Permalänk

Canon Eos

Vilken Canon EOS skulle ni rekommendera. Vill ha en bra all-around kamera som inte får kosta mer 10.000kr...behöver ju inte vara en Eos..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

400d
för motivering: google + review + eos 400d

Permalänk
Medlem

Ej 400D, 350D/400D är plastiga och har litet och dåligt grepp. om jag var du skulle jag satsa på en begagnad "riktig" digital systemkamera så som en EOS 20D eller liknande. Bildkvaliten skiljer inte på de olika modellerna förutom att 400D har lite högre upplösning som egentligen bara behövs vid större utskrifter än A2. Det som skiljer är bl.a bygg kvaliteen där 20D har metallhus och rejälare gumerat grepp, skillnade är också till 20Ds nackdel är lcd-skärmens storlek men de bör juh inte spela nån roll då den ändå knappt används mer än till att göra lite grundinställningar. Sedan om du vill ta snabba serier med kort så är 20D snabbare med 5fps mot 350D:s 3fps.

Fler skillnader finns också men de kan du läsa dig till, jag har en Eos 20D och skulle aldrig byta den mot nån av de "billigare instegsmodellerna".
Det är inget fel på 350D/400D men jag vet att många irriterat sig på det dåliga greppet, speciellt vid användande av lite större zoom objektiv.

Men detta e juh bara vad jag tycker, gå ner till närmsta fotobutik(ej onoff och dyl.) och känn på olika kameror, kvaliteen på själva bilderna är likvärdiga. 20D och 30D som är den just nu aktuella modellen är näst intill likvärdiga när det kommer till kamerahuset.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Jag skulle lätt rekommendera 400D (även om jag håller med om punkterna ovan som kan tala till fördel för en begagnad 20D eller 30D).

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem

350D skulle jag säga...duger gott och väl.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

En begagnad 20D, helt klart.
Skulle jag köpa nytt skulle det bli en 350D. Pengarna som "blir över" lägger på optik eller andra tillbehör (väska, stativ, minnekort etc etc).

Permalänk
Medlem

kan rekommendera 400d, gillar den skarpt och har en själv, många säger de är små men det har med får man testa å se om man gillar dem, fördel prata om begagnad kamera så har jag själv problem med att köpa begagnade saker då man inte riktigt vet vad de varit med om och hur länge de håller, en ny kamera är alltid en ny kamera.

men dock kanske bara köpa huset och sen ett objektiv annars finns det ju "kit" med väska , batterigrepp, minneskort, 2 objektiv även då de inte är de bästa men kanske fyller dina behov, fotona blir ju inte bättre än den som står bakom oavsett objektiv.

paket.
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105166

enbart hus.
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010098235

Permalänk
Medlem

Om du vill fota vintermotiv glöm inte att kameran fungerar bäst mellan 0-40 grader celsius.

Fungerar inget vidare om man inte har den under jackan om det är lite kallt ute. Antar att det beror just på alla elektronik. I alla fall är det min erfarenhet...

Visa signatur

Intel 9600K, 16GB RAM, Asus Rog Strix Z390-F Gaming, MSI 2060 super, SSD 1TB+1TB +500GB + några HD 1TB, 2 på 3 TB styck och 1 på 8TB. Blir så när man håller på med musik, bild och spel :-)

Dator 2: Intel I5-3570k , 8GB Ram, Asus P8z77-V- LX, och mycket mindre av allt det andra :-)

Permalänk
Hedersmedlem

*flyttad*

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av berch
Om du vill fota vintermotiv glöm inte att kameran fungerar bäst mellan 0-40 grader celsius.

Fungerar inget vidare om man inte har den under jackan om det är lite kallt ute. Antar att det beror just på alla elektronik. I alla fall är det min erfarenhet...

De digitalkameror som jag har varit i kontakt med har inte svikit mig även när det har varit -15 grader. Nu kör jag visserligen Nikon men mina kompisar som använder 350d vet jag inte heller har haft några problem när det varit kallt ute.

Stod i tre timmar med min D70 i cirka -10 grader med ett rätt så tungfokuserat teleobjektiv och tog drygt 400 bilder.. det enda som tog slut var minneskorten, batteriet (original från 2004) hade säkert orkat med dubbelt så många bilder.

Likaså har jag varit ute i snöstorm och i princip dränkt min gamla Konica Minolta G600.. och den lever fortfarande och mår bra sisådär 10k bilder senare.

Röstar också för 20d eller 350d om det nödvändigtvis måste vara en Canon

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
De digitalkameror som jag har varit i kontakt med har inte svikit mig även när det har varit -15 grader. Nu kör jag visserligen Nikon men mina kompisar som använder 350d vet jag inte heller har haft några problem när det varit kallt ute.

Stod i tre timmar med min D70 i cirka -10 grader med ett rätt så tungfokuserat teleobjektiv och tog drygt 400 bilder.. det enda som tog slut var minneskorten, batteriet (original från 2004) hade säkert orkat med dubbelt så många bilder.

Likaså har jag varit ute i snöstorm och i princip dränkt min gamla Konica Minolta G600.. och den lever fortfarande och mår bra sisådär 10k bilder senare.

Röstar också för 20d eller 350d om det nödvändigtvis måste vara en Canon

Har väl en måndagskopia då, men fungerade gjorde den inte... Står i instruktionsboken att kameran fungerar i temperaturer mellan 0-40 celsius och i mitt fall stämde det tyvärr. Blixt och slutare ville inte vara med längre bara.

Visa signatur

Intel 9600K, 16GB RAM, Asus Rog Strix Z390-F Gaming, MSI 2060 super, SSD 1TB+1TB +500GB + några HD 1TB, 2 på 3 TB styck och 1 på 8TB. Blir så när man håller på med musik, bild och spel :-)

Dator 2: Intel I5-3570k , 8GB Ram, Asus P8z77-V- LX, och mycket mindre av allt det andra :-)

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på en 350D eller en 400D (Enbart huset). Tyvärr är kit-objektivet som medföljer ruggigt plastigt och inte särskilt bra, det är inte jättedåligt men inte heller bra. Många användare av systemkameror misstar sig och köper ett dyrt kamerahus och ett billigt objektiv, trots att kamerahuset som sådant inte påverkar bildkvaliten i samma utsträckning som objektivet gör.

Vill du ha bättre objektiv kan jag verkligen rekommendera nedanstående:

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010094685

Ett testvinnande objektiv med fantastiska prestanda och riktigt bra pris. Detta objektiv tillsammans med ett 350D kamerahus skulle jag välja över en 20D eller 30D med kitobjektiv vilken dag som... För jag antar att du är mer ute efter bra bildkvalité direkt än att bygga upp en riktigt fin fotoväska med alla tillbehör? Är det bildkvalité i ett längre och dyrare perspektiv som är intressant ska du definitivt satsa på ett bra kamerahus nu och sedan uppgradera dina objektiv då du blivit varm i kläderna samt fått mer lön

Även Sigmas 17-70 / 2.8 - 4.5 kan vara av intresse som uppgradering, lätt värt pengarna.

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010094554

För testresultat och fler synpunkter på objektiven finns det flera hyllmeter foruminlägg på bland annat fotosidan. Sweclockers motsvarighet fast på fotofronten... De har dessutom en klockren databas med omdömen om i princip alla förekommande fotoprodukter på den svenska marknaden.

Jag håller också med ovanstående om att du verkligen måste åka och känna på kamerorna lite, det skiljer mycket i känsla mellan 350D/400D och 20D/30D. Ta samtidigt och känn på lite andra objektiv och prata med butikspersonalen, flera mindre fotobutiker har mycket kompetent personal. Känn även på konkurrerande märken såsom Nikon, Olympus och Pentax. Det finns många bra systemkameror på marknaden som är värda att övervägas innan inköp.

Permalänk

OKej, okej..mkt bra tips...men låt oss säga att jag köper en Eos 400D då..klarar jag mig med bara kamerahuset..eller måste man köpa till extra objektiv.
Vet ni någon bra begagnad marknad (inte blocket) för kameror...eller något forum..eller om någon av er har till salu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThePenguin
OKej, okej..mkt bra tips...men låt oss säga att jag köper en Eos 400D då..klarar jag mig med bara kamerahuset..eller måste man köpa till extra objektiv.

För att kunna ta något foto måste du naturligtvis ha ett objektiv, lite det som är skillnaden på en kompakt kamera och en systemkamera.

Olika objektiv behövs för olika saker, ett normalobjektiv tex 18-50mm eller 18-70mm är bra för vanligt fotograferande bland folk och även inomhus. Skall du fota djur eller sport där målet ligger på avstånd behövs det ett zoomobjektiv tex 70-200mm eller 70-300mm eller liknande. De angedda siffrorna anger hur nära du kan komma det du vill fota, typ zoom...

Vid "zoomsiffrorna" stå det oftast ett annat värde som ligger mellan 2.8-5.6 normalt, det anger hur ljus starkt objektivet är och detta avgör om du kan fota i lite mörkare miljöer utan att förlänga slutartiden. Lång slutar tid brukar medföra viss skakningsoskärpa eller rörelseoskärpa. Detta kallas för bländarvärde där 2.8 och under detta räknas som ljus starkt och 4 och uppåt är väll inte så ljus starkt. Det objektivet någon länkade till, Tamron 18-50/2.8 är ljusstarkt och välldigt skarpt och kan klart rekomenderas, kör själv sigmas motsvarighet och
är klart nöjd med den.

Det är mycket att lära sig i början men det är juh det som bl.a är tjusningen
med systemkamerorna,

Kan rekomendera att ta en titt på begagnatsidorna på www.fotosidan.se som
är en välldigt bra sida för fotointresserade.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk

Hehe, värsta proffsen..tackar så hemskt mycket för hjälpen knoxz!!
Men det behöver inte vara en Eos..om ni har några andra kameror att rekomenderna så gör gärna det...helst runt en 5-6000kr..men under 10.000kr

Visa signatur
Permalänk

En ingångskamera som jag är nöjd med är Nikon D40, kostar runt 6´000 kr och duger utmärkt för en förstagångs ägare av systemkamera.

Permalänk
Medlem

http://www.fotofynd.se/ Drivs av en kille som tyckte det var svårt att finna begagnade delar till sin kamera.

För mer info om systemkameror och dess funktion kan fotosidans artikelserie inom ämnet rekommenderas, http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/

Angående andra kameror har Nikon släppt en del trevliga budgetsystemkameror såsom Nikon D40x som verkar fått ett trevligt bemötande i pressen. Jag har dock inte testat så många digitala Nikon mer än deras underbara D80 men är D40x bara i närheten av den kameran skulle jag kunna tänka mig att rekommendera den. Den har en tämligen attraktiv prislapp och prestandan ser bra ut på pappret iaf. Plus att standardobjektiven till Nikon tenderar att vara snäppet vassare än de till Canons modeller.

En nackdel med D40x verkar vara autofokussystemet, 3 punkter är inte jättebra i förhållande till Canon 350D med sina 7 eller Nikon D80 med 11 punkter.

Permalänk
Medlem

Om det inte behöver vara en Canon så går det juh naturligtvis lika bra med Nikon. Nikon har en modell som jag skulle tänka mig att den passar dig perfekt, en Nikon D50, visserligen några år gammal fortfarande bra.
Kolla inte efter antalet pixlar för det är inte det som avgör om kameran är bra eller ej, med min förra kamera Nikon D70 så fick jag utskrifter på 50x75cm eller nått sådant och det var absolut inge problem med 6mpix då. Nikon D50 sägs ha mindre brus än D70 men i övrigt ungefär lika bra, ngt smidigare kamerahus kanske.

i den här ordningen skulle jag välja:
hus:
1. Beg.Canon Eos 20D/30D ca 6000/8000:-
2. Ny Nikon D80 8500:-
3. Beg. Nikon D70s/D50 4000-4500:-...
D70/D50 i kit med orginal linsen 18-70 som är välldigt bra ca 5000:-

Efter dessa så är det väll begagnad Eos 350D eller ny Eos 400D som gäller.
sist skulle jag nog lägga Nikon D40..

Angående objektiv så är Nikons 18-70 DX välldigt bra för att vara kitobjektiv, kan absolut rekomenderas om du väljer en D50/D70/D80.

Sigma och Tamron har ett varsit motsvarande objektiv på 18-50mm/2.8 som också är välldigt bra och ljusstarkt, dessa rekomenderar jag om du väljer Canon Eos.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk

Tack så mycket för svaren återigen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett par annonser med bra priser på begagnade kameror med objektiv.

Nikon D70 + 18-70mm DX för 4900:-
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=57604

Nikon D70 + 18-70mm DX för 6000:- (prutbart?)
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=57548

Köper då nått av dessa eller liknande så har du bra med pengar över till tex väska,minneskort,stativ, extern blixt, objektiv med mer "zoom" 70-300 tex..

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Jag hade definitivt inte lagt Eos 350D under D70 på min lista av kameror att köpa utan snarare på samma rad. Det finns mängder med tester som visar att prestandan i 350D är klart likvärdig med Nikons D70 och till och med bättre i en del avseenden såsom brusnivå.

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos350d/

http://www.digitalreview.ca/cams/NikonD70versusRebelXT.shtml

Men som sagt det finns många bra kameror på marknaden och det är egentligen omöjligt att rekommendera någon en kamera om man inte vet vad han/hon ska använda den till. Jag tror att oavsett vilken kamera trådskaparen väljer, av de som tagits upp i tråden, kommer han/hon bli nöjd. Återigen vill jag dock poängtera att kamerahuset inte är det som påverkar bildkvaliteten mest utan objektiven. De flesta kamerahus på marknaden idag är likvärdiga, flera modeller har likvärdiga ccd och det enda som skiljer i egentlig mening är att de lite "bättre" modellerna har fler avancerade inställningsmöjligheter och högre fysisk kvalitet på huset. Om kameran endast är till för att ta semesterbilder eller användas en eller kanske två gånger i månaden hade jag verkligen inte lagt de extra tusenlapparna för att få en semiproffs-modell utan istället satsat på ett bra objektiv då det ger mer bildkvalitet för pengarna vilket borde vara alla fotografers mål.

En mycket bra sida för recensioner av olika kameror är:

http://www.dpreview.com/

De tar bland annat upp att 350D rent bildkvalitetsmässigt utan problem matchar 20D...

"It's interesting that not only does the EOS 350D not use the same sensor as is used in the EOS 20D but that Canon deliberately designed the pixel count of the 350D to be less than its bigger brother. Despite this there's really no visible difference between the performance of the two in this test. You could easily perform a blind test and not know which crop is from which camera. Remember that both also use DIGIC II hence identical tonal and color response"

"No surprises here the EOS 350D delivered exactly the same resolution as the EOS 20D, with one exception, it manages to produce a little more detail near to extinction in the vertical direction."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zneike
Jag hade definitivt inte lagt Eos 350D under D70 på min lista av kameror att köpa utan snarare på samma rad. Det finns mängder med tester som visar att prestandan i 350D är klart likvärdig med Nikons D70 och till och med bättre i en del avseenden såsom brusnivå.

Fast sen finns det ju andra saker än brus och upplösning. Spotmätning, dubbla inmatningshjul, autofokus som fungerar tillförlitligt i dåligt ljus och en kamera som faktiskt går att hålla in utan pincett är några saker som jag värderar ganska högt...

Men visst är 350D en finfin kamera...

Permalänk
Medlem

haha, visst ligger det något i det också...:D

Permalänk
Permalänk

Orka bry sig om greppet på en Eos 400/350D, precis som om det skulle styra om man skulle köpa en lr inte. Kör på en 350D.

Visa signatur

_________________
Intel i5 9600k @ 4.0Ghz - Asus Z390A Prime -Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - Gigabyte RTX3080 OC - Samsung NVMEs - Corsair RM1000W - Asus TUF Vq27A1

Permalänk

Men vad tror ni om Nikon D70 här då..
http://www.blocket.se/vi/11387993.htm?ca=23_15_s

Verkar billigt...med två objektiv..

Annars Olumpus E-500, kan det vara ngt?:
http://www.blocket.se/vi/11383660.htm?ca=23_15_s

Eller då den här 350D:
http://www.blocket.se/vi/11348662.htm?ca=23_15_s
http://www.blocket.se/vi/11372613.htm?ca=23_15_s

Det är dom här det står emellan...

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silenceville
Orka bry sig om greppet på en Eos 400/350D, precis som om det skulle styra om man skulle köpa en lr inte. Kör på en 350D.

För min del är grepp och handhavande många gånger mer värt än pris och bildkvalitet. En kamera som man inte trivs med och som man har svårt att använda tar man inte bra bilder med. Ligger kameran bra i näven och man kan hantera den rätt så är det roligare.. även om man har några mpix mindre och lite mer brus.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThePenguin
Men vad tror ni om Nikon D70 här då..
http://www.blocket.se/vi/11387993.htm?ca=23_15_s

Verkar billigt...med två objektiv..

Annars Olumpus E-500, kan det vara ngt?:
http://www.blocket.se/vi/11383660.htm?ca=23_15_s

Eller då den här 350D:
http://www.blocket.se/vi/11348662.htm?ca=23_15_s
http://www.blocket.se/vi/11372613.htm?ca=23_15_s

Det är dom här det står emellan...

D70n i annonsen följer det tyvärr med ett rätt dåligt sigma-objektiv.. (18-50) så den är inte riktigt att rekommendera. Visserligen går det ju att köpa andra objektiv, men vitsen med att köpa en D70 tillsammans med ett 18-70 är att man klarar sig jäkligt långt på det objketivet och man slipper då köpa en ny normal-zoom direkt (förutsatt att man behöver en då).

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Jag har rätt stora händer, men trivs ofantligt bra med min EOS 350D. Sen kan jag väl tillägga att jag är en amatör än så länge, och inte direkt har provat andra digitala systemkameror.

Permalänk
Medlem

Jag och sambon köpte nyligen en Nikon D40 som vi är jäkligt nöjda med. Fint grepp och så. Den er enkel att använda för oss som är fotoamatörer men som inte vill ha en kompaktkamera.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

hade en d70 funkade kanon och inga problem men dock testade jag en kompis 350 och den var ruskigt skön att hålla, har heller ej små händer, dock så vart det att sälja d70 och köpa en 400d batterigrepp etc och är hur nöjd som helst med den.

dock så är det lite som med andra saker ,, vissa gillar amd och vissa intel, vissa volvo och vissa fiat etc etc lite med smak å tycke, dock "vet" man att de med mer pengar alltid har mer åsikter och kanske köper porshe istället för en volvo inte pga att volvon är sämre men dock för att man får mer blickar med porshen, många vad "jag" kan tänka mig har blivit bitna av att, -jag har en nikon då är den bäst och alldrig testat en annan kamera mer än kanske just hållt i den ett par sec, visst där får man känslan av hur skjön den är och det gör som oskar sa ganska mycke .. då har du taskigt grepp och inte trivs med kameran så blir heller fotona kanske lite sämre, som amatörfotograf kan "jag" bara tänka mig att det gör varken till eller från vilket märke du köper av Nikon eller Cannon men dock om du utvecklar detta på längre sikt så blir kraven högre men då brukar prislappen stiga och man hamnar i en helt annan skala av kameror.

jag skulle nog ta åt mig "lite" av vad folk säger i denna tråd, kanske läsa lite recensioner och sen åka ut till nån butik och känna lite på de kameror du är sugen på.

sen har jag åskit om att köpa begagnad kamera med ,, där lär fler inte hålla med men köper du begagnat se till att åka å titta på den och tänk på priset då den är dock ändå begagnad, missa saker kan man alltid göra när man gör kvalitetskoll, speciellt om man inte är riktigt duktig, då begagnat är alltid begagnat, man kan göra kap men du kan även stå nån månad senare utan kamera.(bara en tanke).

hoppas du hittar vad du söker