Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Har inte med ABS att göra utan tillverkningsprocessen, det är ju färgen du nöter bort medans mina dubbelshot ABS från 1984 är flawless.

Möjligt men vad som användes vid tillverkning innan 00 talet vill man knappt veta...
Dagens abs keycaps klarar knappt olja

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Möjligt men vad som användes vid tillverkning innan 00 talet vill man knappt veta...
Dagens abs keycaps klarar knappt olja

Nu ignorera du ju informationen jag gav dig om att det är tillverkningsprocessen som spelar roll, inte materialet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Nu ignorera du ju informationen jag gav dig om att det är tillverkningsprocessen som spelar roll, inte materialet!

Jag ignorerade inte för miljöval även är en del av tillverkning. Precis som du nu kan få loss guld med vassle istället för syrabad så använde man en mer icke miljövänlig tillverkning+material tidigare.

Var det en billig process så skulle man inte bytt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Möjligt men vad som användes vid tillverkning innan 00 talet vill man knappt veta...
Dagens abs keycaps klarar knappt olja

Killgissar du bara eller menar du att själva grundmaterialet bryts ner?
Annars är det kanske dags att läsa på om skillnaderna mellan doubleshot tillverkning, sublimineringstryck (dye sub) och det billigaste alternativet där man trycker direkt på plasten.
Det sistnämnda kan ha väldigt dålig hållbarhet medans de andra två är närmast outslitliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

Killgissar du bara eller menar du att själva grundmaterialet bryts ner?
Annars är det kanske dags att läsa på om skillnaderna mellan doubleshot tillverkning, sublimineringstryck (dye sub) och det billigaste alternativet där man trycker direkt på plasten.
Det sistnämnda kan ha väldigt dålig hållbarhet medans de andra två är närmast outslitliga.

ABS (plast görs runt "legenden") klarar väl knappt UV ljus och får snabbare "shine" medan PBT är mer uthålligt?
Det är iaf vad vet sedan tidigare

Mer ett antagande runt tillverkningen då jag som elektriker har erfarenhet av 70- 80tals armatur med över 300k brinntimmar på don som ser orörda ut medan nyare armaturer klarar knappt 50k timmar.

Äldre plast har en helt annan typ av tillverkning, typ backelit som inte används idag.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Möjligt men vad som användes vid tillverkning innan 00 talet vill man knappt veta...
Dagens abs keycaps klarar knappt olja

Ser nästan ingen skillnad alls mellan ABS vs PTB efter typ 10 års användning på mitt happy hacking tangenbord, vilket har space bar gjord i ABS, resten PTB. Så går att göra bra ABS tangenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

ABS (plast görs runt "legenden") klarar väl knappt UV ljus och får snabbare "shine" medan PBT är mer uthålligt?
Det är iaf vad vet sedan tidigare

Jo, men du missade att man pratade om Double shot, vilket gör att texten inte kan nötas bort. (då texten består av en separat plastbit i annan färg)

...

Absolut, PBT är en uthålligare plast, men om texten är applicerad med nån billig lösning så kommer den slitas ut i förtid iallafall.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jo, men du missade att man pratade om Double shot, vilket gör att texten inte kan nötas bort. (då texten består av en separat plastbit i annan färg)

...

Absolut, PBT är en uthålligare plast, men om texten är applicerad med nån billig lösning så kommer den slitas ut i förtid iallafall.

Sant, dubbelshot är mycket mer slitstarkt och jag missade/tänkte inte på det när det nämndes.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

ABS (plast görs runt "legenden") klarar väl knappt UV ljus och får snabbare "shine" medan PBT är mer uthålligt?
Det är iaf vad vet sedan tidigare

Mer ett antagande runt tillverkningen då jag som elektriker har erfarenhet av 70- 80tals armatur med över 300k brinntimmar på don som ser orörda ut medan nyare armaturer klarar knappt 50k timmar.

Äldre plast har en helt annan typ av tillverkning, typ backelit som inte används idag.

Det du beskriver här är double shot, det är inte beroende av om ABS eller PBT plast används.
Anses allmänt som den bästa metoden men är extremt mkt dyrare då varje enskild form måste göras unik för varje tecken istället för en per storlek. Och då även unika formar till varje utländskt tecken.

ABS blir generellt blanka snabbare än PBT men huruvida texten håller i 4 decenier eller 4 veckor har inget med plasten i sig att göra.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Kul att du testar!
återkom gärna med info på nästkommande switchar

Kan ju skriva de jag testat så länge:

Epomaker Sea Salt
Epomaker Budgerigar
Outemu Silent Cream Yellow
Akko Silver CS
Akko Penguin Silent
Cherry Silent Red
Ajazz Berry Red
Yunzii Cocoa Creme

Båda från Epomaker är väldigt trevliga, men ställer krav på brädan för att inte bara vara en linjär och taktil switch i mängden.
Silent Cremen är fin, men bara om man gillar när det är tyst och mjukt. Lättare än Penguin Silent
Silver CS är som vilken linjär switch som helst, kanske lite tyngre än red.
Cherry Silent Red är trevlig, men hade problem med fjäderping på upstroke vilket gjorde att jag lämnade tillbaka.
Berry red är rätt trevlig också, mycket billigt alternativ till andra "röda" linjära
Cocoa Creme är väl min favorit när det gäller icke-silent linjära. Ger ett lågt men trevligt clackande Kan dock anses dyra för vad man får. 200kr för 35-pack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Butterfinger:

Kan ju skriva de jag testat så länge:

Epomaker Sea Salt
Epomaker Budgerigar
Outemu Silent Cream Yellow
Akko Silver CS
Akko Penguin Silent
Cherry Silent Red
Ajazz Berry Red
Yunzii Cocoa Creme

Båda från Epomaker är väldigt trevliga, men ställer krav på brädan för att inte bara vara en linjär och taktil switch i mängden.
Silent Cremen är fin, men bara om man gillar när det är tyst och mjukt. Lättare än Penguin Silent
Silver CS är som vilken linjär switch som helst, kanske lite tyngre än red.
Cherry Silent Red är trevlig, men hade problem med fjäderping på upstroke vilket gjorde att jag lämnade tillbaka.
Berry red är rätt trevlig också, mycket billigt alternativ till andra "röda" linjära
Cocoa Creme är väl min favorit när det gäller icke-silent linjära. Ger ett lågt men trevligt clackande Kan dock anses dyra för vad man får. 200kr för 35-pack.

Med tanke på att mina bobagum är 800kr för 70st så lät 35 för 200 okej 😅

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Ser nästan ingen skillnad alls mellan ABS vs PTB efter typ 10 års användning på mitt happy hacking tangenbord, vilket har space bar gjord i ABS, resten PTB. Så går att göra bra ABS tangenter.

Synar den. Om du inte ser någon skillnad så är det för att du inte använder space alls. Att ABS får shine rätt omedelbart är knappast en hemlighet eller något skamfullt. Folk som gillar ABS gillar att det blir shine. Jag kan förstå grejen, det är inte för mig men det är varken bra eller dåligt utan bara en preferens som allt annat. Ett av mina tangentbord bygger på Applehattar där space är ABS och resten PBT och det är tydlig shine på space men inte på resten (dessutom har den gulnat vilket resten inte har). Men även på mitt kvällstangentbord som har GMK-hattar på sig ser man enorm skillnad mellan WASD och högra shift och det har ju inte många år på nacken jämförelsevis.

Däremot har Swedishchef en poäng i det att plasttillverkningen absolut har ändrats sen gammalt men det har ju mer med brandsäkerhet att göra. Det är väl därför plast gulnar nu för tiden men inte innan, eller är jag ute och cyklar? Däremot får man gå ju mycket längre än 00-talet bakåt innan det är en skillnad (tänker typ IBMs beamspringhattar gjorda på 70-talet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Synar den. Om du inte ser någon skillnad så är det för att du inte använder space alls. Att ABS får shine rätt omedelbart är knappast en hemlighet eller något skamfullt. Folk som gillar ABS gillar att det blir shine. Jag kan förstå grejen, det är inte för mig men det är varken bra eller dåligt utan bara en preferens som allt annat. Ett av mina tangentbord bygger på Applehattar där space är ABS och resten PBT och det är tydlig shine på space men inte på resten (dessutom har den gulnat vilket resten inte har). Men även på mitt kvällstangentbord som har GMK-hattar på sig ser man enorm skillnad mellan WASD och högra shift och det har ju inte många år på nacken jämförelsevis.

Däremot har Swedishchef en poäng i det att plasttillverkningen absolut har ändrats sen gammalt men det har ju mer med brandsäkerhet att göra. Det är väl därför plast gulnar nu för tiden men inte innan, eller är jag ute och cyklar? Däremot får man gå ju mycket längre än 00-talet bakåt innan det är en skillnad (tänker typ IBMs beamspringhattar gjorda på 70-talet).

Ah_det_är_ju_vanligt_att_man_inte_använder_space_så_mycket.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av rotkiv42:

Ah_det_är_ju_vanligt_att_man_inte_använder_space_så_mycket. <Uppladdad bildlänk>

Du har garanterat shine på din spacebar om du använt tangentbordet i 10 år. Om du inte har det har du en custom PBT spacebar. Testa ta kort från en annan vinkel så kommer det garanterat synas. Syns tom på mina PBT caps som knappt är använda i 6 månader om man tittar efter det.

Men oavsett så är ABS vs PBT en smaksak, för egen del är favoritcapsen Cherrys gamla DS-caps från slutet på 80-talet. Gott om shine på dessa men de är helt underbara att skriva på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Du har garanterat shine på din spacebar om du använt tangentbordet i 10 år. Om du inte har det har du en custom PBT spacebar. Testa ta kort från en annan vinkel så kommer det garanterat synas. Syns tom på mina PBT caps som knappt är använda i 6 månader om man tittar efter det.

Men oavsett så är ABS vs PBT en smaksak, för egen del är favoritcapsen Cherrys gamla DS-caps från slutet på 80-talet. Gott om shine på dessa men de är helt underbara att skriva på.

En aning shine, men inte så mycket. Plasts egenskaper går att påverka rätt mycket med hur man tillverkar och vilka tillsatser man använder, verkar gå att ta fram ABS som står sig. Model pd-kb400w, tillverkad 2011.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av rotkiv42:

En aning shine, men inte så mycket. Plasts egenskaper går att påverka rätt mycket med hur man tillverkar och vilka tillsatser man använder, verkar gå att ta fram ABS som står sig. Model pd-kb400w, tillverkad 2011. <Uppladdad bildlänk>

Jag har också haft HHKB, både de svarta och de vita fick shine efter mindre än 2 månader. Även mina (3st) realforce brädor fick shine på spacebar snabbt. Men antar att man har olika syn på vad som är shine och inte isf.

ABS blir shiny snabbare än PBT oavsett hur de tillverkas, sen hur mycket det syns beror ju lite på hur ytan var från fabrik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Ser nästan ingen skillnad alls mellan ABS vs PTB efter typ 10 års användning på mitt happy hacking tangenbord, vilket har space bar gjord i ABS, resten PTB. Så går att göra bra ABS tangenter.

Mitt ena HHKB har en liten grop i sin ABS spacebar från användande som en tidigare ägare lyckats åstadkomma. PBT är helt klart mer slitstarkt, men ABS är också ett bra material för keycaps. Tjocka ABS doubleshots är inte dumt.

Permalänk
Medlem

Lite små sugen på o bygga något nytt.. Kikar på Zoom75 & KBD8X MKIII WK men kan inte riktigt bestämma mig

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk

Hej! Detta lär väl bli begravet bland alla meddelanden här, men ändå!

Jag har lanserat en webshopp som fokuserar på keycaps för nordiska marknaden, eftersom jag tycker att utbuded har varit så dåligt (framförallt för rimliga priser). Spana gärna in den! Feedback är välkommen! https://keycaps.se

Permalänk
Medlem

Har nu kört ett tag med Kailh BOX Silent Brown Switchar i ett Keychron V3 Knob tangentbord och måste säga att jag är riktigt nöjd. Det låter lite som att skriva på ett laptopt tangentbord, d.v.s relativt tyst men framförallt är det mjukt och responsivt att skriva på.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrmattsson:

Hej! Detta lär väl bli begravet bland alla meddelanden här, men ändå!

Jag har lanserat en webshopp som fokuserar på keycaps för nordiska marknaden, eftersom jag tycker att utbuded har varit så dåligt (framförallt för rimliga priser). Spana gärna in den! Feedback är välkommen! https://keycaps.se

Kul med ny aktör! Men rimliga priser vet jag inte.. Developer setet är 100kr billigare på maxgaming tillexempel Gillar darkmode, men kan tycka att just på produkt sidor bör man ha det lite ljusare

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av mrmattsson:

Hej! Detta lär väl bli begravet bland alla meddelanden här, men ändå!

Jag har lanserat en webshopp som fokuserar på keycaps för nordiska marknaden, eftersom jag tycker att utbuded har varit så dåligt (framförallt för rimliga priser). Spana gärna in den! Feedback är välkommen! https://keycaps.se

Snyggt!

Det enda kruxet för mig är att jag använder ANSI och därmed inte kan köpa ett enda set då det inte verkar vara ANSI + ISO Nordic, utan bara ren ISO, vilket förvisso är najs, men jag tror det är många i keycapträsket som sitter med ansi också. Skulle det påverka prisbilden avsevärt att inkludera "standard" caps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrmattsson:

Hej! Detta lär väl bli begravet bland alla meddelanden här, men ändå!

Jag har lanserat en webshopp som fokuserar på keycaps för nordiska marknaden, eftersom jag tycker att utbuded har varit så dåligt (framförallt för rimliga priser). Spana gärna in den! Feedback är välkommen! https://keycaps.se

Detta gillas starkt! Ska absolut försöka komma ihåg att hitta tillbaks när det börjar suga i köptarmen (försöker hålla ner på inköpen för tillfället...)

En sak angående hemsidan är jag inte är ett stort fan av att bilderna ligger kvar stilla när jag scrollar, tills jag scrollat tillräckligt långt ner för att de ska följa med...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Adnerhill:

Kul med ny aktör! Men rimliga priser vet jag inte.. Developer setet är 100kr billigare på maxgaming tillexempel Gillar darkmode, men kan tycka att just på produkt sidor bör man ha det lite ljusare

Jag vet inte hur de gör, för jag går i princip minus på Keychron-setten. Troligtvis får de riktigt bra priser p.g.a höga kvantiteter. De enda setten som vi säljer som dels är bra priser till slutkund och dels som vi får lite avans för är setten som vi har tagit fram själva, dvs Samurai blå/röd och Animal forest. De andra har jag egentligen mest för att sidan inte ska se så tom ut haha. Men kvaliteten på våra är i paritet med Keychrons set om inte bättre!

Tack för input gällande darkmode! Ska ta det i beaktande

Permalänk
Skrivet av huttala:

Snyggt!

Det enda kruxet för mig är att jag använder ANSI och därmed inte kan köpa ett enda set då det inte verkar vara ANSI + ISO Nordic, utan bara ren ISO, vilket förvisso är najs, men jag tror det är många i keycapträsket som sitter med ansi också. Skulle det påverka prisbilden avsevärt att inkludera "standard" caps?

Kolla in våra set, framförallt de som heter Samurai och Animal forest. Jag tror nog att de ska passa både ISO och ANSI-tangentbord! Om du bläddrar några bilder så får du se alla tangenter som ingår (hela 157 stycken!).

Permalänk
Skrivet av Starric:

Detta gillas starkt! Ska absolut försöka komma ihåg att hitta tillbaks när det börjar suga i köptarmen (försöker hålla ner på inköpen för tillfället...)

En sak angående hemsidan är jag inte är ett stort fan av att bilderna ligger kvar stilla när jag scrollar, tills jag scrollat tillräckligt långt ner för att de ska följa med...

Tackar och bockar!

Jag hänger inte med på vad du menar med bilderna? För mig ligger de inte kvar stilla när jag scrollar. Vilken device/browser använde du?

Permalänk
Medlem

Jag fick mina Kailh prestige silent i veckan och har nu lött dem på plats på mitt Vortex Race 3. Sicket lyft, så mycket skönare att skriva på. Tangenterna "pingar" inte längre och har ett väldigt behagligt "thock"-ljud som många strävar efter. Mina cherry silent red var också betydligt mer scratchy än dessa, otroligt stor skillnad helt enkelt.

I jämförelse med Kailh Pink silent är dessa snäppet stabilare. Keycappen går inte att röra riktigt lika mycket. Känner inte särskilt stör skillnad vad gäller fjäderns motstånd, men inbillar mig att prestige har näst intill inget scratch-motstånd, vilket pinks ändå har till viss del. Jag rekommenderar dem definitivt. Köpes direkt via Varmilo, tänk på att det tillkommer importmoms och DHL lägger på 170ish hanteringsavgift...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrmattsson:

Tackar och bockar!

Jag hänger inte med på vad du menar med bilderna? För mig ligger de inte kvar stilla när jag scrollar. Vilken device/browser använde du?

Sitter på Firefox på desktop, och kör i mindre fönster och inte helskärm om det påverkar. Men jag menar att produktbilderna ser ut att ligga och flyta ovanpå själva sidan som jag scrollar. Och om jag scrollar för att se bilderna som är nedanför så är det först bara texten som scrollar, och inte förrän jag kommit ner en bit så börjar bilderna också scrolla. Ingen dealbreaker men jag skulle föredra att ha text och bild i synk

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Någon som vet om det går att byta switcharna på ZON keyboard 4? Det har tydligen "TTC gold pink".
Köpte detta tangentbord för att det var litet, snyggt och trådlöst. Men jag kan uppenbarligen inte komma över den sladdriga känslan i switcharna, har haft tangentbordet ett par månader nu och det känns fortfarande skumt. Det är rätt svampigt, man får som ingen feedback på att man tryckt, plötsligt har man visst tryckt fastän tangenten inte gått i botten eller gett taktil indikation på tryck . Dessutom är kraften som krävs lite för låg för min smak och ibland trycker jag oavsiktligt när jag spelar. Trodde jag skulle vänja mig men verkar inte som det.
Och skriva, det är skitsvårt utan att trycka på allt hej vilt.

Finns det mer "klickande" switchar att byta till?

Min upplevelse är exakt detsamma begriper inte tanken och jag får en massa felslag bara för att det räcker att man råkar nudda en tangent för att den ska registrera. Rätt udda att skapa ett mekaniskt tangentbord med mindre feedback än membran. Tanken ska väl va att man ska kapa någon millisekund på inputs med så lågt motstånd och så kort slaglängd innan trycket registreras som möjligt?

Lyckas inte få bluetooth att fungera heller. Hade problem med 2.4 ghz första försöket men just nu fungerar den iaf. Har väldigt många aaaaaaa jag fått redigera bort pga man råkade vila lillfingret för hårt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Min upplevelse är exakt detsamma begriper inte tanken och jag får en massa felslag bara för att det räcker att man råkar nudda en tangent för att den ska registrera. Rätt udda att skapa ett mekaniskt tangentbord med mindre feedback än membran. Tanken ska väl va att man ska kapa någon millisekund på inputs med så lågt motstånd och så kort slaglängd innan trycket registreras som möjligt?

Lyckas inte få bluetooth att fungera heller. Hade problem med 2.4 ghz första försöket men just nu fungerar den iaf. Har väldigt många aaaaaaa jag fått redigera bort pga man råkade vila lillfingret för hårt

Som tur är kan man byta switchar (ja det är hot swap) så vill du ha blå eller bruna är det bara att köra.
Jag fixade dock inte höjden på tangentbordet, i kombination med att det var så lättryckt. Otroligt oergonomiskt för man fick sitta och spänna sig hela tiden. Provade mer trög-tryckta switchar också och det hjälpte med feltryckningar, men då spände man sig å andra sidan vid knapptryck istället. Till och med fått bekymmer med någon muskel i underarmen pga det där tangentbordet. Kör numera ett keychron k3 istället och det är som natt och dag sett till ergonomin. Men zon tangentbordet hade en väsentligt högre kvalitetskänsla.