Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
För min del är grepp och handhavande många gånger mer värt än pris och bildkvalitet. En kamera som man inte trivs med och som man har svårt att använda tar man inte bra bilder med. Ligger kameran bra i näven och man kan hantera den rätt så är det roligare..

Jag sätter en slant på att de som har påpekat greppet på 400D inte hade gjort det om de inte läst på nätet "att man ska klaga på 400D´s grepp".

Permalänk
Medlem

Det här med att välja Nikon eller Canon är förstås bara religion och har inga rationella grunder. Själv valde jag Canon eftersom jag har kompisar med massor av Canon-objektiv som man kan låna :-).

Men eftersom jag nu tillhör Canon-lägret så känns det ju lite roligt att Nikon-ägare som ovan uttrycker sig som "vadå brusnivå och upplösning - min kamera är stor och dubbla inmatningshjul"

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spectre
Jag sätter en slant på att de som har påpekat greppet på 400D inte hade gjort det om de inte läst på nätet "att man ska klaga på 400D´s grepp".

Nu har jag inte hållit i den 400D, bara en 350D och den är direkt jobbig att hålla i utan batterigreppet. Den försvinner liksom in i näven på något sätt så man får dåligt stöd för kameran.

Oavsett vilken kamera man köper, känn på den först innan köpet. Känns det helt galet, ta en annan modell.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Jaa, jag ska åka till lite olika affärer och prova kameror.. Men det känns som man ska ha batterigrepp iaf...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag måste erkänna att efter att ha blivit van vid min Pentax K10D känns tjejkompisens Canon 400D lite tråkig. Inte för att verka partisk och så, men liksom... den väger väldigt lite, den är ganska liten och lillfingret hamnar under den. Den har ett inmatningshjul, den har ingen display ovanpå kameran, hennes objektiv har fattningar i plast, sökaren är mindre. Den känns inte riktigt påkostad, helt enkelt. De tar ju lika bra bilder (om man bara ser till kamerahusen) så den är ju inte dum på det viset.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osiris8
Det här med att välja Nikon eller Canon är förstås bara religion och har inga rationella grunder. Själv valde jag Canon eftersom jag har kompisar med massor av Canon-objektiv som man kan låna :-).

Men eftersom jag nu tillhör Canon-lägret så känns det ju lite roligt att Nikon-ägare som ovan uttrycker sig som "vadå brusnivå och upplösning - min kamera är stor och dubbla inmatningshjul"

Visst kan det finnas rationella grunder att välja det ena eller andra. Nikons konsumentobjetiv håller, rent generellt, högre klass än Canons dito. Man kommer alltså, som "glad amatör", billigare undan med Nikon om man samtidigt vill ha bra bildkvalitet.
Däremot saknar Nikon en hel del i "mellanklassen" och kan inte konkurera med Canons långa telen.
Sedan finns det ju, såklart, objektiv från 3:e part som jämnar ut skillnaderna en del.

Sen ÄR det faktiskt otroligt skönt att inte behöva gå in i fåniga menyer för att ändra minsta grej och det är betydligt snabbare att använda två hjul i manuellt läge. Om greppet är skönt eller inte beror ju på hur man är skapt, men när halva handen befinner sig nedaför kameran får man INTE det stöd som man vill ha. Likaså om hela fingret in vilar mot kamerhuset/greppet utan man håller kameran mellan långfinrets och halva ringfingrets spets och "roten" på tummen. Om hela handen får stöd är det lättare att hålla kameran stabilt, vilket ger bättre bildkvalitet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spectre
Jag sätter en slant på att de som har påpekat greppet på 400D inte hade gjort det om de inte läst på nätet "att man ska klaga på 400D´s grepp".

Har ett par kompisar som äger en varsin EOS 350D och deras kameror har jag testat ett antal gånger och varje gång faktiskt tyckt att den var oskön och svår att få ett rejält grepp på. Kamerans grepp är för litet(iaf för mig) och gör den svår hanterad. Kvaliteen på fotona som blir av 350D är jättebra, precis lika bra som med min egen 20D, har aldrig klagat på kvaliteen på fotona...

400D har i stort sett samma mått och form som 350D och bör då även
kännas likadant storleksmässigt.

Men som även tidigare sagts så är juh inte bara bildkvaliteen det viktiga utan även handhavandet och hur den känns, dvs byggkvaliteen och designen.

Är man endast intresserad av bra bildkvalite kan man ta vilken modern digital systemkamera med 6mpix+ som helst och säkerligen bli nöjd.

Helt säkert många som har och är nöjda med sina 350D/400D men Jag skull einte vara nöjd med en. Kan tänka mig att speciellt kvinnor eller yngre människor skulle gilla dem då de oftats har mycket mindre händer än vuxna karlar.

Hur stor slant var det du satt sa du??

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk

jag har ungefär 5-6000kr....och det går bra med begangnat osså

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hehe, frågan om slanten var inte till dig Penguin utan till Spectre som jag citerade när han klagade på de som inte gillar 400Ds grepp

För ca5000 får du en begagnad Nikon D50/D70 6mpix som båda är sjyssta tillsammans med Nikons kitglugg 18-70 DX som är välldigt bra och räcker långt.

Reviews
D50 : http://www.dpreview.com/reviews/nikond50/
D70: http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/

D70+18-70mm med minneskort osv för 4900:- http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=57604

D70+18-70mm med tillbehör och väska 6000:-
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=57548

D50 hus för 3500:-
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=56804

Föredrar själv Canon och skulle rekomendera en sån men länkar till Nikon ovan då dessa passar det tänkta priset på 5000-6000.... skall du upp en
klass så kostar det märkbart mer... Och upp en klass behöver du Bara om du tänker tjäna pengar på det hela, vill du fota för skojs skull så räcker dessa oerhört långt..

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk

Jaha, okej...sorry
Men jag tänkte på en sak..D70 säljs väl inte så mkt i butiker längre kanske? Har D80 ungefär samma grepp, ser de likadana ut, utseendemässigt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

D80:n är, precis som D50:n, lite "lägre". Det gör att lillfingret hamnar utanför kameran och an får inte riktigt lika bra stöd som på D70, men sjävla greppet är iaf bra, så den är avsevärt bättre att hålla i än 350/400D, IMO.
Annars är de rätt snarlika.
Det gäller mig och mina händer då... Jag har storlek 10 i handskar.

D80:n finns det ock batterigrepp till... Om man har den böjelsen.

Permalänk
Medlem

Jag är ett nikon freak i normal fall men tycker att d50 och d70 inte ligger bra alls i handen, skulle satsa på en 350d istället.
Jag funderar själv på att köpa en sådan fast vill ju ha en nikon gillar deras optik så jag lär köpa en d40 istället.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att det är värt att ta en titt på begagnatmarknaden. Själv köpte jag 400 eftersom jag fick ett oslagbart erbjudande (två gluggar och hus för en tusenlapp lägre en vad ett importerat hus kostade).

Skulle aldrig köpa något annat än Canon eller Nikon eftersom det är så mycket lättare att hitta begagnade tillbehör.
Oftast är grejorna väldigt välvårdade. Det vimlar av folk som säljer sina kameror eftersom de aldrig används.