Permalänk
Medlem

Köpa trasigt XBOX 360

Hej
En klasskamrat vill sälja sitt trasiga xbox 360.
Han säger att den inte går igång och det är 3 röda lampor som blinkar.
Han vill bara sälja konsollen och kablarna till det, inga handkontroller.

Här kan man läsa lite om det
http://support.microsoft.com/kb/907534

Han vill ha 500kr. Det är chippat och har funkat skitbra ända tills det bara inte ville starta en dag.
Är det värt det? Tror ni att det går att laga själv?

MVH

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Microsoft announced a brand new plan to fix all of your broken Xbox 360’s which have the three red lights. Microsoft will pay for all the shipping, plus repair your system for free. Call Xbox Support(1-800-4-my-xbox) today if your system is giving you problems(with 3 red lights)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
Microsoft announced a brand new plan to fix all of your broken Xbox 360’s which have the three red lights. Microsoft will pay for all the shipping, plus repair your system for free. Call Xbox Support(1-800-4-my-xbox) today if your system is giving you problems(with 3 red lights)

Det gäller nog inte chippade boxar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Det gäller nog inte chippade boxar

Jag har inte koll på hur man chippar xbox, men det borde ju vara något man fixa ur själv, och sen skicka in:P
Annars säger du att du vill ha öppet köp:D

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem

är väll knappast chippat utan Flaschat?, isf är det dvdläsarens firmware som bytts ut tror jag

Men hur som helst så hade jag dessa röda lampor så kallade "red lights of death" och det finns flera företag som reparerar justdet, för under 1000 lappen. Så det blir ju ett billigt xbox 360 isf

Visa signatur

Macbook White late 2007

Permalänk
Medlem

kk. Så jag borde slå till? Måste köpa en eller två handkontroller också isf :>

Permalänk
Medlem

Om det är flashat kan du väl för å va på säkra sidan flasha tillbaka det och fixa ett nytt garanti-klistermärke om det är borta och prova skicka in på garantin.

Dock så ska ju inte garantin gälla längre om man har öppnat det...

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Ok. Sitter det serienummer på xboxarna? Så dom vet att det inte är mitt från början? Garantin går väl inte till nästa köparen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Om det är flashat kan du väl för å va på säkra sidan flasha tillbaka det och fixa ett nytt garanti-klistermärke om det är borta och prova skicka in på garantin.

Dock så ska ju inte garantin gälla längre om man har öppnat det...

Det funkar förmodligen men bökigare skulle jag säga, klistermärkena är oxå riktigt dyra. Dessutom så lämnar väll microsoft inte någon garanti på att det inte händer igen?

För jag har numera ett års garanti på att det inte skall hända mig igen, och det känns rätt tryggt med tanke på att tre av fem jag känner med ett 360 har fått ringarna!!

Visa signatur

Macbook White late 2007

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Testa Handduks-tricket
http://thexboxdomain.net/2007/01/15/the-towel-trick-fixes-360...

Haha alltså nånting som jag börjat förundras över, framförallt i egenskap av datortekniker då man stöter på det rätt ofta. Det är hur inovativa folk är när deras saker inte funkar Alltså folk lyckas hitta de mest sjuka rutiner för att få sin dator att funka... Eller som här, "-Hmm, den kanske funkar om jag lägger en handduk över den". Men jag kan iofs tänka mig att det man är ute efter är att hetta upp lödningarna i boxen då detta verkar vara ett vanligt problem. Andra har ju köst döda boxar med värmepistol...

Permalänk
Medlem

Jag hade på den i ett par minuter, sen startade jag om den och så vips, så funkade den. Men efter ca 10 minuter la den av igen.
Vetifan va de är som gör detta.

Permalänk
Medlem

skicka den till MS då du antagligen kommer få en helt ny! det har hänt mig 2 ggr tidigare och jag har skickat tillbax och fått den ersatt mot en ny! du har 3 års garanti på ring of death som det heter! kostar dig inte en kr, inte ens samtalet till support kostar har jag för mig! Jag krävde kompensation efter andra gången och pratade till mig en wireless handkontroll + 1 månad gratis live

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet varför inte microsoft löser problemet med ringen för gott?

Det är väll bara lödningarna på processorn som är problemet?, till och med de nya boxarna har ju problem

Visa signatur

Macbook White late 2007

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klubban
Ok. Sitter det serienummer på xboxarna? Så dom vet att det inte är mitt från början? Garantin går väl inte till nästa köparen?

Garantin har ju inte köparen utan det är produkten som har garanti, så garantin gäller för andra ägare.

Tycker handdukstricket verkar lite fränt, testa det. Tydligen beror dessa "Ring of death" att lödningarna är kassa så en uppvärmning kan ju fungera. Alternativt kan du testa lite försiktigt med en varmluftpistol mot PCB:n.

Permalänk
Medlem

Jag kunde spela typ 40 min och så, funkade bra utan hängning. Sen tänkte jag testa x clamp tricket, men det gick inge vidare. Fick 3 röda lampor igen, så ja skruvade tillbaka dom och satte en bricka där jag borrat, ingen skillnad. Lät den stå på och sen rebootade jag, då funkade den och det kom ljud och allt ur tvn men bilden var svart.

Vad kan jag testa nu då?

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klubban
Jag kunde spela typ 40 min och så, funkade bra utan hängning. Sen tänkte jag testa x clamp tricket, men det gick inge vidare. Fick 3 röda lampor igen, så ja skruvade tillbaka dom och satte en bricka där jag borrat, ingen skillnad. Lät den stå på och sen rebootade jag, då funkade den och det kom ljud och allt ur tvn men bilden var svart.

Vad kan jag testa nu då?

Ja, du kunde ju skickat in den å provat fått en helt ny helt gratis INNAN du började fysiskt förstöra den.

Finn många som lämnat in "chippat" å fått nytt.

Permalänk
Medlem

Jag vet. Jag är på telefon med dom nu och UPS ska komma och hämta upp den åt mig, får väl hoppas på att jag får den utbytt ändå, hehe.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klubban
Jag vet. Jag är på telefon med dom nu och UPS ska komma och hämta upp den åt mig, får väl hoppas på att jag får den utbytt ändå, hehe.

Hoppas inte för mycket... de lär se att du har meckat i den. Om du bara skickat in den flashad så hade du haft goda chanser att få en ny dock.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Retroid
Är det någon som vet varför inte microsoft löser problemet med ringen för gott?

Det är väll bara lödningarna på processorn som är problemet?, till och med de nya boxarna har ju problem

Problemet beror på (av det jag läst mig till) att 360 använder sig av "budget" komponenter (detta för att dra ner produktionskostnaden och på detta sätt nå break even (innebär att dom börjar tjäna pengar istället för att förlora pengar per såld enhet) fortare) vilket i slutändan innebär värmeproblem och det numera så ökända Ring of Death. Microsoft har numera gått över till något som kallas för 65 nm teknologi och detta innebär att det alstras mindre värme. En processor som inte kyls kommer överhettas och sedan sluta fungera, processorn blir varmare ju mer kraft den måste använda (så att säga) och antagligen så har Ms gjort så att processorn slutar att arbeta om den blir överhettad (rätt så vanligt på pc) vilket också innebär att spel och dylikt "fryser". Denna nya Xbox kommer ersätta alla gamla och har redan rapporterats ha införskaffats på sina håll. Som konsument märker man ingenting då det är precis samma Xbox 360 Premium som innan men innuti är det däremot lite skillnader som sagt. Arbetsnamnet på denna är Falcon, det finns mycket info om detta på nätet. Jag själv väntar på att just denna Falcon version som finns i dom nya Premium och Elite boxarna (om Arcade har det är jag osäker på). Nästa år kommer det komma en version som heter Jasper som ska reducera värmen ännu mer som jag fattat det). Så visst sjutton håller Ms på att försöka lösa problemet. Anledningen till att dom inte gått ut med det offentligt beror på att dom inte vill att folk ska rata dom "gamla" Xboxarna (s.k Osborne-effekten, http://en.wikipedia.org/wiki/Osborne_Effect).

För mer info om Falcon och Jasper:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Xbox_360

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Jag som trodde att man redan kommit på att de flesta RROD beror på att den såkallade komponenten x-clamp som är tillför att fästa kylflänsen mot CPU:n/GPU:n inte fungerar ordentligt, alltså kylflänsen trycks inte tillräckligt bra emot CPU/GPU = överhettning.

Massa som har löst detta problem med enklare modiferingar, läs mer på xbox-scene (Får vi länka dit?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredlovebot
Jag som trodde att man redan kommit på att de flesta RROD beror på att den såkallade komponenten x-clamp som är tillför att fästa kylflänsen mot CPU:n/GPU:n inte fungerar ordentligt, alltså kylflänsen trycks inte tillräckligt bra emot CPU/GPU = överhettning.

Massa som har löst detta problem med enklare modiferingar, läs mer på xbox-scene (Får vi länka dit?)

Är la inte överhettning som är det vanligaste problemet utan snarare att x-clampsen får moderkortet att flexa vilket resulterar i dålig kontakt med vanligtsvis gpun.

Håller mig inte uppdaterad inom 360 området längre men är iaf så jag minns det.

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk

Jag fick RROD en gång och sedan startade den upp ett par gånger med bild. Sedan dess utan bild. DVS den startar upp konsolen och jag kan rör runt mig bland menyerna (man hör ju effekt-ljuden när man gör sånt) men jag får ingen bild. Har provat att "återställa" bilden och köra med komposit men samma där.

Jag löste det med att köpa en PS3 men det skulle vara kul att få igång den igen om nån har någon ide på vad man kan göra. (kanske bara sladden som är paj?)

/Cheese

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigCheese
Jag fick RROD en gång och sedan startade den upp ett par gånger med bild. Sedan dess utan bild. DVS den startar upp konsolen och jag kan rör runt mig bland menyerna (man hör ju effekt-ljuden när man gör sånt) men jag får ingen bild. Har provat att "återställa" bilden och köra med komposit men samma där.

Jag löste det med att köpa en PS3 men det skulle vara kul att få igång den igen om nån har någon ide på vad man kan göra. (kanske bara sladden som är paj?)

/Cheese

Ring supporten?

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigCheese
Jag löste det med att köpa en PS3 men det skulle vara kul att få igång den igen om nån har någon ide på vad man kan göra. (kanske bara sladden som är paj?)

/Cheese

Hehe, vissa har ju pengar...
Men som sagt, ring supporten.

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem

Den är i tyskland nu så ja får hoppas på att jag får en lagad eller ny tillbaka. Hade bland annat borrat i chassit för x clamp moden men då fick jag bara RROD igen, och tillslut fick jag ingen bild alls , precis som BigCheese beskriver.
Sen dog den totalt.

Permalänk

Köp en ny var inte dumsnål.

Visa signatur

Give me a wooden cross

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klubban
Den är i tyskland nu så ja får hoppas på att jag får en lagad eller ny tillbaka. Hade bland annat borrat i chassit för x clamp moden men då fick jag bara RROD igen, och tillslut fick jag ingen bild alls , precis som BigCheese beskriver.
Sen dog den totalt.

Stor risk att du inte får en ny/reparerad box. Utan samma tillbakaskickad istället. Men samtidigt så tror jag ändå att det kommer att gå fint.

Lite konstigt på sätt och vis hur slappa de är. Men tur för oss som äger en box.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Gör Xclamp fix.
Permanent fix....

Jag fick RROD och testade towelfix.. Funkade i 1h.. woohoo..
Sedan vägrade boxen att fungera oavsätt towelfix så jag tvingades göra Xclampfix som man tar bort originalskruvarna och sätter dit nya.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.