Permalänk

Ide ---> Sata?

Hejsan, hejsan! Jag undrar ifall det finns någon sorts adapter som förvandlar en IDE-hårddisk till en SATA/SATA2 som gör att man kan koppla in den i en nyare dator? Skulle nämligen vilja ha över lite grejor till en ny dator.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Sök för tusan!

Och nej det finns ingen adapter mellan ide och sata för sata använder ide, pata till sata finns det dock och dessa fungerar bra.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
http://www.kjell.com/?item=38784

Tack så mycket Ska nog kanske skaffa en sån via en släkting som snart ska till sverige

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Är det inte lättare och snabbare att beställa från www.verkkokauppa.com?
IDE-SATA adapteri för 15,90€, produktnr 3542.

Visa signatur

Athlon 64 3200+, Asrock Dual-SATA2, 1 GB DDR-RAM, GF6600GT osv.
"One ring to rule them all, One ring to find them, One ring to bring them all, And in the darkness bind them!" miskad storlek /Quizor

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
http://www.kjell.com/?item=38784

ah nice. Om jag använder en sådan, kommer läs- och/eller skivhastigheten påverkas negativt, om man jämför med om den skulle vara ikopplad en IDE-kanal?

Kommer enheten kännas igen och behandlas exakt som en "vanlig" S-ATA-enhet? Plug & Play så ska det fungera, eller måste man pilla med annat för att få det att fungera? Går det köra en Boot-disk med en konverter?

Finns även en på Komplett; http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317206

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saruman
Är det inte lättare och snabbare att beställa från www.verkkokauppa.com?
IDE-SATA adapteri för 15,90€, produktnr 3542.

Tack, tack Hur visste du jag var från det fina landet?

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finlandssvensken
Tack, tack Hur visste du jag var från det fina landet?

Finlandssvensken

Plats: Finland

Kanske därför eller?

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Finlandssvensken

Plats: Finland

Kanske därför eller?

Konstigt. Känns faktist som om du har rätt!

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

har en fråga jag också om detta finns det nåt sätt att göra tvärtom? att köra en sata2 disk via ide????

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av veerpal
har en fråga jag också om detta finns det nåt sätt att göra tvärtom? att köra en sata2 disk via ide????

Jag undrar samma sak då mitt moderkort med SATA lagt av och jag numera har ett gammalt moderkort med IDE som jag vill koppla in min SATA-hdd på.

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem

tror det går , har inte testat men hårdiskarna är ju samma i princip förutom två nya kontakter.jag ville koppla en sata disk till ide för att slippa installera sata-drivisar varje gång jag installerar om xp, då jag inte har en floppy i min htpc så då måste jag öppna den o koppla floppy till den oså. jobbigt!!!!!!men det inte så svårt egentligen om man inte leker för mkt med datorn så man måste ominstallera.

Permalänk
Avstängd

Men för bövelen! SATA är lika mycket IDE som PATA! Det tråden handlar om är SATA<->PATA-omvandlare, inte "SATA<>IDE" eftersom det inte finns något sådant. SATA är IDE.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Är det samma sak? Jag förstår inte...
Varför ser då kontakterna inte likadana ut isf?
Den på min nya hdd är betydligt mindre än den på moderkortet och passar inte.
Därför behöver jag något som gör att hdd går koppla in i moderkortet, utan att behöva köra via ett extra pci-kort.

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Men för bövelen! SATA är lika mycket IDE som PATA! Det tråden handlar om är SATA<->PATA-omvandlare, inte "SATA<>IDE" eftersom det inte finns något sådant. SATA är IDE.

jaja, sluta whina, alla fattar ju vad han menar...

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sOFFe
Är det samma sak? Jag förstår inte...
Varför ser då kontakterna inte likadana ut isf?
Den på min nya hdd är betydligt mindre än den på moderkortet och passar inte.
Därför behöver jag något som gör att hdd går koppla in i moderkortet, utan att behöva köra via ett extra pci-kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sOFFe
Är det samma sak? Jag förstår inte...
Varför ser då kontakterna inte likadana ut isf?
Den på min nya hdd är betydligt mindre än den på moderkortet och passar inte.
Därför behöver jag något som gör att hdd går koppla in i moderkortet, utan att behöva köra via ett extra pci-kort.

SATA = Smal Kabel
PATA = Bred 40pins kabel
Båda är dock IDE!

Du behöver en SATA -> PATA adapter

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gr1ng0
jaja, sluta whina, alla fattar ju vad han menar...

Blubben skrev som första skribent efter trådskaparen om att både PATA och SATA är IDE. Ändå ska folk blanda ihop. Det stör mig. Läs trådarna ni deltar i. Hade inte Blubben skrivit hade inte jag heller gjort det just eftersom alla fattar vad trådskaparen menar. Men det är ynkligt att inte orka läsa första inlägget i en tråd!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Alla hårddiskar sedan början av 90-talet är IDE (Integrated Device Electronic). På äldre typer som t.ex. ST-506 och ESDI låg styrelektroniken på ett särskilt kontrollerkort. Diskarna anslöts med 3 kablar för ström, data (20 pin) och styrning (34 pin). Stora diskar 5,25" breda och 2" höga med låg kapacitet.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stonken
SATA = Smal Kabel
PATA = Bred 40pins kabel
Båda är dock IDE!

Du behöver en SATA -> PATA adapter

Tack för svaret!

Är det samma adapter som används åt andra hållet (PATA -> SATA)?

(Jag har nämligen en sådan över som alltså skall användas om man kör PATA-disk på SATA-moderkort. Den följde med ett annat moderkort).

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem

Jag är inte helt säker, men jag tycker det borde vara samma

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM