Hjälp med felsök på MB, CPU el minnen

Permalänk
Medlem

Hjälp med felsök på MB, CPU el minnen

Uppgraderade min speldator med nytt moderkort, cpu och ramminnen. Direkt efter denna uppgradering började systemet att bete sig väldigt konstigt. När jag spelade spel hängde det sig vid laddning av banor tex. Stängde ner spelet och då kom ett antal felmeddelanden upp om att vista stängde ner process efter process tills det bara var bakgrundsbilden kvar. Vid installation av program eller spel så hittar den inte filer och tidigare fullt fungerande spel eller program är omöjliga att installera. Försökt ominstallera vista men blir samma sak då. Har testkört minnena i memtest och fick inga error. Tempen i systemet är lågt förutom processorn som ligger runt 55grader. Gick från value corsair ddr pc3200 minnen till patriot ddr2 6400 minnen och sänkte skriv o läshastigheten med cirka 50 procent. Ställde då in dem i bioset och då var de endast 30 procent långsammare men då hängde sig datorn konstant. pratade med försäljaren som sa att det enda jag skulle röra i bioset var volten på dem. Men då är dom sjukt långsamma.
Det jag funderar på är ifall det är moderkortet som bör bytas eller om det är nätagget som inte pallar trycket eller ifall det kanske kan vara överhettning.

2 raidade raptor diskar samt ytterligare en raptor som extradisk
nvidia 7950 gt grafikkort med zalman kylning
2 dvd lite on brännare
hiper 480w nätagg

Uppgraderade från amd athlon 64 3200+ till x2 4400+
msi k9n mobo till abit fatility an9 32x
corsair value 3200 2gb minnen till patriot 6400 2gb

Systemet körs i vista.
De gånger jag väl fått igång tex battlefield 2142 så märker jag en prestanda sänkning i grafik.

Hoppas någon orkat läsa igenom denna dryga felbeskrivning och har något bra tips..

Visa signatur

[Intel C2D 6850, 4gb pc6400, LANPARTY UT NF680i LT, 2Xraptor raid 75gb hd, raptor 150gb hd, Nvidia 7950GT 512mb, 2Xsamsung DVD, 19"tft 2ms][Dell xps 1330 - C2D 7100, 128mb 8400 Nvidia, 2gb ram, 300 nid skärm, BT, Fingerprintreader, 120gb 5400rpm hd, N draft wifi ]

Permalänk
Medlem

Det sämsta du kan göra är att klicka bort felmeddelanden utan att observera vad de säger.

Hiper nätagg ansågs vara bra, men de har visat sig vara rätt kortlivade. Pröva med ett annat.

Kör memtest86+. Först ett minne i taget och sedan i dual channel, och inte bara i 20 minuter. Kör i några timmar. Gärna över natten. Om det listar hundratals fel redan efter några sekunder behöver du givetvis inte fortsätta.

Finns det nyare bios till moderkortet? Om det uppges ha ökat minneskompatibilitet med diverse minnen så kan det vara värt att pröva, men var försiktig. Gör vad du kan för att få datorn stabil innan du flashar. Klocka ner minnena, kör med ett minne, kanske låna av en kompis osv. Man vill inte att datorn hänger vid flashning

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

För att undvika/pröva sig fram genom konstiga nerstängningsfel som detta så krävs de kanske bios-flashning. Statusen nu mellan minnena och moderkortet kanske är så illa att flashning löser problemet men precis som hardware-guy säger så kör gärna test/testen i flera timmar. Skulle du göra flashning så görs de säkrast med dos-program (ex awdflash) d.v.s inte inne i windows GUI.
Men chansen kan vara stor att de är just flashning som krävs.

Om du kan få upp felmeddelandet igen så skriv ner vad de står.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Memtest körde jag i 3 rundor. Tog några timmar. Ska testa o köra dom var för sig som ni skrev. Bios är det senaste stabila. Enligt patriot ska minnena köras i 4 4 4 12 i 2,2 v men jag får det att bli väldigt ostabilt. Försäljaren menade att jag skulle köra dom i 5 5 5 5 16 o runt 2 v. Men då vart dom allt för sega.

Nu har jag testat att installera xp på nytt så samma felmeddelanden kan jag inte få fram direkt.

Ska testa att köra minnena hos en kompis. Hade hem ett par corsair 5300 men de fungerde inte över huvudtaget i min burk.

Visa signatur

[Intel C2D 6850, 4gb pc6400, LANPARTY UT NF680i LT, 2Xraptor raid 75gb hd, raptor 150gb hd, Nvidia 7950GT 512mb, 2Xsamsung DVD, 19"tft 2ms][Dell xps 1330 - C2D 7100, 128mb 8400 Nvidia, 2gb ram, 300 nid skärm, BT, Fingerprintreader, 120gb 5400rpm hd, N draft wifi ]