Nintendo-innehåll tas bort från Garrys Mod

Permalänk
Melding Plague

Nintendo-innehåll tas bort från Garrys Mod

Efter nästan 20 år är det game over för Nintendo-relaterat innehåll i sandbox-spelet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gud vad jag hatar Nintendo när det kommer till moddare och hur anala de är gällande sitt copyright.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Låter spontant lite skumt att låta något vara i 20 år för att sedan tvinga bort det. Borde väl varit lika relevant då som nu isåfall.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Nintendo... The Apple or Disney of the videogame industry..

Dessa storbolag och deras totala kontrollbehov av intellektuella rättigheter är tragiskt. Förståeligt från (som en viss Jedimästare skulle säga) en viss synvinkel. Men ack så tragiskt.

Jag kommer aldrig att förstå hur de inte kan fatta att ju fler som får leka med deras (i det här fallet) karaktärer. Desto mer kommer dessa karaktärer att vara en fastpräglad kärlek i många fans hjärtan..

Ohh well, Det är som det är.

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Skrivet av Etherhawk:

Nintendo... The Apple or Disney of the videogame industry..

Dessa storbolag och deras totala kontrollbehov av intellektuella rättigheter är tragiskt. Förståeligt från (som en viss Jedimästare skulle säga) en viss synvinkel. Men ack så tragiskt.

Jag kommer aldrig att förstå hur de inte kan fatta att ju fler som får leka med deras (i det här fallet) karaktärer. Desto mer kommer dessa karaktärer att vara en fastpräglad kärlek i många fans hjärtan..

Ohh well, Det är som det är.

Fansen lider av "stockholm syndrome" ibland också vilket hjälper föga

Permalänk

Det är inte Nintendo som skickat DMCA-klagomål, verkar vara fake.

Permalänk
Medlem

Så löjligt, snacka om att skjuta sig i foten.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Man kan ju tycka att det borde falla in under "fair use" eftersom Garrys Mod borde kunna betraktas som satir, eller? Synd att Nintendo aldrig ger sig på folk med finansiella muskler att stå emot så att de kan få på nöten en gång för alla.

Permalänk
Medlem

De bör göra om karaktärerna så att de är fula och hyperbolysk satyriska, så att Nintendo skulle inte våga säga att det är deras karaktärer. Och byta namnet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Fansen lider av "stockholm syndrome" ibland också vilket hjälper föga

Onekligen så är det så. Men min åsikt kvarstår i sin helhet. Överbeskyddande är inte till gagn för någon. Men det skadar absolut ägaren till varumärket/karaktären mer i förlorad goodwill än moddaren i det här fallet

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem

Nintendo är så sjukt bajsnödiga med allt (i brist på bättre uttryck)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Man kan ju tycka att det borde falla in under "fair use" eftersom Garrys Mod borde kunna betraktas som satir, eller? Synd att Nintendo aldrig ger sig på folk med finansiella muskler att stå emot så att de kan få på nöten en gång för alla.

Fair use gäller inte i alla länder. Ofta är det bara att välja att stämma i ett land där båda företagen är verksamma och som har lämplig lagstiftning. :/

Permalänk
Medlem

Kan inte liknande saker räknas in under urminnes hävd eller liknande? När något varit tillåtet under så lång tid känns det lite skevt att blocka det bara för att…

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av FearoftheDomoKun:

Det är inte Nintendo som skickat DMCA-klagomål, verkar vara fake.

https://x.com/garrynewman/status/1783501547361411494

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk

Bättre att ni riktar er ilska mot typ alla andra företag än Nintendo kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Bättre att ni riktar er ilska mot typ alla andra företag än Nintendo kan jag tycka.

Permalänk
Medlem

Nintendo tycker inte om att man har roligt på annan hårdvara än den de kränger själva. Tror dock att de missat någonting basalt: dålig PR är alltid dålig PR.

Permalänk
Medlem

Gillar Nintendos spel, men de verkar inte vara så trevligt företag överlag, lite som spelvärldens Apple.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk

Har jag missat något? För förutom att Nintendo vet hur man tar betalt så finns det få företag som gett en så mycket "glädje" över så många år. Till varenda generation av konsol så finns det ett Mario spel som fortfarande håller spelglädje så är det något företag som är värd sitt IP så är det Nintendo.

Meningsuppbyggnad
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Gud vad jag hatar Nintendo när det kommer till moddare och hur anala de är gällande sitt copyright.

Nu är jag inte helt säker, men har för mig att jag läste för några år sen, att Japan har lagar som tvingar företag att aktivt försvara sina intellektuella rättigheter. Annars mister de dem.
Så jag tror att Nintendos aggressiva beteenden kring just det här bygger mycket på det. För de är ju helt bananas i mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Nu är jag inte helt säker, men har för mig att jag läste för några år sen, att Japan har lagar som tvingar företag att aktivt försvara sina intellektuella rättigheter. Annars mister de dem.
Så jag tror att Nintendos aggressiva beteenden kring just det här bygger mycket på det. För de är ju helt bananas i mitt tycke.

Så är det i USA med men sen tror jag att lagen i sig är rätt oprecis vad det menar.

Sega i jämförelse har tvärtom ingenting emot fanspel och moddar. Fler borde göra som Sega.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Nintendo kanske ska göra en egen Nintendo sandbox? Och ser då det här som konkurrerande? Annars verkar det mest dumt

Permalänk

Helt rätt av nintendo. Deras upphovsrätt.

De fantasilösa moddarna får designa sina egna karaktärer istället för att sno andras. Så enkelt löses problemet.

Permalänk
Medlem

Det är Patent och Varumärken som måste försvaras i USA (även andra länder) medan Upphovsrätt inte upphör om innehavaren inte jagar alla överträdelser...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Märkligt.....nån ny chef som vill visa att han finns lr..?

Nintendo hänger inte med i världen alltså....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]