Vilket antivirus ska jag ha?

Permalänk
Medlem

Vilket antivirus ska jag ha?

Jag vet inte om den här forum-kategorin är rätt för det här ämnet men jag hittade ingen som verkade mer passande.

Jo det är så att jag har haft Norton Antivirus så långt jag kan minnas. Den var ju bra förut men de senare versionerna verkar inte vara bra. Norton tar kontroll över min dator och går inte att stänga av utan att bli spammad av varningsmeddelanden.

Så jag tänkte skaffa ett bättre antivirus. Men jag vet inte vilket.
Jag vill ha ett bra antivirus där användaren har mycket kontroll.
Till exempel: Om det hittar något misstänkt så ska den fråga var den ska göra med det istället för att bara ta bort det.

Så jag undrar: finns det något sådant antivirus och i så fall vilket/vilka? vad rekommenderar ni?

EDIT: jag tycker att F-Secure och McAfee verkar vara bra.

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av Nod32. Har gjort det i några år och är väldigt nöjd med det. Snål på resurser och är mycket stabilt!

Permalänk
Medlem

Avast home edition funkar klockrent! till vista 32 och 64bit och allt perfekt! Det är dessutom gratis bara du regisstrerar dig så får du en licensekey på 14 mån sedan är det bara registrera igen perfekt! Jagh ade samma problem som du,

Visa signatur

Gigabyte X58 UD5 , i7 920@3,5Ghz Turbo ON+Noctua 12P , 6gb ddr 1333mhz@1500mhz , Gigabyte 470 gtx SLI , Razer Lachesis, DiNovo Edge , Z5500 + Creative HS 1200 Headset ,

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lukaxx
Jag vet inte om den här forum-kategorin är rätt för det här ämnet men jag hittade ingen som verkade mer passande.

Jo det är så att jag har haft Norton Antivirus så långt jag kan minnas. Den var ju bra förut men de senare versionerna verkar inte vara bra. Norton tar kontroll över min dator och går inte att stänga av utan att bli spammad av varningsmeddelanden.

Så jag tänkte skaffa ett bättre antivirus. Men jag vet inte vilket.
Jag vill ha ett bra antivirus där användaren har mycket kontroll.
Till exempel: Om det hittar något misstänkt så ska den fråga var den ska göra med det istället för att bara ta bort det.

Så jag undrar: finns det något sådant antivirus och i så fall vilket/vilka? vad rekommenderar ni?

EDIT: jag tycker att F-Secure och McAfee verkar vara bra.

En sökning i detta subforum ger dig många trådar med diskussioner och tips.

§ 2.2 - Använd sökfunktionen. Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad. Till reglerna >>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
En sökning i detta subforum ger dig många trådar med diskussioner och tips.

§ 2.2 - Använd sökfunktionen. Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad. Till reglerna >>

Varför inte just bara låsa tråden dårå? xD

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Har provat de flesta på marknaden. Förstår inte hypen över Nod32.
Kör sedan länge Avast Antivir Personal.
Gratis, smidiga uppdateringar och aldrig några virusproblem.

(De som säger att man inte behöver antivirus om man bara besöker kända,stora sajter har fel. Jag har råkat ut för virusattaker på youtube, idg, blocket mfl. och varje gång har Avast funkat klockrent. Dessa virus har dock varit av harmlös karaktär.)

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Medlem

Fick nått drygt "netbus?" virus som streamade musik till min dator hörde även innan nått enstaka winwav klickljud.
Men Nod 32 märkte inget. :C (disappooointed!)
adaware scan hitta inget heller.
(kör bara vanliga windows firewall)

Fick bort det med "combofix", men har också installerat om win xp (behövdes innan av annan anledning).

Vad rekommenderas? Svara fort

Permalänk
Medlem

avg free. kör det på 5 datorer som "jag har hand om". inga problem. körs både xp/vista32/64.

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lithen
avg free. kör det på 5 datorer som "jag har hand om". inga problem. körs både xp/vista32/64.

samma här:D...dock på 6 datorer

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Medlem

AVG eller Avast funkar bra. Norton ska man undvika som pesten.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.