Powercolor 4870x2, 3495:- på inet!

Permalänk

Tack för tipset! Såg ut att vara riktigt skön känsla.

" More than 125 licensed vehicles from exclusive manufacturers including Ferrari, Lamborghini, Ducati, Aston Martin, Mercedes, Saleen, Shelby, and Jaguar"

Såg Ducati i texten, sånt som värmer. Rädd att bara få köra risraket.

Ontopic:
Installera kortet igår och herrejävvlar vad det gick. Sjuk prestanda ju. Det negativa var väl det högfrekventa fläktljudet när man pressade kortet. Där var mitt tidigare nVidia klart bättre. Inget som stör jättemycket, men kritiken för ATI:s högljudda fläktar kan jag förstå.
Ska laborera lite med fläktinställningar nu i helgen och se om jag kan få fram en bra kompromiss.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset. Beställt ett kort.

Permalänk
Avstängd

Kul jag köpte för en vecka sen för 3995:-

Visa signatur

"Death solves all problems - no man, no problem." -Joseph Stalin
I Bite

Permalänk

bara 4 kvar i lager, bör jag skicka iväg en beställning? Har 8800gt nu, och en ny skärm på 1920x1200.
Blir det en riktigt stor skillnad? Vill gärna ha hjälp med att överklocka min CPU senare, så att den inte flaskar Grafikkortet i så fall

Permalänk
Medlem

hej nu blir ja riktigt less , la in mitt 4870x2 i fredags ! o nu har jag problem med att typ visa delar av grafiken flimrar i left4dead =( har inte clockat eller nått sånt , värmeproblem ?:O

Permalänk

EDIT:
nvm

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Vad jag vet så flaskar iaf crossfire på den prollen, om du har OEM skiva till vista kan du få 64 bitars version gratis

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nypifisel
EDIT:
nvm

(Stog tidigare) Hur går det till?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=866...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe84
hej nu blir ja riktigt less , la in mitt 4870x2 i fredags ! o nu har jag problem med att typ visa delar av grafiken flimrar i left4dead =( har inte clockat eller nått sånt , värmeproblem ?:O

Kan säga att jag får lov att skicka tillbaka mitt kort pga att jag får grafik buggar vid uppstart och kommer inte längre än till windows booten, efter det börjar den dra igång drivers osv, allt fuckar osv, ska testa dra in ett nytt grafik kort och avvinstallera drivers och återställa bios osv men det lutar nog åt att skicka tillbaka det, har inte klockat eller gjort nått men endå funkar det inte.

En annan sak jag märkte är att om jag spelar ett spel eller nått så verkar det inte ens kunna jobba på halv fart kortet är enormt varmt på en kärna den längst in "Core 2" så att säga och den första är is kall kan knappt ta på den och catalyst säger att kortet är 50 grader i idle drar jag upp fläkten på högsta säger den runt 43-45 i idle :/ Load är inte mycket mer grader men upp emot 50 iaf på 100% fläkt. tycker detta är konstigt då kortet funkade i början gallant sen helt plötsligt när jag va i bios och höjde vcore till prollen från 1.3256 till 1.3000... förstår inte men om nån har nå funderingar säg till vore schysst att slippa skicka tillbaka då jag är ganska besviken just nu annars kanon pris på kortet!!

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
bara 4 kvar i lager, bör jag skicka iväg en beställning? Har 8800gt nu, och en ny skärm på 1920x1200.
Blir det en riktigt stor skillnad? Vill gärna ha hjälp med att överklocka min CPU senare, så att den inte flaskar Grafikkortet i så fall

jag gick från ett gigabyte 8800gt som var grymt överklockat till ett gtx280 det blev dubbelt upp för min del oftas ännu mer. så ja jag tycker du ska beställa 4870x2 den är suverän i dom upplösningarna och är bättre än gtx280 glömde påpeka det så du kommer märka skillnad

Permalänk
Medlem

e o rätt besviken faktisk, den bluescreenar osv när ja stänger ner spel o allmänt dummar sig ! byter den snart mot ett gtx 285 .... aldrig mer ett ati

Permalänk

Fattar inte vad alla gör som får så mycket problem? Rensade ni tidigare drivrutiner med DriverCleaner? Är systemet stabilt i övrigt?

Jag har inte märkt ett enda problem än. Tokstabilt med sjukt bra prestanda.

Alex Del Piero:
Har samma processor och moderkort som du (8 gb ram dock och prollen i 3.6 ghz) och bytte från ett 8800GTX. Ganska rejäl skillnad faktiskt. Så har du pengar så...

Permalänk
Medlem

ALLA som ser detta titta efter en tråd som heter nått med 4870x2 snart jag har VÄLDIGA problem kommer posta bilder osv... MVH postar den i graffik kort avdelningen

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk

jag har redan ett 4870, har funderat på ett x2 men det kanske är bättre och köpa ett till 4870 sen köra CF någon som vet om ett 4870x2 skiljer sig mycket ifrån om man kör 2 st 4870 i CF?

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk

Gah, beslutsångest. Vågar inte riktigt köpa kortet pga. kassa drivrutiner, och det är inte så mycket snabbare än mitt nuvarande. får inte mkt mer i 3dmark 06 t.ex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Gah, beslutsångest. Vågar inte riktigt köpa kortet pga. kassa drivrutiner, och det är inte så mycket snabbare än mitt nuvarande. får inte mkt mer i 3dmark 06 t.ex.

Inte så mycket snabbare??? Är du galen? 8800 vs 4870x2 går ju knappt att jämföra.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Gah, beslutsångest. Vågar inte riktigt köpa kortet pga. kassa drivrutiner, och det är inte så mycket snabbare än mitt nuvarande. får inte mkt mer i 3dmark 06 t.ex.

Om du ser till att ha fräscha drivrutiner/moderkortsbios och gör en fräsch installation av windows så sklall det inte vara några särskillda problem med drivrutinerna.

Det finns alltid något strul med drivrutiner. Tidigare (långt före 4xxx serien) hade ATI rejäla drivrutinsproblem ett tag. Numera funkar de generellt bra, inte sämre än, Nvidias men med frekventare uppdateringar.

Däremot får folk nästan alltid problem om de byter från Nvidia till Ati eftersom rester från Nvidiainstallationen fuckar upp för senare kort. Det bästa är därför att köra en ominstallation av windows när du byter grafikkortsmärke.

Jag har haft noll drivrutinsproblem med mitt HD4870x2, dock sattes det in i en ny dator.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk

Kanske lite OT men ifall man sitter på ett 8800GTX idag och planerar att uppgradera till ett GTX 285, behöver man rensa de gamla Nvidia drivrutinerna då ?
Eller det är bara att tanka ner 285's drivisar från Nvidia och köra på ?

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Kanske lite OT men ifall man sitter på ett 8800GTX idag och planerar att uppgradera till ett GTX 285, behöver man rensa de gamla Nvidia drivrutinerna då ?
Eller det är bara att tanka ner 285's drivisar från Nvidia och köra på ?

Drivisarna stöder fler än en model, borde gå bra när man byter från en inte så gammal model till en ny. Dock tror jag det är på sin plats att ändå rekomendera en rensning först och ny-installation av drivrutinerna..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Gah, beslutsångest. Vågar inte riktigt köpa kortet pga. kassa drivrutiner, och det är inte så mycket snabbare än mitt nuvarande. får inte mkt mer i 3dmark 06 t.ex.

Hur kan du beskriva ett grafikkort som är mer än dubbelt så snabbt som "inte så mycket snabbare"?
Jag hade ca 12000poäng i 3dmark06 med mitt 8800GT och 21000 med mitt 4870x2.
FAST, 3Dmark06 är CPU begränsat.
I vantage fick jag ca 5600 med 8800GT och 14700 med 4870X2!!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Hur kan du beskriva ett grafikkort som är mer än dubbelt så snabbt som "inte så mycket snabbare"?
Jag hade ca 12000poäng i 3dmark06 med mitt 8800GT och 21000 med mitt 4870x2.
FAST, 3Dmark06 är CPU begränsat.
I vantage fick jag ca 5600 med 8800GT och 13000 med 4870X2!!

Är det ett roligt spel, det där Vantage?

Jag fattar inte meningen med ett syntetiskt testprogram som Vantage. Vad spelar det för roll vilka poäng du får i Vantage när de inte stämmer överens med den procentuella skillnaden som är i riktiga spel mellan olika kort.

3Dmarks är tolat oreleventa. Synd att det är så många som gör en stor grej av det och på något sätt tror att det är en fjäder i hatten att få mycket poäng på ett syntetiskt test.

Störtlöjligt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Är det ett roligt spel, det där Vantage?

Jag fattar inte meningen med ett syntetiskt testprogram som Vantage. Vad spelar det för roll vilka poäng du får i Vantage när de inte stämmer överens med den procentuella skillnaden som är i riktiga spel mellan olika kort.

3Dmarks är tolat oreleventa. Synd att det är så många som gör en stor grej av det och på något sätt tror att det är en fjäder i hatten att få mycket poäng på ett syntetiskt test.

Störtlöjligt.

Tog det störtlöjliga exemplet då han nämde att han inte fick mycket mer poäng i 3dmark06 vilket jag tycker är helt fel.
Sedan så återspeglar det till viss mån spelprestandan. Men bäst är naturligtvis riktiga speltest.
http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2008/08/13/amd-ati-... - mer än dubbel prestanda(gammla drivisar oxå)
SÅ visst felmargial och omogna drivisar kan ju säkert ge den mindre procentuell ökning.
Men inte fan är kortet "inte mycket snabbare" än ett 8800GT. Det är grymt mycket snabbare!

Permalänk
Medlem

bara problem på problem med det här kortet ,löste det med drivrutinerna trodde jag , men nu har det börja fastna på full hastighet clockar inte ner när man stänger ner spelet :O=/

Permalänk
Medlem

Hade inte suttit fel med ett PowerColor ATI HD4870 X2 2GB.
Fel tid för mig ekonomiskt..annars hade jag slagit till...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Tog det störtlöjliga exemplet då han nämde att han inte fick mycket mer poäng i 3dmark06 vilket jag tycker är helt fel.
Sedan så återspeglar det till viss mån spelprestandan. Men bäst är naturligtvis riktiga speltest.
http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2008/08/13/amd-ati-... - mer än dubbel prestanda(gammla drivisar oxå)
SÅ visst felmargial och omogna drivisar kan ju säkert ge den mindre procentuell ökning.
Men inte fan är kortet "inte mycket snabbare" än ett 8800GT. Det är grymt mycket snabbare!

Ok av naturliga orsaker har man inte orkat hänga med helt i tråden, men visst om det var för att bevisa en ståndpunkt så. Jag tycker dock ändå att det finns noll intresse i att jämföra syntetisk prestanda.

Att det sen är ett snabbt kort är det inget snack om samt att det är betydligt mycket snabbare än 8800GT, mer än dubbelt så snabbt i många avseenden.

Ni som har problem med korten. Tips koppla på hjärnan och använd google.se.

Ny hårdvara = nyinstallation av OS = garanterat problemfritt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

4870x2 drar ~480w i Load, det är lite väl starkt för mitt lilla 520W:are till nätagg.

Permalänk

jo jag borde sökt lite själv innan jag fråga. flög bara ur mig, kikade på microsofts hemsida^^ men tack endå^^

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
4870x2 drar ~480w i Load, det är lite väl starkt för mitt lilla 520W:are till nätagg.

Det där låter som fabulering. Kanske ett helt system med massa meck i kanske. Jag kör mitt på ett Corsair 620 (är det va?) med toktrimmad prosessor, 3 HD:s, massa jäkla fläktar och bröte och har inte det minsta problem.

Dinomannen:

Jag håller med dig om att 3Dmark är överskattat. Rejält överskattat.
Dock är det bra att man kan jämföra sitt system med liknande i det, jag brukar använda det 1 gång per grafikkort och se att allt står rätt till.

Sedan tror jag också du har rätt angående drivrutinsproblem och ominstallation. Många missar nog den punkten och kastar skit på drivrutinerna när det är massa gammal meck som stör.

Permalänk
Inaktiv

Eftermarknadskylning?

Nån som vet om det finns någon bra eftermarknadskylare till detta kort som gör att man kan få ner ljudvolymen?

Har beställt detta kort men har blivit lite avskräckt om allt snack om den otroliga ljudvolymen som blir när man lastar kortet.

Resten av datorn är ändå dimensionerad för att få bra men tyst kylning och jag är rädd att detta kort fullständigt kör över allt annat i ljudvolym.

Mycket tacksam för info i ärendet.

Permalänk
Medlem

I början gick mitt kort upp till max i 1-2 sek då är det som om hela dator skall lyfta, men efter att jag satte in 2st extra fläktar i chassit går den aldrig upp i max trots att jag klockat kortet! SÅ öppna era lådor och se om ni får lägre fläkthastighet, såfall installera mer fläktar i er chassin för d blir varmt!

Visa signatur

Gigabyte X58 UD5 , i7 920@3,5Ghz Turbo ON+Noctua 12P , 6gb ddr 1333mhz@1500mhz , Gigabyte 470 gtx SLI , Razer Lachesis, DiNovo Edge , Z5500 + Creative HS 1200 Headset ,

Permalänk
Medlem

Fick mitt kort idag dom spel jag har provat kortet med så e jag nöjd <333

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED