz | 640KB+4MB minne | 40MB HDD | MS-DOS 6.22/Slackware 7

Permalänk
Medlem

Köpte 8 Ecogreen till min filserver nu i höst. Jag är jävligt nöjd. Funkar klockrent och är svalare o snabbare än mina förra Barracudor (500Gb 7200.11)

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Kan nån med Mecenatkort kolla om det blir någon rabatt på 1.5TB Samsung Ecogreen F2 hos Misco? Är det gratis frakt med mecenatkortet där?

Permalänk
Medlem

Hänger inte riktigt med

om man skall ha en filserver för att streama film och serier skall man undvika Western Digital Caviar Green 1,5TB SATAGreen Power 5400 varvare?
Varför skulle de vara dåliga till det?
Är inte så teknisk men är de för att de slår av sig?
tanken är ju att servern används mest på kvällar och helger. Dagtid jobbar man? kan någon enkelt förklara problematiken med dessa diskar?

Permalänk
Rekordmedlem

Samsung är tyst och kall, bra egenskaper för en lagringsdisk, har ett gäng själv, nästan ljudlösa!

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.