Köp av lagringshårddisk 1,5 TB

Permalänk
Medlem

Köp av lagringshårddisk 1,5 TB

Hej!
Jag har tänkt uppgradera datorn med en 1,5 TB lagringshårddisk, och eftersom jag på senare dagar blivit lite nojig att hårddisken ska krascha och alla data ska försvinna har jag ett par frågor.

1. Kommer en hårddisk med lägre rotationshastighet (5400/5900 RPM) hålla bättre än en vanlig hårddisk (7200 RPM)?

2. Hur vanligt är det egentligen med hårddiskhaveri? Hur länge sitter man relativt säker?

3. Och framför allt, vilken av dessa 3 hårddiskar är att rekommenderas? Vilket märke har visat sig pålitligast förr i tiden?
https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/1-5tb-samsun...
https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/1-5tb-seagat...
https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/1-5tb-wester...
Samtliga är på 1,5 TB, rotationshastighet 5400/5900 RPM, 3 års garanti och ungefär samma pris. Som sagt är det en lagringshårddisk, det kommer inte att spelas spel eller köras operativsystem från den.

Tack på förhand!

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Har kört med lite olika diskar, haverier har vart väldigt ovanligt och inte särskilt märkesspecifikt utan det verkar snarare som att vissa modeller från alla tillverkare plågas av haverier.

Kör själv med en WDCGP 1.5, den är snabbare än min Samsung 501LJ trots 5400 vs 7200, tyst och än så länge ytterst stadig på sin plats i filservern.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk

Är Seagate freak så jag röstade självklart på 1.5TB Seagate Barracuda LP

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Hedersmedlem

Att köpa hårddiskar är ett lotteri, själv har jag inga erfarenheter av Seagate, dåliga erfarenheter av Samsung, och bra erfarenheter av WD, så jag röstade på WD.

1. Det går inte att veta, men rent logiskt så borde det vara mindre sannolikt att en långsammare disk kraschar, eftersom den roterar långsammare. Den bör också slitas långsammare.

2. Man kan aldrig sitta säker, det är det som är problemet. Helt omöjligt att veta.

Permalänk

1.5TB Western Digital Caviar GP fick min röst...
prisvärd, energisnål, blir inte varm

har kört främst WD sedan tidigt 2000-tal(eller när nu deras 80GB kom) och jag har inte haft anledning till att byta märke...

1. har inte sett någon forskning/statistik gällande detta men jag är ytterst tveksam till att själva rotationshastigheten i detta fall skulle spela roll.

2. hårddiskar är ett bekvämlighetsmedium, inte backupmedium

3. Jag kommer bara ta hänsyn till de diskar jag haft under 2000-talet...
Samsung har jag bara en disk från, inga problem.
Seagate har jag tre diskar från och inte haft något strul med dom heller, det bör dock noteras att seagate har kraftiga problem med firmware på vissa diskar och det är något dom haft historiskt sett också. Liten varning mao.
Western Digital har jag haft massa diskar från genom åren och inge knas direkt, RMA på två diskar(där det troligtvis inte rört sig om handhavandefel)

Diskar som gått sönder pga mer eller mindre direkta handhavandefel räknas inte, då det är mer ett betyg på användaren än på disken

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Det verkar luta åt en WDCGP, läste lite reviews också och den verkar klockren, så jag beställer hem en sådan ikväll. Nu vet jag lite mer om hårddiskar också

Tack för hjälpen!

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Re: Köp av lagringshårddisk 1,5 TB

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Achoth
Hej!
Jag har tänkt uppgradera datorn med en 1,5 TB lagringshårddisk, och eftersom jag på senare dagar blivit lite nojig att hårddisken ska krascha och alla data ska försvinna har jag ett par frågor.

1. Kommer en hårddisk med lägre rotationshastighet (5400/5900 RPM) hålla bättre än en vanlig hårddisk (7200 RPM)?

2. Hur vanligt är det egentligen med hårddiskhaveri? Hur länge sitter man relativt säker?

3. Och framför allt, vilken av dessa 3 hårddiskar är att rekommenderas? Vilket märke har visat sig pålitligast förr i tiden?
https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/1-5tb-samsun...
https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/1-5tb-seagat...
https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/1-5tb-wester...
Samtliga är på 1,5 TB, rotationshastighet 5400/5900 RPM, 3 års garanti och ungefär samma pris. Som sagt är det en lagringshårddisk, det kommer inte att spelas spel eller köras operativsystem från den.

Tack på förhand!

1. Inte vad jag har sett. Motorhaverier är ovanliga, oftast är det läshuvudena som pajar av olika orsaker. Men jag gissar på att en 5400rpm iallafall håller lika bra som en 7200.

2. Beror på hur länge man kör dom. Till slut går alla diskar sönder. Relativt säker är du i spannet mellan 6månader efter inköp till 2-3år efter inköp. Nya diskar och gamla (>2-3år) diskar har störst risk att gå sönder.

3. Bra fråga. Jag funderar själv fram och tillbaka på just det. Som det är nu lutar det åt WD-disken... men inget är satt än.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Hur är det med WD disken, har den samma "smarta" funktion som många andra WD GP, att den stänger av sig när den idlar så att det blir onödigt slitage genom onödigt många uppstarter?

Röstade iaf på samsung, fast är väl lite blind eftersom jag kört med samsung diskar sedan jag inhandlade min andra 250 GB, har väl blivit cirka 20 Samsung till efter det. Det positiva med det hela är väl att jag inte haft nå problem med någon av de diskarna. Och att dom med rätt upphänging hör till de tystaste diskarna av sin generation.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kotan
Hur är det med WD disken, har den samma "smarta" funktion som många andra WD GP, att den stänger av sig när den idlar så att det blir onödigt slitage genom onödigt många uppstarter?

Röstade iaf på samsung, fast är väl lite blind eftersom jag kört med samsung diskar sedan jag inhandlade min andra 250 GB, har väl blivit cirka 20 Samsung till efter det. Det positiva med det hela är väl att jag inte haft nå problem med någon av de diskarna. Och att dom med rätt upphänging hör till de tystaste diskarna av sin generation.

Blir det mindre slitage om en disk står på konstant (dvs i filserver) än om den slås på på dagen och av på natten (dvs gamingrigg)?

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Achoth
Blir det mindre slitage om en disk står på konstant (dvs i filserver) än om den slås på på dagen och av på natten (dvs gamingrigg)?

Att starta upp disken i snitt 2 gånger per dygn eller vad vi ska ta som antal bör inte vara någon fara.

Nu är inte jag aå jätteinsatt, men uppfattningen jag fått är att det är bättre att en disk går dygnet runt än utsätts för onormalt många uppstarter varje dag.
Och om jag kommer ihåg rätt så stängde WD diskarna av sig rätt ofta i Windows.
Om du inte använde disken på si å så många minuter så gick den i viloläge, så det sliter väl allt för mycket på mekaniken.

Så disken kan ju beroende på hur man använder datorn stänga av/starta upp flera gånger per timme fast.

Men är som sagt inte helt 100 på detta.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kotan
Att starta upp disken i snitt 2 gånger per dygn eller vad vi ska ta som antal bör inte vara någon fara.

Nu är inte jag aå jätteinsatt, men uppfattningen jag fått är att det är bättre att en disk går dygnet runt än utsätts för onormalt många uppstarter varje dag.
Och om jag kommer ihåg rätt så stängde WD diskarna av sig rätt ofta i Windows.
Om du inte använde disken på si å så många minuter så gick den i viloläge, så det sliter väl allt för mycket på mekaniken.

Så disken kan ju beroende på hur man använder datorn stänga av/starta upp flera gånger per timme fast.

Men är som sagt inte helt 100 på detta.

Okej, det låter vettigt eftersom grundidén med GP-serien är att spara ström vilket den gör om den stängs av så ofta som möjligt. Men disken kommen antagligen att sitta i en filserver som kör Ubuntu Server så det är nog inga problem i så fall (eller?)

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

En skillnad är att vid garantiärenden så skickas hårddisken in till Seagate och Western Digital medans för Samsung så får man skicka in till återförsäljaren. Kanske inte livsavgörande men än dock en aspekt att ta hänsyn till

Permalänk
Medlem

Zemit, i Sverige har du alltid rätt att lämna den till din återförsäljare vad dom än säger!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Zemit, i Sverige har du alltid rätt att lämna den till din återförsäljare vad dom än säger!

Vad jag tror Zemit menar är att Samsung vägrar ta emot disken själva utan hänvisar till återförsäljaren vilket kan vara jobbigt om den t.ex. skulle gå i konkurs.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Define XL | Corsair AX 650W | i5 2500k@4.4Ghz | Gigabyte Z68X-UD3H-B3| 2x4GB Corsair Vengeance 1600 Mhz | Sapphire Radeon HD7970@1200/1600 3GB | Corsair Force GT 120 GB | WDC Green 1 TB | 3xBenQ 24 " Eyefinity 5760x1080
Vattenkylning: EK Coolstream XT 360 | XSPC Rasa | EK FC-7970 | EK BAY SPIN Reservoir | Phobya DC12-400

Permalänk
Medlem

Brallor: Jens Flens förstod poängen...:)

Kan tänka mig att en del köpte Samsungdiskar från Datorbutiken och den gick som vi vet i konkurs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Zemit, i Sverige har du alltid rätt att lämna den till din återförsäljare vad dom än säger!

Har du någon källa på det här? Skulle hjälpa mig något enormt

Har förövrigt dåliga erfarenheter av Seagate (båda mina 7200.12 har börjat skramla och visar dålig health i S.M.A.R.T.) Rekommenderar WD

Permalänk

Har själv 2 "Western Digital Green Power" diskar och de är grymt tysta och snabba.

En sak jag funderar på dock är att jag läste att "Green Power" låg i Idle ~5400rpm men när disken börja jobba så höjde den hastigheten till ~7200rpm.
Men kan dock inte bekräfta detta eftersom jag inte hittar nåt på western Digitals hemsida

Visa signatur

Intel Core 2 duo E6850 3.8Ghz 24/7|Noctua NH-U9B SE2|Msi P7N SLI Platinum|EVGA Nvidia Gerforce Gtx 260|Corsair Hx650w|2x Western Digital 1Tb+ 1x 500Gb Green Power + Samsung 830 256GB SSD OS disk|Corsair Carbide 500R Vit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekan43
Har du någon källa på det här? Skulle hjälpa mig något enormt

Har förövrigt dåliga erfarenheter av Seagate (båda mina 7200.12 har börjat skramla och visar dålig health i S.M.A.R.T.) Rekommenderar WD

Min kompis Seagate pajjade efter några månader med lika lång tids ovärderligt arbete, men credz till Seagate för att dom recoverade all data och la in det på en likadan hårddisk utan kostnad. Men vad innebär "health" i det programmet? Kan man se i ett program hur lång tid en hårddisk har kvar att leva? Låter ologiskt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GurraGamer
Har själv 2 "Western Digital Green Power" diskar och de är grymt tysta och snabba.

En sak jag funderar på dock är att jag läste att "Green Power" låg i Idle ~5400rpm men när disken börja jobba så höjde den hastigheten till ~7200rpm.
Men kan dock inte bekräfta detta eftersom jag inte hittar nåt på western Digitals hemsida

Det ska stämma, det är en funktion som kallas "IntelliPower" men jag har också "bara läst det". Verkar som en vettig funktion iallafall

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekan43
http://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.

Så kan man också göra förstås
Men det var en trevlig funktion, passade på att kolla in mina nuvarande diskar också!

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Har fått hem hårddisken och kopplat in den i servern, fungerar utmärkt
Snabb, tyst (den står i en garderob så strunt samma) och energisnål! Hör ett litet surrande från hårddisken (högre än mina Samsung Spinpoint F1) nu när jag drar över 500gb livsviktig data till den.

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk

Vad blev det för disk?

Visa signatur

Intel Core 2 duo E6850 3.8Ghz 24/7|Noctua NH-U9B SE2|Msi P7N SLI Platinum|EVGA Nvidia Gerforce Gtx 260|Corsair Hx650w|2x Western Digital 1Tb+ 1x 500Gb Green Power + Samsung 830 256GB SSD OS disk|Corsair Carbide 500R Vit

Permalänk
Medlem

En Western Digital Caviar Green Power 1,5 TB!
Dock blir det ju ~1,3 TB i praktiken, men det är smällar man får ta tar nog ett bra tag att fylla i vilket fall.

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

bra val, men själv är jag större fan av WD black serien.

Permalänk

Hoppas du blir nöjd Jag är grymt nöjd med min!

Jag får ju också bara använda 939Gb av 1tb. Men som sagt det är smällarna man får ta

Visa signatur

Intel Core 2 duo E6850 3.8Ghz 24/7|Noctua NH-U9B SE2|Msi P7N SLI Platinum|EVGA Nvidia Gerforce Gtx 260|Corsair Hx650w|2x Western Digital 1Tb+ 1x 500Gb Green Power + Samsung 830 256GB SSD OS disk|Corsair Carbide 500R Vit

Permalänk
Medlem

Har en 1tb WD GP, funkar fin fint! Hör den inte alls, väldigt sval och allt fungerar som det ska. Tror dessa kallare och lite segare diskar håller längre som lagring just då dom är kallare och slipper ligga på 7200rpm hela tiden. Jag tror jag har något mellan-egergisparläge i windows, så mina lagringsdiskar "goes to sleep" när dom inte används, kan då ta någon sekund för att dom ska starta, men inget man stör dig på då det inte händer när man använder dom jämt. Hörs inte heller när den ska varva upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thxsen
bra val, men själv är jag större fan av WD black serien.

Jag är inte fan av något så det blir nog bra

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GurraGamer
Hoppas du blir nöjd Jag är grymt nöjd med min!

Jag får ju också bara använda 939Gb av 1tb. Men som sagt det är smällarna man får ta

Jovisst är jag nöjd vid närmare inspektion tycker jag att den låter ganska så mycket, den märkt tydligt av i datorn. Men som sagt är det irrelevant, den är riktigt snabb så

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Har en 1tb WD GP, funkar fin fint! Hör den inte alls, väldigt sval och allt fungerar som det ska. Tror dessa kallare och lite segare diskar håller längre som lagring just då dom är kallare och slipper ligga på 7200rpm hela tiden. Jag tror jag har något mellan-egergisparläge i windows, så mina lagringsdiskar "goes to sleep" när dom inte används, kan då ta någon sekund för att dom ska starta, men inget man stör dig på då det inte händer när man använder dom jämt. Hörs inte heller när den ska varva upp.

Har hört talas om det, och att det kan skada hårddisken, men jag kör Linux så det är inga problem skulle jag tro.

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Achoth

Jovisst är jag nöjd vid närmare inspektion tycker jag att den låter ganska så mycket, den märkt tydligt av i datorn. Men som sagt är det irrelevant, den är riktigt snabb så

Konstigt jag hör knappt mina alls
De sitter i ett P182 brevid fötterna

Visa signatur

Intel Core 2 duo E6850 3.8Ghz 24/7|Noctua NH-U9B SE2|Msi P7N SLI Platinum|EVGA Nvidia Gerforce Gtx 260|Corsair Hx650w|2x Western Digital 1Tb+ 1x 500Gb Green Power + Samsung 830 256GB SSD OS disk|Corsair Carbide 500R Vit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
@Achoth
Vad har du för värde på LCC då på din WD GP?

Hur läser jag av det?
Försökte googla fram det men hittade istället något oroväckande:
"Vissa kombinationer av Linux och WD green power diskar har snabbt ökande Load Cycle Count (LCC) och för att få stopp på detta måste hårddisken programmeras om från DOS med en liten applikation som heter wdidle3."

EDIT: Hittade nog den information du vill ha:

193 Load_Cycle_Count 0x0032 200 200 000 Old_age Always - 26

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GurraGamer
Konstigt jag hör knappt mina alls
De sitter i ett P182 brevid fötterna

Jag har en P182 brevid fötterna men hårddisken i ett egenbygge

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX