Samsung eller Seagate?

Permalänk
Avstängd

Samsung eller Seagate?

Ska köpa en hårddisk till min MCE pc men vilken skall jag välja?
Jag har 3 altenativ

Samsung SpinPoint P120 250GB SATA2 8MB 7200RPM 650kr
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307913

Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 16MB 7200RPM 695kr
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=329044

SEAGATE BARRACUDA 7200.10 320GB SATA2 773kr
http://dataprince.se/

Vilken tycker ni att jag ska välja?
Jag vil ah en så tyst hårddisk som möjligt inte rå prestanda

Jag har valt ett moder kort med SATA2 så det är inga problem.

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk
Medlem

Både Seagate och Samsung brukar vara tysta diskar, så kör på den som känns bäst. Jag har en Seagate 120GB och en Samsung 250GB (bland annat) och båda presterar bra, samt är väldigt tysta.
Om jag var du skulle jag dock satsa på Samsung T166 före P120, då T166 har mer cacheminne.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

T166 bör vara den tystaste av dessa. Seagate har väl sen länge tappat sin plats inom tysta diskar (?). Samsung brukar även vara rätt svala jämfört med andra diskar vilket gör att du kan ha tystare kylning.
Tips för att kolla upp är bla http://www.silentpcreview.com/

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kotan
T166 bör vara den tystaste av dessa. Seagate har väl sen länge tappat sin plats inom tysta diskar (?). Samsung brukar även vara rätt svala jämfört med andra diskar vilket gör att du kan ha tystare kylning.
Tips för att kolla upp är bla http://www.silentpcreview.com/

Detta stämmer med vad jag hört. Kan bepara dig sökningen på silentpcreview eftersom jag själv sökt där nyss; Seagates senaste tysta modell var 7200.7 PATA. 7200.7 SATA och alla .8, .9, .10 och därefter låter mycket.

Enda Seagate jag har i dagsläget är i mitt externa kabinett. Den låter en del och är ganska varm efter ett tag. (Verkar i alla fall ljudmässigt sämre än mina 7k250. Värmemässigt är svårt att säga då jag inte vill köra min 7k250 utan fläkt.)

Själv köpte jag precis (idag) 2st WD 3200AAKS. De har 160GB-plattor och är tydligen tystare än vanliga KS-serien, som ju annars rekommenderas av silentpcreview.

Men av de diskar du nämner skulle jag ta T166 helt klart. De har troligen tystast motorer på marknaden just nu, och har bra läshastighet, så de borde passa fint in en mediaPC. Var dock beredd på att även om de är tysta, så vibrerar de en del. Se alltså till att diskarna är gummiupphängda så de inte skapar resonans i hårddiskracket.

(Tog mina WD för att de de hade bättre accesstid och inte skulle ha så mycket vibrationer som T166, även om motorljudet kanske är litet högre. Har nämligen litet svårt att montera diskarna ordentligt gummiupphängt, så vibrationerna var viktiga)

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående talare, jag äger själv både en Seagate modell 7200.8 (I Servern) och ett par Samsung diskar (I Stationär). Seagate har tyvärr ramlat efter Samsung när det kommer till rent akustiska prestanda. Samsungs diskar är klart tystare än Seagates senaste.

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen två st Seagate 7.10 320gb...en krashade efter en vecka den andra fick jag 4mb burst speed is hdd tach. Måste nog köpa nya.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem

T166 är den bästa av de tre avseende ljud/prestanda.

Har själv en seagate 7200.9 160 GB helt tyst o sval. (1 platta a 160 GB)

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Avstängd

Tack för hjälpen jag skall genast beställa en Samsung T166 på 250 GB

/EP_DATA

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ep_data
Tack för hjälpen jag skall genast beställa en Samsung T166 på 250 GB

/EP_DATA

Just 250GB-modellen skulle jag vara litet tveksam till, då den kombinerar ljudnivån från 320GB-modellerna med läshastigheten från 160GB-modellerna (ok, litet bättre läshastighet än 160GB-modellerna).

'166' i 'T166' betyder att plattstorleken är 166GB (83MB på vardera över- och undersida).

Antalet plattor påverkar diskens ljudnivå, och antalet läshuvuden påverkar dels om man utnyttjar båda sidorna på plattorna, men även diskens läshastighet. Därför är det fördelaktigt att ta en disk som utnyttjar hela plattans storlek.

250GB-modellen har två plattor, men bara tre läshuvuden. 400GB-modellen har tre plattor, men bara fem läshuvuden.

För T166 är det alltså 160, 320 och 500-modellerna som är 'bäst'. De har 1, 2 resp 3 plattor med läshuvuden på varje sida (ett över, ett under). Om du har råd är alltså 320GB-modellen litet, litet bättre ur ljudnivå/prestandasynpunkt. Den har samma antal plattor som 250GB-disken, men något högre läs/skrivhastighet eftersom den har ett läshuvud till.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Avstängd

Så där då har jag köpt en T166 på 250GB och den fungerar fin fin och tyst är den ochså.

Visa signatur

Alienware Area-51 7500