Permalänk

Jag som inte spelar så mycket skulle vilja ha ett operativ där man slipper krångla med drivisar. Ett operativ där ingenting låser sig och som man kan ha igång i flera veckor utan att det blir segt. Ett operativ som man inte behöver något antivirust till. Ett operativ som är användarvänligt och snyggt. Några förslag på operativ?

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ollebacken
Några förslag på operativ?

Det där klarar de flesta operativsystem, men det krävs också att användaren tar lite ansvar och till exempel låter bli att köra alla exekverbara filer folk skickar till honom.

Permalänk

Bra jobb där Catman. Jag kontrar med denna:

http://www.youtube.com/watch?v=QT6YO30GhmQ

Och ja, jag vet att även Apple har snott från Windows.

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det där klarar de flesta operativsystem, men det krävs också att användaren tar lite ansvar och till exempel låter bli att köra alla exekverbara filer folk skickar till honom.

Okej Om jag vill ha ett operativ där jag bara behöver släppa programikonen i programmappen för att installera ett program då?;)

Äsch, nu är jag ganska jobbig faktiskt. Förlåt för det.

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ollebacken
Äsch, nu är jag ganska jobbig faktiskt.

Faktiskt. Fortsätt gärna köra osx om du föredrar det, men om du skall kritisera andra system blir det roligare om du har lite fler belägg. Det var kanske inte så lyckat att man var näst intill tvungen att köra som administratör i windows xp och visst uppstod många problem på grund av brister i nätverksstacken och avsaknaden av brandvägg, men det de största felen är sedan länge åtgärdade. Särskilt i vista/windows7.

Permalänk

Absolut!

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk

Ärligt talat så trivs jag med väldigt många operativsystem. Windows 98 var fina grejer det. Windows XP är klockrent, Vista avskyr jag Ubuntu är också fina grejer. Har du provat Leopard Elgot?

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ollebacken
Har du provat Leopard Elgot?

Ja, och jag gillar det. Inte minst för att det är unix. Själv kör jag mest linux, men jag måste trots det erkänna att microsoft ofta sköter sig rätt bra. Vista är inte så dåligt som många påstår (och windows7 är ännu mera polerat) och man har ju som sagt faktiskt kommit tillrätta med de största säkerhetsproblemen.

Permalänk
Medlem

ollebacken: Du är medveten om att du omöjligt kan förneka att Loepard (och alla and MAC system) har sämst (bokstavligt talat) hårdvarustöd av alla operativsystem som någonsin släppts?

Och att den enda hårdvaran det stödjer är överdrivet dyr med tanke på prestandan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
För att det du skriver har jag redan testat och nej tack har inte tid med det.

Linux Suger som OS till mig så enkelt är det acceptera andras val ffs och lek vidare

Varför ens svara med det där? Så otroligt otrevligt. Detta är ett diskussionsforum för datornördar, och en medlem rekommenderade bara användare av windows att prova Linux.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sCaz
Allvarligt

Jag vet inte men de flesta Svenssons som inte piratkopierar använder väl ändå en CD-skiva istället för iso-filer? I övrigt är det soft att via dubbelklick i windows mounta 10st(?) olika imagefilstyper istället för att skriva mount -o blabla.

Ska man diskutera säkerhet och prestanda så vet jag inte om Linux är så rackarns säkert eller snabbt för den delen heller. En Svensson installerar väl ubuntu full-install utan omkompilering och får säkert problem med att få en del saker fungera? Inte min expertis men jag kan väl få anta? Ubuntu imponerar dock faktiskt på mig då "vem som helst" kan installera och komma igång med det. Personligen kör jag nu Win7 och är mycket(!) nöjd jämfört med tidigare versioner. Nya fönsterhanteringen är fenomenal och fungerar perfekt.

I övrigt anser jag säkerhet är lite ute 2009. För windows är det så pass bra som det behövs för "alla" om man stänger av sudo-kopian och sitter i ett nat'at nät. "Säkerhetsexperterna" kan dock börja googla på "msc". Antivirus slutade jag använda för flera år sedan och har inte haft bekymmer.

Det känns mycket bättre med windows om man som de flesta linuxanvändare gör, lägger ner en kvart i konfigurering och använder sunt förnuft. Anledningen till att det blir tokigt på en familjedator är väl oftast för att olika personer installerar en massa toolbars, spyware, skitspel och kastar runt filerna överallt? Windows7's libraries borde lösa filstrulet iallafall! Jag har multimediaprogram, office, IM installerat och tror inte jag kommer installera så mycket mer varpå min installation fungerar alldeles perfekt nu och gör det om 10 år också.

kanalje, jag kan bjuda på en kopp kaffe och en rundtur i windows7 så kan vi utforska både användarvänlighet och anvancerat användande för både utveckling och arbete så kan vi jämföra vad som är enklast/snabbt och per definition "bäst". Du har säkert några tricks i linuxmiljö jag inte sett men jag är helt övertygad om att du missat de häftiga saker som finns i windows om man inte lyfter på huven.

/Peter

P.S, Winows Vista är det fritt fram att slita i stycken och slänga i en soptunna. Det borde tamejfan inte räknas in i windowsfamiljen.

Något man upptäcker när man använt Linux en stund är att när man kan kommandotolken lite går det snabbare och smidigare att göra saker där nästan alltid. Alternativet till det där (i ubuntu) är att högerklicka på filen och klicka på "öppna med arkivmonterare". UTAN några extraprogram installerade. Låter det svårt? Samma om du vill bränna en avbild. Högerklick -> "öppna med skivbrännare". Inget krångel, ingenting. (CD-skivor mountas automatiskt f ö)

Säkerhetsfördelarna i Linux behöver inte uttryckas i konkreta exempel och upptäckta säkerhetshål IMO. Jag tror på säkerhet genom öppenhet.

Vad det gäller sunt förnuft är det en fördel för ett OS om det kan tåla en del misshandel. Jag tycker att Ubuntu är bättre på denna punkt, och det är inget argument man kan slänga bort med "Man får vara försiktig". Det är skönt att slippa vara försiktig.

Användarvänligheten i Ubuntu tycker jag är långt före den i Windows 7. Dock var prestandan bättre i sjuan, samt stabiliteten på många sätt. (mkt pga ATI's drivers, men även sådana saker som att nautilus krashar ibland) Det viktiga om man vill ge Linux en chans är att inte sätta "användarvänlighet" till "som jag är van vid". Vill man inte ge det en chans är det OK med, finns många anledningar att hålla sig till Windows.

EDIT: Någon skrev om rar i Linux förut:
sudo apt-get install unrar
Alternativt gå in på synaptics och installera paketet "unrar".

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
....

EDIT: Någon skrev om rar i Linux förut:
sudo apt-get install unrar
Alternativt gå in på synaptics och installera paketet "unrar".

Jag röstar för

sudo apt-get install rar

då får ubuntus arkiv hanterare rar stöd och du får även rar stöd i terminalen precis som med unrar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scorp1o
Jag röstar för

sudo apt-get install rar

då får ubuntus arkiv hanterare rar stöd och du får även rar stöd i terminalen precis som med unrar.

Arikivhanteraren får stöd även med unrar.

EDIT: Kollade i synaptics. Rar är för att kunna skapa rar-filer, unrar för att packa upp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Arikivhanteraren får stöd även med unrar.

EDIT: Kollade i synaptics. Rar är för att kunna skapa rar-filer, unrar för att packa upp.

ahh

rar paketet packar upp med ("rar x ...").. unrar i ubuntu repot är i version 0.0.1, ser lite sådär ut i mina ögon, därför jag kört med rar paketet uteslutande

Permalänk

Skulle prova att köra lite Windows idag efter en lång tid med Leopard, höll på att bli skogstokig. Trots nyformatering så är det första man möter

"detta program svarar inte"

Firefox tar minst 7 sekunder att starta upp och allt väntande vid uppstarten vill jag inte tala om. Segt segt segt... :/

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ollebacken
Skulle prova att köra lite Windows idag efter en lång tid med Leopard, höll på att bli skogstokig. Trots nyformatering så är det första man möter

"detta program svarar inte"

Firefox tar minst 7 sekunder att starta upp och allt väntande vid uppstarten vill jag inte tala om. Segt segt segt... :/

Windows Verision?
Ny dator?
SBS?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Windows Verision?
Ny dator?
SBS?

Jag tror det på det sista

Permalänk
Medlem

obvious troll is obvious... go back to /g/

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk

Jag har väl suttit vid ganska många Windows-datorer och har alltid upplevt denna seghet (trots bra prestanda, SP3 i XP, Windows Vista osv) Eftersom fortfarande finns överlägset flest Windows-användare så får man alltid 10-25 på sig på direkten om man gnäller lite lite på Windows ( i många fall har dessa aldrig ens provat andra operativsystem, och då menar jag inte i 1 timme utan i kanske månader eller år) Erfarenhet kräver ju en del tid.

I det här fallet menar jag inte Elgot som tydligen verkat provat flera operativ en längre tid ( månader och år)

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det så.
Alla har kört Windows. De som klagar vet vad de pratar om.
Väldigt få som klagar på t.ex. Linux har kört det någon längre tid och faktiskt börjat kunna något. De har kanske installerat, insett att det inte är samma sak som gamla Windows och då klagat på att "inget fungerar ju" när det faktiskt är "inget fungerar PÅ GRUND AV att jag inte kan något av detta nya". Man tror att man kan applicera sina MICROS~1-kunskaper på ett nytt system. När det tar emot att lära nytt skriker man "Usch va dåligt"... "orginal-GUI:et är ju brunt".. etc etc.. när problemet inte är systemet (som fungerar utmärkt, bättre än Windows i allt utom lek och spel) utan personen som inte vill lära nytt.

mina $0.02

EDIT: Ja, jag kör både Windows och Linux (dock ej Mac).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Tyvärr är det så.
Alla har kört Windows. De som klagar vet vad de pratar om.
Väldigt få som klagar på t.ex. Linux har kört det någon längre tid och faktiskt börjat kunna något. De har kanske installerat, insett att det inte är samma sak som gamla Windows och då klagat på att "inget fungerar ju" när det faktiskt är "inget fungerar PÅ GRUND AV att jag inte kan något av detta nya". Man tror att man kan applicera sina MICROS~1-kunskaper på ett nytt system. När det tar emot att lära nytt skriker man "Usch va dåligt"... "orginal-GUI:et är ju brunt".. etc etc.. när problemet inte är systemet (som fungerar utmärkt, bättre än Windows i allt utom lek och spel) utan personen som inte vill lära nytt.

mina $0.02

EDIT: Ja, jag kör både Windows och Linux (dock ej Mac).

Du har samma fördomar som dom flesta linux-användare har om gemene Windows-användare på det här forumet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Nej, det är nog för att dom inte kan existera i sitt Linux-utopia, eftersom massvis av människor som inte vet att dom faktiskt kan göra ett val kör Windows.

Det valet vet dom om, och det har dem redan gjort. Sluta göra bort dig. Hela denna tråden känns mer som en näst intill religös predikan än... tja, jag vet inte vad din originaltanke var.

Varför många på ett datorentuasiastforum är väl inte speciellt konstigt? Det finns många som använder tyngre grafik och spel. Och dem som spelar mycket och är Linux- och/eller bara programmeringsintresserad har väl antingen fler datorer eller fler bootbara system på datorn.

Permalänk

Har märkt att det är ett flertal som försöker få detta till en meningslös tråd när det verkar finnas ett intresse för att diskutera det här ämnet eftersom det nu finns hela 55 sidor. Ska man börja påpeka detta så kan vi ju börja spekulera i att lägga ner allt vad forum heter, allt intresserar ju inte alla.

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvorak
Jag installerar om windows vid byte av moderkort. Det är inga probelm alls att få en installation att hålla i 2 år eller mer, det handlar bara om sunt förnuft. Hur folk lyckas sabba sitt OS varje vecka förstår jag inte, måste handla om okunskap.

Antivirus + brandvägg och kör windows update en gång i veckan. Inga problem.

Samma sak för mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
[B] Dom flesta här vet antagligen att Windows inte är det enda operativsystemet, men alla här har garanterat inte provat Linux. Att det kan finnas de som vill köra Windows är väl självklart möjligt. Jag kan bara själv inte förstå det. Det jag mest menar (iaf nu på slutet) är att de flesta Windowsanvändare inte har en aning om att de inte behöver köra Windows. Att dom faktiskt kan köra Linux istället om dom skulle vilja det.

Edit: Från början var det här inte alls tänkt som en Windows vs. Linux-tråd, men av någon anledning blev den det.

Edit2: Eller som det sades i ett annat forum jag ofta besöker (obs, ej skrivet av mig)

En majoritet av befolkningen är dum i huvudet.

[/B][/QUOTE]

Jag känner inte att jag skulle tjäna något på att köra linux. har testat och gillade det knappt.

Permalänk
Medlem

Det finns så sjukt många problem i Linux- och Unixvärlden. Att det inte är samma problem som uppstår i Linux/Unix som i Windows är en sak, men att förneka att det inte finns problem där med är bara dumt.

Bara att kolla bugrapporterna/bugtracking för valfri distribution eller utforska det själv.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

Nu beror det ju iofs vad testa menas i det här sammanhanget. Är det timmar, dagar, månader eller år? Det har nämligen en ganska stor betydelse. Jag hatade Mac OS X operativ Leopard när jag körde det första dagarna och mest för att jag var så ovan, sen gick det en månad och jag var fortfarande tveksam men fortsatte att lära mig och nu, 1 år senare kan jag inte återvända till Windows längre

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem

Hade mer än gärna kört något annat än Windows men tyvärr är jag beroende av program som Visual Studio, Virtual PC, PostGreSQL, SmartDraw och Call of Duty 5

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
Hade mer än gärna kört något annat än Windows men tyvärr är jag beroende av program som Visual Studio, Virtual PC, PostGreSQL, SmartDraw och Call of Duty 5

Skulle gissa att det är största anledningen till att inte fler kör Linux. Program finns det väl iofs ofta ersättningar för, men spel är svårare. Visst, Wine finns, men det räcker inte.

Hade det gått att spela bra på linux så hade jag troligen använt det idag, men nu går det inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Du har samma fördomar som dom flesta linux-användare har om gemene Windows-användare på det här forumet.

Fördomar? Det är oftast de argumenten man hör. Någon har provat det i några dagar, stött på ett problem och inte brytt sig om att lära nytt (eller så klagar man på något helt ovidkommande som färgen på standard-gnome). Jag har nog aldrig sett en person som kört det rejält i kanske något år för att sedan klaga. Aldrig. Fördomar? Jag bara relaterar till vad jag ser och hör.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Jag har nog aldrig sett en person som kört det rejält i kanske något år för att sedan klaga. Aldrig.

Det är väl inte särskilt konstigt att de som klarar sig ett år utan att byta tillbaka inte klagar på på samma saker som nybörjare; efter ett år har man ju sållat ut de få av alla som testar som inte spelar spel, inte använder program som kräver windows och som kan tänka sig att använda en miljö som inte fungerar precis som windows. Det finns dock mycket kvar att klaga på - minns till exempel hur eländigt ati:s drivrutiner fungerade för ett par år sedan (det ryktas att de har blivit något bättre nu) eller hur mycket snabbare firefox är under windows.