Tri-core i mars och dual-core under andra kvartalet

Permalänk
Melding Plague

Tri-core i mars och dual-core under andra kvartalet

Mars nästa år kommer AMD att lansera några Phenomprocessorer med tre kärnor. Senare under andra kvartalet kommer nya uppdaterade trekärninga Phenomprocessorer och även tvåkärninga processorer i Athlon 6000-serien.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

och varför inte 4 ?

Visa signatur

Q9550@3,9 /4Gb-Dominator /2x Ati 3870@840 -2200 /Antec P190
20084 3DMarks.

Permalänk
Medlem

Kan man undra...

Permalänk

Därför att de inte har löst buggen än. Lanseringen av nya 4-kärniga processorer har skjutits fram då de inte har löst buggen än. Vilket är jäkligt synd tycker jag.

Jag hoppas att de löser den snart.

Permalänk
Medlem

ska bli spännande att se hur en 3-kärnig processor presterar.

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

det är väll säkert misslyckade quads som kommer säljas som tri.

hursomhelst så förväntar jag mig snart att nyheten "AMD skjuter upp lansering av Phenom tricore" av ren vana..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Om priset ligger så pass under Quadcore-CPUerna och över Dual så kan det passa sig för många som kan tänka sig lägga några extra kronor på sin kontorsdator eller nått.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem

Billigare med 3-kärnor. De kan använda de quad-cpuerna där ena kärnan är kass genom att bara koppla bort den.

Permalänk
Medlem

Det känns som om marknaden kommer att översvämmas av både budget processorer och grafikkort, lite nytänkande och innovation tack, är litet less på dessa myrsteg och nedkrympningar.
Kan de inte gå in i väggen i och med moores lag snart...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

AMD, AMD, A-M-D, vad sysslar ni egentligen me? Här sitter Sweclockers och vi drömmer oss bort medans ni AMD tappar det ni har sått.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

På tal om Moores lag... har för mig att jag läste att den inte gäller längre?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
AMD, AMD, A-M-D, vad sysslar ni egentligen me? Här sitter Sweclockers och vi drömmer oss bort medans ni AMD tappar det ni har sått.

Till skillnad från AMD kommer du inte kunna lära dig att göra rätt.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Nyheten här har inte samma innehåll som på digitimes. Lite oroväckande.

Jag hävdar att man visst kan göra true tricore och att det inte behöver vara 4:a kärniga och med en deaktiverad. Varför slösa bort 25% kisel på varje processor. Så dålig kvalitet har de heller inte i processen idag.
Det som brukar skilja är i stället hur höga frekvenser de klarar.

Ska bli intressant och se hur det är sen.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marabou
Därför att de inte har löst buggen än. Lanseringen av nya 4-kärniga processorer har skjutits fram då de inte har löst buggen än. Vilket är jäkligt synd tycker jag.

Jag hoppas att de löser den snart.

Appropå buggen, hur är det med den där det nått att verkligen bry sig om? om jag förstog det rätt så påverkar den knappt alls prollens stabilitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr Kantarell

Jag hävdar att man visst kan göra true tricore och att det inte behöver vara 4:a kärniga och med en deaktiverad. Varför slösa bort 25% kisel på varje processor. Så dålig kvalitet har de heller inte i processen idag.

bättre att slösa bort 25% kisel än 100% CPU iof..

men visst, att det skulle kunna vara rena 3-kärnor är lika troligt som det andra, men om man ser till layout verkar det lite meningslöst. den logiska uppdelningen bör vara bättre med 4 "fält" och minne borde ju inte heller placeras i fält 4 tex.

kanske kan man hoppas på nån slags DSP i den resterande platsen framöver, det om nått vore grymt och nyskapande.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Citat från Xbitlabs:

"However, putting four processor cores onto a single dies also has a negative side to it. The thing is that these semiconductor dies, even manufactured with contemporary 65nm process, come out pretty big in size. Of course, it leads to significant drop of the chip yields and increase in production costs. However, AMD seems to have found a way to put most of the defective dies to good use. Next year they will start supplying triple-core and maybe even dual-core processors manufactured from original Phenom dies with one or two failed cores.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem

AMD ligger tyvärr långt efter Intel. Så kommer det vara en bra stund.

Visa signatur

5800x3D . 6900 XT . 16gb ddr4 . NR200p

Permalänk
Medlem

Jaha... då blir AMD inget alternativ nästa år då. Hade planerat att uppgradera servern och kasta in en tri-core cpu där... sket sig den planen. Får hoppas priserna på Q6600 håller i sig till februari, så får man köpa sig en sådan istället.

Permalänk
Medlem

Hehe...
Synd att dom e så pass efter....
Dom förlorar många kunder/köpare på det vilket inkluderar mig för jag går över till intels quads snart...

Dom får ta och tagga till lite så att dom kan sänka priserna..

Permalänk
Medlem

AMD får sluta att släppa halvförvånandeprocessorer någon gång om året och ge oss en eller flera som kan vara med och tävla på prestanda toppen. Mindre nm och mer mhz! Mellan / lågsegmentet gör mig ledsen.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Jag tycket de ändå gör ett bra jobb. Var ju inte så länge sedan man sade likadant om Intel (p4). Tids nog kommer de igen och vänder så intel hamnar i dåliga dager. Så brukar det ju vara i denna branch

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Till skillnad från AMD kommer du inte kunna lära dig att göra rätt.

Som 23 årig affärsområdes ansvarig och med 25 säljare under mig tillsammans med en support jag sköter så är det mycket som jag gör rätt grabben.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Som 23 årig affärsområdes ansvarig och med 25 säljare under mig tillsammans med en support jag sköter så är det mycket som jag gör rätt grabben.

Har sett dig skriva så mycket fel så jag vet vad jag pratar om.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Har sett dig skriva så mycket fel så jag vet vad jag pratar om.

Okej men eftersom du är så onödig och börjar citera andra med en idé om att förstöra så ta det PM och citera mig allt som jag har skrivit fel. Du har över 8100 inlägg att leta igenom. Om inte så låt bli istället, kapish?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Tumregel nummer ett: Lita aldrig på en säljare.

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Avstängd

Det har jag aldrig gjort heller, jag litar knappt på mig själv heller

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Dojan, killen e bara lite avis, brukar hända, så låt dem söka igenom forum med sina pessimistiska attityder och snart kommer det ifatt dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Som 23 årig affärsområdes ansvarig och med 25 säljare under mig tillsammans med en support jag sköter så är det mycket som jag gör rätt grabben.

Ändå har du problem med "sär skrivning"?
Jag är inte övertygad.

--
Dessa maskiner verkar intressanta om prisbilden hamnar runt där vi har AMD Athlon X2 6000+ idag, alltså runt 1395kr, men det är nog för mycket att hoppas på. Phenom 9500 kostar idag 1995kr och med en avstängd kärna tror jag inte man kan vänta sig ett så starkt reducerat pris, även om det skulle kunna gynna AMD på lång sikt. Det är bättre att få iväg grejerna medan de är fräscha än att de sitter på lager och dammar, även om produkten i sig inte intresserar den vanliga enthusiasten särskilt mycket.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Okej men eftersom du är så onödig och börjar citera andra med en idé om att förstöra så ta det PM och citera mig allt som jag har skrivit fel. Du har över 8100 inlägg att leta igenom. Om inte så låt bli istället, kapish?

Du hänvisar till foruminlägg, ett foruminlägg talar inte för hur mycket kunskap man innefattar. Du vet mycket väl vart du skrivit information som varit fel, inte bara här på SweC.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Okej men eftersom du är så onödig och börjar citera andra med en idé om att förstöra så ta det PM och citera mig allt som jag har skrivit fel. Du har över 8100 inlägg att leta igenom. Om inte så låt bli istället, kapish?

OFT!:Asså vf har alla börjat hacka på dig? =/. har du sagt nått elakt om nån eller?

OnT: Hoppas deras 3Core presterar som 360's gör :D.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<