Hur ska Sverige/Världen se ut enligt er?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Jag måste säga att trådskaparen är ganska naiv. Förmodligen ung, då det var under tonårstiden man ställde såna här frågor.

Skylla på ledare? Heh, du kanske skulle vidga dina vyer lite mer än så.

Tex ställa dig frågan om varför sjuksköterskorna strejkar och engagerar sig så intensivt i att höja sin lön med ett par extra %. Istället för att lägga energi på att arbetare runt om i världen ska få mer än 50kr/dag i lön, eller att förhindra att levande grisar hänger upp och ner i stekhet värme hela dagarna på marknader i länder som Vietnam och Kina.

Eller, varför driver Aftonbladet kampanjer för att "stoppa bröstcancer hos svenska kvinnor" istället för att uppmana folk att ge pengar för att bekämpa HIV och AIDS i U-länder?

Hur mycket pengar ger du själv till hjälporganisationer?

Osv osv...

Människan är egoistisk.

Det är ledarna som ansvarar för folkets välmående i ett land, inte sjuksköterskor på andra sidan jorden. Det är helt klart ledarna som bär ansvaret för hur det ser ut.
Jag tror inte heller att människan alltid är egoistisk. Jag tror det är kulturellt betingat, och det är ju inte särskilt konstigt idag när ens värde bedöms efter hur stor makt och spargris man har. Att det överhuvudtaget finns sjuksköterskor trots deras pissiga lön tycker jag är ett bevis för att människan inte är egoistisk. Sen bryr vi oss mer om människor i vår närhet än på andra sidan jorden, inget konstigt med det.

I mitt utopiska samhälle är både polis och ledare överflödiga och alla är veganer. Det är nog inte riktigt genomförbart iom alla fula vanor vi lärt oss genom åren, men jag är idealist.

Permalänk
Avstängd

Börja med att rensa regeringen från moderater/aliansen så börjar sverige bli bätre, nu är det motsatt Robin Hood.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Börja med att rensa regeringen från moderater/aliansen så börjar sverige bli bätre, nu är det motsatt Robin Hood.

Ja, det vore en mycket bra början iallafall.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Börja med att rensa regeringen från moderater/aliansen så börjar sverige bli bätre, nu är det motsatt Robin Hood.

Och varför skulle det vara bättre?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Börja med att rensa regeringen från moderater/aliansen så börjar sverige bli bätre, nu är det motsatt Robin Hood.

Aj ja och Vpk och vattenmelonerna skulle sköta saken bättre då knappast.

Det är nog ett av de största problemen som ni har i sverige, ni kan aldrig ha en koalitionsregering. Alliansen skulle väll kanske kunna klassas som koalition men eftersom alla låssas vara höger så blir det ju inte rikitigt samma effekt som när man har både vänster och höger, för då tar de ut varandras värsta stålligheter.

Visa signatur

Vem vaktar vakterna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Börja med att rensa regeringen från moderater/aliansen så börjar sverige bli bätre, nu är det motsatt Robin Hood.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Och varför skulle det vara bättre?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iFOz
Aj ja och Vpk och vattenmelonerna skulle sköta saken bättre då knappast.

Det är nog ett av de största problemen som ni har i sverige, ni kan aldrig ha en koalitionsregering. Alliansen skulle väll kanske kunna klassas som koalition men eftersom alla låssas vara höger så blir det ju inte rikitigt samma effekt som när man har både vänster och höger, för då tar de ut varandras värsta stålligheter.

Exakt det ni alla pratar om, är det inte det som är problemet?

Den här ingraverade moderat och sossepolitiken med allt tjäbbel inblandat. I Sverige är man ju antingen sosse eller moderat, allt känns så uppdelat. Jag menar: tänk om dom la all tid som de lägger på att gnälla och klaga på varandra till något som verkligen gav effekt istället. Det känns som att det har gått lite långt när folk struntar i att rösta för att de anser att politikerna håller på att tjafsa istället för att förbättra.

Sen förstår jag också att en del av valfriheten är att man ska kunna ha olika åsikter men frågan är hur relevant det är att tjafsa om vem som gör mest fel...

Direkt demokrati tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Många i Kina kör Audis, Mercedes och Lexus. Var så säker på att fler i Kina kör dom än i Skandinavien. Visst, många är fattiga där, men ingen är 'fast' i fattigdom.

Precis där är problemet med. Vissa lyckas nå toppen, och kör sedan ner de andra ännu mer i skiten för att hålla kvar sig där. Förr jobba de i sitt lantbruk, nu står de på fabriksgolvet 14 timmar om dagen för några SEK.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Bygg flygande trädmaskiner, vad vet ja. Säg till en man från 1885 att om 84 år kommer vi ha gått på månen och han kommer garanterar inte tro på dig. Försök att ens förklara vad en dator är för honom... Du förstår min poäng? Tänk vilka problem en helt vanlig familj hade för 1000 år sen och jämför dom nu med vad för slags problem familjen Svensson har.

Det är sant, vi har kommit oerhört långt på många saker. Men faktum kvarstår att vi behöver energi/bränsle. Och för att få det måste vi bränna saker eller klyva atomer, vilket tyvär har sina konsikvenser. Vatten innehåller väte, men att gå och vänta på en vatten-bil kan vara förjäves tyvär faktiskt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Vi skövlar regnskog för att vi behöver träet, inte för att vi är onda elaka människor. Det är ett problem, men som alla andra problem kommer dom att lösas.

Faktiskt inte, det är odlingmarken de behöver, för att sedan exportera till oss i väst. Problemet är att mycket av den regnskogen är oersättlig, den har funnits där i tusentals år och det finns många djurarter (t.ex orangutanger m.m) som bara lever där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
källa på det som inte är relaterad till högern?:)

om det stämmer det du säger så.... WTF!

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=758709

"Spekulationer på dagspressens debattsidor samt utredningar och beräkningar som gjorts sedan mitten av nittiotalet varierar dramatiskt och pekar på årliga kostnader mellan 40 till närmare 300 miljarder per år."

100 till 200 miljarder är en rätt safe gissning, lagom stort intervall så där.

Med högern så hoppas jag att du menar SD, ND och övriga invandringskritiker, de borgerliga som helhet verkar tyvärr inte ha något som helst intresse av att berätta vad invandringen kostar.

Moderaterna hade ett förslag om att anhöriginvandringen skulle begränsas, alltid nåt, men vet inte hur det gick med det. De borgerliga verkar vilja fortsätta med massinvandringsprojektet.

I fredags kunde man läsa följande tokerier i tidningen:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_1227093.svd

Edit: Har tyvärr inga länkar till olika undersökningar just nu men kan försöka leta fram lite så återkommer jag om ett par dar.
Tycker alla bör läsa DN-artikeln.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampe10
Exakt det ni alla pratar om, är det inte det som är problemet?

Den här ingraverade moderat och sossepolitiken med allt tjäbbel inblandat. I Sverige är man ju antingen sosse eller moderat, allt känns så uppdelat. Jag menar: tänk om dom la all tid som de lägger på att gnälla och klaga på varandra till något som verkligen gav effekt istället. Det känns som att det har gått lite långt när folk struntar i att rösta för att de anser att politikerna håller på att tjafsa istället för att förbättra.

Sen förstår jag också att en del av valfriheten är att man ska kunna ha olika åsikter men frågan är hur relevant det är att tjafsa om vem som gör mest fel...

Direkt demokrati tack!

Alla är inte sossar eller moderater...

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Kan inte EU eller FN samla ihop ett förband av USA's, britternas, fransmännens etc bästa elitstyrkor och skicka in dom på dessa platser och asassinera(staving?) ledarna och de närmaste rådgivarna/trögona?
Sedan tar EU eller FN över styret tills de fixar ett vettigt styrelsesätt och ledare.
Vet inte om det skulle göra någon positiv skillnad vad säger ni?

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
De allra fattigaste länderna i världen är fattiga för att det är förbjudet för västvärlden att handla med dessa länder. Vidare är de enda sektorer där fattiga länder faktiskt har ett konkurrensmässigt övertag, jordbruket, väldigt protektionistiskt skyddat. Jordbruket i Europa och USA får flera miljarder kronor i bidrag varje år vilket gör att exempelvis afrikanska bönder inte kan konkurrera (bidragen kan göra att inhemska bönderna kan sälja billigare). Så till att börja med måste alla handelshinder avskaffas, annars kommer fattiga länder aldrig någonsin kunna bli bättre.

Relaterat med ovan är att bistånd måste minska ordentligt eller avskaffas så att dessa länder ska kunna börja klara sig själv. Skulle handelshinder och bidragen till europeeiska bönder tas bort, samtidigt som bistånden avskaffas, skulle det bli mycket bättre än idag för fattiga länder.

Något annat som är viktigt är att inte försöka förändra ett land med våld. Sverige (eller USA) ska handla med fattiga länder, inte invardera för att demokratisera landet. Sådan ändring ska komma inifrån.

Edit: För en intressant syn på detta så finns det en tråd på Flashbacks forum om en svensk kille som bodde i ett afrikanskt land i några år. Eftersom afrikanska bönder inte kan utveckla sina jordbruk genom att handla med andra länder så är de ofta tvingade att stänga ner och börja sälja plastkammar och annat i storstäderna.

Du har så grisit rätt. Wordar hela ditt inlägg!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Kan inte EU eller FN samla ihop ett förband av USA's, britternas, fransmännens etc bästa elitstyrkor och skicka in dom på dessa platser och asassinera(staving?) ledarna och de närmaste rådgivarna/trögona?
Sedan tar EU eller FN över styret tills de fixar ett vettigt styrelsesätt och ledare.
Vet inte om det skulle göra någon positiv skillnad vad säger ni?

Var väl i princip det man gjorde med Afghanistan. Gick inge vidare.

Demokrati ska byggas med demokrati och inte med våld. Förstår varför araberna är sura på USA. Tänk själv om något land skulle komma till Sverige och säga att vi gör fel, bomba sönder oss och säga såhär ska ni leva. Ingen hållbar utveckling precis.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Sen är det en sak som jag har undrat över. Människan har alltid funnits i Afrika, t.o.m vi härstammar där ifrån. Hur kommer det sig att just nu är det sånna jätteproblem där nere?

2 ord: Kolonier & Slaveri

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratom
2 ord: Kolonier & Slaveri

Du menar alltså att dom i Afrika hade det bättre när dom var slavar och allt var uppdelat i kolonier?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Du menar alltså att dom i Afrika hade det bättre när dom var slavar och allt var uppdelat i kolonier?

Han menar nog att det är så dåligt just pga koloniering och slaveri?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Du menar alltså att dom i Afrika hade det bättre när dom var slavar och allt var uppdelat i kolonier?

Det styrdes stenhårt, iaf. under kolonitiden. Alla försök till uppror, rebeller, religösa-fanatiker etc. avslutades med urensning och avrättning.

När greppet släpptes så ja.. Blev det fritt framm för gerillor & statskupper osv..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Det styrdes stenhårt, iaf. under kolonitiden. Alla försök till uppror, rebeller, religösa-fanatiker etc. avslutades med urensning och avrättning.

När greppet släpptes så ja.. Blev det fritt framm för gerillor & statskupper osv..

Du är la inte allvarlig med att förespråka slaveri nu va? För det låter som att du tycker det var bättre när kolonial makten styrde?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Det styrdes stenhårt, iaf. under kolonitiden. Alla försök till uppror, rebeller, religösa-fanatiker etc. avslutades med urensning och avrättning.

När greppet släpptes så ja.. Blev det fritt framm för gerillor & statskupper osv..

Har tänkt på det lite faktist. Att under kolonitiden så blev dom styrda och ställda ganska hårt, men dom fick iaf mat och vatten. Nu med alla gerillor är det ingen som ger befolkningen livsmedel.

Vet dock inte om så är fallet.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Var väl i princip det man gjorde med Afghanistan. Gick inge vidare.

Demokrati ska byggas med demokrati och inte med våld. Förstår varför araberna är sura på USA. Tänk själv om något land skulle komma till Sverige och säga att vi gör fel, bomba sönder oss och säga såhär ska ni leva. Ingen hållbar utveckling precis.

Du har en poäng där.

OT: Upptäckte precis att jag missade V'et på staVning på mitt första inlägg. Ganska ironiskt faktiskt

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Alla länder kan inte vara rika. Alla människor kan inte ha lika mycket pengar.

Men nu är det ju också så i Afrika att torkan förvärras för varje år. Det enda som jag kan tänka på är en MEGA pipeline som forslar ner vatten till afrika där länder med vatten i överflöd då donerar en viss mängd. Det vattnet kan de då sen göra till floder bäckar och så vidare för att kunna få vatten helt enkelt. Detta vatten skulle ju inte räcka för att täcka hela landet och göra det till ett paradis men hyffsat lokalt och så skulle det ju kunna funka. Men nu är jag inte någon ekologi och naturexpert men frågan r ju hur mycket vatten som skulle kunna pumpas ner varjedag/månad/år så att balansen kvarstår. Kanske skulle kunna utvidga Regnskogarna på samma sätt för att få tillbaka den ekologiska balansen i världen.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Angående att jag tycker väst är viktigare är fel. Däremot tycker jag att Sverige är viktigare än alla andra länder eftersom att det är mitt land. Och det är väl inte så konstigt?

Konstigt, med tanke på dina själviska gener och det nationalistiska samhälle du växt upp i? Nej. Etiskt motbjudande och irrationellt? Ja.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Precis, att mer eller mindre avskaffa all inhemsk matproduktion känns som idioti.

400 miljarder som Psionicist jämför med Sverige är mycket pengar för oss, men utspritt över hela EU är det inte speciellt mycket.

Invandringen i Sverige lär kosta nånstans mellan 100 - 200 miljarder per år.
Sug på den ni invandringsivrare.
Själv skulle jag helst se att invandringen nästintill totalströps, ta bara in folk vi har användning för, skicka tillbaka folk som fått svenskt medborgarskap men inte får jobb, skicka tillbaka alla invandrare som missköter sig.
När folkomröstades det om att göra Sverige till en enda stor flyktingförläggning?

Givetvis bör Sverige lägga enorma mängder pengar på att förbättra människors liv genom att de får flytta från ett land med sämre levnadsvillkor till Sverige. Du vill "ta bara in folk vi har användning för, skicka tillbaka folk som fått svenskt medborgarskap men inte får jobb" - jag antar att detta även gäller människor som föds i Sverige; om man inte får jobb, inte "är till användning" eller missköter sig, utvisas man? Eller ska människor ha olika juridiska villkor beroende på var i relation till subjektiva geografiska gränsdragningar man råkade födas?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av braxilicious
Det är ledarna som ansvarar för folkets välmående i ett land, inte sjuksköterskor på andra sidan jorden. Det är helt klart ledarna som bär ansvaret för hur det ser ut.

Ledare i demokratiska länder representerar folket, de ska därför inte beskyllas för problem när de bara bedriver den politik de är valda att göra. Ansvaret för den politik som bedrivs av ett demokratiskt land ligger givetvis hos folket. (När det gäller icke-demokratiska länder är det dock givetvis ledningen som bär ansvaret.)

Visa signatur

Ping-pong is pingis.

Permalänk
Medlem

Såhär: http://sv.wikipedia.org/wiki/Anarkokapitalism

Mycket enkelt. Frånvaro av politik löser förvånansvärt många problem!
Kom ihåg att stater och indirekt statschefer är de största mördarna någonsin.

Nyheter består för det mesta av negativa saker för att dessa avviker från den normala samhällsordningen.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Gaffa
Konstigt, med tanke på dina själviska gener och det nationalistiska samhälle du växt upp i? Nej. Etiskt motbjudande och irrationellt? Ja.

Etiskt motbjudande? Jag tycker inte om hur människor i andra länder äter vid matbordet? Fan du kom på min hemlighet!

Nej men allvarligt vad pratar du om egentligen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Såhär: http://sv.wikipedia.org/wiki/Anarkokapitalism

Mycket enkelt. Frånvaro av politik löser förvånansvärt många problem!
Kom ihåg att stater och indirekt statschefer är de största mördarna någonsin.

Nyheter består för det mesta av negativa saker för att dessa avviker från den normala samhällsordningen.

Kommer det där verkligen fungera i praktiken? Det står på sidan du länka att det kan förknippas lite med Vilda Västern, och det är då inget jag skulle vilja ha i Sverige. Revolvermän överallt, Wanted: Dead or alive affischer och negerauktioner på gatan. Nej tack!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W