Webhallen config, kan inte hitta 2 st sata diskar 3,5

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Diskarna ska vara i samma konfiguration som på gamla datorn om du inte tänkt tömma dem på data, en del har ju kört diskar i raid av misstag om man ska tro det som skrivits i en del trådar så du borde nog egentligen koppla in dem som de satt igen i gamla datorn och läsa av i bios hur det var konfat och om du gör det få du ju även en koll på om diskarna fungerar hårdvarumässigt eller om du skadat dem på nått sätt när du flyttade dem.

Skrivet av Thomas:

Jo, fast diskarna verkar ju inte snurra. Så RAID eller inte bör ju inte spela roll här.

Skrivet av Bean:

Vibrerar ens hårddiskarna när du väl har kopplat in dom och startat datorn?.. TESTA en i taget.

De snurrar inte...

Skrivet av mrqaffe:

Och som jag även skrev att om man sätter tillbaka dem i gamla datorn så testar man om det hänt nått med hårdvaran eller om den nya datorn inte fungerar normalt.

Det är väldigt skumt för när jag försöker koppla de tillbaka till gamla datorn dyker de inte upp på bios och av någon anledning kan jag inte starta upp gamla datorn för det står att den inte kan hitta boot media...Och hårddisken som har Windows har jag inte ens rört och jag har ställt in den som boot priority.

Det jag ska göra när jag kommer hem är att installera om Windows på gamla datorn och se om hårddiskarna dyker upp där. Skulle de inte får jag nog ta diskarna till nåt företag som får kolla om diskarna funkar eller gått sönder, vilket hade varit väldigt konstigt då jag inte gjorde något konstigt när jag tog de från gamla till nya datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milan979:

Nej jag har inte använt den datorn men det är väldigt märkligt för boot partition låg på en disk som är kvar på den datorn och som aldrig rördes... Någon förklaring och idé på vad jag kan göra?
När jag går in på bios och väljer hårddisken som har Windows som etta på boot priority händer samma ssk...

Boot-partitionen är separat från Windows-partitionen och kan ligga på en annan disk. Om man t.ex. har Windows installerat på en disk och sen installerar om på en annan disk med den gamla disken fortfarande i datorn så brukar boot-partitionen på den gamla disken återanvändas.

Så det låter som att just det problemet uppstod direkt när du tog ur diskarna ur den gamla datorn, snarare än att det var något som gick sönder när du försökte sätta tillbaka dem.

För att fixa det problemet så kan du testa att starta installationen av Windows och välja reparera, men jag är osäker på om det verktyget kan fixa såna problem. Alternativet är annars att helt enkelt installera om Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milan979:

De snurrar inte...

Det är väldigt skumt för när jag försöker koppla de tillbaka till gamla datorn dyker de inte upp på bios och av någon anledning kan jag inte starta upp gamla datorn för det står att den inte kan hitta boot media...Och hårddisken som har Windows har jag inte ens rört och jag har ställt in den som boot priority.

Det jag ska göra när jag kommer hem är att installera om Windows på gamla datorn och se om hårddiskarna dyker upp där. Skulle de inte får jag nog ta diskarna till nåt företag som får kolla om diskarna funkar eller gått sönder, vilket hade varit väldigt konstigt då jag inte gjorde något konstigt när jag tog de från gamla till nya datorn.

Har du haft Windows installerat på någon av de gamla diskarna och sedan haft de inkopplade när du installerat om Win på den nuvarande disken så ligger boot-loadern kvar på en av de gamla diskarna. Detta påverkas inte av boot-prio i bios eller var Windows är installerat. Det är därför det alltid tipsas om att man bara ska ha en disk inkopplad i datorn när man installerar Windows eftersom man inte vet var Windows lägger boot-loadern. Att de inte dyker upp i bios på den gamla datorn (om du inte ställt om något i BIOS på den också) tyder på att de är döda. De borde snurra igång även om du bara kopplar in ström.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Boot-partitionen är separat från Windows-partitionen och kan ligga på en annan disk. Om man t.ex. har Windows installerat på en disk och sen installerar om på en annan disk med den gamla disken fortfarande i datorn så brukar boot-partitionen på den gamla disken återanvändas.

Så det låter som att just det problemet uppstod direkt när du tog ur diskarna ur den gamla datorn, snarare än att det var något som gick sönder när du försökte sätta tillbaka dem.

För att fixa det problemet så kan du testa att starta installationen av Windows och välja reparera, men jag är osäker på om det verktyget kan fixa såna problem. Alternativet är annars att helt enkelt installera om Windows.

Fattar, ska installera om senare idag.

Skrivet av whisky:

Har du haft Windows installerat på någon av de gamla diskarna och sedan haft de inkopplade när du installerat om Win på den nuvarande disken så ligger boot-loadern kvar på en av de gamla diskarna. Detta påverkas inte av boot-prio i bios eller var Windows är installerat. Det är därför det alltid tipsas om att man bara ska ha en disk inkopplad i datorn när man installerar Windows eftersom man inte vet var Windows lägger boot-loadern. Att de inte dyker upp i bios på den gamla datorn (om du inte ställt om något i BIOS på den också) tyder på att de är döda. De borde snurra igång även om du bara kopplar in ström.

Alltså det är väl rätt sjukt om de plötsligt dött, jag har liksom inte gjort något utöver att jag monterat ut och ragit ut sladdar från den gamla datorn och monterat in och kopplat in med nya sladdar till nya datorn... Är detta vanligt att diskarna ska dö av detta??

Permalänk

Är dessa diskar ursprungligen från en extern usbkabinet? Kan vara 3.3v som spökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RispojkeN:

Är dessa diskar ursprungligen från en extern usbkabinet? Kan vara 3.3v som spökar.

Nej det är de inte

Permalänk
Medlem

Snurrar diskarna i gamla datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Snurrar diskarna i gamla datorn?

Inte vad jag kan se och känna.

Permalänk
Medlem

Ordentligt itryckta sladdar antar jag? Verkar skumt, känner du någon som har en usbdocka för hårddisk som du kan prova dem i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Ordentligt itryckta sladdar antar jag? Verkar skumt, känner du någon som har en usbdocka för hårddisk som du kan prova dem i?

Yes har försökt trycka in så hårt som möjligt och de ser ut att sitta.
Känner dock ingen, funderar på att nästan köpa en. Har du förslag på nån?

Permalänk
Rekordmedlem

Har du brutit strömmen fysiskt till datorerna när du kopplat om dem ?
det låter ju som om du skadat diskarna pga nått med spänningsanslutningarna, Kopplat under spänning, kopplat fel, använt fel kablage.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milan979:

Yes har försökt trycka in så hårt som möjligt och de ser ut att sitta.
Känner dock ingen, funderar på att nästan köpa en. Har du förslag på nån?

Jag har en som antagligen är för gammal för att finnas på marknaden längre. Men den har varit bra att ha när man ska plocka saker från gamla hårddiskar som man inte orkar ha i datorn hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du brutit strömmen fysiskt till datorerna när du kopplat om dem ?
det låter ju som om du skadat diskarna pga nått med spänningsanslutningarna, Kopplat under spänning, kopplat fel, använt fel kablage.

Fel har jag nog inte kopplat och jag stängde av datorn när jag kopplade om, och om jag minns rätt fanns det inte heller någon ström i när jag kopplade om.

Permalänk

Jag ska inte säga allt för mycket då jag inte är proffs och kommer inte ihåg prexakt vad jag gjorde men jag hade samma problem när jag byggde min dator på ASUS-mobo+m2SSD+SataSSD. Jag sparade denna artikel https://www.asus.com/support/faq/1044083/ från då. Jag flashade _INTE_ Bios utan läste artikeln och började på steg 3. Något med att nån SATA port stängs av pga installerad m2 på någon plats osv osv. Jag har för mig att jag slutade skita på mig efter jag ändrat i CSM/Boot device/UEFI-Legacy inställningarna. Datorn startade, hittade alla diskar och jag tog en kall dusch.

Jag har ingen aning om vad inställningarna gör eller inte gör, hur de påverkar prestanda eller om de gör det så jag vågar tyvärr inte ta något ansvar men i värsta fall kan man nog resetta bios (vilket jag troligen gjorde som första steg). Nya datorn funkar hur bra som helst men jag är lika dålig på CS som jag var innan Hoppas du får igång din. Take care!

Permalänk
Medlem

Installerade om Windows på gamla datorn och den är igång och den hittar inte de hårddiskarna. Väldigt märkligt men det verkar ju då som att de gått sönder?
Hur kan båda ha gått sönder? Samtidigt också?

Vet någon något bra företag i Stockholm som kan hjälpa mig med att återskapa filerna från hårddiskarna?

https://www.ahlbergdata.se/radda-harddisk/
Är de något att ha?

Permalänk
Medlem

Ringde ovanstående och deras teori är att hårddiskarna kanske fått fel ström eventuellt via en felkoppling till psu port och därmed har kretskortet gått sönder och därmed uppfattas de som döda...
Ska dit på fredag för en fel undersökning.

Vad säger ni om detta, kan strömmängden ha spökat här och ska jag göra något med nya datorn så att liknande inte sker i framtiden?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av milan979:

Ringde ovanstående och deras teori är att hårddiskarna kanske fått fel ström eventuellt via en felkoppling till psu port och därmed har kretskortet gått sönder och därmed uppfattas de som döda...
Ska dit på fredag för en fel undersökning.

Vad säger ni om detta, kan strömmängden ha spökat här och ska jag göra något med nya datorn så att liknande inte sker i framtiden?

Det bästa vore att mäta upp spänningarna i satapowerkontakten, det kan ju vara fel på nya nätdelen så att den stekt diskarna.
Eventuellt kanske du inte satte kontakterna helt rätt så det blivit fel pga de.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det bästa vore att mäta upp spänningarna i satapowerkontakten, det kan ju vara fel på nya nätdelen så att den stekt diskarna.
Eventuellt kanske du inte satte kontakterna helt rätt så det blivit fel pga de.

Hur mäter man spänning?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av milan979:

Hur mäter man spänning?

En multimeter duger bra för det, finns skapliga modeller från 2-300 kr som fungerar för den typen av mätningar och för att man ska kunna kontrollera kablar.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/matinst...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

milan979: Och strömkablarna är utbytta också?

Låter helt befängt att hårddiskarna skulle lägga av sådär och 2 st dessutom.
Du har ingen USB 2.0 Adapter Converter Cable for 2.5" 3.5" Hard Disk HDD SSD with External AC Power Supply eller något liknande som du kan testa Hårddiskarna istället för datorn.

"https://cdon.se/hemelektronik/usb-2-0-till-sata-pata-ide-adap..."

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

milan979: Och strömkablarna är utbytta också?

Låter helt befängt att hårddiskarna skulle lägga av sådär och 2 st dessutom.
Du har ingen USB 2.0 Adapter Converter Cable for 2.5" 3.5" Hard Disk HDD SSD with External AC Power Supply eller något liknande som du kan testa Hårddiskarna istället för datorn.

"https://cdon.se/hemelektronik/usb-2-0-till-sata-pata-ide-adap..."

Har bara en ström kabel, fick bara med en. Har inte det där andra heller.
Men eftersom de är döda på gamla datorn också verkar det ju som att hårddiskarna är döda.

Permalänk
Medlem

🙆 Det kan ju faktiskt vara något i stil med detta...

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag är en amatör, räknade inte med att jag skulle behöva hålla på med detta. Om jag vill kolla strömmen med en multimeter, alla videos visar något med nån paper clip på 12 pin connector, behöver jag hålla på med det där och koppla ut alla sladdar från nätaggregatet eller räcker det med att jag stoppar in multimeter läsar kablarna på sata ström kabeln endast (och inget annat) och läser av?
Utan att koppla av något annat?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av milan979:

Ursäkta att jag är en amatör, räknade inte med att jag skulle behöva hålla på med detta. Om jag vill kolla strömmen med en multimeter, alla videos visar något med nån paper clip på 12 pin connector, behöver jag hålla på med det där och koppla ut alla sladdar från nätaggregatet eller räcker det med att jag stoppar in multimeter läsar kablarna på sata ström kabeln endast (och inget annat) och läser av?
Utan att koppla av något annat?

Det sistnämnda räcker egentligen, men var försiktig att inte kortsluta pinnarna. Det är lätt hänt när de är så små och sitter så tätt. Om man inte är stadig på handen och har kontakten fast så är det nog lättare sagt än gjort att inte glida av ett par gånger.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan skaffa/bygga nån mätadapter om man ska mäta mycket eller är rädd för att kortsluta nått med mätproberna, tex kunde man i det här fallet skaffa en satapowerförlängare som man klipper av och så sätter man fast kablarna i en sockerbit och mäter på dess skruvskaller så är det mycket liten risk att man råkar slinta och kortsluta nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vissa moderkort stänger av SATA portar beroende på vilken M2 expansionsplats man använder. Har inte läst igenom alla inlägg sedan igår så någon annan har kanske redan nämnt det, men kan vara så att moderkortet by default har M2 platserna aktiverade. Har för mig det är så iaf. Hade ett z390 med den funktionen. Ska kika lite på det.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Vissa moderkort stänger av SATA portar beroende på vilken M2 expansionsplats man använder. Har inte läst igenom alla inlägg sedan igår så någon annan har kanske redan nämnt det, men kan vara så att moderkortet by default har M2 platserna aktiverade. Har för mig det är så iaf. Hade ett z390 med den funktionen. Ska kika lite på det.

Verkar handla mer om strömmingen än data föring.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Lämnade in mina diskar till ett företag som jobbar med detta. De säger att kretskorten till diskarna har gått sönder vilket förmodligen beror på fel koppling eller att nätaggregatet gett för mycket ström... Otur och jobbigt.
De vill ha 8000 per hårddisk.

Nästa steg är väl då att skaffa en multimeter och kolla strömmen. Då jag är en rookie på detta, kan det bli något farligt eller finns det risk att jag kan ta sönder något?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av milan979:

Lämnade in mina diskar till ett företag som jobbar med detta. De säger att kretskorten till diskarna har gått sönder vilket förmodligen beror på fel koppling eller att nätaggregatet gett för mycket ström... Otur och jobbigt.
De vill ha 8000 per hårddisk.

Nästa steg är väl då att skaffa en multimeter och kolla strömmen. Då jag är en rookie på detta, kan det bli något farligt eller finns det risk att jag kan ta sönder något?

Ja det går att skada saker vid mätningar, man kan koppla fel och kortsluta nått så för att mäta på satakontakter rekommenderar jag nån typ av mätadapter i stället för att använda mätproberna direkt i satakontakten, den är liten och det är svårt att veta vad man mäter på även om inget kortsluts.
Man kan även ställa in en multimeter fel tex strömområdena ger väldigt låg intern resistans i mätaren och motsvarar ungefär att koppla in en kabel så det går att kortsluta nått genom att välja fel mätområde.

Man bör ha grundläggande kunskap i ellära.

Det finns testare designade för att testa spänningar i datornätdelar, vet dock inte vad som är bra bland de billigare modellerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.