Hög upplösning 1900 x 1200, tips för att kunna läsa på skärmen?

Permalänk
Medlem

Hög upplösning 1900 x 1200, tips för att kunna läsa på skärmen?

Jag funderar på att köpa en laptop med 17" skärm med upplösningen 1900x1200. Just nu har jag en 15,4" med 1280x800 och tycker det är lagom när jag surfar på nätet och arbetar med dokument osv.

Jag är rädd för att upplösningen 1900x1200 gör att allt blir så smått att det blir jobbigt? Vad finns det man kan göra för att motverka det? När man jobbar i Word osv kan man ju zooma i programmet, men i övrigt, hur gör man då?

T ex har jag sett tips om att ändra text till 120 dpi, hur funkar det och exakt vad påverkas då?

Finns det någon funktion/modul att zooma i webbläsare? Eller blir de flesta hemsidor som en liten oläslig ruta på skärmen? Om man väljer större textstorlek blir väl förhållandet mellan text och utrymme på sidan skevt, om det ens påverkar?

Tacksam för tips om hur man ökar läsbarheten på en skärm med hög upplösning! Det är ju trevligt att ha hög upplösning i andra sammanhang...

Permalänk

Det ändrar väl så att all text blir större och finare bara? så har jag fattat det ;D

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk

tja... är det en bra skärm så ska det nog gå bra att läsa trots hög upplösning.

i värsta fall kan du ju sänka upplösningen när du leker på skrivbordet och byta när du tex spelar eller ser på film etc...

annars har Vista en ganska rolig funktion som funkar som ett förstorings glas där du håller musen

jag tror förövrigt att vista är bästa operativsystemet för att leka med. alla onödiga funktioner kan hålla en upp en hel påskhelg!
(fast förstorings glaset har väl sina funktioner, för synskadade och dyl.)

Permalänk
Medlem

Om bara texten blir större och inte kringliggande objekt som ramar, textytor, bakgrundsbilder osv, ser det inte konstigt ut då och blir oönskade effekter? Finns det inget sätt att förstora en hel sida lite grann?

Permalänk
Medlem

Ser inga som helst problem att läsa på mina XPS med 17" 1920x1200 i upplösning, det fungerar helt perfekt, man kanske tycker det ser litet ut i början, men man vänjer sig snabbt. Om du efter ett tag fortfarande inte är nöjd så kan du ju höja DPI och man kan även zooma i de flesta webbläsare vad jag vet, CTRL-scroll fungerar i Fx, tror det ska fungera i IE också. Själv har jag faktiskt zoomat ut lite för att få plats med ännu mer på skärmen, för mig är det helt läsligt med glasögonen på.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

precis som föregående inlägg, varför inte uppsöka optiker?
jag kör med 15,4 tum och 1920x1200 och det fungerar mkt fint

Visa signatur

markus

Permalänk
Medlem

Så hög upplösning som 1920x1200 på 15,4" kommer ge försämrad syn pga belastning av ögonen. Sitta och kisa framför skärmen är aldrig hälsosamt.

Permalänk
Medlem

Kan ingen printa med den upplösningen så man får se hur det ser ut?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nage
Så hög upplösning som 1920x1200 på 15,4" kommer ge försämrad syn pga belastning av ögonen. Sitta och kisa framför skärmen är aldrig hälsosamt.

jag tror inte han behöver kisa...

jag själv har 1680x1050 på 15,4" och har förminskat texten, den är på sin höjd max 2mm om ens det. och har inga som helst problem att läsa

Permalänk
Medlem

1920x1200 är litet på en 15,4", om vissa tycker motsatsen så är det helt upp till dem. Ni behöver inte kritisera trådskaparen utan kom med en lösning istället!

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
1920x1200 är litet på en 15,4", om vissa tycker motsatsen så är det helt upp till dem. Ni behöver inte kritisera trådskaparen utan kom med en lösning istället!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HermitoZ
Om du efter ett tag fortfarande inte är nöjd så kan du ju höja DPI och man kan även zooma i de flesta webbläsare vad jag vet, CTRL-scroll fungerar i Fx, tror det ska fungera i IE också.

En lösning

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

Ja då får man större text men resten då?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

CTRL-scroll funkar på text men inte med bilder, hade det gjort det hade det varit guld!

Det enklaste är ju bara att köpa en skärm med lägre upplösning. Älskar doock 1920x1200 på min 17" hade inte klagat om det var ännu högre upplösning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Håller med anarkizt, men med ctrl-scroll bör man i varje fall kunna läsa vad det står. Det bästa att göra är att dra till någon butik och kolla på en dator med 1920x1200 17" och känna efter lite hur det känns. Annars är det väl betydligt vanligare att 17" har 1440x900 tror jag, det lär knappast vara svårt att hitta?
När blir ännu högre upplösning standard på 17"? Det känns som att jag kan få plats med ännu mera utan att det blir jobbigt.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

Jag hoppas du inte tänkt kunna spela nya spel i native-upplösningen

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Det handlar inte om jag ser dåligt, men det ska vara bekvämt många timmar om dagen. Så det verkar inte finnas ngt sätt att zooma allt på en sida, bara texten om sidans kodning tillåter, synd. Hade jag fått välja fritt hade jag tagit 1680x1050 (blev det rätt?) .men datorn finns bara med högre upplösning.

Permalänk

I IE sp kan du ju zooma hela sidan. Har ju ett förstoringsglas nere till höger. Zoomar bilderna med.

Permalänk
Medlem

Applet: Jag spelar de flesta spel i 1920x1200, går alldeles utmärkt (WoW, Civ4, Total War 2 bl a) men nyare (och mer actionbetonade) spel som Crysis, Bioshock, CoD4 lirar jag i 1440x900 istället för att få lite bättre flyt. Så visst går det, beror ju på gfx-kortet samt hur viktigt hög fps är i spelet...

Mr.Purple: Du har ju helt rätt! Jag var iofs tvungen att uppgradera från IE6 till IE7 för att få denna funktion men den är ju klockren! Nu surfar jag i 150% Känns sjukt stort men funkar hyffsat, dock ser jag lite layoutfel på den här sidan, t.ex. är "e-post vid svar"-checkboxen över själva texten och lite andra småsaker, men på det stora hela funkar funktionen bra.

edit: Hmm, äckligt, IE7 har ClearType inställt som default... Tyckte väl att allt blev lite suddigt. Passa er!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gör ungefär samma som anarkizt med spelen, dock brukar jag lira nya spel i native men med lägre grafikinställningar i övrigt. Men som är nämnt flera gånger så brukar det finna en hyfsad zoom-funktion i webbläsarna om man tycker att saker blir för smått, och annars kan du höja din dpi.
Men har du själv sett och testat 1920x1200 på en 17"-skärm så att du vet om det är för litet för dig själv eller tror du det pga. att andra sagt att det är för litet för dem? Det är ju olika från person till person, vissa av mina kompisar tycker att det är för litet medan jag själv sitter många timmar om dagen och tycker att det är bekvämt. Hur som helst så önskar jag dig lycka till.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

Ja, jag har testat upplösningen i butik, men inte under längre tid av förklarliga skäl. Men man kanske vänjer sig med tiden?

Permalänk
Medlem

Jag tror definitivt att du kommer att vänja dig efter ett litet tag, om du inte tyckte att det var riktigt jobbigt liksom. I början var det ju lite jobbigt men nu är det perfekt.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk

Nästan säker på att du vänjer det på det sättet att du inte kommer vilja gå ner på nått med lägre upplösning i framtiden!

Kan nästan sätt en slant på det sålänge du inte har problem med synen

Permalänk

Jag förstår inte riktigt, går det inte att byta upplösning på laptopen bara?
Jag menar, kan man inte byta upplösning på laptops? :O:D
(Jag har beställt en laptop och den har inte kommit än, så jag vet inte alla dess hemligheter:D)

Visa signatur

PC: ASUS P5Q Delux DDR2, E8600@4400, TRUE+Noctua 120mm, 4GB Corsair DOMINATOR 1066, PowerColor HD4870X2
MacBookPro 13"
Iphone4
Canon500D

Permalänk
Medlem

Jocke: Jorå, det kan man, men då en laptops skärm (LCD) har en viss FAST upplösning (t.ex. 1920x1200) så blir det suddigt om man inte har den upplösningen inställd i operativsystemet.

Detta problem hade man inte förr med de gamla CRT-skärmarna som glatt kunde visa vilken upplösning som helst i princip (så länge bandbredden räckte till).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Följande länk åsyftar en bild i upplösning 1920 x 1200, innehållandes någon persons skrivbord i Vista. Ladda ned den och öppna den i helskärm, så får man en känsla för hur stort (eller litet) den upplösningen är på din skärm.

http://myego.cz/img/vista_x64/windows-vista-1920x1200.jpg

Jag testa den på min 17" skärm, och tycker det är riktigt smått men kanske blir en vanesak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gz
Ja, jag har testat upplösningen i butik, men inte under längre tid av förklarliga skäl. Men man kanske vänjer sig med tiden?

jag kör på 2 laptop 1920x1200 15,4 tum och det fungerar mkt bra! vägrar man uppsöka optiker förstår jag inte problemet och jag väntar bara på den om fyrkantiga ögon ska komma upp igen...

zooma kan man göra med förstoringsglas, glasögon eller sänka upplösningen, mjukvaruändringar via ex förstora önskad del av skärmen men vart ligger "ursprungsproblemet" jo i ögonen...

Visa signatur

markus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Jocke: Jorå, det kan man, men då en laptops skärm (LCD) har en viss FAST upplösning (t.ex. 1920x1200) så blir det suddigt om man inte har den upplösningen inställd i operativsystemet.

Detta problem hade man inte förr med de gamla CRT-skärmarna som glatt kunde visa vilken upplösning som helst i princip (så länge bandbredden räckte till).

Ahaaa men dåså, Tack då vet jag
Jag vill dock ha 1920x1200 upplösning så för mig är det inget problem. Men nu har jag lärt mig något nytt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stich
Följande länk åsyftar en bild i upplösning 1920 x 1200, innehållandes någon persons skrivbord i Vista. Ladda ned den och öppna den i helskärm, så får man en känsla för hur stort (eller litet) den upplösningen är på din skärm.

http://myego.cz/img/vista_x64/windows-vista-1920x1200.jpg

Jag testa den på min 17" skärm, och tycker det är riktigt smått men kanske blir en vanesak.

Åh det såg riktigt nice ut med 1920x1200. Kommer bli riktigt skönt med bra översikt

Visa signatur

PC: ASUS P5Q Delux DDR2, E8600@4400, TRUE+Noctua 120mm, 4GB Corsair DOMINATOR 1066, PowerColor HD4870X2
MacBookPro 13"
Iphone4
Canon500D

Permalänk
Medlem

Tja!

Jag rekomenderar inte en 1920x1080 upplösning. vist det fungerar men när jag satt och läste mycket på min dell 9300 så blev det för jobbigt direkt man ändrade upplösningen så blev det bättre. så jag rekomenderar en lägreupplösning.

men smaken är som baken, bäst och testa om ni har möjlighet !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av markusw
jag kör på 2 laptop 1920x1200 15,4 tum och det fungerar mkt bra! vägrar man uppsöka optiker förstår jag inte problemet och jag väntar bara på den om fyrkantiga ögon ska komma upp igen...

zooma kan man göra med förstoringsglas, glasögon eller sänka upplösningen, mjukvaruändringar via ex förstora önskad del av skärmen men vart ligger "ursprungsproblemet" jo i ögonen...

Jag har inget fel på synen, men jag tycker 1920x1200 är lite för smått för en 17"-skärm. Det blir gärna att man lutar sig fram när man ska kolla små detaljer och man anstränger ögonen ibland.

Att dra till den gamla kyschan om "uppsöka optiker" är faktiskt ganska löjligt och det var inte det trådskaparen behövde hjälp med.

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NAD
Jag har inget fel på synen, men jag tycker 1920x1200 är lite för smått för en 17"-skärm. Det blir gärna att man lutar sig fram när man ska kolla små detaljer och man anstränger ögonen ibland.

Att dra till den gamla kyschan om "uppsöka optiker" är faktiskt ganska löjligt och det var inte det trådskaparen behövde hjälp med.

Från första posten:
1. Finns det någon funktion/modul att zooma i webbläsare? Eller blir de flesta hemsidor som en liten oläslig ruta på skärmen? Om man väljer större textstorlek blir väl förhållandet mellan text och utrymme på sidan skevt, om det ens påverkar?

2. Tacksam för tips om hur man ökar läsbarheten på en skärm med hög upplösning! Det är ju trevligt att ha hög upplösning i andra sammanhang...

1. (Mitt tillägg)
Ja, det finns och ett antal har kommit i denna tråd.

2. (Mitt tillägg)
Uppsök optiker eller se 1.

Jag står ändå fast vid att "problemet" ligger i ögonen som många många (min erfarenhet) vägrar inse/förstå/erkänna. Jag beklagar verkligen om jag trampat någon på tårna, sry my bad!!!
I rest my case och beklagar om jag rört upp känsliga läsare (läs ögon )

Visa signatur

markus