Permalänk
Medlem

Skärm två svarar inte

Av två laptops tänder den ena genast den skärm som jag har parkerad på skrivbordet. Inga problem där, men när jag kopplar över till den andra datorn, med samma HDMI-sladd, är den stendöd, No signal, ingenting. Så felet är inte att söka hos ViewSonic-skärmen. Jag letar efter drivrutiner som kan ha hoppat in oombedda, men fattar inte var jag ska hitta dem i Kontrollpanelen.

Permalänk
Medlem

Jag har haft problem med att olika moderna grafikkort gett olika resultat med samma hdmi-kabel på samma skärm. Då fick jag gå in och slå på ett kompatibilitetsläge i skärmens inställningar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem

Provat det enklaste: Byta plats på skärmarna? Kan vara så att portarna är olika adresserade och får den ena att vara avstängd. Förekommer i DVI att ena porten är avstängd för att skärmen är passiv mot porten. På den dator det fungerar på kan det vara så att båda portarna är aktiva.

Om det står kvar (i förhållande till portarna) så är det porten. Annars skärmen som är passiv.

Lite svårtolkat om det är två skärmar på skrivbordet eller om skärm 1 är din laptop. Men i så fall borde det ha något med passiv port att göra eller att den ska vara i nedfällt läge.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Bara så frågan är ställd.

Har du provat kortkommandot "win-knapp + P" och sedan gjort ett val?

Du har inte skrivit ut vilket OS som gäller men vi utgår ifrån att det är Windows det är frågan om.

Permalänk
Medlem

Viita: ja, tack för tipset, men den externa skärmen är fortfarande mörk.
Leestander: Ingen av länkarna gav utdelning, och ctrl+shift+b, som rekommenderades, tog fram ett bokmärkesfält!
I system>bildskärm>flera bildskärmar>identifiera, är meddelandet "Det gick inte att hitta någon annan bildskärm"
OldComputer: Eftersom det inte går att hitta den externa skärmen, kan jag inte byta plats.
Laffe: Hur gjorde du då?

Permalänk
Medlem

Och förresten; min andra laptop slänger prompt upp bild på min ViewSonic

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut i själva HDMI-porten på datorn?
Alla kontaktbleck ser hela och rena ut?

Har du någonannan bildskärmsutgång på laptopen du kan prova?
Vad är det för laptop?

Permalänk
Medlem

Viita, de ser bra ut.
Nix, bara USB f.ö.
ASUS TUF GAMING F15

Antagligen borde jag försöka hitta något anat som kan HDFMI-kopplas, alltså inte en bildskärm, men vet inte riktigt vad. Jag får en känsla av att Win11 har släppt en uppdatering som är inkompatibel med ViewSonic.

Jag hittar fortfarande inte i den nya Kontrollpanelen...

Permalänk
Medlem

Kopplade ut mot TV:n, varvid jag fick svartruta där också

Permalänk
Bildexpert 📺

Moderna skärmar som går via HDMI och DP använder normalt inte drivrutiner utan det var en situation som gällde för kanske 20 år sedan. Idag sker den kopplingen på kretsnivå där skärmar använder metadata via EDID/DDC (i princip en egen serieportsförbindelse utöver själva bildsignalen) för att berätta för datorn vad det är för skärm och vilken signal den föredrar.

Ifall den ena datorn av två datorer aldrig upptäcker skärmen – skärmen listas aldrig i Windows – så beror det på att skärmen inte ger sig till känna för datorn. Den fysiska kontakten är helt enkelt inte där. Vanligaste orsaken är att något är glappt eller att man kopplar på fel sätt, likt att man kör med någon form av adapterkombo som inte alls fungerar.

Ifall skärmen syns i Windows men det blir ingen bild betyder det att skärmen får kontakt med datorn via EDID/DDC men överföringen av bildsignalen kommer aldrig igång av någon anledning. Kan vara en dålig kabel, en felkoppling likt att man försöker med någon icke-fungerande adapter eller glapp.

@Lenhi: fick läsa den felbeskrivning flera gånger för det är otydligt vad som sker. Men jag tolkar det som följer:

Du har en viewsonic-skärm som du ansluter med HDMI
Du har två laptops, båda med *inbyggd* HDMI, och byter helt enkelt plats på kabeln från ena till andra laptopens *inbyggda* HDMI där det aldrig blir kontakt – inget skärm syns i Windows på den andra laptopen.

Då är nästa steg att...
1) Testa om den laptopen kan få bild mot en annan skärm/TV med HDMI till att börja med. Den kan vara direkt fel på datorn, fysisk skada och slitage på själva kontakten, skadade kretsar bakom och liknande.

2) Testa med en annan HDMI-kabel.

Permalänk
Medlem

Fixat! Det var drivrutinen NVIDIA GeForce GTX 1650 som behövde uppdateras. Tack så mycket för visat intresse:)