Permalänk
Medlem

Kylning av dator råd

Hej alla,
jag har beställt en dator från inet.
Men när jag tittar lite närmare på orden så är det bara 2st medföljande 120mm F Series NZXT fläktar och en en corsair H150 till CPU räcker det här värkligen till den här datorn?

Jag har inte hållit på med datorer på över 10 år så uppskattar om någon som har lite mer koll skulle kunna svara på det här tack på förhand

Jag har frågat deras kundtjänst och han svara att han har mindre kylning till sin dator och att han inte har problem.

NZXT H7 Flow Svart

Intel Core i7 14700K 3.4 GHz 61MB

ASUS GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB TUF Gaming OC

ASUS Prime Z790-A WIFI

Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Vengeance

Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB

Corsair H150

Corsair RM850e ATX 3.0 850W

Permalänk
Medlem

H150:n har ju tre fläktar som kommer bidra till chassiventilationen.
Två fläktar utöver det lär räcka i praktiken

Sen kan man ju komplettera med fläktar senare OM det skulle finnas ett behov eller om man vill fylla upp fläktplatserna

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Beror på var du har fläktarna, har du AIO i fronten så räcker dom, har du AIO i taket kan det vara bra med en extra i fronten, men helst vill du nog ha 3x140mm i fronten.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

@Halo6501: lite så tänker jag också, det är ändå ett färdigt paket för 31k synd att spara in 400-500kr på fläktar då om det skulle påverka prestandan. Men jag kommer att köra benchmark med båda sidopanel på och av, så får vi se om inets support har rätt och att det inte kommer att påverka prestandan

Permalänk

Varför inte en redig luftkylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Varför inte en redig luftkylare?

Skulle normalt hålla med då jag verkligen föredrar luftkylning, men 14700K (och förstås ännu värre för 14900K) verkar dra väldigt mycket watt och gå rejält varma.
Vill man maxutnyttja dem (utan att behöva jobba med undervoltning och effektbegränsning osv) så är nog vattenkylt inte så dum väg att gå...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Varför inte en redig luftkylare?

Det blir mer luft till den iallafall jag har beställt 3 st Corsair iCUE AF140 RGB Elite / 140mm samma modell som det är i H150, jag får sätta i det själv då NZXT egna 120mm medelmåttiga fläktar va det ända man kunde välja till, tror den kommer att låta som ett flygplan medans man spelar annars