Omöjligt att klona bild via NVIDIA Control Panel i VISTA?

Permalänk
Medlem

Omöjligt att klona bild via NVIDIA Control Panel i VISTA?

Min dator har VISTA och jag har ett 8800 GTS med dubbla DVI-utgångar och S-video utgång. Jag vill kunna klona bilden på monitor och TV.

Jag har en S-videokabel till min TV och en DVI kabel till min monitor. Jag kan då få bild på både TV och Monitor.

Aktiverar jag både TV och monitor så får jag en "extended display" dvs, två olika visningar. Jag vill KLONA bilden dvs samma på monitorn som på TV:n. Problemet är alltså att fast NVIDIAs control panel påstår att detta skall låta sig göras så går inte detta.

I NVIDIAs control panel finns en sida om "Set up Multiple displays". Där anges att jag skall kunna göra följande:

"You can clone displays on the same GPU by dragging one icon on top of another."

Detta fungerar inte. Det går inte att drag-drop någonting.

NVIDIAs knowledge base säger samma sak.

I VISTAs egna Display settings kan man endast "Extend the desktop onto this monitor" Jag vill inte extend, jag vill klona men det verkar fan i mig omöjligt att få det att fungera i VISTA. Nog för att det var krångligt att klona bilden, och få de inställningarna att stanna kvar i XP men det gick i alla fall.

Om det är någon som har tips om hur man kan lösa problemet vore jag tacksam.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS4 rev 1.0, Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz Socket 775, Corsair HX Power Supply 520W, Albatron 8800GTS 320 MB, 4x1GBCorsair XMS2-6400 800 mhz, Thermalright Ultra-120 eXtreme Socket, Antec Case Performance One P182

Permalänk
Medlem

Inte en blekis om det kan påverka men jag gissar vilt på att du har för hög upplösning på din monitor i förhållande på vad som är max för tv-out, skulle gissa på 1024x768.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z84
Inte en blekis om det kan påverka men jag gissar vilt på att du har för hög upplösning på din monitor i förhållande på vad som är max för tv-out, skulle gissa på 1024x768.

Din vilda gissning är olyckligtvis totalt orelaterad till problemet.

Visst är det så att man kan ändra upplösningsinställningen på monitorn men det är fullständigt irrelevant eftersom bilden på monitorn och TV:n är två olika. Vad har max tv-out för betydelse när jag redan har bild på TV:n? Det är bara inte densamma?

Visa signatur

Gigabyte P35-DS4 rev 1.0, Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz Socket 775, Corsair HX Power Supply 520W, Albatron 8800GTS 320 MB, 4x1GBCorsair XMS2-6400 800 mhz, Thermalright Ultra-120 eXtreme Socket, Antec Case Performance One P182

Permalänk
Hedersmedlem

z84 är helt rätt på det faktiskt. Kloning fungerar bäst om bägge skärmarna har samma upplösning. Det brukar fungera med olika upplösning men blir oftast inte bra då man får skrolla utanför bild på ena skärmen. Om du öht inte kan välja klonläge i Nvidias kontrollpanel så kan det vara så att drivrutinen behöver installeras om.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Som sagt, oavsett vilken upplösning man väljer så klonar bilden inte sig. Inte heller hjälper det att ominstallera senaste drivrutinerna 180.48_geforce_winvista_32bit_international_whql.

Förmodligen stämmer det att det är drivrutinerna som det är fel på men hur val av upplösning på skärmarna skulle medge att kloning av bilden över huvudtaget skall ske förstår jag inte. Att sedan det kan vara problematiskt med olika upplösningar när man väl fått igång kloningen är en helt annan fråga.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS4 rev 1.0, Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz Socket 775, Corsair HX Power Supply 520W, Albatron 8800GTS 320 MB, 4x1GBCorsair XMS2-6400 800 mhz, Thermalright Ultra-120 eXtreme Socket, Antec Case Performance One P182

Permalänk
Medlem

Det går inte att klona två skärmar med olika upplösningar med nvidia.
Har just samma strul.

Har två st GTX 260 i SLI.
Vill köra 1920x1080 på TVn och 1900x1200 på dator monitorn men det blir panka.

Visa signatur

Acer Predator G3-605: i7-4790, 8GB, 120GB SSD, GTX 970 - Acer XB280HK 28", 4K, G-SYNC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jacke_72@hotmail
Det går inte att klona två skärmar med olika upplösningar med nvidia.
Har just samma strul.

Har två st GTX 260 i SLI.
Vill köra 1920x1080 på TVn och 1900x1200 på dator monitorn men det blir panka.

Det gör det visst det. Jag har en gammal tjockTV med låg upplösning och 1280*1024 på skärmen. Har dock ett gammalt 6600GT men det borde inte spela så stor roll tycker jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Upplever samma problem går jättebra att köra 1910x1080 på tvn och 1440x900 på monitorn men då går det INTE att klona skärmarna...hur jag än gör både med inbyggda bildskärms inställningar och nvidias egna så går det inte att klona i olika upplösningar...surt
sen en annan grej, det här med nvidias purevideo hd som ska vara inbyggt i mitt 8800gt hur funkar det... Har testat med powerdvd och hårdvaru acceleration men upplever att bilden hackar vid video accerleration...det är väl inte direkt meningen...enda positiva är att processorn knappt belastas vid blueray uppspelningar... finns det andra prog som hanterar purevideo förutom powerdvd??

Visa signatur

it's nice to be important but it's more important to be nice

Permalänk
Medlem

Jag har försökt göra det samma med ATI CCC, men, med det, går det inte heller att klona i olika upplösningar (kanske går i nyare versioner än den jag kör). Testat programmet Ultramon?

Permalänk

Jag har också Nvidia-kort..
Jag har en Samsung PS-42Q96HDX som jag kopplar min laptops HDMI-utgång till för att kika på DVD- och DivX-filmer. Problemet är dock att det liksom laggar lite grann ibland i filmerna då. Särskilt när kameran filmar snabbt sidledes, t ex bilscener och dylikt. Det konstiga är dock att det är perfekt uppspelning i datorn.

Däremot, när jag avaktiverar "klona bild" i mina Nvidia-inställningar och tar där "extra skrivbord" istället, där tv'n agerar det extra skrivbordet med endast en bakgrundsbild. Då drar jag över filmrutan till den skärmen, och vips så verkar playbacken vara hur smärtfri som helst.

Någon som kan förklara detta fenomen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LordVader

Däremot, när jag avaktiverar "klona bild" i mina Nvidia-inställningar och tar där "extra skrivbord" istället, där tv'n agerar det extra skrivbordet med endast en bakgrundsbild. Då drar jag över filmrutan till den skärmen, och vips så verkar playbacken vara hur smärtfri som helst.

Och hur gjorde du för att "klona bild" överhuvudtaget? Kör du xp där det verkar fungera eller har du lyckats i Vista?

Visa signatur

Gigabyte P35-DS4 rev 1.0, Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz Socket 775, Corsair HX Power Supply 520W, Albatron 8800GTS 320 MB, 4x1GBCorsair XMS2-6400 800 mhz, Thermalright Ultra-120 eXtreme Socket, Antec Case Performance One P182

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av juv95hrn
Och hur gjorde du för att "klona bild" överhuvudtaget? Kör du xp där det verkar fungera eller har du lyckats i Vista?

Jag trycker bara in HDMI-kabeln i datorn och då hoppar en kloning av bilden automatiskt igång på min plasma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LordVader
Jag trycker bara in HDMI-kabeln i datorn och då hoppar en kloning av bilden automatiskt igång på min plasma.

Japp! Och som jag och många misstänker fungerar detta bra i Windows XP men inte alls i Windows Vista. Eftersom vi inte känner till vilket operativsystem du använder kan du inte hjälpa till och vederlägag/bekräfta denna teori. Jag respekterar dock din personliga integritet och vägran att avslöja vilket OS du kör.

Tack för infon!

Visa signatur

Gigabyte P35-DS4 rev 1.0, Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz Socket 775, Corsair HX Power Supply 520W, Albatron 8800GTS 320 MB, 4x1GBCorsair XMS2-6400 800 mhz, Thermalright Ultra-120 eXtreme Socket, Antec Case Performance One P182

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av juv95hrn
Japp! Och som jag och många misstänker fungerar detta bra i Windows XP men inte alls i Windows Vista. Eftersom vi inte känner till vilket operativsystem du använder kan du inte hjälpa till och vederlägag/bekräfta denna teori. Jag respekterar dock din personliga integritet och vägran att avslöja vilket OS du kör.

Tack för infon!

Skratt, förlåt missade den biten. Jag använder Vista Ultimate.
NVIDIA Geforce 8200M G i min Compaq-laptop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LordVader
Jag trycker bara in HDMI-kabeln i datorn och då hoppar en kloning av bilden automatiskt igång på min plasma.

Till skillnad från trådskaparen som använder S-video.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Samma här. Vad håller dom på med? Funkade smärtfritt att klona på föregående drivrutiner som jag använde.

Permalänk

Hej allihopa! Det här verkar ju vara precis min tråd. Bra, då behöver jag inte göra en ny.

Okej jag försöker överhuvudtaget att bara få en bild från min HP Compaq Presario CQ50 via HDMI-porten att visas via en Panasonic projektor. Men det sker ingenting vadsomhelst. Projektorn är bara blå blå blå blå. Går inte att klona i nVidia, den hittar i övrigt inte projektorn nånstans så det går inte att ställa in nåt.
Jag har Vista och nVidia GeForce 8200M G. Help please.
Sorry om jag missat lite information, är inte fullt så superteknisk att jag vet precis allt vad jag behöver säga för att ni ska kunna hjälpa mig. Men fråga bara! Thanks.

Permalänk

Har också problem med kloning. Har en Fujitsu Amilo med ett NVIDIA Geforce 9800 GT. Jag kan få Desktop att visas på TV-n, helt död utan ikoner eller nånting. Men inte det jag spelar upp, vare sig det är film eller spel. Jag har S-video anslutning. Och detta funkade utmärkt i den gamla datorn med Win XP och Geforce TI 4800. Har ringt supporten på Fujitsu flera gånger men dom gav upp och vägrar nu att hjälpa till. När jag försöker klona så ändras primary bildskärm till den andra bildskärmen och det blir ingenting av det. Man undrar om NVIDIA har gjort ett misstag här eller om det är Vistas fel. NVIDIA har som bekant bara en Engelsk helpdesk och alla kan inte Engelska! Någon som talat med NVIDIA om problemet?

Permalänk

Den drivrutin som funkar för mig med kloningsläget är 178.13.
Försöker jag installera någon nyare funkar det inte =(

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro V2 / AMD Ryzen 9 5900X / Kingston 3200MHz 4x16GB / Gigabyte GeForce RTX 3060 Gaming Rev2 OC / Fractal Design Edison M 750W / Kingston M.2 960GB / Cooler Master Hyper 212 Black Edition / Corsair 4000D Airflow / Win 10

Permalänk

Klona-Tv

Men du har ju inte samma grafikkort. Jag misstänker nämligen att det har med det att göra.

Permalänk
Medlem

Jag stöter på ett irriterande problem när jag försöker klona skärmen och köra på min tv med mitt 8800 GTS. Jag får nämligen ingen bild på min datormonitor men på tv:n funkar det bra. Spelar ingen roll om jag kör på samma upplösning på båda skärmarna, har testat att köra med lite olika inställningar.
Någon som vet hur man löser detta lilla problemet?

Permalänk

nvidias senaste program är lite speciellt!
du kör igång precis som om du ska ha extended sen så har du displayerna där nere (det stå 1-2 för att visa vilken display som e vilken) du högerklickar på skärmarna och väljer clone!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Lighter22:

nvidias senaste program är lite speciellt!
du kör igång precis som om du ska ha extended sen så har du displayerna där nere (det stå 1-2 för att visa vilken display som e vilken) du högerklickar på skärmarna och väljer clone!

Med tanke på att senaste inlägget var över 11 månader sedan så kanske problemet inte är så aktuellt längre..

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.