Microsoft Excel - filtrera fram dubbletter

Permalänk

Microsoft Excel - filtrera fram dubbletter

Hej!

Jag har en lista med ett antal personer där jag vill kunna se bara de som förekommer mer än en gång i listan. Jag kan markera dem med villkorsstyrd formatering, och jag kan ta bort dubbletter med ta bort dubbletter och se de unika.

Finfint, men hur får jag till att bara se de som är dubbletter?

Tacksam för hjälp.

Permalänk

Räkna unika och filtrera på större än större än 1 som en fullösning.
Eller göra en pivot, i princip enklast.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Eller så kör du villkorsstyrd formatering för dubbletter och sen filtrerar du efter färg.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Finns hundra sätt, men i om du vill begripa vad du gör:

1) Sortera alla namnen i bokstavsordning.
2) Gör en ny kolumn bredvid med en formel som =IF(cell_till_vänster=cell_ovanför_den;"X";"")
3) Filtrera den nya kolumnen på om det finns X.

Man jag håller med om att en Pivottabell är det överlägset enklaste

1) Är det bara en enda kolumn, skapa en kolumn till bredvid och fyll med X. Markera allt detta.
2) Fliken Insert och sedan Pivottable. Lägg det på ett nytt ark.
3) Lägg kolumnen med namnen under "Rows" och lägg kolumnen med dina X under "Values". Excel kommer nu automatiskt att välj "Count of Values", vilket är bra, det är det vi vill.
4) Filtrera nu i tabellen på alla med Count of X mer än 1.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Eller så kör du villkorsstyrd formatering för dubbletter och sen filtrerar du efter färg.

Detta måste vara den absolut enklaste lösningen om målet är bara se dem som förekommer mer än en gång.

Visa signatur

i5 10600K @ stock med Noctua NH-U14A | Asus Prime Z490M-Plus | Palit GeForce RTX 3070 GamingPro 8GB | VENGEANCE LPX 2x16GB DDR4 DRAM 3200MHz CL16 | Fractal Design Define Mini C | Samsung 970 EVO NVMe 500GB | Samsung 860 EVO 1000GB | AOC 27G2U | Corsair RM750x V2 80+ Gold | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

En enkel lösning om du bara vill göra det en gång, och datasetet inte kommer att ändras så formeln behöver kunna hantera en dynamisk matris:

Om A1:A10 är området med dubbletter:
1. Filtrera fram unika värden med =UNIK(A1:A10). Sätt formeln i t.ex cellen F1
2. Räkna antalet förekomster av respektive värde med =ANTAL.OM(A$1:A$10;F1) och kopiera ner så du räknar antalet för varje träff i matrisen som uppstod under F1. Sätt formeln i t.ex cellen G1 och neråt.
3. Filtrera värden som förekommer fler än en gång med t.ex =FILTER(F1#;G1:G4>1).

Om A1:A10 är området med dubbletter kan du också bara sätta i B1 en =ANTAL.OM(A$1:A$10;A1) och kopiera ner den hela vägen till B10, och filtrera kolumnen så de med 1 förekomst inte visas. Då får du ju hela listan med alla kolumner med eventuell annan intressant data intakt, men bara dubbletter.