Permalänk
Medlem

Modda artic cooling freezer 64

Går det på något sätt att göra Artic cooling freezer 64 typ 1 cm lägre?
fick hem mitt nya HTPC projekt och kylaren tar i lådan.

Om det inte går, vilken kylare har låg profil och är tyst? jag ska inte överklocka min x2 3800+ något alls.

Permalänk
Medlem

montera bort fläkten o kapa flänsar skulle jag göra om det skulle behövas.

Permalänk
Medlem

Vad du en gör Geggan så ska du inte försöka bygga om kylaren, det är lönlöst då "heatpipesen" får ej kapas då det är någon alkoholtyp i dem i vakum - då tappar du nästan all kylningsförmåga, det är mitt råd. Det bästa är att titta efter en ny kylare - som passar både till ditt moderkort och till den låda du har valt. Det går inte med lätthet i förväg att säga att den eller den kylare passar just för DIG och dina grejor.

... men spontant tänker jag på en kylare i första hand av "Zalman-typ, serie 7000 eller 7700" (finns flera tillverkare idag av denna typ) med 90- eller 120mm fläkt eller någon annan CPU-kylare, med eller utan "heatpipe", med minst 92mm fläkt och är byggd mer som en standard kylare fast lite större mått.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Tror att en Zalman 7000 eller 7700 ska passa. Vilken av dom är tystast vid lägsta varvtal?
Som sagt jag bryr mig inte om att få superkylning då jag inte ska klocka prollen.

Permalänk
Medlem

7700 tror jag e tystast då den har en 120mm snurra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
Vad du en gör Geggan så ska du inte försöka bygga om kylaren, det är lönlöst då "heatpipesen" får ej kapas då det är någon alkoholtyp i dem i vakum - då tappar du nästan all kylningsförmåga, det är mitt råd. Det bästa är att titta efter en ny kylare - som passar både till ditt moderkort och till den låda du har valt. Det går inte med lätthet i förväg att säga att den eller den kylare passar just för DIG och dina grejor.

... men spontant tänker jag på en kylare i första hand av "Zalman-typ, serie 7000 eller 7700" (finns flera tillverkare idag av denna typ) med 90- eller 120mm fläkt eller någon annan CPU-kylare, med eller utan "heatpipe", med minst 92mm fläkt och är byggd mer som en standard kylare fast lite större mått.

/Saint25

oj är det sånt i den kylaren, då tar jag tillbaka mitt förslag med råge.
en zalman röstar jag på!

Permalänk
Medlem

7700 är inte tystare än 7000. Den har större fläkt, kyler bättre och tyvärr låter den också mer enl. vad SPCRs tester visade.

7000 går dock bra om man byter ut fläkten på den till en bra sådan. Den kyler inte i toppklass, men den borde klara din processor. Du borde testa undervolta processorn, då kan du få ned strömförbrukningen ytterligare, helt utan att förlora prestanda.

Annars kanske en XP90 alt. XP90C kan vara något. Då får du välja fläkt själv också vilket är ett plus. Arctic Cooling Alpine 64 är ett alternativ som är väldig tyst, oerhört billigt men inte kyler speciellt bra.

Zalman CNPS8000 rekomenderas ej. Jag blev sjukt besviken på den efter SPCRs recension. Den kylde dåligt och var högljudd.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Finns det något fläktalternativ som inte innefattar att ta ut moderkortet och sätta dit en platta på baksidan?

[edit]
Var iväg och köpte en Zalman 7000 som dock inte passar på mitt AM2 moderkort, trodde alla 939 kylare passade.

Permalänk
Medlem

Byberg
Tänk dig "vatten" som ett exempel. Om du kokar upp vatten på spisen (köket) i en kastrull blir det vattenånga som stiger uppåt och mot taket. Liknande princip fungerar i en "heatpipe". Under vakum använder man en alkohol, det finns flera olika alkoholer som går att använda, som kokar lättare än vatten. När processorn är varm t.ex. när den får jobba hårt, börjar alkoholen att koka i rören och ångan börjar stiga mot det kallare området. Där kondenserar den, i toppen av kylaren till vätska igen och rinner tillbaka längs efter rörens väggar ned till kylarens bas. Där hettas den avkylda vätskan till ånga igen. Så det är som ett mindre "kretslopp" i rören som ständigt pågår så länge som processorn är i gång och värmer upp kylaren. Enkelt förklarat hur den typen av kylare fungerar.

Geggan
Okej, du har ett AM2 moderkort och till en sådant moderkort finns det just idag ett begränsat urval kylare att välja på... men är man lite händig, kan man i vissa fall göra om fästet alternativt tillverka ett eget fäste till sin kylare.

Men är du på jakt på en tystare kylare än original i första hand kan kanske Arctic Cooling Alpine 64 vara något att fundera på? Som nödlösning, köpte jag den här kylaren till mitt 939-system med en 3700+ SD då standard AMD-kylaren låter för mycket för mina öron - vilket märks om man har ett tyst datorsystem i övrigt. Nu är datorn verkligen tystare (CPU-kylaren hörs knappt även med öppen datorsida och fast man lägger örat nära kylaren) och några grader svalare blev processorn, vilket jag ser som en bonus. Ja, det är knappast något för den som vill överklocka men annars kan det vara ett vettigt val om man vill ha en tystare dator. Det bästa av allt... priset, för 94kr (köpte min från Levitech.se - jag bor i Stockholm) är det ett givet val. Jag har läst från olika dator- och hemmabioforums att det är en och annan byggare av HTPC som har köpt denna kylare och är nöjda med hur den kylaren uppför sig. Jag har tidigare använt vattenkylning på mitt socket A system, men då min pump blev dålig i våras blev det luftkylning och kort därefter ett nytt datorsystem, på socket 939. Jag funderar på om jag kanske ska ta upp vattenkylningen igen i vinter...

Här följer några länkar till dig.
http://www.arcticcooling.com/cpu2.php?idx=93&disc
http://www.arcticcooling.com/cpu2.php?idx=93&data=5&disc
http://www.levitech.se/showProd.asp?prodid=516801&cat2=21&sit...

Fördelen med den här kylaren är att det är bara att "bulta" på moderkortet utan att använda en förstärkningsplatta på baksidan av moderkortet. För dig kan den här Alpine 64 kylaren vara en acceptabel nödlösning även för dig i väntan på att det ska komma ut fler modellspecifika AM2 kylare, som inte kräver en anpassning av befintligt kylarfäste till en vanlig 939-kylare.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Tack för dina utförliga svar Saint25.

Är det på standard spänning som Alpine 64 är så tyst eller krävs det typ en Fan Mate för att få ner varvtalet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geggan
Tack för dina utförliga svar Saint25.

Är det på standard spänning som Alpine 64 är så tyst eller krävs det typ en Fan Mate för att få ner varvtalet?

Nej, den är så tyst som standard och det behövs ingen FanMate utan det är bara att plugga in och köra igång datorn. Min standard AMD-kylare med 60mm fläkt hade ett normalt varvtal på ca 4300 v/min mot Alpine 64 ca 2200 v/min (med ca 90mm gummiupphängd fläkt), enligt mitt bios på ASRock dual-SATA2. Titta gärna lite på testlänkarna hos Arctic Cooling, så kan du få en viss uppfattning om den här kylaren - hur den är och hur den presterar. Notis: jag har inte bytt ut kylpastan som den leverars med då den ska vara bra utan jag har rengjort processorn och sedan monterade jag på kylaren. Det var bus enkelt, två plåtfästen som man skruvar med en philips mejsel (kryssspår) i de klackar som finns i plastramen på moderkortet. Klart.

/Saint25